Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Där finns ett fenomen som jag tror många av er säkert känner till.
Att bara för att man har en högre inkomst så betyder inte det att man blir rik.
Man tenderar snarare att öka sina utgifter proportionerligt utifrån sin nya inkomst, exempelvis leasar man en bil av bekvämlighet, köper lite finare mat till vardags osv osv.

Detta fenomenet har ett namn och här går jag blankt. Skulle gärna hitta tillbaka till wiki-sidan.
Någon som kan hjälpa mig?

Tycker nog det kändes relevant till tråden. Även om det inte är en investering så handlar det ändå om att kunna frigöra kapital till investeringar

Känner tyvärr till detta
För att motverka detta så lägger jag nu för tiden ungefär hälften av mina lönehöjningar i min investeringspott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker man bör vara lite försiktig med att inte bara spara också, därför tycker jag att procentuellt sparande av nettolön är rätt vettigt. Då ser man hela tiden till att man har samma fördelning av “leva nu” och “leva sen” vilket iaf jag tycker är en bra approach. Brukar själv tycka att avsätta runt 40% för framtiden är vettigt, sen exakt när den framtiden är blir ju individuellt.

Ja helt klart, jag tänker inte som du att det behöver vara någon fast procentsats.
Jag har däremot i mitt vuxna liv haft det relativt gott ställt. Jag har arbetat inom industri fram tills att jag gick och skaffade mig en utbildning, nu står jag i starten av min karriär och vet att jag kommer få en brant lönekurva uppåt sett. Det känns trevligt och jag hoppas ju kunna göra det mesta möjliga av det.

Jag tänker ju inte att livet handlar om att spara, men jag vet av egen erfarenhet att jag inte blir lyckligare av att spendera mer pengar. Då känns det som en vettig slutsats att försöka motverka lifestyle creep, fatta vettigare beslut kring hur jag använder nöjespengar och hur jag lägger upp mitt sparande för att faktiskt öka livskvaliteten.

Jag tänker dig att sparandet inte heller behöver gå linjärt uppåt, sparmålen kan ju vara en segelbåt utan lån, spara till kontantinsats och dylikt.

Jag tänker att när jag får en löneökning så vill jag ju belöna mig själv med något mer utrymme för nöjen och konsumtion, men också belöna sparkontot, hur den fördelningen ser ut behöver ju inte vara statiskt vid varje löneökning

Skrivet av mwi:

Känner tyvärr till detta
För att motverka detta så lägger jag nu för tiden ungefär hälften av mina lönehöjningar i min investeringspott.

Det låter inte alls dumt, tror som du säger att det är bra att inte trycka hela löneökningen i spenderarfickan

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur kom du fram till det?

Jag förstår inte hur så många kan rekommendera lysa. Absolut bra för att vara robot, men resultaten? Att prestera sämre än avanza zero är ju en bedrift.

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

Jämför inte avanza zero och Lysa. Två helt olika typer av innehav.

Avanza zero har per definition högre risk än Lysa pga antalet innehav och marknadsexponering. Således bör avanza zero ha bättre utveckling när det går bra för OMX 30 men falla betydligt efter Lysa om det går dåligt på OMX 30.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Fördelningen här är:

LF Global indexnära (20%)
Öhman Global Growth (20%)
LF Småbolag Sverige B (15%)
Swedbank Robur Ny Teknik A (15%)
AMF Aktiefond Asien Stilla havet (15%)
Handelsbanken Hållbar Energi (15%)

Utöver det är tanken att också pytsa in litegrann i aktier för investmentbolag istället för att gå på Spiltans fond för investmentbolag. Detta är mest för att det känns lite roligt men några rekord lär ju inte slås.

Är oroad över att det är för mycket teknik men det verkar svårt att komma ifrån det nästan.

Såhär ett halvår senare har vi gjort en uppdatering i sparandet här hemma och även om nu investmentbolag går lite dåligt just exakt nu så tror vi på dem i framtiden och ville få in en fond med internationella sådana utöver de aktier vi har i svenska investmentbolag. Spiltan hade en så nu kör vi våra framtida inköp enligt denna mall:

Swedbank Robur Ny Teknik A (10%)
Handelsbanken Hållbar Energi (10%)
Spiltan Globalfond Investmentbolag (10%)

Största frågetecknet för oss är om Öhman Global Growth är rätt val, i ett första utkast var den inte med och vi hade LF Global på 40% istället. Öhmanfonden har en bättre historisk avkastning men den är också ~9ggr dyrare. Den får hänga med så länge tills vi utvärderar igen om 6-12 månader men det ska bli intressant att se hur den utvecklas.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en riktigt sur dag på amerikanska börsen

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

rip börsen indeed

Permalänk
Medlem

Runt 1% ner premarket nu, eller missar jag något?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Runt 1% ner premarket nu, eller missar jag något?

Är väl inget dramatiskt, folk har väl vant sig vid ATH varje dag?

Permalänk
Medlem

När börsen går ned så är det köpläge!

Dagens köp:
Investor (rabatt)
Industrivärden (rabatt)
Xact norden högutdelande

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nvidia corp kommer sjunka ner till 187.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Nvidia corp kommer sjunka ner till 187.

Specifik siffra. Varför gissar du att den går ned 3,40$?
Är det en köp- eller säljrek du manar till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

När börsen går ned så är det köpläge!

Dagens köp:
Investor (rabatt)
Industrivärden (rabatt)
Xact norden högutdelande

https://substansrabatt.se/substansrabatt/

Väldigt låg rabatt just nu. Faktiskt mycket lägre än vad den historiskt varit, går investor ner lite mer kan jag tänka mig att kliva in igen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://substansrabatt.se/substansrabatt/

Väldigt låg rabatt just nu. Faktiskt mycket lägre än vad den historiskt varit, går investor ner lite mer kan jag tänka mig att kliva in igen dock.

ibindex tycker jag är en bättre sida.
https://ibindex.se/ibi/#/index

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, och faktum kvarstår, rabatten är otroligt låg just nu. Rapporterad rabatt på 5% mot ett snitt på runt 15% historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, och faktum kvarstår, rabatten är otroligt låg just nu. Rapporterad rabatt på 5% mot ett snitt på runt 15% historiskt.

Men än en rabatt.
Sedan skiljer din sida 5% (investor) från den på Ibindex som den sägs hämta uppgifter ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Specifik siffra. Varför gissar du att den går ned 3,40$?
Är det en köp- eller säljrek du manar till?

Då USA:s börs gått ner i denna vecka alltså jag kommer köpa deras aktie vid 16.20. Första gång för mig att köpa en aktie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Då USA:s börs gått ner i denna vecka alltså jag kommer köpa deras aktie vid 16.20. Första gång för mig att köpa en aktie

Förstår faktiskt inte alls vad du försöker säga (förutom att du vid 16:20 den 19/8 kommer att köpa en NVDA-aktie)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Men än en rabatt.
Sedan skiljer din sida 5% (investor) från den på Ibindex som den sägs hämta uppgifter ifrån?

Nej, du läser bara inte. Jag föredrar att använda investors egna värderingar av sina innehav. Skillnaden är 0,14% och det är nog pga att substansrabatt pollar bara kursen dagligen.
https://ibindex.se/ibi/#/company/INVE%20B

Min poäng är bara att man kan investera direkt i investors noterade innehav och få bättre utdelning om man vill när rabatten är så låg.
Går rabatten över 10% igen köper jag in mig

Permalänk
Fyndjägare

Nordnet har en 25 års kampanj. Courtagefritt imorgon 20:e Augusti på 25st olika aktier.
Bla dessa USA aktier
- Tesla, Inc.
- Apple Inc.
- NIO Inc.
- Microsoft Corporation
- Coca-Cola Co
samt Investor, Ericsson, H&M mfl

https://www.nordnet.se/se/kampanjer/nordnet-25

(Vet ej om sådan här "reklam" är tillåten i tråden. Har ingen anknytning till Nordnet förutom att jag har en depå där. Föredrar främst Avanza men kör även Nordnet pga deras egna Fonder.)

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej, du läser bara inte. Jag föredrar att använda investors egna värderingar av sina innehav. Skillnaden är 0,14% och det är nog pga att substansrabatt pollar bara kursen dagligen.
https://ibindex.se/ibi/#/company/INVE%20B

Min poäng är bara att man kan investera direkt i investors noterade innehav och få bättre utdelning om man vill när rabatten är så låg.
Går rabatten över 10% igen köper jag in mig

Ja, och du missförstår mig uppenbarligen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nordnet har en 25 års kampanj. Courtagefritt imorgon 20:e Augusti på 25st olika aktier.
Bla dessa USA aktier
- Tesla, Inc.
- Apple Inc.
- NIO Inc.
- Microsoft Corporation
- Coca-Cola Co
samt Investor, Ericsson, H&M mfl

https://www.nordnet.se/se/kampanjer/nordnet-25

(Vet ej om sådan här "reklam" är tillåten i tråden. Har ingen anknytning till Nordnet förutom att jag har en depå där. Föredrar främst Avanza men kör även Nordnet pga deras egna Fonder.)

Tror det är helt ok.
Haussande och baissande är inte tillåtet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, och du missförstår mig uppenbarligen...

Nej, du förstår bara inte hur investmentbolag fungerar. Det är en riskspridning för dig i utbyte mot mindre utveckling. Då bör rabatten vara större än 5% när du kan få mer i utdelning bara från ett av bolagen.

Eller så tycker du att den historiskt lägsta rabatten någonsin är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Förstår faktiskt inte alls vad du försöker säga (förutom att du vid 16:20 den 19/8 kommer att köpa en NVDA-aktie)?

Får nog förutsätta att det där var ett skämt... 16:20 = 420 sen tror jag nog inte datumet var så relevant i det hela ^^

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är otroligt svårt eller kanske till och med omöjligt att förutspå dagliga börsrörelser

Skrivet av JHL:

Får nog förutsätta att det där var ett skämt... 16:20 = 420 sen tror jag nog inte datumet var så relevant i det hela ^^

Varför är 16:20 = 420? Sen tror jag det inte betyder något än ett random klockslag i det här fallet men jag är ändå nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är otroligt svårt eller kanske till och med omöjligt att förutspå dagliga börsrörelser
Varför är 16:20 = 420? Sen tror jag det inte betyder något än ett random klockslag i det här fallet men jag är ändå nyfiken

16:20 = 4:20 eller 420 420 @ Wikipedia. Det kan ju så klart har varit en slump men betvivlar det, sen kan det ju också vara så att det bara är jag som är internet skadad och drar förhastade slutsatser som så många andra online

url text
Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ja det kan ju vända. Fast när alla futures och premarket-handeln ligger väldans mycket på rött så pekar det på att det nog inte blir så roligt när det väl öppnar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej, du förstår bara inte hur investmentbolag fungerar. Det är en riskspridning för dig i utbyte mot mindre utveckling. Då bör rabatten vara större än 5% när du kan få mer i utdelning bara från ett av bolagen.

Eller så tycker du att den historiskt lägsta rabatten någonsin är bra.

Suck..
jag vet det, men din sida och ibi hade olika värden, det missförstod du...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Någon av er som har Nordea som har problem med era konton idag?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/k6Mn3k/bankproblem-i-...

Permalänk
Inaktiv

Tog in Fractal vid stängning i Fredags, har inväntat rapporten och det gjorde man rätt i, blir nog bra på några års sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Såhär ett halvår senare har vi gjort en uppdatering i sparandet här hemma och även om nu investmentbolag går lite dåligt just exakt nu så tror vi på dem i framtiden och ville få in en fond med internationella sådana utöver de aktier vi har i svenska investmentbolag. Spiltan hade en så nu kör vi våra framtida inköp enligt denna mall:

Swedbank Robur Ny Teknik A (10%)
Handelsbanken Hållbar Energi (10%)
Spiltan Globalfond Investmentbolag (10%)

Största frågetecknet för oss är om Öhman Global Growth är rätt val, i ett första utkast var den inte med och vi hade LF Global på 40% istället. Öhmanfonden har en bättre historisk avkastning men den är också ~9ggr dyrare. Den får hänga med så länge tills vi utvärderar igen om 6-12 månader men det ska bli intressant att se hur den utvecklas.

Sett till tidigare diskussion, vad känner ni att detta gör bättre än att använda t.ex. Lysa? Frågan är genuint menad och inte en "jag tycker ni gör fel" påpekan.