Mionix uppdaterar klassiska spelmössen Naos, Castor och Avior

Permalänk
Melding Plague

Mionix uppdaterar klassiska spelmössen Naos, Castor och Avior

Svenska Mionix kastar hamburgarna i papperskorgen och återvänder till rötterna. Först ut är uppdateringar av tre omtyckta klassiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Castor för mig

Permalänk
Medlem

Är det här en sponsrad artikel? Svårt att avgöra, men det ser liksom inte så oberoende ut när den ligger såhär på framsidan:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Nioreh83:

Är det här en sponsrad artikel? Svårt att avgöra, men det ser liksom inte så oberoende ut när den ligger såhär på framsidan:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/07vf2gifqwwq471upxd26jw

Alla sponsrade artiklar är tydligt uppmärkta som sådana. Många företag väljer dock att köpa reklamplats (banners) i samband med nya lanseringar, vilket är fallet här.

Permalänk
Medlem

Trådlöst kom igen.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Moderator, Testpilot

En välkommen återkomst till form!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Naos var trevlig när jag använde den för just helhandsgreppet men den var väldigt effektiv på att samla in gunk under scroll-hjulet tills dess att den slutade fungera. För att öppna och rengöra fick man vara försiktig med att inte skada hyperglidsen. Hoppas det löses i dessa nya utgåvor. Dock ser jag mig inte att byta från IntelliSense 3.0 Pro:n nu när jag vant mig.

Permalänk
Medlem

Vill Mionix nisha in sig så vore linuxsupport en bra grej. Behöver inte vara en grafisk QT/GTK app, räcker med att kunna ändra inställningar mha terminalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Vill Mionix nisha in sig så vore linuxsupport en bra grej. Behöver inte vara en grafisk QT/GTK app, räcker med att kunna ändra inställningar mha terminalen

Kan inte hålla med mera.
Låt oss även styra färgerna på enheten med openRGB så lovar jag att inte köra annat än Mionix tangentbord och mus.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Äntligen! Väntat på att Naos skulle komma i nytt utförande sedan det announcades för en evighet sedan så blir beställa direkt

Permalänk
Avstängd

Såg riktigt trevliga ut. Aldrig testat något från företaget men kan absolut bli intressant nästa gång det blir dax. Såg inga priser på mössen men mattorna var helt ok om de håller bra kvalitet som det låter som.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Naos är bara för vänsterhänta eller är det spegelvänd bild?

Edit: Hur är mjukvaran till mössen, går det t.ex. sätta custom binds på alla sido/extraknappar?

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga nyheter!

"Mionix omdanade spelmöss Naos Pro, Castor Pro, Avior Pro och musmattorna blir tillgänglig hos de svenska återförsäljarna Inet, Webhallen och Maxgaming under dagen"

Där får jag för att jag är en impulsiv idiot (som köpte en Naos Pro direkt från Mionix ett par minuter efter jag såg nyheten på deras hemsida.)

Missade att de kom med musmattor också, men läser jag mellan raderna är det väl tygmattor och sådana göre sig icke besvär, extremt slitstark hårdplast (t.ex. Corsair MM400) ska det vara!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har två Naos 7000 tror jag köpte den för lite mer än 300kr/st. Besviken att de inte släpper en trådlös variant. Därmed kommer jag fortsätta använda g403 wireless.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Trådlöst kom igen.

Håller med, inget köp utan en trådlös variant. Vill gärna höra att de har gjort något åt kvalitén på mössen, med tanke på att jag inte var ensam i tråden om Mionix återkomst med fel som dubbelklick och scrollhjulet, skulle säga 8/10 inlägg nämnde det där..

Permalänk
Medlem

Ja, kommer Naos i trådlös så köper jag omedelbart. Har två stycken Qpad 5K som börjar närma sig sina 10-års födelsedagar. Skulle vara fint att byta ut dem.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Qubeista:

Håller med, inget köp utan en trådlös variant. Vill gärna höra att de har gjort något åt kvalitén på mössen, med tanke på att jag inte var ensam i tråden om Mionix återkomst med fel som dubbelklick och scrollhjulet, skulle säga 8/10 inlägg nämnde det där..

Utan att ha testat någon av nya mössen än så borde dubbelklicket vara fixat nu. Problemet borde ha varit brytarna som användes i förra mössen, och låter som att det är ganska nya brytare i Pro-serien som ska vara av bättre kvalitet.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag hoppas att de har löst brytarna den här gången, har ägt 3st Naos möss och alla har dött en för tidig död för att musknapparna börjat krångla. Men om man bortser från det problemet så har Naos varit min favoritmus genom tiderna.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av tsc:

Trådlöst kom igen.

Skrivet av Qubeista:

Håller med, inget köp utan en trådlös variant. Vill gärna höra att de har gjort något åt kvalitén på mössen, med tanke på att jag inte var ensam i tråden om Mionix återkomst med fel som dubbelklick och scrollhjulet, skulle säga 8/10 inlägg nämnde det där..

Ni missade sista stycket där följande står:
"Förutom att nylansera sig själva med en uppdatering av gamla klassiker passar Mionix på att meddela om att mer är att vänta, däribland trådlösa spelmöss."

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Dyker det upp ett trådlöst alternativ framöver så blir det ett givet köp för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni missade sista stycket där följande står:
"Förutom att nylansera sig själva med en uppdatering av gamla klassiker passar Mionix på att meddela om att mer är att vänta, däribland trådlösa spelmöss."

Okej, jag läste faktiskt det där - men vad gör det för skillnad om det inte finns nu?

De annonserade 2019 som i artikeln att de skulle komma med nytt - och det kom nu när 60% av 2021 har gått?

Jag är intresserad av att köpa här och nu. Trådlöst är en enorm marknad. Att släppa 3 trådade möss i en "återkomst" och inte ens en trådlös variant är lite B.

Permalänk
Musikälskare

Efter att ha börjat använda trådlöst så kommer jag aldrig kunna gå tillbaka till trådat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Utan att ha testat någon av nya mössen än så borde dubbelklicket vara fixat nu. Problemet borde ha varit brytarna som användes i förra mössen, och låter som att det är ganska nya brytare i Pro-serien som ska vara av bättre kvalitet.

Det låter lovande, men jag vill verkligen ha det testat och på papper.

Skrivet av Fahrbot:

Jag hoppas att de har löst brytarna den här gången, har ägt 3st Naos möss och alla har dött en för tidig död för att musknapparna börjat krångla. Men om man bortser från det problemet så har Naos varit min favoritmus genom tiderna.

Håller med, gick som sagt igenom två stycken själv. Har aldrig varit med om att möss har dött på det där sättet, och då har jag kört Logitech, Mionix, Razer och Steelseries genom åren. Trist när det var ens favoritmöss också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

"Förutom att nylansera sig själva med en uppdatering av gamla klassiker passar Mionix på att meddela om att mer är att vänta, däribland trådlösa spelmöss."

Vilket är lockande, men samtidigt har jag halvtaskiga erfarenheter av trådlösa möss med anslutningsproblem och glitchar (för att inte nämna att det är ytterligare en jäkla pryl med batteri som måste laddas), så när de kommer med sådana kommer jag inte vara lika impulsiv. Då blir det verkligen upp till bevis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Jag hoppas att de har löst brytarna den här gången, har ägt 3st Naos möss och alla har dött en för tidig död för att musknapparna börjat krångla. Men om man bortser från det problemet så har Naos varit min favoritmus genom tiderna.

Exakt samma med min Avior: mittknappens brytare gav upp, naturligtvis precis efter garantitidens slut. Men den var billig, och så länge den höll var jag mycket nöjdare med den än Razern den ersatte.

Permalänk
Medlem

För tunga möss för att bli intressanta. Ligger mellan 92-102 gram.

Permalänk
Medlem

Aha nu ser jag vart logitech tog formen från sin G900 ifrån, profilen ser ju identisk ut med avior.

Naos är helt klart min favoritmus of all time men när jag sitter på en g903 som ajg använder samt en oöppnad gladius III så känns det dumt att köpa mus. Gav bort min Naos till en amerikansk vän Korea som satt på skitmus för över 10 år sedan, good old times

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Qubeista:

Okej, jag läste faktiskt det där - men vad gör det för skillnad om det inte finns nu?

De annonserade 2019 som i artikeln att de skulle komma med nytt - och det kom nu när 60% av 2021 har gått?

Jag är intresserad av att köpa här och nu. Trådlöst är en enorm marknad. Att släppa 3 trådade möss i en "återkomst" och inte ens en trådlös variant är lite B.

Håller helt med dig, men nu har ju Corona slagit till så det har väl inte jobbats riktigt så effektivt med det som de tänkt kan jag gissa. Får hoppas att de inom kort lanserar någon trådlös så blir vi glada!

Skrivet av backfeed:

Vilket är lockande, men samtidigt har jag halvtaskiga erfarenheter av trådlösa möss med anslutningsproblem och glitchar (för att inte nämna att det är ytterligare en jäkla pryl med batteri som måste laddas), så när de kommer med sådana kommer jag inte vara lika impulsiv. Då blir det verkligen upp till bevis.

Jag har haft två stycken varav en till laptopen i skolan som var mest en plojgrej och den gjorde sitt jobb. Har en Logitech G502 vid datorn och den har det inte varit några problem med under de ca 1,5-2år jag haft musen. Laddar typ en gång/v om ens det.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Qubeista:

Det låter lovande, men jag vill verkligen ha det testat och på papper.

Same! Ska fixa så vi får in alla tre modeller men att just testa för dubbelklick är tyvärr lite svårt. Det brukar dyka upp efter ett par månader/år.

Permalänk
Medlem

Fascinerad över hur många som har haft problem med deras möss, jag å damen har en varsin Naos som är väl använda i många många år nu utan problem. Innan dess hade jag en Saiph (tror jag den hette) som inte heller hade några problem förutom att jag själv hade sönder den

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!