Sony snålar in på kylningen i Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony snålar in på kylningen i Playstation 5

Den nya revisionen av Playstation 5 har bantats, något som åstadkommits genom att kraftigt skära ned på kylningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jadu... Känns lite läskigt för framtiden att ha denna mindre påkostade variant... Men positivt att den är tystare...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det känns väl mer som en optimering om man får ut varmare luft så har man ju fått ut mer värme från systemet och dessutom tystare. Givet att den klarar att boosta till samma frekvenser förstås.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu tittade jag inte på videon, men varför skulle sämre kylning leda till ett tystare system?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu tittade jag inte på videon, men varför skulle sämre kylning leda till ett tystare system?

För att man satt in en tystare fläkt? 🤔

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu tittade jag inte på videon, men varför skulle sämre kylning leda till ett tystare system?

Annorlunda kylning är det iaf, just "sämre" blir ju mer subjektivt så det kanske är ett vanskligt ordval.
Låter mindre, komponenterna är varmare (vad det verkar). Det kan vara en bra kompromiss om kylningen fortfarande är *tillräcklig*.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu tittade jag inte på videon, men varför skulle sämre kylning leda till ett tystare system?

"Sämre". Kan ju vara så att kylningen var för överdimensionerad och därför tåls att bantas ned utan någon större effekt på själva kylningskraven. Sedan kan ju utbytande av fläktar göra något betydligt tystare.

Nu kommer jag personligen inte att köpa den "Nya modellen" eftersom jag redan har ett PS5 och den är extremt tyst om man jämför med mitt "Phat" PS4 som jag har liggandet hemma. Och jag är väldigt nöjd med det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chibariku:

Det känns väl mer som en optimering om man får ut varmare luft så har man ju fått ut mer värme från systemet och dessutom tystare. Givet att den klarar att boosta till samma frekvenser förstås.

Inte nödvändigtvis, det blir också högre temp om man får ut mindre luftmängd om effektutvecklingen är densamma och de verkar ju även ha bytt fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Då Sony lyft fram dynamiska klockfrekvenser för processorkärnor och grafikdel som nyckelfunktion i Playstation 5 kan förändringen komma att påverka prestandan negativt."

Det var ju precis detta Sony var väldigt tydliga med att det aldrig kommer att ske. Prestandan kommer alltid att vara samma på alla Ps5 oavsett temperaturer. Frekvenserna styrs av totala strömtaket som Sony har satt och är det så att maskinen går varmare av en sämre kylare så kommer fläkten behöva snurra snabbare istället. Blir systemet för varmt så det finns risk att det blir instabilt så stängs det förmodligen av vid en viss gräns, men prestandan består hela vägen dit.

Permalänk
Medlem

Uppenbart att de försöker nu spara in på material o tillverkningskostnaden.

Den enorma kopparkylaren kan inte vara billig…

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Antagligen för att priset på koppar gått upp mycket.

Permalänk

Rent historisk så bättre kopieringsskydd har varit en av huvudsakerna till att det har kommit nya revisioner av spelkonsoler.

Dettta med mindre kylning var för mig inget förvånande och förväntat. Både playstation 6 och xbox series har väl överdriven kylning som inte borde vara på en spelkonsol. Men det handlar om att de båda räknar med att allteftersom kretsarna blir bättre så kan de minska ner på kylningen och sedan även nätdelen.
Huruvida det var rätt att minska ner till det Sony gjorde nu är dock en helt annan fråga. Det kan hända att just denna version tills nästa kommer blir en mindre bra för kund.

Jag själv valde att avvakta mitt köp av en Xbox series X av just denna anledning. Argumentet lyder, jag har ändå inte tid att spela så mycket just nu, inga större bra spel som jag gilla finns. Lika bra för mig då att avvakta och få en tystare konsol.

*edit*
Jag själv köpte en av de första xbox 1. Den hade en liten 40mm cpu fläkt, versionen efter var denna fläkt borttagen.
Det kan låtas vara försumbart. Men just denna 40mm cpu fläkt hörde jag när jag kollade på film.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är ett problem.

Men det har på senaste varit jäkla massa folk som köpt PS5or för att kolla vilken fläkt de har (alltså inte med avsikt att faktiskt spela på den) och skickat tillbaka dem för att de hade "fel fläkt" så det folket kommer säkert tycka det här är ett problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu tittade jag inte på videon, men varför skulle sämre kylning leda till ett tystare system?

Skrivet av issue:

För att man satt in en tystare fläkt? 🤔

Kylflänsar kan också ge upphov till ljud när det blåser på dem.

---

Den nya kylaren ser ju inte på något sätt klen ut, så jag tror att detta är fråga om en optimering = bättre kylare som kräver mindre material. WinWin.

En kylfläns uppgift är att föra över värme till ett förbipasserande luftflöde. En heatpipe flyttar värme från ett varmt område till ett svalare. Ett kylblocks uppgift är att "äta upp" värme snabbt från (här) varma kiselkomponenter. Fläktens uppgift är att flytta mycket luft (in med kall, ut med varm ELLER pressa mycket luft genom kylflänsar)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre en svalare aningen tyngre konsol än en som är tystare enbart på pappret och aningen lättare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte nödvändigtvis, det blir också högre temp om man får ut mindre luftmängd om effektutvecklingen är densamma och de verkar ju även ha bytt fläkt.

Ja det är en annan möjlighet, hoppas det kommer bättre tester snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jadu... Känns lite läskigt för framtiden att ha denna mindre påkostade variant... Men positivt att den är tystare...

Den äldre versionen är väldigt tyst också. Endast skivläsaren som gör ljud ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jadu... Känns lite läskigt för framtiden att ha denna mindre påkostade variant... Men positivt att den är tystare...

Helt ärligt är den "gamla" versionen extremt tyst när det kommer till fläktljud. Ska man vara krass hörs "nätaggsbuzzet" mer än fläktljudet vid load.

Skrivet av SellahiR:

Jag tar hellre en svalare aningen tyngre konsol än en som är tystare enbart på pappret och aningen lättare

Samma här, vikt spelar ju ingen roll då man aldrig flyttar på konsolen. Bäst är att ha det tyst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Det här med vad några grader högre temperatur på utblåset tycker jag är spännande.
Det borde rimligen inte kunna indikera bättre eller sämre kylningsförmåga i kylflänsen.

Om effekten är fastställd så är det väl bara flödesmängden som påverkar utblåstemperaturen. Ska 270W effekt transporteras ut från en låda så spelar det ingen roll om värmekällan i lådan är 80 eller 200 grader.
Utblåstemperaturen värms med 270W oavsett och det enda som påverkar är hur mycket luft som används för att transportera ut värmen.
Kör man igenom luften långsamt så kommer utblåstemperaturen bli högre. Kör man igenom luften snabbt så blir utblåsluften lägre.

Att temperaturen på utblåsluften var högre på den nyare konsolen innebär väl egentligen bara att fläkten på denna trycker igenom mindre luft per tidsenhet genom konsolen.

Ja förutsatt att luften inte smiter ut på andra ställen eller nå sånt ;).

Däremot gör rimligen 3 hekto mindre kylfläns en skillnad i förmåga att kyla.
Och här blir det interessant kan jag tycka.

För samtidigt som man minskar kylflänsens storlek så kör alltså den nya versionen också med lägre luftflöde!

Det här var oväntat! Det skulle kunna vara så att den nya lättare kylaren ändå kyler bättre (!) och därför inte kräver lika mycket luftgenomströmning. Skulle vara väldans intressant om så är fallet ;).
Ett alternativt är att kretsarna tillåts bli varmare innan spänningsskydd bromsar kretsarna. Här börjar det bli komplext ;).

Ja eller så beror det på något annat. Intressant är det oavsett!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om den är tystare och om det för konsekvenser med sig. Förstår inte varför de ska stoltsera med vikten på en stationär konsol...... den är stationär. I och för sig kanske de försöker göra en bärbar variant.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hur många fler rötägg ska pandemin dra fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv köpte en av de första xbox 1. Den hade en liten 40mm cpu fläkt, versionen efter var denna fläkt borttagen.
Det kan låtas vara försumbart. Men just denna 40mm cpu fläkt hörde jag när jag kollade på film.

Just den 40mm-fläkten är hemsk. 70mm-fläkten som flyttar luft genom lådan är redan den rätt så tråkig, men GPU-fläkten är på en helt annan nivå.

OnT: Ska bli spännande att se om någon kan mäta upp någon faktisk skillnad bortsett från vikt med den nya lösningen!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Modellnumret på min enhet var CFI-1016A. Vilken modell är det?
Beställde på Netonnet 30e Juni..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Streamdog:

Modellnumret på min enhet var CFI-1016A. Vilken modell är det?
Beställde på Netonnet 30e Juni..

Låter den som ett jetplan?
Annars är ju saken biff.
Demon Souls, let's go!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Streamdog:

Modellnumret på min enhet var CFI-1016A. Vilken modell är det?
Beställde på Netonnet 30e Juni..

Det är en av de äldre! Uppdaterar nyheten, det viktiga ska vara de två första siffrorna (CFI-10xx är gamla, CFI-11xx är nya).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känner lite oro varje gång jag läser nyheter som kylning och Playstation. Min PS4 Pro var en fruktansvärd historia då den med lätthet överröstar allt i vardagsrummet. På nivån att inte ens hörlurar hjälper och man får se till att spela ensam när alla andra är i något annat rum eller helst annan våning. Kommer vara mycket försiktig och kolla tester innan jag köper Playstation igen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det här med vad några grader högre temperatur på utblåset tycker jag är spännande.
Det borde rimligen inte kunna indikera bättre eller sämre kylningsförmåga i kylflänsen.

Om effekten är fastställd så är det väl bara flödesmängden som påverkar utblåstemperaturen. Ska 270W effekt transporteras ut från en låda så spelar det ingen roll om värmekällan i lådan är 80 eller 200 grader.
Utblåstemperaturen värms med 270W oavsett och det enda som påverkar är hur mycket luft som används för att transportera ut värmen.
Kör man igenom luften långsamt så kommer utblåstemperaturen bli högre. Kör man igenom luften snabbt så blir utblåsluften lägre.

Att temperaturen på utblåsluften var högre på den nyare konsolen innebär väl egentligen bara att fläkten på denna trycker igenom mindre luft per tidsenhet genom konsolen.

Ja förutsatt att luften inte smiter ut på andra ställen eller nå sånt ;).

Däremot gör rimligen 3 hekto mindre kylfläns en skillnad i förmåga att kyla.
Och här blir det interessant kan jag tycka.

För samtidigt som man minskar kylflänsens storlek så kör alltså den nya versionen också med lägre luftflöde!

Det här var oväntat! Det skulle kunna vara så att den nya lättare kylaren ändå kyler bättre (!) och därför inte kräver lika mycket luftgenomströmning. Skulle vara väldans intressant om så är fallet ;).
Ett alternativt är att kretsarna tillåts bli varmare innan spänningsskydd bromsar kretsarna. Här börjar det bli komplext ;).

Ja eller så beror det på något annat. Intressant är det oavsett!

Precis. Energin är densamma, förutsatt att kylanordningen klarar av att hålla temperatoruren på chippen i schack, för om den inte klarar det så kommer energiförbrukningen regleras av att prestandan begränsas och det är väl just här som diskussionen florer även om Sony påstår att prestandan aldrig kommer bli påverkad av denna mer avskalade kylare. Jag tror det kan vara hälsosamt att kanske inte ta Sony helt på ordet här.

De säljer sina konsoler med förlust och för att motverka detta så har man sparat in på kostnader vilket detta uppenbarligen är. En annan sak är om de hade en ny generation av sina chipp på en effektivare nod, då hade detta varit logiskt men så verkar ju inte vara fallet, detta är en ren besparing, i alla fall uppfattar jag det så.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är en av de äldre! Uppdaterar nyheten, det viktiga ska vara de två första siffrorna (CFI-10xx är gamla, CFI-11xx är nya).

Grymt Jacob! Tack för det

Jag läste för snabbt i artikeln första gången. Missade att det stod 10 resp 11 i början av modellnamnen. Nu är allt mycket klarare

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ser fram emot att någon gör ordentliga mätningar (Gamers Nexus?) och jämför temperaturer/ljudnivå mellan revisionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Känner lite oro varje gång jag läser nyheter som kylning och Playstation. Min PS4 Pro var en fruktansvärd historia då den med lätthet överröstar allt i vardagsrummet. På nivån att inte ens hörlurar hjälper och man får se till att spela ensam när alla andra är i något annat rum eller helst annan våning. Kommer vara mycket försiktig och kolla tester innan jag köper Playstation igen.

Tror det är en onödig oro. Min PS5 från december låter som mest mindre än vad min stationära PC med Noctua fläktar låter vid idle.
Men jo, min PS4 Pro, det var en ordentlig hårfön.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P