Permalänk
Inaktiv

Sony Vaio PCV-MX2

Hej, fredagseftermiddag. Kollar vad som kommit ut på Youtube i retroväg. This Does Not Compute har en gammal server från 90-talet. 8-bit guy verkar inte ha något nytt.

Men så ser jag LGR med en Sony Vaio PCV-MX2, en relativt liten stationär multimediadator från millenieskiftet med blandannat inbyggd MiniDisc-enhet. Tror det är min nya dröm retrodator faktiskt. Vad säger ni andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Den där ska ses så snart resten av familjen ligger i sängen och sover

Helt fantastiskt hur mycket de klämt in i en dator... något som jag hade avskytt när den tillverkades men något som nu är helt fantastiskt ur ett retroperspektiv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett den videon önskar jag att det fanns någon liknande lösning idag. Designen är ju grym!

Edit: Hårddiskens innehåll har redan laddats upp på archive.org (och gjorts bootbar) haha
https://twitter.com/lazygamereviews/status/142631136463363686...

Permalänk
Medlem

Diggar att högtalarna tillsammans är större än skärmen
Är väl förvisso möjligt idag också med ett par KRK Rokit och en hyffsat liten skärm, här vart det bara mer uppenbart på nåt vis

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En riktig japanare. Nästan lika fullproppad med elektronik som deras skithus. T.o.m. en 1394 port.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Den där ska ses så snart resten av familjen ligger i sängen och sover

Helt fantastiskt hur mycket de klämt in i en dator... något som jag hade avskytt när den tillverkades men något som nu är helt fantastiskt ur ett retroperspektiv.

Riktigt sevärd! Garanterat ett klipp jag kommer återvända till framöver.

Skrivet av Veni:

En riktig japanare. Nästan lika fullproppad med elektronik som deras skithus. T.o.m. en 1394 port.

Precis, jag funderade redan när jag tittade på den vad mer de skulle kunna ha haft i den som var rimligt på den tiden. Den har ju: USB, PS/2, serieport, parallellport, dubbla 1394-portar, ethernet, smartcard, DVD-läsare, diskettenhet, MiniDisc, LCD, inbyggd förstärkare, FM och säkert något mer jag missar/glömt.

Typ vad som möjligen fattas för att göra den perfekt är om den hade anslutning för Playstation-kontroller och minneskort och inbyggt stöd för att köra Playstationspel på den.

Sedan utbyggbarheten, AGP och 3st PCI. Pentium III i LGRs fall, finns riktigt fina exempelar men frågan är om de passar. Lite jobbig nätdel möjligen, beroende på om det är någon form av officiell formfaktor då.

Vid denna tidpunkt så minns jag att jag själv var mer inne på stora datorer, full tower var maffigt. Men på äldre dagar så föredrar jag mindre datorer och denna är fan underbar för vad den ändå är. Och idag hade den nog varit ett snudd på perfekt retrosystem för min del. Kompakt och bra.