Storbritannien drar igång utredning – kan stoppa Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien drar igång utredning – kan stoppa Nvidias förvärv av ARM

Regeringen startar en fullskalig utredning av förvärvet. En process som kan ta sex månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket bra. Hur än schyssta Nvidia är så om det samtidigt går bra för dem så kommer anklagelser.
För oss konsumenter så är det bra med konkurrens, där vissa saker inte bör tillhöra ett företag och de sedan ska håva in licenspengar. Så kommer det visserligen vara med %G, där Huawei kommer få licenspengar för typ varenda 5G pryl om jag hade förstått det rätt.

Iofs var väl inte x86an helt öppen den heller och kan kräva licens från både Intel och Amd.

Man kan tycka att folk borde bojkotta produkter som ej är standardiserade, men de flesta gör raka motsatsen och vill bli inlåsta till den förbannelse.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket bra. Hur än schyssta Nvidia är så om det samtidigt går bra för dem så kommer anklagelser.
För oss konsumenter så är det bra med konkurrens, där vissa saker inte bör tillhöra ett företag och de sedan ska håva in licenspengar. Så kommer det visserligen vara med %G, där Huawei kommer få licenspengar för typ varenda 5G pryl om jag hade förstått det rätt.

Iofs var väl inte x86an helt öppen den heller och kan kräva licens från både Intel och Amd.

Man kan tycka att folk borde bojkotta produkter som ej är standardiserade, men de flesta gör raka motsatsen och vill bli inlåsta till den förbannelse.

Jag tycker tvärtom detta kommer bli katastrof för ARM. Nvidia har kompetensen och kassan. Utan Nvidia kommer ARM få ekonomiska problem.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de får köpa ARM.
Går och dagdrömmer om en nvidia jetson next med supersnabb arm cpu och snabb rtx gpu tillsammans med nvidias linux de satt ihop.
Den linux de har satt ihop till min jetson är första linux jag gillar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker tvärtom detta kommer bli katastrof för ARM. Nvidia har kompetensen och kassan. Utan Nvidia kommer ARM få ekonomiska problem.

Fick göra en Googlesökning och Arm har gått med förlust det senaste: https://sv.wikipedia.org/wiki/ARM_Holdings
Så visst behöver de pengar. Jag funderar dock lite på vem är konkurrenterna till arm på marknader som surfplattor, mobiltelefoner, mobila konsoler och andra högpresterande elektronikprylar? Det känns som om de kunde gå vinst om de höjde licenskostnaden, men då blir alternativa arkitekturer som RISC-V kanske intressant?
X86an idag, så har den hittat sig neråt till styrstystem som då kör windows Embeded, men det känns som om dessa håller på att hoppa till Arm. Så x86an är inte ett så mycket alternativ till dessa elektronikprylar, möjligtvis någon bärbar spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Går och dagdrömmer om en nvidia jetson next med supersnabb arm cpu och snabb rtx gpu tillsammans med nvidias linux de satt ihop.

En sådan kan de väl göra ändå.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är den affärsidé som Nvidia bygger hela sitt företag på. Alltså att köpa upp öppna standarder och göra dem proprietär. En av de stora styrkorna i ARM är ju att vem som helst kunnat utveckla vidare på standarden utan överdrivna licenskostnader eller uteslutanden. Sedan får du det att låta som det står mellan Nvidia eller KK.. vilket inte direkt är sant.

Skrivet av CubaCola:

Den linux de har satt ihop till min jetson är första linux jag gillar.

Som utesluter andra aktörer samt kostar mer än det smakar bara för att Nvidia får monopol på teknologin? Inget hindrar Nvidia att skapa denna lösning i dags läget fast med ett ARM för alla. För om man tror att Nvidia inte kommer att försöka utesluta konkurrenter så har man inte riktigt läst på hur Nvidia sköter saker och ting.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Fick göra en Googlesökning och Arm har gått med förlust det senaste: https://sv.wikipedia.org/wiki/ARM_Holdings
Så visst behöver de pengar. Jag funderar dock lite på vem är konkurrenterna till arm på marknader som surfplattor, mobiltelefoner, mobila konsoler och andra högpresterande elektronikprylar? Det känns som om de kunde gå vinst om de höjde licenskostnaden, men då blir alternativa arkitekturer som RISC-V kanske intressant?
X86an idag, så har den hittat sig neråt till styrstystem som då kör windows Embeded, men det känns som om dessa håller på att hoppa till Arm. Så x86an är inte ett så mycket alternativ till dessa elektronikprylar, möjligtvis någon bärbar spelkonsol.

Jag hoppas också att RISC-V kommer ikapp men just nu är det tyvärr inte så och vår Yoshman kan säkert intyga det med. Han är lika optimistisk som mig att affären går igenom. Nvidia har setts som någon som kommer hindra utvecklingen om man går efter deras tidigare företagsköp men jag tror att denna gång kommer de inte ha den möjligheten att stjälpa för andra aktörer att få tillgång till ARM-arkitekturen.

Jag var tidigare negativ eller inte direkt hoppfull till ARM men ju mer jag läser om Apples ARM variant desto mer positiv blir jag. Med Nvidia bakom kommer ARM växa otroligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas också att RISC-V kommer ikapp men just nu är det tyvärr inte så och vår Yoshman kan säkert intyga på det med. Han är lika optimistisk som mig att affären går igenom. Nvidia har setts som någon som kommer hindra utvecklingen men jag tror att denna gång kommer de inte ha den möjligheten att stjälpa.

Får Nvidia köpa upp ARM så finns det inget som kommer hindra dem från att stänga inne standarden. Vilket de bokstavligen gjort med varenda liknande uppköp de gjort tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Så visst behöver de pengar. Jag funderar dock lite på vem är konkurrenterna till arm på marknader som surfplattor, mobiltelefoner, mobila konsoler och andra högpresterande elektronikprylar?

Konkurrenten till ARM idag är...ARM. ARMs löpande intäkter kommer från deras licensierade designer - exempelvis om du vill ha en A77-kärna så betalar du en avgift för det - först för designfas och sedan per chip du säljer - vill du lägga in en Mali-GPU så betalar du för det, osv. Alternativet är att man köper en licens till bara ISAn och designar sin egen kärna. Det kostar mycket, men du betalar inte per chip. Om ARM drar upp priserna där - och de jobbar visst på det, vad det verkar - så blir det mer attraktivt att köpa en licens till ISAn och designa något själv. Vi har ingen aning om vad det kostar, men sannolikt kan ARM inte göra så mycket med de kostnaderna. När ARM designade skräp ett tag (tittar på dig, A57) blev det mer attraktivt att designa själv, så många företag gjorde det. Det är där ARM konkurrerar, med sina designer som vem som helst kan använda mot egna designer från Apple, Qualcomm, Samsung m.fl som använder samma ISA men egna kärnor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En sådan kan de väl göra ändå.

Visst kan de det. Problemet för Nvidia är att ingen vill köpa de chippen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som utesluter andra aktörer samt kostar mer än det smakar bara för att Nvidia får monopol på teknologin? Inget hindrar Nvidia att skapa denna lösning i dags läget fast med ett ARM för alla. För om man tror att Nvidia inte kommer att försöka utesluta konkurrenter så har man inte riktigt läst på hur Nvidia sköter saker och ting.

Det företag som inte vill vara ensamma på marknaden finns väl inte.

Men då får vi hoppas Nvidia rar fram en egen cpu som konkurerar ut ARM istället.
Det fungerar väl det med

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har Nvidia någonsin haft en Tegra (ARM) produkt som någon vill ha?
Switchen är enda jag kan komma på direkt.
Sen om Nintendo ville ha Nvidia eller om det var fyndvara produkt, det vetefan.

Enda andra exemplet är HP Touchpad som hade en Nvidia ARM krets om jag minns rätt.
Hade någon nexus telefonerna också Tegra kretsar?

Så min fråga är egentligen hur endel på sweclockers anser att Nvidia skulle vara en bra ägare till ARM, om man ser hur opopulära Nvidias egna kretsar har varit.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Trots detta är NVDA aktien upp nästan 5% idag måndag kl 18.20 svensk tid.

Börsen är bra rolig och intressant ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kanske av en anledning.

Men mja, om övriga företag tvingas köpa chippen för att helt plötsligt får bara Nvidia sälja dem kanske det blir ändring där. Finns väl absolut inga problem med det och konkurrenter samt konsumenter kommer väl knappas få lida ... eller? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Enda andra exemplet är HP Touchpad som hade en Nvidia ARM krets om jag minns rätt.

Så min fråga är egentligen hur endel på sweclockers anser att Nvidia skulle vara en bra ägare till ARM, om man ser hur opopulära Nvidias egna kretsar har varit.

Gillat alla mina Tegra. Switch, Shield och HTC One X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hur påverkar ett uppköp detta? Förutom att låsa ute konkurrenterna och bli ensam kvar att sälja.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Får Nvidia köpa upp ARM så finns det inget som kommer hindra dem från att stänga inne standarden. Vilket de bokstavligen gjort med varenda liknande uppköp de gjort tidigare.

Nämn en enda standard som Nvidia köpt upp och gjort proprietär.

Även om Arm används "nästan överallt" är det allt annat än en öppen-standard. Vad Arm tillverkar är specifikationer för allt från ISA, till "ritningar" för fungerande kretsar. De må vara de-facto standard på många ställen, men de är absolut inte en öppen standard ens idag.

Ur den aspekten är Nvidia och Arm väldigt lika. Nvidia har faktiskt flera de-facto standarder som de likt Arm helt kontrollerar, men som de till skillnad från Arm, låter kunder använda utan att betala någon licensavgift. Exempel är CUDA (mjukvaran).

Likt Arm deltar Nvidia aktivt i projekt som LLVM och GCC, inte direkt för att vara "snäll", utan för att säkerställa att deras produkter har lysande stöd i dessa grundläggande programvaror. En av huvudvärdena med x86 och Arm, samt där de flesta andra misslyckats, är att dessa två ISA har företag bakom sig som lägger gigantiska resurser på att säkerställa riktigt bra stöd grundläggande ramverk och bibliotek.

Utan detta stöd är det i praktiken omöjligt att utmana x86. Så en framtida ägare för Arm måste ha kunskapen, viljan och resurserna att jobba med all denna grundläggande programvara. Rätt få företag som matchar den listan, Apple verkar inte ha viljan (och ser folk Apple som bättre än Nvidia?), Intel skulle aldrig få köpa Arm (fast lustig nog har Intel börjat designa egna kretsar baserade på Arm igen, specifikt I/O-acceleratorer för datacenter), Qualcomm och Samsung.

Qualcomm om någon är väl mästare på att vägra lämna ut något utan att ta betalt. Tvivlar att Samsung, givet deras storlek, skulle ha större chanser än Nvidia att komma igenom alla nålsögon.

Antag att Nvidia får köpa Arm: de är ute efter att tjäna pengar, hur kan man tjäna pengar på att köpa Arm för 40 miljarder USD och sedan strypa det enda som Arm historiskt tjänat pengar på? Är det inte rimligare att Nvidia ser det som att denna investering är det billigaste sättet de kan styra riktningen på Arm exakt dit de vill?

Om man bara var ute efter en ISA kan man långt billigare göra en egen, ville man bara göra Arm-chip är det brutalt mycket billigare att bara skaffa en licens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Rambus någon !samma affärside som ARM .designa & sälja ide`n patentet För egen del hoppas jag de får köpa arm så de kanske kan göra så arm får en större spridning att kunna konkurrera med AMD & Intel på cpu marknaden skulle vara trevligt med ytterligare en aktör, sen om jag fattat rätt så står det väl i kontrakt att det ska vara en öppen standard vid uppköp men det är ju som sagt upp tillkontraktskrivandet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Volvo använder Nvidias arm-kretsar.

Själv har jag en jetson nano som har nästan samma specs som tegra x1.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Gyllene tillfälle att ha en fråga faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nvidia är ökända för att ha gett lip-service till OpenCL, för att sedan vara obstruerande och istället promota CUDA. Apple är enligt rykten fortfarande sura för det. Liksom att vara motvalls käring i Khronos som administrerar OpenGL/Vulkan.
Deras anti competitive policies gentemot partnertillverkare som vill bygga kort på både Nvidia och AMD GPU:er är också väl dokumenterade.

Det är väl ingen som imbillar sig att någon kommer att satsa mångmiljardbelopp på att t.ex. bygga egna ARM-CPUer för serverbruk under förhoppningen att Nvidia kommer att låta dem konkurrera med sig själva på lika villkor?

Att låta Nvidia köpa ARM har ungefär samma för- och nackdelar som att låta Intel göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämn en enda standard som Nvidia köpt upp och gjort proprietär.

Ingen svar på frågan men att de tvingar tillverkare att döpa om saker o ha sig 'för att göra det lättare för kund' (gpu prefixer, g sync) ger inte bra vibes inför framtiden. Visst, nvidia har alla förutsättningar att ta arm vidare tekniskt men jag är skeptisk hur mycket de kommer gynna oss vanliga konsumenter som helst inte lägger mer än högts 4k för en cpu.

Nvidia gör ju sedan alla sina egna tekniker proprietära, vilket kommer leda till att spelutvecklare behöver lägga ner ännu mer tid på olika antialiasing metoder o annat som inte har med spel att göra. Sen får vi ytterligare en 'det här spelet funkar bäst på nvidia arm samt rtx'.det blir lite konsoll krig över det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

PhysX var ju ett fristående kort och program före Nvidia köpte upp dem.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur påverkar ett uppköp detta? Förutom att låsa ute konkurrenterna och bli ensam kvar att sälja.

NVidia kan göra dem billigare genom att höja licenspriserna för alla andra. Dock hade de kunnat sälja Tegra snorbilligt och bara äta den förlusten - det går inte direkt dåligt för dem - så jag vet inte om det är så sannolikt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Och nu är det en av de mest använda fysikmotorerna som dessutom är open source och inte kräver någon särskild hårdvara. Man kan bara hoppas att NVIDIA behandlar ARM på samma sätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wyver:

Tja, om man inte är kapabel att designa saker "in-house" och är rationell nog att inse sina egna brister letar man lämpligen andra vägar. I detta fall, likt t.ex. Qualcomm (Nuvua) och väldigt många andra köper man någon som vet hur saker ska designas.

Sedan vet jag inte hur man kan definiera Tegra som ett misslyckade givet att den delen av Nvidia omsätter ~1,5 miljard USD per år.

Fast om det bara handlade om att bygga en fräsigare Tegra måste det finnas betydligt billigare vägar än att köpa Arm. Det som jag tycker är spännande med om Nvidia köper Arm är att enda vettiga poäng jag ser är att Nvidia vill använda det för att gå efter high-end servers och eventuellt high-end desktop.

Skrivet av EntropyQ3:

Nvidia är ökända för att ha gett lip-service till OpenCL, för att sedan vara obstruerande och istället promota CUDA. Apple är enligt rykten fortfarande sura för det. Liksom att vara motvalls käring i Khronos som administrerar OpenGL/Vulkan.
Deras anti competitive policies gentemot partnertillverkare som vill bygga kort på både Nvidia och AMD GPU:er är också väl dokumenterade.

Det är väl ingen som imbillar sig att någon kommer att satsa mångmiljardbelopp på att t.ex. bygga egna ARM-CPUer för serverbruk under förhoppningen att Nvidia kommer att låta dem konkurrera med sig själva på lika villkor?

Att låta Nvidia köpa ARM har ungefär samma för- och nackdelar som att låta Intel göra det.

Om det bara handlar om att bygga server plattformar på Arm borde Nvidia gjort det Qualcomm gjorde förra året: köpa någon startup som visar på rejält med potential. Allt fler verkar tro att Nuvua har något riktigt stort på gång, något i nivå med Apples Firestorm design ("stora" kärnan i M1). Det kostade Qualcomm 1,4 miljarder USD medan Nvidia är beredd att lägga 40 miljarder USD på Arm.

Nvidia bör rimligen ha långt större mål med Arm och just nu består Arms hela värde i att de licensierar sin IP till andra. Om man lägger 40 miljarder USD bara för att komma över Neoverse och Cortex serien är det nog ett par som borde fundera på nya jobb...

Är din beskrivning av OpenCL helt korrekt? Apple övergav OpenCL för de ansåg det var en ramverk bortom räddning. Nvidia har "alltid" haft en bra implementation av OpenCL 1.2 och det var Nvidia som tog sig tiden att bevisa att OpenCL 2.x standarden var "broken-by-design" på ett sätt som i praktiken gjorde det omöjligt att implementera det korrekt på en dGPU med vettig prestanda. AMD hävdade "full" 2.x stöd, men det stämde inte.

Orsaken att man hamnade i det läge man hamnade var rätt mycket en konsekvens av att Intel var de enda som pushade OpenCL vidare. Intel hade i det läget bara iGPUer att tänka på och de gjorde saker som är riktigt coola, men vissa av dessa fungerade bara bra i fall där CPU och GPU delar RAM. OpenCL 3.x rättar det misstaget, den standarden är i princip OpenCL 1.2 fast med SPIR-V stöd.

OpenCL har rätt mycket spelat ut sin roll som API man direkt kodar mot. Men det har en poäng även framåt då Intel, Arm (Mali) och några till implementerar Khronos SyCL (som till skillnad från OpenCL faktiskt kan konkurrera med CUDA i hur enkelt och kraftfullt det är) med OpenCL som HW-abstraktionslager då man på det sättet kan återanvända jobb lagt på drivers/kompilatorer.

Väldigt svårt att se hur Nvidia skulle vara motvalls när det kommer till OpenGL och Vulkan, de har lysande implementationer av dessa standarder på både Windows och Linux. Nvidia är de som primärt jobbat med att ta fram motsvarande HW-raytracing stöd i Vulkan som det DX12 redan har.

Och hur kan AMD vara good-guy här? Khronos fick göra en hel del förändringar av Mantle innan det blev Vulkan för Mantle hade en rad saker som i praktiken aldrig gått att implementera på bra sätt utanför AMDs GPUer.

AMD vägrar implementera Khronos SyCL, det trots att man borde ta det som en indikation på vad kunderna vill ha när flera europeiska universitet (två som är med är KTH och Stockholms universitet som köpt in AMD HW för HPC) nu samarbetar med att erbjuda OneAPI stöd på AMDs GPUer.

Det man (leds av Heidelberg university) specifikt jobbar med är en implementation av SyCL till AMDs GPUer då OneAPI använder SyCL som sitt GPGPU API (OneAPI innehåller sedan massor med högre nivå bibliotek som kan köras både på GPU via SyCL eller på CPU via olika Intel tekniker som ISPC).

Edit: I fallet KTH är detta kritiskt då de är stora på forskning där ett bibliotek som kallas GROMACS används (använder inte Folding@Home samma bibliotek?). GROMACS stödjer CUDA och använde tidigare OpenCL för icke-Nvidia GPUer, men man håller nu på att skriva om OpenCL delarna i SyCL.

Skrivet av nick-li:

Och innan Nvidia köpte PhysX var det en propertär standard med propretär HW-implementation. Idag är det öppen källkod som är SIMD-optimerat för x86 och Arm, finns under en licens som låter dig använda källkod och binärer som det behagas (så mer likt BSD än GNU). Det har varit standardfysikmotor i Unreal Engine till rätt nyligen (Epic har nu bytt till sin egen "Chaos Physics Engine") och är fortfarande standardfysikmotor i Unity.

Visst finns delar av PhysX som aldrig kom lägre än till CUDA-kernels för Nvidias GPUer. Men den största delen av biblioteket lämpade sig betydligt bättre för SIMD på CPU än körandes på någon form av accelerator.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det enda jag har att inflika är att de kan och kommer (nog) göra det svårare för andra att göra ARM-chip på likvärdiga villkor som andra aktörer. Vad händer med Qualcomm eller liknande?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Det enda jag har att inflika är att de kan och kommer (nog) göra det svårare för andra att göra ARM-chip på likvärdiga villkor som andra aktörer. Vad händer med Qualcomm eller liknande?

Antag att exakt det du befarar händer, vad kommer rimligen då reaktionen från marknaden bli?

I det korta loppet lär de få bita ihop och endera ta sämre marginaler eller höja priserna: enda garanterade vinnarna är AMD och Intel då behöver all hjälp de kan få om x86 ska klara sig ett par decennier till.

Eller i det riktigt korta loppet kan de flesta välja att stanna på nuvarande Arm ISA standard. Normalfallet för större företag är att de har en licens som tillåter att man får använda en viss version till universum når sin maximala entropi (för evigt alltså).

I det lite längre loppet lär de reagera som Kina verkar gjort: det går inte att lita på Arm eller något annat som kan styras på icke-affärsmässigt vettiga grunder och enda vettiga vägen framåt är en lösning som hindrar sådana händelser. RISC-V lär bli stort vad det lider, om ditt skräckscenario händer får vi nirvana-scenariot långt tidigare

Värt att veta här är att även Nvidia jobbar med RISC-V, de har (antagligen av kostnadsskäl) vissa kontrollkretsar i deras GPUer som kör RISC-V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Så vitt jag förstått så sålde nVidia Sheld bra. Varför Nintendo valde den äldre CPUn med klart svagare IPC fattar jag inte. Kankse fyndvare eller så hade det varigt tänkt så mycket längre än man kan tänka sig.
ARM med nVidias GPUer i datacenter verkar ju gå som smör.

Då webhallen sålde sheild tablets för ca 2k var det nog fler än jag som skaffade dem. Men de vart dessvärre sega efter lite uppdateringar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.