Permalänk
Avstängd

Mäta watt

Finns det något enkelt sätt att se hur mycket datorn drar i Watt? Måste man ha en watt meter (fysisk mätare som man sätter på datorn) ?

Hittade HWinfo som tydligen skall kunna visa detta men jag hittar inte var i programmet jag kan utläsa den totala watt konsumtionen.

Anledningen till att jag frågar är flera men en av anledningarna är att jag pillar med överklockning och eftersom tillverkaren av min GPU rekommenderar 850W PSU för mitt grafikkort tänker jag om det är riskfritt att överklocka mer på det själv?

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte har Gigabyte GP-P750GM eller GP-P850GM så bör det vara rätt så riskfritt då nätaggen är skyddade mot överlast. En billig effektmätare från typ kjell & co lär göra jobbet annars.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

PS. (lite språknazi) det är effekten du mäter, watt är en enhet. Du mäter inte meter, du mäter längden/avståndet i meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Finns det något enkelt sätt att se hur mycket datorn drar i Watt? Måste man ha en watt meter (fysisk mätare som man sätter på datorn) ?

Hittade HWinfo som tydligen skall kunna visa detta men jag hittar inte var i programmet jag kan utläsa den totala watt konsumtionen.

Anledningen till att jag frågar är flera men en av anledningarna är att jag pillar med överklockning och eftersom tillverkaren av min GPU rekommenderar 850W PSU för mitt grafikkort tänker jag om det är riskfritt att överklocka mer på det själv?

Lättare att säga om det är tillräckligt om du nämner vad du har för nätaggregat, grafikkort, CPU osv.

850w betyder väldigt lite om man inte vet vad det är för certifiering och spec, rekommenderade Watt är oftast i överkant för att folk köper snorbilliga nätaggregat som levererar 50% verklig effekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bort:

Finns det något enkelt sätt att se hur mycket datorn drar i Watt? Måste man ha en watt meter (fysisk mätare som man sätter på datorn) ?

Hittade HWinfo som tydligen skall kunna visa detta men jag hittar inte var i programmet jag kan utläsa den totala watt konsumtionen.

Anledningen till att jag frågar är flera men en av anledningarna är att jag pillar med överklockning och eftersom tillverkaren av min GPU rekommenderar 850W PSU för mitt grafikkort tänker jag om det är riskfritt att överklocka mer på det själv?

Vill du mäta det på riktig behöver du en mätare, endera köper du en eller så frågar du på biblioteket för många bibliotek lånar faktiskt även ut energimätare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som gnällig gubbe säger jag att mäter effekt som anges i watt.
Likaså mäter man spänning som anges i volt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Lättare att säga om det är tillräckligt om du nämner vad du har för nätaggregat, grafikkort, CPU osv.

850w betyder väldigt lite om man inte vet vad det är för certifiering och spec, rekommenderade Watt är oftast i överkant för att folk köper snorbilliga nätaggregat som levererar 50% verklig effekt.

PSU:et är ett Seasonic, Titanium 850W

GPU: RTX 3080 Auros XTREME

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB

Permalänk
Medlem

Skall du se verklig förbrukning så måste du ha fysisk energimätare för 230V anslutningen av din dator.

Just clas ohlsson artikel 36-2897 för 149:- har mycket bra energimätarchip i sig - bättre än de flesta även rejält dyrare och snyggare modeller och mäter rätt även på nätaggregat som drar väldigt 'skrynklig' ström som switchade nätaggregat (din dator alltså), Energisparlampor, LED-belysning mm. ger och kan få många energimätare att mäta grovt fel.

Din energiförbrukning varierar i högsta grad med vad för program som körs, om GPU i grafikkortet arbetar mycket.

På laptop kan man ha från 1 timme till 8 timmar på en och samma batteri beroende på vilka program man kör - så mycket varierar det och därför kan man aldrig 'anta' något utan måste mätas upp fysiskt med rätt saker.

---

effektvärde/klassning på en datoraggregat avser alltid vad den kan ge som mest - inte vad det faktiskt drar i ström som i de flesta fallen är långt under 50%, kanske bara 10% vid snäll surfande medans sätter youtube igång med en film kanske det drar 15% och krävande spel sällan över 50% - det är bara syntetiska tester av GPU och CPU samtidigt som du kanske når en liten bit över 50%.

på laptop kan man dock slå mer och beroende vad nätaggregatet orka ge i effekt i korta pulser och i många fall kräver att det finns fungerande batteri i laptopen för att det skall fungera med maxprestanda, då de helt enkelt lånar lite batteriström i korta perioden när nätaggregatet går på max och inte kan ge mer. - utan batteri kan de styrd via bios klocka ned både CPU och eventuellt dess GPU ganska rejält och datorn blir trött och snudd på oanvändbar även för enklare körningar/surf.

Permalänk
Medlem

Jag har denna wattmätare ifrån Biltema för 139kr.

https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/multifunktionell-...

Från manualen "Effekt: 0,20-4416 W (noggrannhet ±1 %, alt.±0,2 W)" (Kanske ändå ska tas med en skopa salt när det ändå är Biltema.. men mellan och tummen och pekfingret mätningar är den bra för)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Du kan inte läsa av förbrukningen via mjukvara för din PSU?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har denna wattmätare ifrån Biltema för 139kr.

https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/multifunktionell-...

Från manualen "Effekt: 0,20-4416 W (noggrannhet ±1 %, alt.±0,2 W)" (Kanske ändå ska tas med en skopa salt när det ändå är Biltema.. men mellan och tummen och pekfingret mätningar är den bra för)

Ser inte att den har någon PF-läge - dvs kan mäta effektfaktor (power factor) och det ofta också kan visa skenbar-effekt i VA som alternativ till Watt (och kan skilja ganska mycket i värde om det är kopplat till en elmotor eller en vit LED-lampa - dvs visar 3 ggr mer VA än Watt för att vit LED-lampa har så låg effektfaktor - dvs. i effekt-läge ser du 3 Watt men i skenbar-effektläge mäter du 10 VA, och i 'pf'-läge ser man runt 0.3 och läser man lampsockeln strömmen och tar det gånger spänning 230 V så hamnar det på 10 VA fast lampan anges som 3W)

- har den inte det så är det enklare mätchip och har svårt att mäta rätt på komplexa laster som switchade nätaggregat, energispar och LED-lampor etc. förbrukning då de drar strömspikar nära var periodtopp på växelströmmen och ingen ström alls mellan period-topparna och drar inte strömmen i sinusform vilket enklare mätarchip inte klarar att räkna på korrekt och kan visa både väldigt för lite eller väldigt för mycket.

Nu kan det förvisso fungera bättre att mäta på en datornätaggregat än en vit LED-lampa då större datornätaggregat har power correktion (PFC) kretsar i sig men tittar man på strömmen med oscilloskop med strömshunt (tex med fluke 43B) eller med strömtång så ser strömmen för jävlig ut med massor av övertoner och långt ifrån sinusform.

Det finns anledning varför jag refererar till nämnda CO-mätare artikel 36-2897 då folk har dissekerat den och identifierat vilken mätchip och provat den i proffesionell lab av personer som just testar och reparerar elmätare och kan simulera olika 'fula' laster.

Absolutnoggrannheten är inte så hög som debiteringsmätare men nämnda CO-mätaren är jättebra på att mäta rätt även på väldigt 'skrynklig' ström. Mycket bättre än de flesta av de mycket dyrare varianterna av energimätare då de har kostat på designen, radiomodul etc. för fjärravläsning etc. men snålat på mätchip som ofta är den billigare modellen som _inte_ kan mäta 'pf' eller visa effekt i VA (skenbar effekt) och därmed kan visa mycket fel på komplexa laster som nämnda switchade nätaggregat etc.

De flesta stickproppsenergimätare klarar att mäta en elelement väldigt bra, lite färre också visar rätt för elmotorer med hög reaktiv last som tex. i kylskåp och portabla AC och lysrörsarmaturer med klassisk drossel-ballast (men har värre med HF-don) - men förvånansvärt få klarar att visa rätt när det är ansluten till olika switchade nätaggregat (som stationära datorer), energisparlampor och vita LED-lampor och lysrörsarmaturer med HF-don och halogenlampdrivers med elektronisk transformator/hf-don liksom väggvårtor som USB-laddare och laptop-laddare eller kyl/frys som har inverterdrift på kompressor (förekommer men inte så ofta ännu).

Kort sagt - om man skall köpa stickproppsmätare - kolla att den har läge som kan visa 'PF' och kan visa skenbar effekt i enhet 'VA' i någon av menyerna (ladda ned manualerna och kolla i dem innan köp) - strunta i resten av modeller oavsett hur snygg deras design är eller andra finesser som radiomoduler för fjärrläsning - de mäter inte rätt om de är kopplade till datorer och elektroniska switchade nätaggregat i olika former!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kort sagt - om man skall köpa stickproppsmätare - kolla att den har läge som kan visa 'PF' och kan visa skenbar effekt i enhet 'VA' i någon av menyerna (ladda ned manualerna och kolla i dem innan köp) - strunta i resten av modeller oavsett hur snygg deras design är eller andra finesser som radiomoduler för fjärrläsning - de mäter inte rätt om de är kopplade till datorer och elektroniska switchade nätaggregat i olika former!!

Den visar POWERFACTOR hela tiden nere till vänster i displayen (Förutom när man är i menyn för att visa total kostnad av elförbrukningen).
Någon meny som visar VA hittar jag dock inte.

edit: kanske kan plocka isär den senare idag och kolla vad det är för chip i denna.
Men clasohlson modellen kostar ju egentligen nästan lika mycket som biltemas, så om man vet att clasohlson är bättre så kör på den

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tyckte jag tittade manualen på biltema-effektmätaren men missade det faktiskt då det bara stod i textform långt ned, inte i specarna... så den kan faktiskt vara användbar, tidigare elmätare från början av 2000-talet mätte bara fasvinkeln mellan ström och spänning och kompenserade effektvärdet med en cosinus-tabell beroende på gradtal, vilket fick dem att visa rätt för elmotorer men helt galet på tex. energisparlampor och vita LED-lampor och kunde visa 20 Watt på en 3-Watts-lampa för att man gick på spänningsspikarna i strömmen när det ledde ström in som mest i lampan (för att ladda upp kondensatorn efter likriktarbryggan vid period-toppen) och det var ingen fasvinkelförskjutning...

Ett sätt att kolla är att koppla in vit LED-lampa 3-10 Watt eller vad du har som kan koppla enkelt - dessa har notoriskt dålig effektfaktor och mycket 'ful' sätt att dra ström - räkna på lampsockelns angivna strömförbrukning (räknat i Ampere) gånger 230 så får du ut VA-värdet och sedans lampan effektklass i Watt.

Exempel för en 3 Watt vit LED-lampa typ GU10-sockel eller motsvarande i E27-skruvsockel:

Skenbar effekt: 0.043 Ampere * 230V = 10 VA (strömmen läses ut från lampsockeln eller kanske kan mätas i ampere-läget på energimätaren)

effekt: 3 Watt

effektfaktorn: 10 VA / 3 Watt = 0.3 => effektfaktorn 0.3

Mäter du sedan i energimätaren 3 Watt och effektfaktorn (PF) 0.3 så mäter energimätaren rätt även om du inte har någon mode som visar effekten i VA, då med Watt/PF => 3 Watt/0.3 = 10 VA.

(förr kallade man det för cos(fi) för fasvinkelförskjutning mellan spänning och ström för elmotorer men idag med 'PF' inkluderas också olinjär strömförbrukning som ligger helt i fas med spänningen och därför kräver mycket mer avancerad mätchip för att beräkna effektfaktorn)

Skenbara effekten i VA (och av det räkna ut strömmen (VA / 230V = ström )) är det man är intresserad av tex. när man dimensionerar ledar-area och säkringar och man vet att man kan ha max 2300 VA på en 10 Ampere säkring.