Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Men det borde väl bli bild med något felmeddelande?

Om man får bild betyder det att datorn redan har bootat på något sätt. En B560 blir helt svart om ingen ram är installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Skärmar och tillhörande kablar testade med annan dator? Bara så att Du kan stryka det från listan.

Angående distanser, alla distanser som sitter i chassit har ett motsvarande hål i moderkortet?

Jo skärmen med kabel är testad med annan dator och funkar då.

Det borde ju isåfall funka utanför chassiet?
Om jag inte redan kortslutit något alltså?
Det finns distanser men dom är utanför kortet och vidrör ej kortet ens. Så borde inte vara det.

Nu har jag även provat med andra RAM minnen, men resultatet var detsamma

Kompletterade
Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har du kollat QVL listan för moderkortet för att se om den har stöd för Ram minnet du köpte till ? Har hänt mig att datorn inte bootar med vissa ram stickor.

Tillägg, här är listan. Kolla upp exakt modellnr.
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Modellen verkar faktiskt inte finnas med där.
Min börjar på CMW16G och det fanns en modell som heter CMU16G

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Nu skulle du ha bott i USA och kunnat skicka datorn till Greg Salazar och låtit han ta en närmare titt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Modellen verkar faktiskt inte finnas med där.
Min börjar på CMW16G och det fanns en modell som heter CMU16G

Borde egentligen inte göra något. Intel är inte alla så kinkig med vad man stoppar i den och du har ju testat med en annan sticka också.
Men känns ändå som att det är något knas med CPU och RAM eftersom allt går igång utan bild.

Har du en annan intel CPU med LGA1200 att testa i den ?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som garantitekniker. Låter dom det är cpun. Reseata den.

Kanske behövs det en moderkort bios uppgradering. Jag kan inte intels saker lika bra som amd, men funkar 11400 direkt utan flash?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Borde egentligen inte göra något. Intel är inte alla så kinkig med vad man stoppar i den och du har ju testat med en annan sticka också.
Men känns ändå som att det är något knas med CPU och RAM eftersom allt går igång utan bild.

Har du en annan intel CPU med LGA1200 att testa i den ?

Har tyvärr inte det.
Kanske måste köpa en ny CPU så jag får anledning att uppgradera min egen burk också.

Vet inte om det har nått med saken att göra, men tidigare när jag hade allt ihopbyggt, så när man då starta, så lös Tg bord och mus upp, för att sedan slockna direkt, men det kanske skall vara så ?

De enda jag inte provat med något annat nu, de är CPU samt moderkort.. Så frågan är ju vilken av de ja ska skicka tillbaka.. :S

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag jobbar som garantitekniker. Låter dom det är cpun. Reseata den.

Kanske behövs det en moderkort bios uppgradering. Jag kan inte intels saker lika bra som amd, men funkar 11400 direkt utan flash?

B560 och 11400F är samma generation så det ska dom absolut göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag jobbar som garantitekniker. Låter dom det är cpun. Reseata den.

Kanske behövs det en moderkort bios uppgradering. Jag kan inte intels saker lika bra som amd, men funkar 11400 direkt utan flash?

Hur reseatar jag den ?
Jag har haft ur den och börjat om, gör man på nått mer sätt eller?

Som jag har lyckats läsa mig till så skulle det inte behövas en Bios flash för att köra in 11400 enl ASUS egna sida iallafall

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Monitorn på? , Ja dagen dummaste fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hur reseatar jag den ?
Jag har haft ur den och börjat om, gör man på nått mer sätt eller?

Som jag har lyckats läsa mig till så skulle det inte behövas en Bios flash för att köra in 11400 enl ASUS egna sida iallafall

Om du redan har tagit ur den och satt i den så har du reseatat den. Kollade du så att pinsen på moderkortet inte är böjda?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Monitorn på? , Ja dagen dummaste fråga..

Tro mig, man blir lite nojig, så jag har faktiskt kollat den flera gånger :S
Men som svar på din fråga.. Japp den har varit på varje gång

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Om du redan har tagit ur den och satt i den så har du reseatat den. Kollade du så att pinsen på moderkortet inte är böjda?

Fanns inga böjda pins på moderkortet nej.
Inte vad jag var så se iallafall. och jag försökte verkligen titta noggrant

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Okej. Men det låter som du haft otur med ditt bygge. Lutar åt att en komponent är trasig. Kolla om en lokal datorbutik kan testa din cpu i deras maskin så vet du vad som kan vara fel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Testat med ett annat grafikkort än nvidia 1000 serien?
Byggde en polares dator med ett socket 1200 asus moderkort och det lös vga led på både ett 1030 och 1060. Men ett rx580 funkade utmärkt så vi bytte hans 1060 mot mitt rx580

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Testat med ett annat grafikkort än nvidia 1000 serien?
Byggde en polares dator med ett socket 1200 asus moderkort och det lös vga led på både ett 1030 och 1060. Men ett rx580 funkade utmärkt så vi bytte hans 1060 mot mitt rx580

Kommer ett 3060TI så får kanske prova med det då ☺️

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Har nu provat även med 3060TI kortet, och inte heller det hjälpte.
Så får försöka få tag i ett nytt moderkort helt enkelt och börja där..

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Update: Har fått datorn att komma till Post screen nu.
Jag tog bort AIO kylaren och backplaten på den, och monterade dit original kylaren istället, då startade den upp.
Så om det var backplaten som låg och kortslöt eller nånting vette tusan.

Men tusen tack för alla tips iallafall

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Update: Har fått datorn att komma till Post screen nu.
Jag tog bort AIO kylaren och backplaten på den, och monterade dit original kylaren istället, då startade den upp.
Så om det var backplaten som låg och kortslöt eller nånting vette tusan.

Men tusen tack för alla tips iallafall

vilken AIO kylare har du?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

vilken AIO kylare har du?

Arctic Cooling Liquid Freezer II 280

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Update: Har fått datorn att komma till Post screen nu.
Jag tog bort AIO kylaren och backplaten på den, och monterade dit original kylaren istället, då startade den upp.
Så om det var backplaten som låg och kortslöt eller nånting vette tusan.

Men tusen tack för alla tips iallafall

Låter som att du kanske drog åt AIO-kylaren för hårt? Hände mig en gång nämligen. Det leder till att moderkortet böjs vilket kan orsaka glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Update: Har fått datorn att komma till Post screen nu.
Jag tog bort AIO kylaren och backplaten på den, och monterade dit original kylaren istället, då startade den upp.
Så om det var backplaten som låg och kortslöt eller nånting vette tusan.

Men tusen tack för alla tips iallafall

Skulle kunna vara åt andra hållet också dvs att AIO kylaren inte ger tillräckligt med monteringstryck så att processorn får ordenligt med kontakt med moderkortet.
Jag har fått använda gummibussningar, avsedda som anti vibration till hdd, bakom backplates för intels moderkort ett par gånger när jag byt monteringsbracket.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem, visade sig att jag hade damm i själva pin kabeln som går in till grafikkortet, fick blåsa av lite och trycka in den rejält, då funkade det utan problem. Så kanske värt att testa?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Vilket märkligt problem. Kanske var PWM kabeln som fela? Skicka tillbaka den om det är fel på den.

Permalänk
Medlem

Grattis! Älskar att följa sånna här trådar. Spännande och se vad felet var till slut. Och ibland så kan man komma med tips, även om det blev så denna gången

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk

Kul att de börjar röra på sig. En tanke skulle vara att kondensatorerna som ligger ovanför cpu-sockeln lixom strax till vänster begränsar AIO'ns fäste att nå sitt ändstopp och du får därmed helt fel tryck mot värmespridaren. Men de kanske är tillräckligt glapp därunder och då är de givetvis nåt annat.

Edit;
Fråga. Finns det nån anledning till att de bara sitter 2st skruvar i fästanordningen enligt Bild 2 på första sidan eller är de något som skett i efterhand i stundens hetta?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare