Storbritannien drar igång utredning – kan stoppa Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antag att exakt det du befarar händer, vad kommer rimligen då reaktionen från marknaden bli?

I det korta loppet lär de få bita ihop och endera ta sämre marginaler eller höja priserna: enda garanterade vinnarna är AMD och Intel då behöver all hjälp de kan få om x86 ska klara sig ett par decennier till.

Eller i det riktigt korta loppet kan de flesta välja att stanna på nuvarande Arm ISA standard. Normalfallet för större företag är att de har en licens som tillåter att man får använda en viss version till universum når sin maximala entropi (för evigt alltså).

I det lite längre loppet lär de reagera som Kina verkar gjort: det går inte att lita på Arm eller något annat som kan styras på icke-affärsmässigt vettiga grunder och enda vettiga vägen framåt är en lösning som hindrar sådana händelser. RISC-V lär bli stort vad det lider, om ditt skräckscenario händer får vi nirvana-scenariot långt tidigare

Värt att veta här är att även Nvidia jobbar med RISC-V, de har (antagligen av kostnadsskäl) vissa kontrollkretsar i deras GPUer som kör RISC-V.

Jag håller med om att det finns argument från båda sidor av det här myntet och jag lade inte heller någon värdering ifall det är bra eller inte, men stor skillnad kommer det bli oavsett för de befintliga ARM-licenstagarna troligen

Jag befarar inte någonting egentligen, detta är så långt ovanför alla våra axlar att det bara är att poppa popcorn och titta på fyrverkerierna

Permalänk
Medlem

Det här är ett solklart fall där klåfingriga politiker bör lära sig veta hut.

Att Nvidia tar över ARM är det bästa som kan hända på sikt. Om Nvidia förvaltar och utvecklar ARM på ett bra sätt kommer alla bli vinnare. Om Nvidia börjar dra en massa skit ut arsulet har vi flera miljardföretag i full beredskap som kommer hitta sätt att kontra. Nöden är uppfinningens moder, som det så fint heter.

Politiker är i bästa fall mediokra och bör hållas långt ifrån viktiga frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att Nvidia tar över ARM är det bästa som kan hända på sikt. Om Nvidia förvaltar och utvecklar ARM på ett bra sätt kommer alla bli vinnare. Om Nvidia börjar dra en massa skit ut arsulet har vi flera miljardföretag i full beredskap som kommer hitta sätt att kontra. Nöden är uppfinningens modet, som det så fint heter.

Det bästa som kan hända.. För alla utom Storbritanniens politiker. De förlorar inflytande över företaget med den nyckelroll som ARM har idag. Från deras perspektiv blir det väl en förlust oavsett ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så vitt jag förstått så sålde nVidia Sheld bra. Varför Nintendo valde den äldre CPUn med klart svagare IPC fattar jag inte. Kankse fyndvare eller så hade det varigt tänkt så mycket längre än man kan tänka sig.

Det var fyndvara.

Nintendo behövde ett chip igår eftersom Wii U var en katastrof försäljningsmässigt. Då gamla DS-familjen också behövde en ersättare, ville man absolut få en plattform som ersatte bägge. Då behövde man ett chip som gav bättre prestanda än Wii U, drog lite nog att man kunde köra det på batteri och fanns tillgängligt nu. Nvidia hade ett - enligt ryktet hade man t.o.m osålda på lager som täckte launchen - så Nintendo snabbportade Zelda BotW och fick ut en konsol på nolltid.

Jag kan inte bekräfta det nu, men jag har hört att A53-kärnorna i Tegra X1 aldrig är aktiva p.g.a en bugg. Vi vet att de aldrig är aktiva i Pixel C, åtminstone. För Nintendo så spelar det ingen större roll, men för en mobiltelefon hade det ju inte varit så lyckat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att Nvidia tar över ARM är det bästa som kan hända på sikt. Om Nvidia förvaltar och utvecklar ARM på ett bra sätt kommer alla bli vinnare. Om Nvidia börjar dra en massa skit ut arsulet har vi flera miljardföretag i full beredskap som kommer hitta sätt att kontra. Nöden är uppfinningens moder, som det så fint heter.

Alltid kul med lite politikerförakt. Faktum är att det finns en orsak varför det politiska systemet ser ut som det gör idag och det är för att det inte finns något bättre. Politiker tenderar vara bra (Finns självfallet fall där mindre lämpligt folk fått inflytande) på att se helhetssynen. I detta fallet så finns det många frågetecken och skulle folk bara se förbi själva pengasäcken som Nvidia kommer med så hade även de insett problematiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

‘Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’

Winston S Churchill, 11 November 1947

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Nej tack. Verken Nvidia eller Amd ska äga Arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Eller intel. Eller Apple. Eller Qualcomm.
Det är väl självklart att om en av produktleverantörerna får monopol på arkitekturen, att det fullständigt ändrar grundförutsättningarna som gjorde att ARMs ekosystem har växt till vad det är idag?
Ungefär som om Intel skulle köpa TSMC.

De skäl Nvidia har angett för att köpa ARM är bogus, (det handlar om produktutveckling som inte alls motiverar att äga företaget,) så det är uppenbart att de inte vill tala högt om vad de faktiskt tänker göra med ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Alltid kul med lite politikerförakt. Faktum är att det finns en orsak varför det politiska systemet ser ut som det gör idag och det är för att det inte finns något bättre. Politiker tenderar vara bra (Finns självfallet fall där mindre lämpligt folk fått inflytande) på att se helhetssynen. I detta fallet så finns det många frågetecken och skulle folk bara se förbi själva pengasäcken som Nvidia kommer med så hade även de insett problematiken.

Politikerförakt ja. Ett begrepp som användes flitigt på 90- och tidigt 00-tal. Politikerna blev ledsna i ögat av att folk inte tyckte om dem, så det skapade en propagandakampanj som berättade för folk att det är dålig stil att inte tycka om politiker. Usch och fy för politikerförakt - det är bara dåliga människor som håller på med sånt.

Nej, politiker tenderar inte att vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Hade jag varit brittiska staten hade jag funderat noga på vart man anser att ARM ligger säkert det enda brittiska staten inte vill är att det ska hamna i händerna på Kina det kan vi nog alla vara överens om och då är frågan om inte Brittiska staten gör en dumhet i och inte släppa till ett stort teknik företag Nvidia är kanske inte ens tillräckligt stort nog tänker jag utan att Microsoft hade nog varit det bästa alternativet för där hade ARM ISA varit i trygga händer och det som en del av er fruktar att Nvidia skulle låsa in ARM till sig själva hade Microsoft inte haft någon anledning att göra utan att de hade ju haft en anledning och säkerställa att de fick licensintäkter samtidigt som de haft avsevärt med pengar och pumpa in i ISA vilket hade gynnat dem eftersom att de sen köper processorer av andra företag tänker jag och då får de bättre processorer när de kan pumpa in sina pengar direkt i ARM för och förbättra ISA som de andra företagen sen licensierar när de bygger sina kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är väl självklart att om en av produktleverantörerna får monopol på arkitekturen, att det fullständigt ändrar grundförutsättningarna som gjorde att ARMs ekosystem har växt till vad det är idag?

De skäl Nvidia har angett för att köpa ARM är bogus, (det handlar om produktutveckling som inte alls motiverar att äga företaget,) så det är uppenbart att de inte vill tala högt om vad de faktiskt tänker göra med ARM.

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Hade jag varit brittiska staten hade jag funderat noga på vart man anser att ARM ligger säkert det enda brittiska staten inte vill är att det ska hamna i händerna på Kina det kan vi nog alla vara överens om och då är frågan om inte Brittiska staten gör en dumhet i och inte släppa till ett stort teknik företag Nvidia är kanske inte ens tillräckligt stort nog tänker jag utan att Microsoft hade nog varit det bästa alternativet för där hade ARM ISA varit i trygga händer och det som en del av er fruktar att Nvidia skulle låsa in ARM till sig själva hade Microsoft inte haft någon anledning att göra utan att de hade ju haft en anledning och säkerställa att de fick licensintäkter samtidigt som de haft avsevärt med pengar och pumpa in i ISA vilket hade gynnat dem eftersom att de sen köper processorer av andra företag tänker jag och då får de bättre processorer när de kan pumpa in sina pengar direkt i ARM för och förbättra ISA som de andra företagen sen licensierar när de bygger sina kärnor.

Microsoft har jag inga problem med och håller med det du säger.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Förhållandena på marknaden är dynamiska, inte statiska.

Arm "klarade" sig som eget bolag under många många år. Men kollar man på hur stort genomslag deras produkter hade 2016 (när Softbank) köpte kontra vilken omsättning och vinst ARMH hade så kunde man bara konstatera: visst gick de med vinst, men omsättning var väldigt låg ställd mot TAM.

Vidare hade ARMH aldrig något som kunde anses vara "high-end". Att utveckla sådana saker är både förenad med stora risker, det kostar väldigt mycket i FoU, och ARMH hade egentligen inga självklara kunder för en sådan satsning. De kunder som använde Cortex serien var primärt ute efter bra perf/W och låga tillverkningskostnader. Gapen mellan Arms Cortex design och Apples in-house design växte lavinartat för Apple hade råd att ta FoU risken.

32-bit Arm var i.o.f.s. unik på flera sätt, men den var inte unik på ett odelat positivt sätt då det finns ungefär lika mycket för- och nackdelar totalt sett som x86, PowerPC, MIPS eller något annat. Specifikt hade 32-bit Arm en design som gjorde det rätt hopplöst att skapa high-end kretsar baserat på den ISAn.

Uppenbarligen insåg Arm begränsningarna, men de var långt ifrån ensamma att försöka designa en "perfekt ISA". Rätt många har försökt tidigare, i princip alla har misslyckas. Man har löst vissa problem men tyvärr skapat minst lika många nya. Arm lyckades på något sätt träffa guld med deras ARM64 design, något som började bli uppenbart när Apple gick all-in på 64-bit och riktigt börjar bygga "breda" CPUer (här är ett ställe ARM64 är unikt, det går att designa otroligt "breda" designer som ändå har hög effektivitet).

ARM64 är för närvarande den vettigaste ISA att bygga framtidens high-end CPUer med. Arm själva hade inte möjligheten att lägga nödvändig FoU som eget bolag för att skapa egen IP riktat mot high-end segmentet. Utan egen IP kommer det i förlängningen bli svårt för Arm att kunna ha vettig riktning på hur man bör utveckla saker som ISA för att passa high-end.

Arm behöver en ägare som dels har resurserna för med spekulativ FoU, Softbank har i praktiken finansierat framtagandet av Neoverse serien (Arm servers) och Cortex X serien (Arms high-end klient CPU, redan X1 utför ungefär lika mycket per cykel som Intels Golden Cove bör hamna på fast Arm har lanserat X2 som ökar det med ~15 %).

Nvidia är en av rätt få som har resurserna, har en egen agenda som har samma riktning som den Arm gett sig in på med sin high-end satsning samt förstår både klient- och servermarknaden. Om Nvidia kunde fixa deras vision utan att äga Arm, vad finns det då för någon vettighet i att betala ~40 miljarder USD för något som genererar ~2 miljarder USD per år i omsättning (d.v.s. något högre än vad Nvidia själva omsätter på Tegra)?

Att låta Arm åter gå in på börsen som eget bolag har en hel del nya utmaningar 2021 jämfört med pre 2016. Arm hade (och har fast med negativ trend) väldigt stor andel av billigare kretsar, Cortex M serien. Men här är lågt pris (nästan) allt, Arm kan i praktiken inte konkurrera med RISC-V på den marknaden med mindre än att de avskaffar licensavgifterna fast då finns ju inget av värde kvar för Arm!

RISC-V är inte redo för klient- och server än, där krävs långt mycket mer jobb runt grundläggande programvara och OS-stöd. Men 32-bitars mikrokontrollers har inte samma krav där, "räcker" med att riktigt grundläggande saker som kompilatorer och de OS/runtimes som krävs finns. För de saker är RISC-V redan en spelare, det finns RISC-V mikrocontrollers som kostar lika eller till och med mindre än 8 bit CPUer (p.g.a. att dessas har kvar licensavgifter för CPU-delen).

Arms framtid är ARM64 och high-end, så finns ingen "gå tillbaka till vad de var innan Softbank köpte dem". Low-end har nya kungar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Politikerförakt ja. Ett begrepp som användes flitigt på 90- och tidigt 00-tal. Politikerna blev ledsna i ögat av att folk inte tyckte om dem, så det skapade en propagandakampanj som berättade för folk att det är dålig stil att inte tycka om politiker. Usch och fy för politikerförakt - det är bara dåliga människor som håller på med sånt.

Usch propaganda kampanj. Detta har jag missat. Tog de över olika medier och tystade meningsmotståndare också?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att dra påståenden som "Jag gillar inte politiker" är lite väl generaliserande. Lite som att säga att man inte gillar alla rörmokare eller sotare eller programmerare.

Sedan kan man ju ställa sig frågan om problemen ligger inom politikeryrket eller om dessa bara är ett resultat av det politiska klimatet. I slutändan handlar det om människor..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att dra påståenden som "Jag gillar inte politiker" är lite väl generaliserande. Lite som att säga att man inte gillar alla rörmokare eller sotare eller programmerare.

Sedan kan man ju ställa sig frågan om problemen ligger inom politikeryrket eller om dessa bara är ett resultat av det politiska klimatet. I slutändan handlar det om människor..

Tycker jag inte. Dessutom har väl alla rätt till sin egen åsikt. Själv känner jag att en vettig politiker är en på miljonen. Om ens det.
För mig är det mer som en sport. Den som snackar mest skit och samtidigt lurar flest människor, vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Tycker jag inte. Dessutom har väl alla rätt till sin egen åsikt. Själv känner jag att en vettig politiker är en på miljonen. Om ens det.
För mig är det mer som en sport. Den som snackar mest skit och samtidigt lurar flest människor, vinner.

Vilket inkluderar kritik mot sagda åsikt.

Nej det är inne att vara irriterad på politiker. Oftast utan någon substantiell orsak.. Vilket du faktiskt framför ganska väl genom att du "Känner" att det skulle vara på ett visst sätt.

Politiker är som vilket annat yrke som helst. Där finner man allt från seriösa till icke seriösa personer. Folk som vet vad de gör och folk som inte vet vad de gör. Skillnaden är att "vi" väljare kan göra en förändring genom att rösta. Att förkasta alla politiker är inte produktivt och grundar sig nästan uteslutande i att man inte förstår hur politik sköts på grundnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt detta köp stoppas!

För allas vår skull!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hoppas innerligt detta köp stoppas!

För allas vår skull!

Detta köp är kanske inte det mest lämpliga men det borde säljas fast till Microsoft istället där skulle ARM hamna i trygga famnar under lång tid framöver med de muskler som krävs för att investera och utveckla ARM till nya nivåer ett köp av Microsoft det skulle gynna ARM och processortillverkarna när Microsoft kan skjuta in stora mängder pengar i utveckling av ISA. Microsoft har inte hellre några anledningar att låsa ner tillverkningen till sig själva hellre.