Sony snålar in på kylningen i Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Precis. Energin är densamma, förutsatt att kylanordningen klarar av att hålla temperatoruren på chippen i schack, för om den inte klarar det så kommer energiförbrukningen regleras av att prestandan begränsas och det är väl just här som diskussionen florer även om Sony påstår att prestandan aldrig kommer bli påverkad av denna mer avskalade kylare. Jag tror det kan vara hälsosamt att kanske inte ta Sony helt på ordet här.

De säljer sina konsoler med förlust och för att motverka detta så har man sparat in på kostnader vilket detta uppenbarligen är. En annan sak är om de hade en ny generation av sina chipp på en effektivare nod, då hade detta varit logiskt men så verkar ju inte vara fallet, detta är en ren besparing, i alla fall uppfattar jag det så.

Jo, det ter sig ju absolut som att drivkraften varit att minska tillverkningskostnaden, men det som är oklart än så länge är väl om det finns en baksida med detta.
Dvs, om kylningen fortfarande är tillräcklig och låter (marginellt) mindre samtidigt som det kostar mindre att tillverka så är ju även detta en fullständigt logisk optimering.

Själva frågetecknet i nuläget är väl om kylningen verkligen är tillräcklig fortfarande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Historiskt så har Sony alltid justerat sina Playstations typ var 6:e månad, då i alla led i produktionen.
Kylningen kan ha minskats då kretsarna troligtvis har blivit mer effektiva och då mindre varma.

Bara för att kylningen blir mindre betyder det inte att prestandan har blivit sämre, kan lika gärna vara tvärtom att den presterar bättre och är kallare. Får helt enkelt vänta och se på ett GN test eller liknande innan man drar en massa antaganden.
Men jag förstår kommentarerna här då artikeln är skriven på så vis att den vinklar berättelsen på ett sätt så att folk tolkar det som att den nya PS varianten kan inte vara något annat än sämre. Personligen tycker jag att det är bara onödig drama men vill man ha "engagement" så...

Hade varit trevligt med en uppföljning eller ett A/B test från Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på att göra en slim-modell istället? (precis som xbox series s?).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Låter den som ett jetplan?
Annars är ju saken biff.
Demon Souls, let's go!

Nu har jag inte spelat något krävande spel på min PS5 än. Bara spelat Last of Us 2. Men konsolen låter ingenting alls Däremot hörs skivläsaren när man installerar/startar upp spel.
Får se hur fläkten låter när jag ska spela något mer krävande, men just nu känner jag mig väldigt nöjd med ljudnivån.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Verkligen skeptiskt till hur det här kommer påverka driftsäkerheten på konsolen när det väl faktiskt släpps nya tekniskt krävande spel som man vill lira längre, vad har PS5 att komma med än så länge? Ratchet & Clank som visar sig vara enbart gjort för kids till skillnad från andra Ratchet & Clank spel och en remake av ett 10 år gammalt spel?

Fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som fick en relativt tyst PS4 pro? Iofs köptes den dec 2019.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Kommer det göra nån egentligen skillnad för en slutkund? en som starta den o bara spela?....... knappast

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Var det bara jag som fick en relativt tyst PS4 pro? Iofs köptes den dec 2019.

Min ps4 pro är relativt tyst så länge man håller sig till enklare spel, men så jag drog igång tomb raider eller doom 2016 kunde man tro att man satt på Arlanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag beställde från NetOnNet 18 aug och det är en CFI-1116A. Nu har jag bara spelat Ratchet&Clank men där låter den nästan ingenting. Iaf inte jämfört med PS4:an

Permalänk
Medlem

Det är en intressant fråga vad som är en optimalt dimensionerad kylning...
För den här typen av produkt borde det vara optimalt att den levererar tillräcklig kylning efter att den agerat dammsugare i ett vardagsrum i fyra år eller så. Då är effektiviteten i kylningen betydligt lägre än när den är ny ren från damm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Precis. Energin är densamma, förutsatt att kylanordningen klarar av att hålla temperatoruren på chippen i schack, för om den inte klarar det så kommer energiförbrukningen regleras av att prestandan begränsas och det är väl just här som diskussionen florer även om Sony påstår att prestandan aldrig kommer bli påverkad av denna mer avskalade kylare. Jag tror det kan vara hälsosamt att kanske inte ta Sony helt på ordet här.

De säljer sina konsoler med förlust och för att motverka detta så har man sparat in på kostnader vilket detta uppenbarligen är. En annan sak är om de hade en ny generation av sina chipp på en effektivare nod, då hade detta varit logiskt men så verkar ju inte vara fallet, detta är en ren besparing, i alla fall uppfattar jag det så.

Men om den nya versionen pressas hårdare - varför kör konsolen då samtidigt igenom lägre mängder luft än tidigare version?

Om det bara var så enkelt att man skär ner i kylarflänsledet så borde fläkten fortfarande köras lika hårt som innan - eller mer med merthrottling som resultat. Men det är inte riktigt vad vi ser här. Eller ja, throttling vet vi (iaf jag) inget om. Men det verkar som luftflödet är lägre än innan och det intresserar iaf mig i det här fallet.
Det händer mer under skalet här än vad man först ser.

Sedan är jag med dig angående motiv och så. Spara pengar är relevant för dem. Men det är några faktorer som jag inte förstår mig på här ännu. Ska bli spännande om det kommer mer underlag på området.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Precis. Energin är densamma, förutsatt att kylanordningen klarar av att hålla temperatoruren på chippen i schack, för om den inte klarar det så kommer energiförbrukningen regleras av att prestandan begränsas och det är väl just här som diskussionen florer även om Sony påstår att prestandan aldrig kommer bli påverkad av denna mer avskalade kylare. Jag tror det kan vara hälsosamt att kanske inte ta Sony helt på ordet här.

De säljer sina konsoler med förlust och för att motverka detta så har man sparat in på kostnader vilket detta uppenbarligen är. En annan sak är om de hade en ny generation av sina chipp på en effektivare nod, då hade detta varit logiskt men så verkar ju inte vara fallet, detta är en ren besparing, i alla fall uppfattar jag det så.

300ton metall besparing per 1miljon sålda enheter, sen billigare fraktkostnader.

Sen tror jag att jag läst att nu så går Sony inte minus på sålda enheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att man behöver oroa sig för sämre prestanda p g a dynamiska klockfrekvenser. Har svårt att tänka mig att Sony skulle kompromissa med prestanda på det sättet. Även spelutvecklare hade nog blivit rätt sura på Sony om de ändrade hårdvaran så att spelen flyter sämre.

Man bör nog istället fokusera på ljudnivå och livslängd (omöjligt att testa efter så kort tid på marknaden, så klart, men går att resonera kring) till följd av mindre/sämre material i kylningen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av issue:

För att man satt in en tystare fläkt? 🤔

Jao, så kan det vara. Undrade mest vart det kom ifrån, då jag inte såg något om ljudnivån i artikeln. Att man byter fläkt betyder inte nödvändigtvis att den nya är tystare, den kanske låter mer istället?

Skrivet av evil penguin:

Annorlunda kylning är det iaf, just "sämre" blir ju mer subjektivt så det kanske är ett vanskligt ordval.
Låter mindre, komponenterna är varmare (vad det verkar). Det kan vara en bra kompromiss om kylningen fortfarande är *tillräcklig*.

Dåligt ordval kanske. Jag tänkte väl som hastigast att en "mindre" kylare kyler sämre, och funderade över varför det skulle betyda tystare, då fläkten antagligen får snurra på snabbare än förut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Dåligt ordval kanske. Jag tänkte väl som hastigast att en "mindre" kylare kyler sämre, och funderade över varför det skulle betyda tystare, då fläkten antagligen får snurra på snabbare än förut.

Antingen måste fläkten flytta mer luft, eller också höjer man måltemperaturen (justerar fläktkurvan). Säg t ex att Sony kommit fram till att beräknad livslängd vid max 85 grader är 10 år, och vid 90 grader 9 år. De kanske helt enkelt väljer att acceptera högre temperaturer i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Min ps4 pro är relativt tyst så länge man håller sig till enklare spel, men så jag drog igång tomb raider eller doom 2016 kunde man tro att man satt på Arlanda.

Asså okej, nä så illa var det inte i något spel för mig faktiskt. Men förstått det som att det är ovanligt. Men sålt den nu så vet ej om den fortfarande är tyst.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Känner lite oro varje gång jag läser nyheter som kylning och Playstation. Min PS4 Pro var en fruktansvärd historia då den med lätthet överröstar allt i vardagsrummet. På nivån att inte ens hörlurar hjälper och man får se till att spela ensam när alla andra är i något annat rum eller helst annan våning. Kommer vara mycket försiktig och kolla tester innan jag köper Playstation igen.

PS4 var notoriskt högljudd. Framförallt den första generationen. PS5 låter ingenting i jämförelse och jag tvivlar att denna kommer att låta extremt heller eftersom kylningen var överdimensionerad från första början (tack vare erfarenheten Sony tog till sig efter PS4 och dess problem med kylning).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Min PS5 köptes på lanseringsdagen, en från Elgiganten, och min är ljudlös. Såvida inte en skiva läses då. Har haft alla Playstations sedan PS2 och detta är min första stationära som faktiskt är tyst. PS4 Pro och PS4 var de största förbrytarna.

Väldigt intressant att se den nya revisionen testas enligt konstens alla regler. Dessa har det ryktats om länge men nu är de ju uppenbart här och förändringarna kylningsmässigt behöver kollas upp. Förväntar mig en rejäl genomgång av DF eller motsvarande.

Om man av tveksamma skäl tar Sony på ordet ska klockfrekvenserna vara låsta oavsett temperatur. Innebär det att folk kan riskera att grilla sina PS5or framöver? De lär ju ha testat lösningen innan den dykt upp i produktion men Sony kan man verkligen inte lita på i detta läget.

Sedan bekymret med inbyggda SSDn. Den går inte att byta ut så när den tar slut är garantin slut och bara att kassera konsollen. Inget känns speciellt genomtänkt här.

Sedan bör man komma ihåg att inga nodförändringar heller gjorts, känns mer som ett sätt att spara pengar. Sony har inte uttalat sig om denna nya revision alls vad jag har sett. Hade den medfört något positivt för konsumenten hade PR-maskineriet kavlat ut det för längesedan.

Det sagt kan säkert en av dessa fungera riktigt bra. Men så mycket oklarheter. Kan vara bra att avvakta lite om man är på jakt efter en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

300ton metall besparing per 1miljon sålda enheter, sen billigare fraktkostnader.

Sen tror jag att jag läst att nu så går Sony inte minus på sålda enheter.

Myten om att företaget går minus på varje enhet för att rättfärdiga försämringar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

PS4 var notoriskt högljudd. Framförallt den första generationen. PS5 låter ingenting i jämförelse och jag tvivlar att denna kommer att låta extremt heller eftersom kylningen var överdimensionerad från första början (tack vare erfarenheten Sony tog till sig efter PS4 och dess problem med kylning).

Kvalitén på fläktarna för PS5 varierar en hel del, en del låter rätt illa. Infästningen tveksam också. Men så var det även med PS4/Pro.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus är rätt biased i sina tester för PS5, b la drog han slutsatsen att PS5:ans GPU är lika kraftfull som ett GTX1060.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning för mig att skippa PS5 om de väl blir tillgängliga. Hoppas bara MS inte gör samma på Series X innan de finns tillgängliga.

Jag gillar inte Sony alls nu. Förut var de bäst på japanska spel men efter censurer av Sony och bättre stöd för japanska spel på MS och Nintendo är Sony inte ens bra på det längre. Samlar mina spel på Switch och kör game pass på Xbox/PC så slipper Sony. Kan spela på PS4 eller Vita om jag vill spela spel från tiden innan de sabbade allt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu har Sony nog såpass koll och kvalitetssäkring så att det inte ska spela någon roll, men visst kan man bli osäker i att köpa en PS5 med dessa nyheter. Är enheten jag får hem den bra eller "dåliga"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Nu har Sony nog såpass koll och kvalitetssäkring så att det inte ska spela någon roll, men visst kan man bli osäker i att köpa en PS5 med dessa nyheter. Är enheten jag får hem den bra eller "dåliga"?

Och vilken av dem är den "bra" respektive den "dåliga"? Vi vet inte ens det med säkerhet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ballwaterboy:

300ton metall besparing per 1miljon sålda enheter, sen billigare fraktkostnader.

Sen tror jag att jag läst att nu så går Sony inte minus på sålda enheter.

Nej nu räknar du fel, det skulle innebära att de minskat vikten 3 kilo per enhet och då får de nog ta bort hela kylningen och en hel del av elektroniken, både för att spara vikten och så att hallonpajen som blir kvar inte överhettar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varmare utluft mindra varmt inne

Konstigt resonemang att när uteluften är varmare så är kylningen sämre?
Med det resonemanget kan man stänga av fläkten eller bara cirkulera luft utifrån, då blir det ju svalt och fint.

Om ufluften är varmare måste det väl snarare betyda att mer värme transporteras ut från systemet.

Permalänk
Inaktiv

PS5 är ju groteskts stor.. näää.. det får bli en PS5 slim innan det blir ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Känner lite oro varje gång jag läser nyheter som kylning och Playstation. Min PS4 Pro var en fruktansvärd historia då den med lätthet överröstar allt i vardagsrummet. På nivån att inte ens hörlurar hjälper och man får se till att spela ensam när alla andra är i något annat rum eller helst annan våning. Kommer vara mycket försiktig och kolla tester innan jag köper Playstation igen.

Detta är inget att oroa sig för så mycket med just PS5.

Sony har lyckats minska rejält på ljudnivån sen PS4 och PS4 Pro, de är nu i princip knäpptysta även under tyngre belastning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Ser fram emot att någon gör ordentliga mätningar (Gamers Nexus?) och jämför temperaturer/ljudnivå mellan revisionerna.

Sweclockers Knet får ta tag i det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Då Sony lyft fram dynamiska klockfrekvenser för processorkärnor och grafikdel som nyckelfunktion i Playstation 5 kan förändringen komma att påverka prestandan negativt."

Det var ju precis detta Sony var väldigt tydliga med att det aldrig kommer att ske. Prestandan kommer alltid att vara samma på alla Ps5 oavsett temperaturer. Frekvenserna styrs av totala strömtaket som Sony har satt och är det så att maskinen går varmare av en sämre kylare så kommer fläkten behöva snurra snabbare istället. Blir systemet för varmt så det finns risk att det blir instabilt så stängs det förmodligen av vid en viss gräns, men prestandan består hela vägen dit.

Tack.

PS5ans "dynamiska frekvenser" är grovt missförstådda. Swec borde inte spä på det.