Permalänk

kommer inte in ena routern

Halloj har fiber från comhem så har en dosa i hallen från IPonly fiberleverantören och sedan en router från comhem i vardagsrummet. Men sedan har jag en D-link router i sovrummet där jag har Playstation, xbox och grejer. Så har två olika wifi, ett i vardagsrummet från Comhem routern sedan en från D-link i sovrummet.

modellen d-link är D-Link EXO DIR-882 - AC2600

Nu är det så att en kompis håller på med krypto och har en helium hub och frågade om han kunde ha den hos mig och jag sa ja då jag funderar på köpa en själv så ville se hur det fungerade. Men för att denna ska funka optimalt så behöver jag öppna en port.

Eftersom jag har två routers så försökte jag öppna i Comhem routern men det fungerade tydligen inte så antar jag behöver öppna porten i d-linken men jag kommer inte in i den? Så fort jag skriver in http://192.168.0.1/ så kmr jag till comhem routern

Permalänk
Medlem

Ha inte två routers i samma nätverk

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Ha inte två routers i samma nätverk

Nä jag vet att det inte är optimalt men det har funkat i flera år så har inte haft tankar på byta. Men frågan är går det att komma in i den andra?

Permalänk
Medlem

Koppla ur kabeln från comhem till dlink routern. Samma adress på båda?

Du kan ha två routrar på samma nät men ena måste fungera som switch+wifi, inte dhcp. Detta gör att comhem kommer styra dhcpn och dlinken blir bara en dumswitch.

Alternativt byt adress på dlinken. Tex 192.168.0.2 och sätt DHCP på comhem till 192.168.0.10 och uppåt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"