Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Tack för hjälpen! Men hittar inget sätt att kontakta de via de sidorna..

Okej trodde de gick att gå vidare och kanske beställa ett stativ genom de sidorna utan att behöva ringa de.

Men okej tästa här då, det är inte lätt att hitta telefonnummer till de, men de har de
https://www.playstation.com/sv-se/support/contact-us/
Gå sytem och maskinvara. Sedan väljer du playstation 5. Sän står numret längre ner på den sidan kanske du måste vara inloggad för att se de 🤔.

Nåja lägger det här med
Ring oss
Öppettider: Mån–fre kl. 10:00–18:00
08 506 357 03

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mocka:

Vafalls, är det sant? Var tvungen att starta spelet och kolla och det stämmer. Varför skriver de då att det är nytt för PS5?

Kan vara att PS5 versionen kör med nya Tempest 3D AudioTech? Kan ha fel dock.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

PS5 DE

Hur är det med dom senaste PS5 DE som är kommet till Sverige har dom fortfarande oljud från kylfläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Hur är det med dom senaste PS5 DE som är kommet till Sverige har dom fortfarande oljud från kylfläkten?

Menar du att fläkten låter/gnisslar/slirar i idle?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kan vara att PS5 versionen kör med nya Tempest 3D AudioTech? Kan ha fel dock.

Måste vara det de menar. Finns väl bara till PS5 native-spel?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Menar du att fläkten låter/gnisslar/slirar i idle?

Har inte fått tag på en PS5, men vill inte köpa DE om den har mer oljud än en standard!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Har inte fått tag på en PS5, men vill inte köpa DE om den har mer oljud än en standard!

Det behöver du inte oroa dig för, min standard låter också illa. :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Har inte fått tag på en PS5, men vill inte köpa DE om den har mer oljud än en standard!

Jag har både en DE som köptes på lanseringsdatum samt en standard-edition som köptes för ca 2 månader sedan. Är en påtaglig skillnad i ljud där den den med diskläsare låter mycket mer. Min DE är i princip helt tyst, så jag tror att det endast är en chansning vilken typ av fläkt man får och inte DE/disk som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter4C:

Har inte fått tag på en PS5, men vill inte köpa DE om den har mer oljud än en standard!

Har inte hört att DE och SE låter annorlunda? Om något är det pga de tre olika fläktmodellerna men dessa finns på både SE/DE så det är ingen version som exklusivt har en viss fläkttyp vad jag vet iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har inte hört att DE och SE låter annorlunda? Om något är det pga de tre olika fläktmodellerna men dessa finns på både SE/DE så det är ingen version som exklusivt har en viss fläkttyp vad jag vet iaf.

Jag hade en Digital från amazon köpt i mars, som var tyst förutom coil whine. Nu en disk med högt fläkt ljud, (Har o-ringar men den digitala var mycket tystare). Jag skulle byt fläkt på de nu i efterhand.. Sony i ett nötskal!!

Permalänk
Medlem

Känns sådär att lägga ut 6000:- när det verkar vara ett sånt lotteri med coil whine och vilken fläkt man får...

Permalänk
Inaktiv

Köpte min PS5 på lanseringsdagen och den låter ingenting, förutom om en skiva används då.

Ända sedan lanseringen och även från exempelvis PS4/Pro så har ljudnivån varierat på Sonys konsoler.

Permalänk
Medlem

Tycker också coil whine och fläkt "problemen" är överskattade. Min konsol från December coil whinar lite när man spelar FF7 Remake i 60 fps, men det är ändå oändligt mycket tystare än vad min PS4/Pro någonsin var.
Även här under sommarmånaderna när det varit 30+ inomhus höll den sig i princip knäpptyst.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Håller med dom 2 tidigare inläggen. Min PS5 är också tyst när jag spelar. Förutom att skivläsaren drar igång ibland när man spelar via skiva, men sen en uppdatering för någon månad sedan så händer det väldigt sällan.

Kollade några Youtube filmer för ett tag sedan på folk som hade högt ljud från konsolen och typ allihop hade satt upp telefonen en decimeter från konsolen när dom skulle spela in ljudet så säger ju inte så mycket. Man får ju spela in från där man sitter.

Nu menar jag inte att ingen har fått konsoler som är högljudda, men känns lite överdrivet ibland tycker jag då många verkar förvänta sig att den ska vara helt knäpptyst även några centimeter ifrån den.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är samma som inläggen ovan, jag hör aldrig min PS5 förutom när den spinner upp en disk. När det gäller sådana här saker så kan ju vinkeln bli lite skev då de oftast bara är de som har problem som skriver något och då kan man tro att det är fler som har problem (procentuellt sett) än var verkligheten speglar.

Men det är ju helt klart några som har fått högljudda PS5or (coil whine, fläkt eller en kombo) men jag tror att det är en minoritet om man tänker på alla miljoner enheter som Sony har sålt.

Permalänk
Medlem

Jag äger Standard Edition, fick den strax innan sommaren och jag har den såkallade "nidec" fläkten med ett litet "UFO" ljud.
Min teori är att de exemplar (oavsett DE eller SE) som levererades i början hade den tystare fläkten. Men sedan pga olika anledningar (komponentbrist?) har Sony kört på andra typer av fläktar. Som då dras med lite olika oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Jag äger Standard Edition, fick den strax innan sommaren och jag har den såkallade "nidec" fläkten med ett litet "UFO" ljud.
Min teori är att de exemplar (oavsett DE eller SE) som levererades i början hade den tystare fläkten. Men sedan pga olika anledningar (komponentbrist?) har Sony kört på andra typer av fläktar. Som då dras med lite olika oljud.

Nope, var ett lotteri redan från start. Båda min enhet och brorsans hade Nidec fläkten. Köpta på release. Min andra hade Delta. Och läst andra som fått antingen Delta eller Nidec sen start också så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Nope, var ett lotteri redan från start. Båda min enhet och brorsans hade Nidec fläkten. Köpta på release. Min andra hade Delta. Och läst andra som fått antingen Delta eller Nidec sen start också så.

Ahaa ok. Riktigt tråkigt att det varit olika tillverkare redan från start.

Permalänk
Medlem

Min SE är knäpptyst efter det att skivan är kontrollerad. Acceptera inget annat - utnyttja ångerrätten. Sony måste lära sig att lyssna på kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tycker också coil whine och fläkt "problemen" är överskattade. Min konsol från December coil whinar lite när man spelar FF7 Remake i 60 fps, men det är ändå oändligt mycket tystare än vad min PS4/Pro någonsin var.
Även här under sommarmånaderna när det varit 30+ inomhus höll den sig i princip knäpptyst.

Skrivet av Dex:

Håller med dom 2 tidigare inläggen. Min PS5 är också tyst när jag spelar. Förutom att skivläsaren drar igång ibland när man spelar via skiva, men sen en uppdatering för någon månad sedan så händer det väldigt sällan.

Kollade några Youtube filmer för ett tag sedan på folk som hade högt ljud från konsolen och typ allihop hade satt upp telefonen en decimeter från konsolen när dom skulle spela in ljudet så säger ju inte så mycket. Man får ju spela in från där man sitter.

Nu menar jag inte att ingen har fått konsoler som är högljudda, men känns lite överdrivet ibland tycker jag då många verkar förvänta sig att den ska vara helt knäpptyst även några centimeter ifrån den.

Jag har inga problem med fläktljudet när man spelar, tycker faktiskt att konsolen är otroligt tyst för hur den presterar. Coil whine finns förvisso men återigen spelar det ingen roll vid last då ljudet överröstas av högtalarna eller när man kör lurar.

Mitt problem är inte alls lika vanligt men desto mer irriterande och det är det vinande/pipande ljud som fläkten låter när man idlar i menyn eller om man kör någon app som tex Youtube. Ljudet är högfrekvent och hörs nästan lika bra vid 2,5m håll som 10cm ifrån. Har fått min enhet utbytt en gång och den nya har dessvärre exakt samma problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Håller med dom 2 tidigare inläggen. Min PS5 är också tyst när jag spelar. Förutom att skivläsaren drar igång ibland när man spelar via skiva, men sen en uppdatering för någon månad sedan så händer det väldigt sällan.

Kollade några Youtube filmer för ett tag sedan på folk som hade högt ljud från konsolen och typ allihop hade satt upp telefonen en decimeter från konsolen när dom skulle spela in ljudet så säger ju inte så mycket. Man får ju spela in från där man sitter.

Nu menar jag inte att ingen har fått konsoler som är högljudda, men känns lite överdrivet ibland tycker jag då många verkar förvänta sig att den ska vara helt knäpptyst även några centimeter ifrån den.

Det är för att telefonen inte tar upp ljudet ifrån där du sitter. Är samma sak när man ska visa upp IPS bleed, går inte att lita på telefons bilder.

Men har du fått Nidec fläkten och hemsk coil whine, så hörs det på några meters avstånd ☺️

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya leksak en dag senare än förväntat, hann iaf packa upp och uppdatera plus starta ett par nedladdningar från ps4-biblioteket innan jag var tvungen att köra till jobbet. Ser fram mot att komma hem till en ny genomspelning av LOU2, GoW och leka med astros playroom.

Några Quality of Life-inställningar man bör göra med en gång? Kommer företrädesvis att lira på datorskärmen som jag tror ska stöttas av konsollen. Lär också spela främst med hörlurar så finns säkert lite i Settings man bör se på där med.

Kontrollern verkar skööööön

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

Det går jätte bra och köpa PS4 spelen istället. Så vitt jag vet så har alla spel som finns till både PS4 och PS5 en gratis uppgradering till PS5 om du har det till PS4 och är oftast lite billigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

De flesta ps4 spelen som finns på PS5 tillåter fri uppgradering så det går lika bra att köpa PS4 versionen. Vet dock att bland annat Cod Cold War och Tony Hawk kräver att man betalar typ 100 spänn för att låsa upp uppgraderingen. 2k21 tror jag inte ens har alternativt att betala för att konvertera, man måste köpa PS5 versionen direkt om man vill ha alla nya funktioner. Man som tur är en stor majoritet fria uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

+ Billigare
+ Kan även spelas på PS4
- Står PS4 på fodralet

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det lönt att köpa PS5-versionen av spel som även säljs för PS4? Har sett att PS4 spelen ska gå att "konvertera" till PS5 men finns det några nackdelar med detta? Oftast är väl PS4 versionen av spelen billigare tänker jag?!

På PS5 beror det på spelet och utgivaren vad som går och inte går. Du behöver själv ha koll på om uppdateringar ingår eller inte. Ubisoft-titlar ingår detta gratis men med exempelvis Ghost of Tsushima får man betala för det.

Med Xbox så har Microsoft sitt Smart Delivery där du får tillgång till den bästa version din hårdvara klarar av att spela. Inga betalda uppgraderingar.

Permalänk

Finns det någon lista någonstans vilka ps4 spel som går att uppdatera till ps5? Samt ifall det kostar pengar eller inte?

Går det även att skippa uppdateringen och köra på ps4 versionen eller vad man ska säga? Om man ex inte vill betala för uppdateringen.

Har precis lyckats få tag på ett Playstation 5 och har i princip hela ps4 utbudet att ta mig igenom då jag aldrig ägt någon ps4.

Finns de andra nackdelar att köra ps4 spel i ett ps5?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GravadLax:

Finns det någon lista någonstans vilka ps4 spel som går att uppdatera till ps5? Samt ifall det kostar pengar eller inte?

Går det även att skippa uppdateringen och köra på ps4 versionen eller vad man ska säga? Om man ex inte vill betala för uppdateringen.

Har precis lyckats få tag på ett Playstation 5 och har i princip hela ps4 utbudet att ta mig igenom då jag aldrig ägt någon ps4.

Finns de andra nackdelar att köra ps4 spel i ett ps5?

Jag vet själv inget som säger huruvida uppdateringen kostar men denna sida brukar tipsas om: https://www.backwards-compatible.com/

Med filter för updated for PS5 och improvements for PS5 ges en lite tydligare bild av vilka spel som förbättrats på något vis: https://www.backwards-compatible.com/search/?q=&ps5update=1&i...