Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

När man investerar på börsen så kan man räkna med en avkastning på ungefär 7% per år sett över tid. Under ett enskillt år kan man dock gå back betydligt mer eller gå plus betydligt mer eftersom börsen går upp och ner, de 7% i avkastning är alltså bara ett snitt.

Du behöver därför ställa dig frågan, när du vill ha tillgång till dina pengar, om det är i en snar framtid så skulle jag inte ha en allt för stor exponering mot börsen, medan jag om jag sparar pengar till pensionen skulle vilja ha en nästan full exponering mot börsen eftersom jag då skulle ha tid att vänta ut om börsen rasar för att sen återhämta sig igen.

Om du är novis på området spar skulle jag använda mig av en tjänst som Lysa.se som hjälper dig att placera dina pengar åt dig för en väldigt liten avgift. Du fyller i ett formulär om hur villig du är att ta risk, om hur länge du behöver pengarna osv så ballanserar de en portfölj åt dig baserat på dina svar.

Du kan lära dig mer om Lysa i dessa avsnitten:

https://www.youtube.com/watch?v=_FSYWu6U19o&ab_channel=RikaTi...

https://www.youtube.com/watch?v=eLD6VJOTaII&ab_channel=RikaTi...

Är det samma typ av portfölj-generator-funktion som t.ex. Avanza har? Avanzas är gratis vad jag förstår.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Woaini:

Är det samma typ av portfölj-generator-funktion som t.ex. Avanza har? Avanzas är gratis vad jag förstår.

Nej, det är inte samma sak. Lysa och Avanza Auto-fonderna är ungefär samma sak. Avanza är inte gratis utan har avgifter på sina fonder precis som Lysa, däremot är Avanza gratis för den som har mindre än 50.000 kr på kontot.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Då har man ju som sagt hamnat i en situation där man inte har någon marginal, på grund av att man inte hittat jobb efter studierna eller annat.
Men hur skulle man klarat sig då under studierna utan lån?
Sett till om man studerar heltid och har en situation där man kan leva på bara bidraget är det värt att ta ut fullt lån.
Slänger man det på ett sparkonto, säg SBAB med 0.5% ränta så kommer man (om inte räntan ändras drastiskt) tjäna pengar på att bara ha det sittandes på sparkonto med ingen risk. Sen kan man självklart investera pengar men då tillkommer självklart en risk, som man självklart kan välja hur mycket man vågar riska.

När väl återbetalningen kommer så sitter ju pengarna där, bara långsamt tömma under 20-30 år om man så vill och kan (baserat på hur länge räntan håller).
Eller som mig som lägger ca 200k på att slippa låna 200k extra på lägenhet för en mycket högre ränta.

Har du inga pengar kvar efter studier så behövde du ju lånet för att leva men hade man mindre utgifter (billigare stad, andra pengar prioriteringar, sommarjobb, osv) så är det pengar som bara kan växa eller minska andra utgifter med att ha ett kapital så är det helt klart värt det.

Kan man inte hålla i pengar så är det ju helt plötsligt farligt för då är de borta när man ska betala tillbaka.

Men om man pratar säg 100% lån, 50% lån eller bara bidrag under studier så är lån helt klart ekonomiskt smart. Bara betala tillbaka om räntan planeras att gå upp.

Jag hade inte ens behövs ta ett CSN lån, men gjorde det för att få lite extra pengar under ett år.

Jag förstår att man tjänar på räntan, men avgifter som man får samt att man måste betala av en del av lånet per månad, går men ändå i vinst då?

Skrivet av JoBBi:

CSN har ett minimibelopp som man måste betala av per månad, men det är ju en amortering som minskar din skuld, det är ingen kostnad. Dina enda kostnader är de där 0,2% om året plus 150 kr administrationsavgift. Det är ett extremt förmånligt lån. Börsen har historiskt gett en avkastning på i snitt ca 9% per år, så om man lånar mer pengar från CSN än man behöver och placerar dessa på börsen, så hade man utan problem gått plus på CSN-lånet över tid. Många gör det, även jag.

Förstår det är amortering, men i mitt fall ville dom att jag skulle betala tillbaka över tusen kr per månad, sen att man kunde ansöka om att få betala mindre i nån månad, jag förstår att man tjänar på räntan.

Man kan väl inte får CSN som en klumpsumma och sätta in på ett sparkonto på en gång utan man måste då spara pengarna som man få i ca 3 år?

Om man släpp att betala höga amortering, och bara betala räntan samt administrationsavgiften så hade jag med gjort det.

För 200k och på tex 10% avkastning blir väl 20k per år?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag hade inte ens behövs ta ett CSN lån, men gjorde det för att få lite extra pengar under ett år.

Vilket alltså är att gå emot det som föreslås för TS, vilket är att investera pengarna i något som ger värdeökning, vare sig det är att ersätta bostadslån eller lägga det på börsen/sparkonto. Det är alltså inte "Låna pengarna och lev upp dem för det är lönsamt!" som rekommenderas här.

Citat:

Jag förstår att man tjänar på räntan, men avgifter som man får samt att man måste betala av en del av lånet per månad, går men ändå i vinst då?

Ja. 150kr om året blir en 10a i månaden och är oavsett belopp så har du maxat lånet över säg 3 år så är administrationsavgiften försumbar. De andra påslagen du har i din spec är för att du inte betalat i tid. Det bör man dock klara om man har ett jobb, i annat fall så kan man ta det ur CSNhögen man sparat, om man inte valt/behövt leva upp den.

Citat:

Förstår det är amortering, men i mitt fall ville dom att jag skulle betala tillbaka över tusen kr per månad, sen att man kunde ansöka om att få betala mindre i nån månad, jag förstår att man tjänar på räntan.

Ja, de vill ju ha sina pengar tillbaka så det är klart de vill ha återbetalning, men poängen är att det är det mest förmånliga lånet som finns och deras ränta är lägre än vad du får på ett helt riskfritt sparkonto.

Citat:

Man kan väl inte får CSN som en klumpsumma och sätta in på ett sparkonto på en gång utan man måste då spara pengarna som man få i ca 3 år?

Nej, man får ju göra månatliga insättningar.

Citat:

Om man släpp att betala höga amortering, och bara betala räntan samt administrationsavgiften så hade jag med gjort det.

Även med amortering så är det värt det. Jag tog inget CSNlån för att jag inte behövde det och hade folk runt mig som rekommenderade att inte göra det. Hade jag haft valet idag eller åkt tillbaka i tiden och fått göra valet med min nuvarande kunskap så hade jag tagit lånet och satt undan de pengarna i ett fondkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för alla svar! Var bör man placera pengarna idag? Räntan är 0.05 % i nuläget. Vilket konto kör ni som tar CSN-lån just nu?

Och ni som även investerar pengarna i börsen med 7-9% avkastning, hur är risken där?

Jag sätter in det på Lysa

Permalänk
Avstängd

0,05% ränta. Att någon ens nämner att det inte är värt för att dom blivit indoktrinerade att "ajja bajja skulder bör man inte ha".

Ta valfri top 100 rikaste människor och hitta mig EN person som inte har skulder. Givetvis är det alltid värt att låna billiga pengar, det är så man tjänar s.k gratis pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, det är inte samma sak. Lysa och Avanza Auto-fonderna är ungefär samma sak. Avanza är inte gratis utan har avgifter på sina fonder precis som Lysa, däremot är Avanza gratis för den som har mindre än 50.000 kr på kontot.

Huh? Avanzas portföljgenerator är väl gratis att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Precis, man får ju lånet utbetalt månadsvis (i alla fall fick jag det). De pengar jag fick över kunde jag placera och använda till handpenning på bostadsrätt, och det gav mig ju en bättre avkastning än räntekostnaden på 0,05%. Men absolut, nackdelen är ju att man måste amortera av lånet med ett minimibelopp varje månad, precis som med alla lån.

Skrivet av superegg:

Japp, första året, sedan får man ju ränta-på-ränta-effekten.
År 1: 200'*1,1=220'
År 2: 220'*1,1=242'
År 3: 242'*1,1=266,2'
Etc. Men det är också viktigt att tänka på att det aldrig går att garantera att börsen går så bra från år till år, däremot över tid under 1900-talet har börsen stigit med 9% per år i snitt. Vi får se om den fortsätter göra det under kommande decennium.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Huh? Avanzas portföljgenerator är väl gratis att använda?

Man får skilja på Avanzas portföljgenerator och Avanza Auto.

Det är gratis att använda Avanzas portföljgenerator för att sätta ihop en fondportfölj, dock får Avanza en del av fondavgifterna precis som med alla deras fonder.

Avanza Auto är en sorts fond-i-fond som har en avgift, precis som Lysa.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

För ett exempel på hur extremt bra det är med CSN lån.

Jag har själv SBAB sparkonto som ger 0.5% ränta. På 100000kr så ger det 500kr minus skatt 30% så får jag ut 350kr. Csn kostar 150kr i expeditionsavgift och hade en ränta på 0.05% i år, eller 50kr.

Dvs du får 150kr om året för att HELT RISKFRITT låta staten bygga upp en buffert för bostadsköp åt dig medans du studerar.

Nu är det väl få förunnat att lägga undan alla inkomster så här medans man pluggar, men om man kan så är det verkligen 100% en no-brainer. Behöver man pengar att betala tillbaka med så ligger ju på kontot redo att användas för avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är alltid dumt att låna pengar, men om det är akut och du tro att du behöver pengarna på något superviktigt, så kan det vara okej.

Tänkt på att om du tex vill plugga i skolan igen då har du redan förbrukat alla pengar som du kan få via CSN.

Alltid dumt att låna pengar? Jag hoppas du skojar. Räntan är på 0,05 %. Investerar man pengarna är det högst troligt att du tjänar mer än 0,05 % per år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är ni som klagar friskt på staten och uttrycker er som "fattig student".

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är alltid dumt att låna pengar, men om det är akut och du tro att du behöver pengarna på något superviktigt, så kan det vara okej.

Tänkt på att om du tex vill plugga i skolan igen då har du redan förbrukat alla pengar som du kan få via CSN.

Jag vill inte uppmana någon till att låna pengar. Men..

Att påstå att det alltid är dumt är bara dumt. Om man lånar en slant av CSN som man inte egentligen behöver och gör något vettigt med det.. så är det väl inte alls dumt? Ja de ska tillbaka men vad har du för skuldränta på pengarna? Jämför CSNs noll komma något mot kanske 10-30 årliga procent på investering p
i aktier eller lägenhet.. jag säger inte att alla lyckas med aktier eller att alla lägenheter ökar i värde.. men vet man vad man sysslar med så är det rätt bra odds. Och även annars så är det ju i princip effektiv minusränta på CSN om man ställer det mot inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för alla svar! Var bör man placera pengarna idag? Räntan är 0.05 % i nuläget. Vilket konto kör ni som tar CSN-lån just nu?

Och ni som även investerar pengarna i börsen med 7-9% avkastning, hur är risken där?

På sikt och i genomsnitt så tjänar man som gemene man nog mest pengar på att lägga pengar i indexfonder med mycket låga avgifter (säg max ca 0,6%). Avanza Zero eller en svensk indexfond (typ Handelsbanken Sverige Index Criteria) har jag själv majoriteten av mina pengar i.

Sen är det förstås så att om man är duktig och kan tänka sig lägga ned tid (men också mer risk) så går det att tjäna mer pengar på aktier, men jag själv har inte den tiden eller villig att ta den risken.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Jag vill inte uppmana någon till att låna pengar. Men..

Att påstå att det alltid är dumt är bara dumt. Om man lånar en slant av CSN som man inte egentligen behöver och gör något vettigt med det.. så är det väl inte alls dumt? Ja de ska tillbaka men vad har du för skuldränta på pengarna? Jämför CSNs noll komma något mot kanske 10-30 årliga procent på investering p
i aktier eller lägenhet.. jag säger inte att alla lyckas med aktier eller att alla lägenheter ökar i värde.. men vet man vad man sysslar med så är det rätt bra odds. Och även annars så är det ju i princip effektiv minusränta på CSN om man ställer det mot inflationen.

Har ändra mitt inlägg, jag syfta mest på att det är många unga personer som hämna hos kronofogden, om man klara av att lägga pengarna på sparkonto som gör att dom öka i värde så är det bra.

Och är uppväxt med att man inte ska låna pengar om man inte behöver, men att investeringar pengar är alltid en chansning, att klara av att spara pengarna under en lång tid är inte många som klara.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

På sikt och i genomsnitt så tjänar man som gemene man nog mest pengar på att lägga pengar i indexfonder med mycket låga avgifter (säg max ca 0,6%). Avanza Zero eller en svensk indexfond (typ Handelsbanken Sverige Index Criteria) har jag själv majoriteten av mina pengar i.

Sen är det förstås så att om man är duktig och kan tänka sig lägga ned tid (men också mer risk) så går det att tjäna mer pengar på aktier, men jag själv har inte den tiden eller villig att ta den risken.

Funderar på att lägga in pengarna på SBAB eller en indexfond just nu. Man tjänar väl mer på indexfond men finns det någon stor risk med indexfonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Sen är det förstås så att om man är duktig och kan tänka sig lägga ned tid (men också mer risk) så går det att tjäna mer pengar på aktier, men jag själv har inte den tiden.

Vet inte om jag skulle rekommendera Avanza Zero då den bara investerar i 30 bolag i endast ett land. Känns som lite väl hög risk för min smak åtminstone. Vill man specifikt investera i Sverige skulle jag hellre lägga pengar i PLUS Allabolag Sverige Index som har andelar i alla Sveriges börsnoterade bolag.

LF Global Indexnära + LF Tillväxtmrkd Indexnära A t.ex. ger dig andelar i ca 2700 bolag världen över. Då kan man t.ex. lägga 87 % i globalfonden och 13 % (lägsta andelen man bör ha här enligt forskning) i tillväxtmarknadsfonden. Avgiften bör då hamna på ca 0,25 % totalt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hoppas det inte är ni som klagar friskt på staten och uttrycker er som "fattig student".

Det är väl en definitionsfråga vad man menar med fattig. Studenter som flyttat hemifrån är i många fall tvungen att leva på lånet.

Skrivet av finally:

Funderar på att lägga in pengarna på SBAB eller en indexfond just nu. Man tjänar väl mer på indexfond men finns det någon stor risk med indexfonder?

Som många redan sagt, beslutet att investera i en indexfond/fondrobot beror på när du behöver ta ut pengarna. Enkla svaret: behöver du ta ut pengarna "redan" inom 3-5 år ska du åtminstone inte investera hela beloppet i aktiefonder.

Skrivet av Scarabeo:

Vet inte om jag skulle rekommendera Avanza Zero då den bara investerar i 30 bolag i endast ett land. Känns som lite väl hög risk för min smak åtminstone. Vill man specifikt investera i Sverige skulle jag hellre lägga pengar i PLUS Allabolag Sverige Index som har andelar i alla Sveriges börsnoterade bolag.

LF Global Indexnära + LF Tillväxtmrkd Indexnära A t.ex. ger dig andelar i ca 2700 bolag världen över. Då kan man t.ex. lägga 87 % i globalfonden och 13 % (lägsta andelen man bör ha här enligt forskning) i tillväxtmarknadsfonden. Avgiften bör då hamna på ca 0,25 % totalt.

Japp, du har helt rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Alltid dumt att låna pengar? Jag hoppas du skojar. Räntan är på 0,05 %. Investerar man pengarna är det högst troligt att du tjänar mer än 0,05 % per år.

Beror helt på när du investerar. Får vi en Fed som börjar höja räntor och dra in på stödköpen behöver inte börsen vara något speciellt bra alternativ. Beror helt på vad kommande inflationssiffror säger.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

som rubriken lyder.. är det smart att maxa csn lånet om man har möjlighet att lägga undan pengarna och inte använda de? Inte tänkt att jag ska tjäna pengar på lånet utan t.ex. som insats i lägenhet för framtiden.

Bara om du kan spara undan pengarna.

Kan du lägga undan iaf 80% av pengarna under hela studietiden så är svaret ett glasklart "ja". Bästa sättet att få ihop för en insats om man inte jobbar högavlönat vid sidan av studierna, speciellt om du bor i Sthlm/GBG

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tog studielån inklusive tilläggslån som nu kommer hjälpa mig till en kontantinsats till en bostad och lite annat trevligt. Jag är så glad att jag gjorde det och inte lyssnade på de som avrådde mig från att göra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara om du kan spara undan pengarna.

Kan du lägga undan iaf 80% av pengarna under hela studietiden så är svaret ett glasklart "ja". Bästa sättet att få ihop för en insats om man inte jobbar högavlönat vid sidan av studierna, speciellt om du bor i Sthlm/GBG

Och de dyrare områdena i Malmö/Lund/Helsingborg. De ställena jag kollat på är så hemskt dyra. Min utbildning är attraktiv och jag har en bra lön så tack vare det och insatsen jag nu har kommer jag kunna flytta om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har ändra mitt inlägg, jag syfta mest på att det är många unga personer som hämna hos kronofogden, om man klara av att lägga pengarna på sparkonto som gör att dom öka i värde så är det bra.

Och är uppväxt med att man inte ska låna pengar om man inte behöver, men att investeringar pengar är alltid en chansning, att klara av att spara pengarna under en lång tid är inte många som klara.

Ja tyvärr är det alldeles för vanligt med lån som går 'åt helvete' och kanske framför allt hos ungdomar när man inte riktigt har erfarenheten osv.. så, klokt där av dig. Och att låna till investering är alltid förknippat med risk - helt rätt att komma ihåg. Kan ibland önska jag hade nuvarande prioriteringar och syn på pengar när jag var ung och pluggade för 10-20år sedan.

Med allt ovan sagt så är csn-lån enligt mig egentligen alldeles för bra. Räntan borde upp en procent åtminstone och höja krav på amortering. Inte för att jag personligen klagar - jag har ju (självklart) inte betalat mer än minimum - men på det stora hela så är de lånen för bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om dessa personer hamnar hos kronofogden trots att de gjort ett bra ekonomiskt val (medvetet eller ej) i att skaffa sig tiotusentals eller hundratusentals kronor extra till en väldigt bra ränta, hade de nog hamnat där ändå. Det handlar inte om att lånet är dåligt utan att de inte kan hantera sig ekonomi samtidigt som de råkar ha pluggat.

Du klagar själv på att du inte klarar någon tusenlapp i månaden, hur hade du fixat hela din ekonomi fram till nu om du inte hade haft den extra buffert som du fått från ditt lån? Om du inte hade haft X kronor från csn hade du ju fått ta andra extra lån (i bästa fall mer belåning på hus, i värsta fall blankolån) för att täcka upp de X kronor du ligger back hos csn, med relativt mycket högre ränta, och som också måste betalas tillbaka någon dag.

Jag är också uppväxt med att man inte ska låna pengar, men det finns undantag, speciellt då när alternativen står mellan en typ av lån och en annan. Definitivt ofta en bra idé att maxa csn och t.ex. använda till hus/lägenhetsköp, för räntan du får från CSN är bättre än vad du kommer få hos banken.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Ja tyvärr är det alldeles för vanligt med lån som går 'åt helvete' och kanske framför allt hos ungdomar när man inte riktigt har erfarenheten osv.. så, klokt där av dig. Och att låna till investering är alltid förknippat med risk - helt rätt att komma ihåg. Kan ibland önska jag hade nuvarande prioriteringar och syn på pengar när jag var ung och pluggade för 10-20år sedan.

Med allt ovan sagt så är csn-lån enligt mig egentligen alldeles för bra. Räntan borde upp en procent åtminstone och höja krav på amortering. Inte för att jag personligen klagar - jag har ju (självklart) inte betalat mer än minimum - men på det stora hela så är de lånen för bra.

För bra och för bra.

Finns betydligt sämre saker vi spenderar skattepengar på än att ge folk optimala förutsättningar för att kunna utbilda sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

För bra och för bra.

Finns betydligt sämre saker vi spenderar skattepengar på än att ge folk optimala förutsättningar för att kunna utbilda sig.

Jag kan tycka man bör behöva betala tillbaka snabbare när man kommit upp i lön. Jag hade 4 år med maximalt lån (inga tillägg dock) och behöver betala ca 700 kr/mån, har varit mer eller mindre oförändrat oavsett hur mycket jag tjänat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

För bra och för bra.

Visst är det så. Men det finns ju egentligen ingen motsägelse i det? Bara för att det finns annat som är sämre så betyder ju inte det att CSN är perfekt.

Permalänk
Medlem

Sjunger med i kören, maxa och investera i fonder. Bästa lånet du kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kan tycka man bör behöva betala tillbaka snabbare när man kommit upp i lön. Jag hade 4 år med maximalt lån (inga tillägg dock) och behöver betala ca 700 kr/mån, har varit mer eller mindre oförändrat oavsett hur mycket jag tjänat.

När jag tog studielån så var det 4% av bruttoinkomsten som skulle betalas till CSN varje år, dvs mer eller mindre som en extra skatt. Har man god inkomst så betalar men av lånet relativt fort och har man sämre inkomst så behöver man inte betala lika mycket. Jag tyckte det var ett relativt bra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vet inte om jag skulle rekommendera Avanza Zero då den bara investerar i 30 bolag i endast ett land. Känns som lite väl hög risk för min smak åtminstone.

En stor majoritet är i Sverige (ca 92%), det stämmer. Det stämmer också att det är 30st bolag, men det är också (typ) Sveriges 30 största företag. Inte överdrivet stor risk tycker jag, men är väl upp till var och en att bedöma.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.