Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte argumentera med att CSN-lånet är fördelaktigt. Men i ärlighetens namn så är alla lån en risk. Att ta ett lån för att bygga upp en buffert till ett framtida köp låter som att ta en risk utan att veta varför. När du väl börjat jobba så sparar du snabbt ihop samma pengar om du är lite disciplinerad.

Jag hade ett studielån som är betalat sedan rätt många år. Mitt lån var dessutom ännu mer fördelaktigt än idag eftersom det förutom den låga räntan fanns ett tak på hur mycket man behövde betala av på 4% av inkomsten. Ändå var CSN-lånet alltid det suraste att betala. Jag var så jäkla glad när den sista kronan betalades och man kunde slippa skiten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan inte argumentera med att CSN-lånet är fördelaktigt. Men i ärlighetens namn så är alla lån en risk. Att ta ett lån för att bygga upp en buffert till ett framtida köp låter som att ta en risk utan att veta varför. När du väl börjat jobba så sparar du snabbt ihop samma pengar om du är lite disciplinerad.

Jag hade ett studielån som är betalat sedan rätt många år. Mitt lån var dessutom ännu mer fördelaktigt än idag eftersom det förutom den låga räntan fanns ett tak på hur mycket man behövde betala av på 4% av inkomsten. Ändå var CSN-lånet alltid det suraste att betala. Jag var så jäkla glad när den sista kronan betalades och man kunde slippa skiten.

Ett bra tips för att undgå att de lånade pengarna förbrukas är att sätta en automatisk månadsbetalning till en annan bank, där du för övrigt har ränta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweDragon:

För ett exempel på hur extremt bra det är med CSN lån.

Jag har själv SBAB sparkonto som ger 0.5% ränta. På 100000kr så ger det 500kr minus skatt 30% så får jag ut 350kr. Csn kostar 150kr i expeditionsavgift och hade en ränta på 0.05% i år, eller 50kr.

Dvs du får 150kr om året för att HELT RISKFRITT låta staten bygga upp en buffert för bostadsköp åt dig medans du studerar.

Nu är det väl få förunnat att lägga undan alla inkomster så här medans man pluggar, men om man kan så är det verkligen 100% en no-brainer. Behöver man pengar att betala tillbaka med så ligger ju på kontot redo att användas för avbetalning.

wow hela 150kr på ett helt år i förtjänst.... det låter som en bra motivation
Hur mycket kostar det att festa en helg?
Vad kostar ett ramminne?
Vad kostar det att käka ettpar pizzor?
Det känns som att man kan "tjäna" mer pengar på ett helt år genom att undvika onödiga inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad kostar ett ramminne?
Det känns som att man kan "tjäna" mer pengar på ett helt år genom att undvika onödiga inköp.

Fast nu var det ju du som missade kontentan. Huvudpoängen var ju att man bygger upp en buffert och dessutom som en bonus tjänar lite pengar på det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad kostar ett ramminne?

Det är ju just det som är lite av poängen med hur förmånliga studielån är.

Räntan är i princip obefintlig, man går plus ekonomiskt genom att ta lånet och lägga in i fonder, om man inte behöver dem för sina levnadskostnader när man är student.

Permalänk
Medlem

I princip är det ju ganska enkelt. Planerar man att ha något lån öht (dvs bostadslån, billån, sms-lån, privata lån etc etc) ska man alltid maxa sitt studielån för att på så sätt behöva låna mindre pengar till bostaden, bilen etc eftersom man inte kommer få bättre villkor än studielånet.

Sedan är det ju så att pga inflationen och att räntan är lägre än inflationen så är det i praktiken gratis pengar. Tycker det är tråkigt att det är sådana här saker man pratar väldigt lite om i skolan, trots att det är ganska viktigt (betydligt viktigare än många andra saker man gick igenom i skolan).

Jag har alltid varit uppvuxen med att "lån är dåliga, man ska inte låna pengar" etc och därför tog jag inte lån förrän sent i universitetsutbildningen. Nu sitter jag istället med ett bostadslån med en ränta som är extremt mycket sämre än räntan på mitt lilla CSN-lån. Hade jag fått göra om det hade jag direkt maxat mitt CSN-lån.

Sedan finns det ju några få anledningar till varför man inte skulle vilja ta CSN-lån (eller lån öht). Det skulle ju kunna vara att man är väldigt dålig på att hantera pengar och helt enkelt lever betydligt snålare när kontot är tomt eller att man t.ex. sover dåligt om nätterna eller mår dåligt pga sina lån. Då finns det självklart en psykologisk vinst i att inte ha lån, även om det rent ekonomiskt är smart att ta CSN-lån

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Fast nu var det ju du som missade kontentan. Huvudpoängen var ju att man bygger upp en buffert och dessutom som en bonus tjänar lite pengar på det.

joo men många hamnar hos fogden oxå, då de tar lån över huvudet.. Bara för att skit händer i livet.. sjukdom, olyckor o saker som gör att folk blir sjukpensionärer redan i tidig ålder.
Jag har aldrig tagit ett lån och jag är född i mitten av 70talet.. jag har sparat ihop pengar till allt.. när jag plugga IT i fem år så överlevde jag på studiebidraget och extraknäck.. visst det var ju inga fester, godis, pizza utan det var ju det billigaste av allt.
Snålt leverne och investera allt man kan lägga undan varje månad blir kapital.. och alla pengar är mina.. inget ska betalas tillbaka.
Det var det som var poängen med ruskiga 150kr.. lev snålt och lägg undan pengar i säkra investeringar och tjäna mer i slutänden.

Skrivet av xealo:

Det är ju just det som är lite av poängen med hur förmånliga studielån är.

Räntan är i princip obefintlig, man går plus ekonomiskt genom att ta lånet och lägga in i fonder, om man inte behöver dem för sina levnadskostnader när man är student.

Som sagt.. det är ju upp till var o en hur man vill starta sitt liv.. Ser man skulder som investering, så ska man oxå vara jävligt säker på att man absolut inte blir sjuk eller annat som gör att man inte kan arbeta de kommande 10-20åren eller vad man väljer för amortering för att beta av det fort.

Jag ville nämna det mest för att tänk två till tio gånger innan.. inget är garanterat i livet och csn lån kan inte skuldsaneras bort vad jag vet.

Nu överlämnar jag diskussionen till er.. med mina sista ord.
ni som är unga, tänk er för med ekonomier och planera alltid för ett värsta scenario, så kan ni inte bli tagna på sängen om A planen inte höll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är väl en definitionsfråga vad man menar med fattig. Studenter som flyttat hemifrån är i många fall tvungen att leva på lånet.

Som många redan sagt, beslutet att investera i en indexfond/fondrobot beror på när du behöver ta ut pengarna. Enkla svaret: behöver du ta ut pengarna "redan" inom 3-5 år ska du åtminstone inte investera hela beloppet i aktiefonder.

Japp, du har helt rätt.

Tanken är att jag ska spara några år framöver, minst 5 år iaf. Känner mig inte riktigt bekväm med att investera i aktier just nu, är indexfond ett säkrare alternativ isåfall? Vilken indexfond isåfall, t.ex. det som Scarabeo föreslog?

Eller är det enklaste bara att öppna ett SBAB sparkonto?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Tanken är att jag ska spara några år framöver, minst 5 år iaf. Känner mig inte riktigt bekväm med att investera i aktier just nu, är indexfond ett säkrare alternativ isåfall? Vilken indexfond isåfall, t.ex. det som Scarabeo föreslog?

Det bästa är nog om du öppnar ett ISK konto (så slipper du skatta på vinsten sen) och blandar ut summorna över ett par aktiefonder. Jag hade undvikit sparkonto pga de låga eller obefintliga sparräntorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

joo men många hamnar hos fogden oxå, då de tar lån över huvudet.. Bara för att skit händer i livet.. sjukdom, olyckor o saker som gör att folk blir sjukpensionärer redan i tidig ålder.
Jag har aldrig tagit ett lån och jag är född i mitten av 70talet.. jag har sparat ihop pengar till allt.. när jag plugga IT i fem år så överlevde jag på studiebidraget och extraknäck.. visst det var ju inga fester, godis, pizza utan det var ju det billigaste av allt.
Snålt leverne och investera allt man kan lägga undan varje månad blir kapital.. och alla pengar är mina.. inget ska betalas tillbaka.
Det var det som var poängen med ruskiga 150kr.. lev snålt och lägg undan pengar i säkra investeringar och tjäna mer i slutänden.

Som sagt.. det är ju upp till var o en hur man vill starta sitt liv.. Ser man skulder som investering, så ska man oxå vara jävligt säker på att man absolut inte blir sjuk eller annat som gör att man inte kan arbeta de kommande 10-20åren eller vad man väljer för amortering för att beta av det fort.

Jag ville nämna det mest för att tänk två till tio gånger innan.. inget är garanterat i livet och csn lån kan inte skuldsaneras bort vad jag vet.

Nu överlämnar jag diskussionen till er.. med mina sista ord.
ni som är unga, tänk er för med ekonomier och planera alltid för ett värsta scenario, så kan ni inte bli tagna på sängen om A planen inte höll

Det känns som du inte riktigt är med på att man faktiskt "tjänar" pengar på CSN lånet genom t ex inflation. Och ännu mer om man investerar pengarna. Det är just så man bland annat tar hand om sin ekonomi, genom att maximera sina inkomster. Genom att göra exakt det du säger, lägg undan pengar i säkra investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad kostar ett ramminne?

Du har helt missat poängen. Poängen är att man bygger upp ett kapital man kan ha som insats till ett boende och får betalt för det med 0 risk medan man studerar. Frågan handlar om det är bra att låna, inte om man tjänar mycket pengar på det. Eftersom de flesta unga inte har kapital nog för insats till en lägenhet innan de börjar jobba så är det här en fantastisk genväg som man kan spara mycket på genom att kunna köpa en första lägenhet istället för att bo i andra eller tredje hand till höga hyror när man väl är klar med studierna.

Permalänk
Medlem

Det kostar ju knappt att ta ett CSN-lån. Som det nämnts flera gånger tidigare i tråden, är det den nästan obefintliga räntan plus de administrativa avgifterna som är kostnaden och de är i min mening ganska försumbara. Det går att betala tillbaks allting snabbt om det visar sig att du inte har behov av pengarna alls.

Det du skulle kunna göra är öppna ett månadssparande i välkända fonder med låga avgifter och historiskt bra avkastning, för att låna pengarna växa medans du pluggar. Sedan när du har en fast anställning börjar du betala du tillbaks till CSN. Då kan du antingen låta pengarna vara kvar och se portföljen växa eller så köper det du velat ha, vare sig det är en bostadsrätt, en bil eller en båt. Köper du en bostad kan du se det som förskottspengar du fått av CSN istället för att behöva spara till kontantinsatsen som kan vara lite drygt. Köper du en bil eller annat kul kan du se det som ett gratis lån istället för de lite dyrare lånen med 3-6% ränta för lösöre.

Att ha lån är inte nödvändigtvis dåligt. Det beror helt på lånevillkoren och hur ens egna ekonomi ser ut i övrigt. Håller man saker och ting i balans kommer man inte gå omkull. Sedan finns det diverse försäkringar man teckna, man kan gå med i a-kassan och teckna inkomstförsäkring om man nu är orolig att bli arbetslös eller sjukskriven en längre period. Det är naturligtvis en risk att inte vara helt skuldfri men kom ihåg att risk kan också innebära högre reward, än att köra helt safe.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Woaini:

Huh? Avanzas portföljgenerator är väl gratis att använda?

Som @JoBBi skriver nedan.

Skrivet av JoBBi:

Man får skilja på Avanzas portföljgenerator och Avanza Auto.

Det är gratis att använda Avanzas portföljgenerator för att sätta ihop en fondportfölj, dock får Avanza en del av fondavgifterna precis som med alla deras fonder.

Avanza Auto är en sorts fond-i-fond som har en avgift, precis som Lysa.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

I princip är det ju ganska enkelt. Planerar man att ha något lån öht (dvs bostadslån, billån, sms-lån, privata lån etc etc) ska man alltid maxa sitt studielån för att på så sätt behöva låna mindre pengar till bostaden, bilen etc eftersom man inte kommer få bättre villkor än studielånet.

Sedan är det ju så att pga inflationen och att räntan är lägre än inflationen så är det i praktiken gratis pengar. Tycker det är tråkigt att det är sådana här saker man pratar väldigt lite om i skolan, trots att det är ganska viktigt (betydligt viktigare än många andra saker man gick igenom i skolan).

Jag har alltid varit uppvuxen med att "lån är dåliga, man ska inte låna pengar" etc och därför tog jag inte lån förrän sent i universitetsutbildningen. Nu sitter jag istället med ett bostadslån med en ränta som är extremt mycket sämre än räntan på mitt lilla CSN-lån. Hade jag fått göra om det hade jag direkt maxat mitt CSN-lån.

Sedan finns det ju några få anledningar till varför man inte skulle vilja ta CSN-lån (eller lån öht). Det skulle ju kunna vara att man är väldigt dålig på att hantera pengar och helt enkelt lever betydligt snålare när kontot är tomt eller att man t.ex. sover dåligt om nätterna eller mår dåligt pga sina lån. Då finns det självklart en psykologisk vinst i att inte ha lån, även om det rent ekonomiskt är smart att ta CSN-lån

Antar att jag inte heller kommer kunna maxa lånet isåfall för jag är ganska långt in i utbildningen.. Var det länge sen du tog lånet? Hade verkligen för mig att man kunde kontakta CSN för att få hela beloppet man inte lånat på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Antar att jag inte heller kommer kunna maxa lånet isåfall för jag är ganska långt in i utbildningen.. Var det länge sen du tog lånet? Hade verkligen för mig att man kunde kontakta CSN för att få hela beloppet man inte lånat på en gång.

Jag känner inte till att man skulle kunna få lån retroaktivt, men om du har hört det kan det absolut vara värt att googla lite eller helt enkelt kontakta dem. Detta sa en snabb googling. Där skriver de dock om "studiestöd", du som är mer insatt vet nog direkt om det enbart gäller bidrag eller om det gäller bidrag + lån

Jag tog examen för en 3-4 år sedan och tog lån de två sista åren av en femårig utbildning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av finally:

Det skulle verkligen förvåna mig om så var fallet. Varför skulle CSN vara intresserade av att dela ut en klumpsumma på flera tiotusentals kronor? Då är det ju inte frågan om att man måste ha pengarna för att klara sig och kunna fokusera på plugget.

Permalänk
Avstängd

100 % ja sålänge du inte bränner pengarna. Men har du pli att investera/spara ALLT så är det en no-brainer.

Nästan gratis insats till lägenhet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

För ett exempel på hur extremt bra det är med CSN lån.

Jag har själv SBAB sparkonto som ger 0.5% ränta. På 100000kr så ger det 500kr minus skatt 30% så får jag ut 350kr. Csn kostar 150kr i expeditionsavgift och hade en ränta på 0.05% i år, eller 50kr.

Dvs du får 150kr om året för att HELT RISKFRITT låta staten bygga upp en buffert för bostadsköp åt dig medans du studerar.

Nu är det väl få förunnat att lägga undan alla inkomster så här medans man pluggar, men om man kan så är det verkligen 100% en no-brainer. Behöver man pengar att betala tillbaka med så ligger ju på kontot redo att användas för avbetalning.

Wow! Ett lån på hundratusen för att göra en vinst på 150kr om året, vilken deal! Och helt riskfritt är det ju inte, vi har ett exempel här i tråden på någon som har missat/inte klarar av att betala av lånet. Så om man är i sådant behov av pengar att 150 kronor om året känns lockande så tror jag också att man faller i gruppen av personer som det här faktiskt är riskfyllt för.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Wow! Ett lån på hundratusen för att göra en vinst på 150kr om året, vilken deal! Och helt riskfritt är det ju inte, vi har ett exempel här i tråden på någon som har missat/inte klarar av att betala av lånet. Så om man är i sådant behov av pengar att 150 kronor om året känns lockande så tror jag också att man faller i gruppen av personer som det här faktiskt är riskfyllt för.

Nu var väl poängen med inlägget snarare att det är ett bra sätt att bygga upp kontantinsatsen på. Om man nu planerat att köpa bostad någon gång i framtiden så är det väl bättre att ha ett lån på i princip 0% ränta istället för en betydligt högre ränta som vanliga bostadslån ligger på, om man nu har lyckats spara ihop till kontantinsatsen utan CSN, tycker du inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Har du hört talas om kontantinsats till lägenhet? CSN lån är ganska perfekt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du hört talas om kontantinsats till lägenhet? CSN lån är ganska perfekt.

Jo, det är ju perfekt om man köper lägenhet i samband med studierna och man samtidigt inte har några utgifter medans man studerar. Men det kanske är så för många idag?

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Phod:

Jo, det är ju perfekt om man köper lägenhet i samband med studierna och man samtidigt inte har några utgifter medans man studerar. Men det kanske är så för många idag?

Men snälla, även om man använder CSN-lånet för att köpa en bostad efter studierna så är det många gånger billigare än ett handpenningslån på 6-7% ränta eller ett bolån på 1.6-2% ränta. Nu får du nog sluta spela för jag har svårt att tro att du missar poängen så grovt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Sätter man in pengarna på fond kommer man ju om man utgår från 7% värdeökning (visserligen inte garanterat men har varit betydligt större än så på sistone) per år gå ungefär 70000 plus på en 5 års period och ha en kontantsumma på 450 000 vid examen. Känns ju ganska värt om man har lite självdisciplin och en LITEN risktolerans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men snälla, även om man använder CSN-lånet för att köpa en bostad efter studierna så är det många gånger billigare än ett handpenningslån på 6-7% ränta eller ett bolån på 1.6-2% ränta. Nu får du nog sluta spela för jag har svårt att tro att du missar poängen så grovt.

Men snälla, jag fattar principen. Det gäller ju dock att man inte behöver CSN-lånet till att leva på. Nu får du nog sluta spela för jag har svårt att du tog illa åt dig så grovt.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

Sätter man in pengarna på fond kommer man ju om man utgår från 7% värdeökning (visserligen inte garanterat men har varit betydligt större än så på sistone) per år gå ungefär 70000 plus på en 5 års period och ha en kontantsumma på 450 000 vid examen. Känns ju ganska värt om man har lite självdisciplin och en LITEN risktolerans.

Tar du en miljon i CSN-lån? Du har nog missat med en decimal.

(100000 * 1.07 ^ 5) - 100000 = ~40255

Sedan får man väl pengarna kvartalsvis, eller något, så det stämmer ju inte riktigt. Men det här känns ju litet mer värt det.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Skrivet av Phod:

Tar du en miljon i CSN-lån? Du har nog missat med en decimal.

(100000 * 1.07 ^ 5) - 100000 = ~40255

Sedan får man väl pengarna kvartalsvis, eller något, så det stämmer ju inte riktigt. Men det här känns ju litet mer värt det.

Nu snackade jag generellt för en femårsutbildning
Av csn kan man ta 1900 kr i lån/vecka, ett läsår är 40 veckor, 1900x40 = 76000
76000x5 = 380000
Gör man lite latversion och säger att man delar upp det på hela året kan man sätta in 6300 spänn i månaden i en sparkalkyl som ger 449000 som resultat efter dom 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Aktiefonder = indexfonder

Det finns framförallt två olika typer av aktiefonder. Indexfonder och aktivt förvaltade fonder.

Det är bara du som kan avgöra om risken är värd det. Men om du skulle välja att lägga pengarna på ett sparkonto finns det sparkonton som har bättre ränta än SBAB.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

Nu snackade jag generellt för en femårsutbildning
Av csn kan man ta 1900 kr i lån/vecka, ett läsår är 40 veckor, 1900x40 = 76000
76000x5 = 380000
Gör man lite latversion och säger att man delar upp det på hela året kan man sätta in 6300 spänn i månaden i en sparkalkyl som ger 449000 som resultat efter dom 5 åren.

Räknar du in de lånade pengarna också? De gör inte jag även om man kan använda dem till lägenhetsköpet. Men det är ju pengar som ska betalas tillbaka, så jag ser bara på vinsten man kan göra. Den del av pengarna från CSN som inte har betalats tillbaka är ju inget sparkapital.

Det är ju litet som ett sparande där man får pengarna först, och börjar betala senare. Hur länge dröjer det tills man måste börja betala nu förtiden, förresten?

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Skrivet av Phod:

Räknar du in de lånade pengarna också? De gör inte jag även om man kan använda dem till lägenhetsköpet. Men det är ju pengar som ska betalas tillbaka, så jag ser bara på vinsten man kan göra. Den del av pengarna från CSN som inte har betalats tillbaka är ju inget sparkapital.

Det är ju litet som ett sparande där man får pengarna först, och börjar betala senare. Hur länge dröjer det tills man måste börja betala nu förtiden, förresten?

Som jag skrev i första kommentaren är det 70 000 plus och 450 000 som summa i slutet, självklart ska det betalas tillbaka, men det är ju onekligen en bra affär att utnyttja csn lånet till fullo. 7 % värdeökning per år på 450 000 är ju 31000 om året efter man är klar så hade inte förvånat mig om man kan behålla en bra del av lånet om man betalar minimikravet efter studierna också. Men hur snabbt det ska återbetalas har jag sämre koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

Som jag skrev i första kommentaren är det 70 000 plus och 450 000 som summa i slutet, självklart ska det betalas tillbaka, men det är ju onekligen en bra affär att utnyttja csn lånet till fullo. 7 % värdeökning per år på 450 000 är ju 31000 om året efter man är klar så hade inte förvånat mig om man kan behålla en bra del av lånet om man betalar minimikravet efter studierna också. Men hur snabbt det ska återbetalas har jag sämre koll på.

Det är ju litet upp till var och en hur man ser på det. Själv ser jag hellre de lånade pengarna som pengar som jag förfogar över än pengar som jag har, om du förstår skillnaden.

Kör man ett sådant här upplägg gäller det ju att ha disciplin, vilket är varför jag själv föredrar att inte se de lånade pengarna som mina egna.

Visa signatur

Ljud