Skapa hemsida köpråd server

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Köp en NAS för dina filer, och ordna fram en raspberry eller bättre en VPS i molnet.
Du frågade om säkerheten tidigare, och att tänka på är att allt som är anslutet till internet är öppet för en attack från vem som helst. Det som kommer avgöra om den lyckas är hur du härdat din server och ditt nätverk. I vanliga fall på ett hemma nätverket genereras endast trafik från insidan. Vilket är väldigt bra ur säkerhetssynpunkten. Då de flesta routrar endast släpper tillbaka trafik in, som genererats från insidan.
I det fall du skulle ha en server på ditt hemmanätverk, så kommer du behöva öppna upp för trafik som genereras från internet. Vilket genast gjort attackvektorn större. Det finns så klart många sätt att härda detta, och är väldigt viktigt att ta seriöst. Både som privatperson och för företag. Blir din hemma-server övertagen, så är det troligt fritt fram i resten av ditt nätverk. Då du med stor sannolikhet inte har någon brandvägg mellan dina andra enheter. Så tänk en gång till innan du börjar med detta. Som många i tråden redan kommenterat. Gör detta i molnet istället. Skapa ett microsoft azure-konto. Då kan du köra Windows med IIS. Du får en hel del gratis där, så du kan komma igång!

Hm, tack för ditt svar. Antar att jag även måste öppna upp nätverket för att kunna nyttja NAS till fullo. Dvs kunna öppna filerna utanför hemmet? Går det annars att ordna olika routrar för tex nas, hemma nätverket och för serven för att skydda från attack?

Permalänk
Sötast

Väldigt, väldigt sällan man vill exponera en NAS mot internet.

Om du behöver komma åt de filerna utifrån så skulle jag rekommendera att konfigurera en vpn till hemmet så att man på ett säkert vis kan komma åt filerna.

Alternativt hosta exempelvis nextcloud eller liknande med begränsad åtkomst för diverse filer.

Men, det verkar som att hela tråden är väldigt konfunderad och ostrukturerad.

Det börjar med att du vill köpa en dyr server för en webbsida, envist vill du fortsätta med en dyr server trots rekommendationer, trots att du verkligen no offenceverkar sakna en hel del kunskap i området. Det är såklart riktigt trevligt att du vill lära dig, men det är då läge att lyssna på rekommendationerna också

Lite tidigare blev du rekommenderad en miniserver för 3300:- men du var mer sugen på den för 8000+ trots att de båda två skulle utföra exakt samma funktion.

När det kommer till att serva filer i ditt eget nätverk, samt hosta webbsidor med databaser så snackar vi inte om prestanda överhuvudtaget.

Du kan köpa en beganad pentium2 300mhz med 128MB ram som fixar den biffen UTAN problem. Åtminstone tills man börjar snacka om komplexitet och skala och inget av de två grejerna kommer du att arbeta med på säkerligen över ett år eller tre om du nu precis skall börja lära dig lite webbkod och dylikt.

Oavsett om du vill bygga en nas, webbserver med databas eller ha en lekserver så kommer du galet långt med små pengar på småskaliga projekt.

Du kan köpa servern för 3300:- och köra 10 virtuella servrar på den utan prestandaproblem sålänge du sätter i en SSD och utökar med lite mer raminne. Du kan ha 2-4 windows maskiner, 10 linuxmaskiner, heck varför inte en virtuell macosx maskin också. Databaser, webbsidor, proxys, virtuella routrar, torrent maskiner, plex servrar etc. Den är snabb som ett skott också!! 4kärnor kanske inte låter som mycket men servrar har en tendens att ligga idle 99% av tiden i labbmiljöer

Notera att detta körs på en avdankad i5-3570K, är själv sugen på att köpa T40'n men... är mest troligt bara utslängda pengar för min del oavsett.

Anyhow, det känns som att jag själv också nått en svammelnivå här.

Poängen är:
Vad vill du göra? Ställ frågan vad som behövs för det du vill göra. Lyssna på rekommendationerna du får. Fortsätt be om hjälp sedan när du börjat med mjukvaran. Det är skitroligt och är glad att du vill testa grejer. Men kör en sak i sänder annars kommer du nog ingenstans alls!

By the way, här är en webbserver som kör 4 sidor med väldigt lite trafik på:

Notera ram och cpu användning.

Här är den med c:a 4 sidvisningar per sekund.

Du behöver inte ett fartmonster för att ha en miljö att lära dig i

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Väldigt, väldigt sällan man vill exponera en NAS mot internet.

Om du behöver komma åt de filerna utifrån så skulle jag rekommendera att konfigurera en vpn till hemmet så att man på ett säkert vis kan komma åt filerna.

Alternativt hosta exempelvis nextcloud eller liknande med begränsad åtkomst för diverse filer.

Men, det verkar som att hela tråden är väldigt konfunderad och ostrukturerad.

Det börjar med att du vill köpa en dyr server för en webbsida, envist vill du fortsätta med en dyr server trots rekommendationer, trots att du verkligen no offenceverkar sakna en hel del kunskap i området. Det är såklart riktigt trevligt att du vill lära dig, men det är då läge att lyssna på rekommendationerna också

Lite tidigare blev du rekommenderad en miniserver för 3300:- men du var mer sugen på den för 8000+ trots att de båda två skulle utföra exakt samma funktion.

När det kommer till att serva filer i ditt eget nätverk, samt hosta webbsidor med databaser så snackar vi inte om prestanda överhuvudtaget.

Du kan köpa en beganad pentium2 300mhz med 128MB ram som fixar den biffen UTAN problem. Åtminstone tills man börjar snacka om komplexitet och skala och inget av de två grejerna kommer du att arbeta med på säkerligen över ett år eller tre om du nu precis skall börja lära dig lite webbkod och dylikt.

Oavsett om du vill bygga en nas, webbserver med databas eller ha en lekserver så kommer du galet långt med små pengar på småskaliga projekt.

Du kan köpa servern för 3300:- och köra 10 virtuella servrar på den utan prestandaproblem sålänge du sätter i en SSD och utökar med lite mer raminne. Du kan ha 2-4 windows maskiner, 10 linuxmaskiner, heck varför inte en virtuell macosx maskin också. Databaser, webbsidor, proxys, virtuella routrar, torrent maskiner, plex servrar etc. Den är snabb som ett skott också!! 4kärnor kanske inte låter som mycket men servrar har en tendens att ligga idle 99% av tiden i labbmiljöer

https://i.imgur.com/FA0TP62.png
Notera att detta körs på en avdankad i5-3570K, är själv sugen på att köpa T40'n men... är mest troligt bara utslängda pengar för min del oavsett.

Anyhow, det känns som att jag själv också nått en svammelnivå här.

Poängen är:
Vad vill du göra? Ställ frågan vad som behövs för det du vill göra. Lyssna på rekommendationerna du får. Fortsätt be om hjälp sedan när du börjat med mjukvaran. Det är skitroligt och är glad att du vill testa grejer. Men kör en sak i sänder annars kommer du nog ingenstans alls!

Tack för ditt inlägg, var inte meningen att det skulle bli så rörigt.
Men som sagt jag har aldrig hostat en hemsida, bara byggt enkla hemsidor i html och css kod i då det var vad som lärdes ut på skolan jag gick på, så troligtvis så räcker nog en raspbarry mer än väl för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Tack för ditt inlägg, var inte meningen att det skulle bli så rörigt.
Men som sagt jag har aldrig hostat en hemsida, bara byggt enkla hemsidor i html och css kod i då det var vad som lärdes ut på skolan jag gick på, så troligtvis så räcker nog en raspbarry mer än väl för mig.

På mina företag kör vi Bitnami's Wordpress lösning (multisite för att vara exakt). Peka, klicka, skrik (kör). Den innehåller allt man behöver, WAMP eller LAMP, Wordpress och är lika lätt att installera som något annat program med en vanlig installer.

Permalänk
Medlem

Så länge det handlar om att lära dig, så rekommenderar jag att du kör mot en virtuell maskin på din utvecklingsburk. När du kraschat något, så är det bara att återställa från senaste snapshoten

Och gällande prestanda... Dagens symaskiner har troligen tillräckligt med prestanda för att drifta enklare sidor med några tusen sidvisningar per dag. Och några tusen anrop per dag kan det snabbt bli när någon skit-bot börjar spamma din IP-adress

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Datagubben123:

Tack för ditt inlägg, var inte meningen att det skulle bli så rörigt.
Men som sagt jag har aldrig hostat en hemsida, bara byggt enkla hemsidor i html och css kod i då det var vad som lärdes ut på skolan jag gick på, så troligtvis så räcker nog en raspbarry mer än väl för mig.

@Allexz inlägg var väldigt sansat och superbra skrivet (plus ryktet gör gällande att han är sötast på heela forumet) så jag får bara hålla med dig här, starta med en RPI, det ger dig ett bra "intro" till Linux utan desktop, så det blir "billigare läropengar" om det visar sig att du skulle hata det när du väl börjar sätta dig in i det.

Att köpa en dyr pryl för 8K kommer svida lite mer om du märker att det inte var något för dig.

Detta då skrivet i all välmening, då vi här på forumet såklart tycker att folk ska sitta och experimentera och lära sig nya saker, men man ska nog göra det från rätt vinkel

Lycka till med Raspberryn, ser fram emot nästa gäng trådar du skriver i Programmering och digitalt skapande

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Printscreen:

@Allexz inlägg var väldigt sansat och superbra skrivet (plus ryktet gör gällande att han är sötast på heela forumet) så jag får bara hålla med dig här, starta med en RPI, det ger dig ett bra "intro" till Linux utan desktop, så det blir "billigare läropengar" om det visar sig att du skulle hata det när du väl börjar sätta dig in i det.

Att köpa en dyr pryl för 8K kommer svida lite mer om du märker att det inte var något för dig.

Detta då skrivet i all välmening, då vi här på forumet såklart tycker att folk ska sitta och experimentera och lära sig nya saker, men man ska nog göra det från rätt vinkel

Lycka till med Raspberryn, ser fram emot nästa gäng trådar du skriver i Programmering och digitalt skapande

You made my day

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på en VPS. Google, AWS, Oracle erbjuder gratis krediter som du kan nyttja relativt långt. Nog länge för att lära sig en del om webbhosting.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en VPS till att börja med, jag kör billigaste varianten på https://www.mvps.net/, ca 38kr/mån inkl moms om jag inte minns fel, och de har servrar i Sverige.

En Rpi4 + skal + adapter + minnneskort / usb disk går väl på runt 1500, dvs du får 40 månader VPS för samma pris.
Och då slipper du riskerna med att öppna upp ditt nätverk osv.

Räknar man på den servern du kikade på för 8k, så får du en VPS i nästan 9 år för samma summa. (Inte samma prestanda kanske, men med garanterad upptid och mindre säkerhetsrisk)

Permalänk
Medlem

Som @murzoo är inne på så handlar det inte bara om vilken "server" du ska köra detta på.

Ska du köra detta hemma läs manualen till din router så att du kan isolera din server från alla andra maskiner.
Du vill inte att den ska kunna kommunicera med ditt hemma nätverk.
(du ska naturligtvis kunna anslut till den för att uppdatera hemsidan)

När du känner dig bekväm med att du har koll på detta gör som många reda gett råd om, köp en Pi och börja på den.
Behöver du mer kraft hemma så tycker jag att nästa steg är en NUC.
Båda dessa alternativ är tysta och drar relativt lite ström.

Att ha en server hemma , dvs riktig server och inte en "vanlig dator som agerar server", borde undvikas av 99% av alla personer.
De flesta vill inte ha oljudet hemma såvida man inte kan ha det i garaget, eller ett förråd som man kan stänga om för att slippa ljudet (men samtidigt har bra ventilation så att saker inte går sönder i förtid).

Att köra en hemsida på NAS:en hade jag aldrig gjort själv. Dock så är mitt användningsområde att NAS:en är för att lagra filer och därför vill jag inte utsätta den för ytterligare risk genom att göra den tillgänglig på Internet för en hemsida.
Och att köpa en NAS för att bara ha en hemsida på - som första projekt - känns inte heller rätt sätt att använda pengarna på. Då är en Pi rätt väg att gå tycker jag.

Ovan såvida du inte har förslagen på allvar att titta på moln alternativen. Att få det att funka där är nog bättre om du vill lära dig detta med att hosta sidor då i princip allt idag hostas hos någon molnleverantör.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.