Asus presenterar 4K UHD-spelskärm för både dator och konsol

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar 4K UHD-spelskärm för både dator och konsol

HDMI 2.1 och maximalt bilduppdatering om 144 Hz står på menyn när Asus visar TUF Gaming VG28UQL1A.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att dessa skärmarna blir vanligare och vanligare och dyker i pris. Min gamla fina P279Q på 1440p kanske snart får en ersättare.

Permalänk
Medlem

Grymt! Har väntat på det här. kommer ersätta mina Asus TUF VG27AQL1A mot två av dessa så fort dom släpps. Jag misstänker att dom inte kommer vara lika dyra som LG 27GP950 vilket är bra. 450 cd/m² räcker gott och väl för min del på det avståndet. Mer än så så behöver jag ha på mig solbrillor när jag spelar. Haters kommer dock aldrig vara nöjda.

tillägg, om någon vet var man kan boka dessa posta en länk tack!

tillägg, vet någon exakt när dom ska släppas?

Permalänk
Medlem

Jag går också i uppdateringstankar
Jag börjar tröttna på min Benq 24" tn skärm från 2010 😁
Fast jag väntar hellre på asus rog swift pg32uq. Jag tror att den är bättre än tuf versionen.

Permalänk
Medlem

Har 2st Asus monitorer och det jag verligen gillar är deras stativ. Det är stabilt, lätt att justera med handkraft i både höjd, vinkel, och lutning.
Ser dock att foten har ändrats något mot de jag har.
Och det andra jag gillar är deras joystick. Det bästa jag haft på någon skärm. Så enkla att navigera.
Nu är det dock ingen dealbreaker då man inte är så ofta inne i menyerna, men det är rätt skönt att snabbt kolla fps i ett spel via monitorn istället för att starta upp ngn fps-mätare på datorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför är det värdelösa speakers på dessa?

Permalänk

är det OLED?

/s

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Snusfri

Dessa dvärgskärmar, 38-43" tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ju som bekant en gammal nyhet att Asus ska komma ut med denna skärm. Samma panel som Acer xv28 och gigabytes m28 vad jag förstår.

Hur många 120frames spel kommer vi få på Xbox och ps5? Jag är glad om vi får 60fps 👍

Sjukt kul dock att vi äntligen kan få lite fina 4k skärmar. Kanske kan datorindustrin pensionera 1080p skärmarna snart så vi snabbar på utvecklingen? 😁

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Kan man få den som en 55" så det är en uppgradering från min Bravia 40" som råkar vara en dum tv?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Varför är det värdelösa speakers på dessa?

Jag gillar skärmar med inbyggda högtalare köper hellre en skärm med det än en utan. Jag använder själv de som är i skärmen om jag ska se något kortare klipp på youtube där det inte är värt att ta på sig headsetet. Och jag slipper ha högtalare som tar plats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag gillar skärmar med inbyggda högtalare köper hellre en skärm med det än en utan. Jag använder själv de som är i skärmen om jag ska se något kortare klipp på youtube där det inte är värt att ta på sig headsetet. Och jag slipper ha högtalare som tar plats.

Det är ju så dom är tänka att användas men många förväntar sig väll soundbar kvalite från skärmhögtalare. Jag är glad att dom inte lägger för mycket krut på högtalare så man kan hålla rimligare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Varför är det värdelösa speakers på dessa?

Och följdfrågan...

Varför i hela satans finns det ingen dedikerad volymknapp 😬

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Finns det andra alternativ som är 4K med 120hz+ ?
Är lite ouppdaterad på detta. Vill gärna ha 4K men tänker inte kompromissa på hz..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Och följdfrågan...

Varför i hela satans finns det ingen dedikerad volymknapp 😬

Behövs det en sådan? Jag har satt mina till 75% och i de fall jag behöver justa upp eller ner så görs det i mjukvaran som i stort sett alltid har ett reglage som är enkelt att nå.
Att de inte satt dit några knappar är antagligen för att det kostar lite extra för varje knapp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

450 cd/m² räcker gott och väl för min del på det avståndet. Mer än så så behöver jag ha på mig solbrillor när jag spelar.

HDR är ju inte till för att hela skärmen ska vara ljus, utan för att ge högre kontrast på speglingar, blänk, hotspots och liknande.
Med en rätt inställd skärm så ska man inte uppleva den för ljus, även med HDR på där det alltså kan blänka till rejält på mindre delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behövs det en sådan? Jag har satt mina till 75% och i de fall jag behöver justa upp eller ner så görs det i mjukvaran som i stort sett alltid har ett reglage som är enkelt att nå.
Att de inte satt dit några knappar är antagligen för att det kostar lite extra för varje knapp.

Sätt den på 100% så kan man styra ljudet från Windows som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Sätt den på 100% så kan man styra ljudet från Windows som vanligt.

Jag är mer än nöjd med volymen jag får ut om jag kör 100% i windows och 75% i skärmen. Är bara onödigt att ha på 100% i skärmen för då skiter jag väl på mig om jag råkar starta något som har väldigt hög volym.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den lät meh, väntar på LG släpper en oled i 42-44"

Permalänk

Med tanke på att inte ett enda grafikkort pallar med 4k utan uppskalning, varför köper folk ens 4k till spel. Tror fan jag skall nedgradera min 1440p till 1080p nästa skärmköp.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

HDR är ju inte till för att hela skärmen ska vara ljus, utan för att ge högre kontrast på speglingar, blänk, hotspots och liknande.
Med en rätt inställd skärm så ska man inte uppleva den för ljus, även med HDR på där det alltså kan blänka till rejält på mindre delar.

Visst men desto mer du skruvar up nitsen desto ljusare blir det oavsett. Ska du sitta med 1000+ nits en halvmeter ifrån ögonen så blir man bländad såvida skärmen inte har helt galet bra local dimming.

tillägg, jag hittade en ganska lång video recension på skärmen om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behövs det en sådan? Jag har satt mina till 75% och i de fall jag behöver justa upp eller ner så görs det i mjukvaran som i stort sett alltid har ett reglage som är enkelt att nå.
Att de inte satt dit några knappar är antagligen för att det kostar lite extra för varje knapp.

Det är som vanligt knöligt att gå in i meny i spel eller Alt Tab. ingen deal breakeri PC men i Xbox och ps är det riktigt jävligt 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Det är som vanligt knöligt att gå in i meny i spel eller Alt Tab. ingen deal breakeri PC men i Xbox och ps är det riktigt jävligt 👍

Ok ja där är det värre. Men förklaringen är antagligen att de anser att en för liten andel av skärmköparna kommer spela konsol med skärmen. Och dessutom använda skärmens högtalare för ljud för att motivera kostnaden för volymreglage.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ELMB-sync, 4K, IPS och 144Hz, svårt att säga nej. Men min plånbok har redan ångest.

Permalänk
Medlem

Väntar verkligen på att OLED slår igenom på skärm fronten med. Svärtan, responstiden, HDR, längtar tills man får det på skrivbordet, då kan det vara intressant att byta.

Denna skärmen såg dock trevlig ut också givetvis....!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

IPS känns inte intressant längre efter att man har kört OLED.
Använder 2st LG CX 55" i 120Hz här på borden, känns oslagbart för både film och spel just nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok ja där är det värre. Men förklaringen är antagligen att de anser att en för liten andel av skärmköparna kommer spela konsol med skärmen. Och dessutom använda skärmens högtalare för ljud för att motivera kostnaden för volymreglage.

Jag tycker man kan skippa högtalare helt om man inte har ett bra ljudreglage

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

................HDR 400.............

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag tycker man kan skippa högtalare helt om man inte har ett bra ljudreglage

Okej jag håller inte med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb