Flytta utomlands, hur gör man med återställningskoder och sånt?

Permalänk
Medlem

Flytta utomlands, hur gör man med återställningskoder och sånt?

Jo, så här är det nu, att mitt telefonnummer är mitt liv. Inte på något överdramatiskt sätt, så som att "jag kan inte leva utan min telefon", utan mer så att jag har haft mitt telefonnummer i 20 år och nu ska jag flytta utomlands - alltså: hejdå svenskt telefonnummer.

Jag har oräkneligt många tjänster kopplade till mitt telefonnummer, bl.a. mejladresser m.m. för återställningskoder och inloggningsuppgifter. Så vad jag hoppas att, och undrar över, är om det finns något magisk sätt att snabbt ta reda på vilka tjänster det är som använder mitt telefonnummer.

Sanningen är väl att det säkert inte finns, och att det enklaste bara är att bita i det sura äpplet och gå igenom de mest kritiska tjänster, appar och hemsidor, en efter en, och se om de är kopplade eller inte. Men utifall att, om än chansen är minimal, atomiskt liten till och med, så lägger jag upp en tråd här, så kanske någon kommer och droppar en lösning på alla mina problem.

😭

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Behåll numret med ett billigt abonnemang?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Använder du LastPass, BitWarden eller dyligt?
Logga in på varje "viktig" sida/tjänst och byt dina kontaktuppgifter.

Lägg över ditt nummer på något förbetalt abbonemang och fyll på endast för att få ha kvar numret - måste ju tillåta roaming utomlands då.
Då kan du ta fram SIM kortet i framtiden när det strular och du hade glömt att ändra nummer på ett eller flera ställen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Behåll numret med ett billigt abonnemang?

Detta, samt vidarekoppla ditt gamla nr till ditt andra så fungerar allt som innan

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni har bra idéer, har själv gått i exakt den tanken, och ni har säkert rätt att det funkar så. Anledningen till att jag tvekar är att alla de svenska operatörerna verkar hytta med näven om man bor utomlands, alltså inte bara vistas. Vet inte hur glada de blir om man skriver [annat land] på adressrutan.

Men ett kontantkort skulle kanske funka. Jo, precis, precis.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av thom.g:

Detta, samt vidarekoppla ditt gamla nr till ditt andra så fungerar allt som innan

Blir inte det väldigt dyrt i längden? Det svenska numret ringer ju då upp utlandet vid varje samtal? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Blir inte det väldigt dyrt i längden? Det svenska numret ringer ju då upp utlandet vid varje samtal? 🤔

Det beror ju på var nånstans man är men inom EU är samtal samma har jag för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag har kvar mitt svenska abonnemang, bor i Italien.

Anvander Telia och enda som skiljer ar att jag inte kan byta mitt abonnemang, da blir det kontantkort som galler.

Funkat bra i snart 3 ar utomlands.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jo, så här är det nu, att mitt telefonnummer är mitt liv. Inte på något överdramatiskt sätt, så som att "jag kan inte leva utan min telefon", utan mer så att jag har haft mitt telefonnummer i 20 år och nu ska jag flytta utomlands - alltså: hejdå svenskt telefonnummer.

Jag har oräkneligt många tjänster kopplade till mitt telefonnummer, bl.a. mejladresser m.m. för återställningskoder och inloggningsuppgifter. Så vad jag hoppas att, och undrar över, är om det finns något magisk sätt att snabbt ta reda på vilka tjänster det är som använder mitt telefonnummer.

Sanningen är väl att det säkert inte finns, och att det enklaste bara är att bita i det sura äpplet och gå igenom de mest kritiska tjänster, appar och hemsidor, en efter en, och se om de är kopplade eller inte. Men utifall att, om än chansen är minimal, atomiskt liten till och med, så lägger jag upp en tråd här, så kanske någon kommer och droppar en lösning på alla mina problem.

😭

Försök ta det som en lärdom och använd MFA appar istället för SMS. Det är både säkrare och enklare att flytta. 😀

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag bodde utomlands (dock inom EU) i över tre år och behöll mitt svenska nummer hela tiden, roaming fungerade. Kostade inte mer än vad det gör nu när jag är tillbaka i Sverige. Varför måste du byta nummer?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av thom.g:

Nja, alltså det är ”samma” pris i EU (när du är utanför ditt hemmanät, dvs ”roamar”) men inte till EU (från hemmanätet till utlandet, i.e vidarekoppling).
Eller så var det förr men det är säkert beroende på operatör

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, alltså det är ”samma” pris i EU (när du är utanför ditt hemmanät, dvs ”roamar”) men inte till EU (från hemmanätet till utlandet, i.e vidarekoppling).

Det stämmer precis så som du beskriver än idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Välj inte Comviq om du behåller ditt gamla nummer som ett kontantkort. Jag har själv ett extranummer på ett kontantkort från Comviq och det går tyvärr inte att vidarekoppla detta nummer.
Jag har kontaktat Comviq för att vara säker på att det inte bara var något knas med min gamla telefon, men de bekräftade att det helt enkelt inte gick. Det kanske funkar med kontantkort från någon annan operatör?

Permalänk
Medlem

Dom flesta telefoner går att ha dualsim nuförtiden. Även iPhone. Konvertera svenska numret till exempelvis Comviq Kontant eSim och kör det på sidan om ditt utländska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Skrivet av jnsson:

Det stämmer precis så som du beskriver än idag

Ah okej jag mindes fel. Då är ju att ta med kortet en liten förlust och att ha dualsim smart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ah okej jag mindes fel. Då är ju att ta med kortet en liten förlust och att ha dualsim smart.

Så länge du är ansluten till ett annat lands operatör, t.ex. om du bor i Haparanda, så anslut till de finska operatörerna med ditt svenska SIM-kort så kan du ringa till ett annat EU land utan någon kostnad (så länge det ingår i ditt svenska abonnemang att ringa gratis inom Sverige)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag bodde utomlands (dock inom EU) i över tre år och behöll mitt svenska nummer hela tiden, roaming fungerade. Kostade inte mer än vad det gör nu när jag är tillbaka i Sverige. Varför måste du byta nummer?

Kan så klart prova, men har under kortare perioder utomlands (under 4 månader) fått varningar att jag är för länge utomlands och inte får göra så. 🤔 Men sen, så klart, så har det inte faktiskt hänt något mer än så.

Skulle väl egentligen kanske kunna behålla mitt nuvarande abonnemang ett tag framöver, och skaffa ett enklare kontantkort i det nya landet som jag kan ringa lokalt med.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon36896:

Välj inte Comviq om du behåller ditt gamla nummer som ett kontantkort. Jag har själv ett extranummer på ett kontantkort från Comviq och det går tyvärr inte att vidarekoppla detta nummer.
Jag har kontaktat Comviq för att vara säker på att det inte bara var något knas med min gamla telefon, men de bekräftade att det helt enkelt inte gick. Det kanske funkar med kontantkort från någon annan operatör?

En del har en spärr mot utlandssamtal, på vissa går det att tillåta det men på vissa inte, det beror på vilken tjänst man har valt.
Det går i vart fall att ringa med Comviqs kontantkort inom EU.

Med kontantkortet Standard ringer och skickar du SMS/MMS inom EU/EES För övriga länder utomlands behöver du fylla på ditt saldo med pengar, ett så kallat +Saldo.

https://www.comviq.se/hjalp/artikel/ringa-utomlands-med-konta...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

En del har en spärr mot utlandssamtal, på vissa går det att tillåta det men på vissa inte, det beror på vilken tjänst man har valt.
Det går i vart fall att ringa med Comviqs kontantkort inom EU.

Med kontantkortet Standard ringer och skickar du SMS/MMS inom EU/EES För övriga länder utomlands behöver du fylla på ditt saldo med pengar, ett så kallat +Saldo.

https://www.comviq.se/hjalp/artikel/ringa-utomlands-med-konta...

Jag bor i Göteborg och kan inte ens vidarekoppla från mitt Comviq-kontantkort här hemma …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag tycker ni har bra idéer, har själv gått i exakt den tanken, och ni har säkert rätt att det funkar så. Anledningen till att jag tvekar är att alla de svenska operatörerna verkar hytta med näven om man bor utomlands, alltså inte bara vistas. Vet inte hur glada de blir om man skriver [annat land] på adressrutan.

Polaren har bott 6 år på kanarieöarna och har kvar sitt svenska abonnemang ( Tele2 ), han bor där permanent och aldrig haft några problem.

Så länge du betalar så skiter de väl i det?

Eller så kontaktar du dem och frågar vad de tycker om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Polaren har bott 6 år på kanarieöarna och har kvar sitt svenska abonnemang ( Tele2 ), han bor där permanent och aldrig haft några problem.

Ja, dock så får de ta en avgift om man använder kortet permanent utomlands (med permanent räknar man att man inte varit i operatörens hemmanät efter 4 månader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boomerino:

Om du väljer kontantkort borde det dessutom räcka med att du fyller på minst en gång om året för att du ska behålla numret, så kostnaden blir kanske 50 kr/år. Vad tänkte du använda numret till för något? Om det bara är så att du ska kunna ta emot SMS för att logga in på olika sidor behöver du ju inte ha jättemycket pengar att ringa för utan det räcker med att numret är aktivt.

Permalänk
Medlem

Min mamma bodde 5 år i Peking och ytterligare ett är i Afrika. Hade Telia kontantkort hela tiden. Funkade inte ens i Afrika men hon hade kvar numret och betalade inget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, dock så får de ta en avgift om man använder kortet permanent utomlands (med permanent räknar man att man inte varit i operatörens hemmanät efter 4 månader.

De betalar månadsavgift, precis som i Sverige och ringer som vanligt i Sverige.

Inget påverkas av att de bor där längre.

Nu räknas kanske kanarieöarna till EU pga Spanien men spelar mindre roll då de inte bor i Sverige längre.

Vilket i det här fallet inte Tele2 tar extra betalt för, men värt att kolla med operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De betalar månadsavgift, precis som i Sverige och ringer som vanligt i Sverige.

Inget påverkas av att de bor där längre.

Nu räknas kanske kanarieöarna till EU pga Spanien men spelar mindre roll då de inte bor i Sverige längre.

Vilket i det här fallet inte Tele2 tar extra betalt för, men värt att kolla med operatören.

Är du säker på att de bara betalar månadsavgiften, och att det inte läggs på extra avgifter i månadsräkningen som kommer? För sist jag kontaktade Tele2 och frågade angående EU roamingen så sa de att under en 4 månaders period ska majoriteten av användningen vara gjord i Sverige för att de inte ska börja ta betalt för roaming. På Tele2s hemsida skriver de följande: " Om du, under en sammanhållande period på mer än 16 veckor, surfar mer i mobila nät i andra EU-/EES-länder än vad du gör i mobila nät hemma i Sverige kan vi komma att ta ut en extra avgift. Om det blir aktuellt så skickar vi alltid ett sms med mer information." Källa: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/priser-i-utlan...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Är du säker på att de bara betalar månadsavgiften, och att det inte läggs på extra avgifter i månadsräkningen som kommer? För sist jag kontaktade Tele2 och frågade angående EU roamingen så sa de att under en 4 månaders period ska majoriteten av användningen vara gjord i Sverige för att de inte ska börja ta betalt för roaming. På Tele2s hemsida skriver de följande: " Om du, under en sammanhållande period på mer än 16 veckor, surfar mer i mobila nät i andra EU-/EES-länder än vad du gör i mobila nät hemma i Sverige kan vi komma att ta ut en extra avgift. Om det blir aktuellt så skickar vi alltid ett sms med mer information." Källa: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/priser-i-utlan...

Det står surfar. Det har väl aldrig handlat om datatrafik i den hör tråden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det står surfar. Det har väl aldrig handlat om datatrafik i den hör tråden ?

De får ta ut avgift även om man inte surfar utan bara använder till samtal enligt EU lagen iallafall. "Om du har varit mer i ett annat EU-land än hemma OCH du har använt mobilen mer utomlands än hemma, kan din operatör börja ta ut en extra avgift om du fortsätter att vistas i utlandet. Men du kommer först att få ett varningsmeddelande." Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-tele...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag flyttade till irland 2018 och jobbar där, men är för stunden i sverige men varit i Irland 2.5 år av 3 nu.
Personerna som haft problem med sina svenska mobilnummer är dom som av-registrerat sina hemaddresser i sverige och sagt upp sina banker mm. Det brukar ta runt 6 månader efter man "avregistrerat" sig som man får problem.

Jag har under mina 3 år betalat exakt samma kostnad som hemma i sverige för mobilsamtal data etc, med exakt samma abonnemang (vimla). Begränsningen är väl att möjligtvis inte samma mängd surf inte alltid går använda. T.ex. mitt irländska (48.ie) 100gb data kan endast 10gb användas i sverige. Jag använder inte mitt svenska för data längre, så kan ej svara på det.

Många hemsidor tillåter inte en att byta telefonnummer till icke-svenskt, och därmed så kan det bli krångel att kontakta vissa svenska företag. Detsamma gäller åt andra hållet. Samma med att ringa upp dig.
Försök att fixa ett nytt simkort i landet du kommer befinna dig då många i andra länder litar mer på någon med inhemskt nummer, och även slippa strul med hemsidors registrationer.

Är det Republiken Irland du ska till, så känn dig fri att skicka pm med frågor, eller så kan jag skicka lite generella tips

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Försök ta det som en lärdom och använd MFA appar istället för SMS. Det är både säkrare och enklare att flytta. 😀

Haha! Ja, absolut.

Skrivet av GuuFi:

Tyvärr har jag Vimla, och att få kontakt med deras support är en upplevelse i sig.

Skrivet av Kommenterande 2:

Om du väljer kontantkort borde det dessutom räcka med att du fyller på minst en gång om året för att du ska behålla numret, så kostnaden blir kanske 50 kr/år. Vad tänkte du använda numret till för något? Om det bara är så att du ska kunna ta emot SMS för att logga in på olika sidor behöver du ju inte ha jättemycket pengar att ringa för utan det räcker med att numret är aktivt.

Jo, så får det nog bli!

Skrivet av Zeedarn:

Jag flyttade till irland 2018 och jobbar där, men är för stunden i sverige men varit i Irland 2.5 år av 3 nu.
Personerna som haft problem med sina svenska mobilnummer är dom som av-registrerat sina hemaddresser i sverige och sagt upp sina banker mm. Det brukar ta runt 6 månader efter man "avregistrerat" sig som man får problem.

Kommer skriva bort mig från Sverige i.o.m. att flytten är permanent. Så det kommer nog definitivt bli problem. Ska flytta inom norden, men tack för erbjudandet.

Visa signatur