Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag vill säkerhetskopiera en disk till en extern disk, men automatiskt när den externa kopplas in. Går det?

Permalänk
Medlem

Jag vill säkerhetskopiera en disk till en extern disk, men automatiskt när den externa kopplas in. Går det?

Hej, som rubriken lyder så vill jag automatisera mitt säkerhetskopierande, men jag vill inte låta min externa disk vara inkopplad 24/7 av säkerhetsskäl. Om blixten slår ner eller om jag råkar ut för ransomware så förlorar jag ju all data ändå på båda diskarna i datorn och den externa. Att låta den externa vara inkopplad 24/7 och köra en auto backup t.ex. en gång i veckan går därför bort.
Kan jag då istället på något sätt starta en säkerhetskopiering då jag kopplar in den externa disken i datorn?

Jag tänker om det finns något program eller om man kan göra ett batch-skript som triggar en backup när enhet x monteras. T.ex. jag kopplar in min externa och enhet F: är monterad, och om programmet/skriptet märker det och börjar kopiera filer till den?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Skaffa ett riktigt backupprogram - de brukar stöda detta ur box. Har inga Windowsspecifika tips på rak arm, dock mer än att jag vet att Veeam Agent for Windows gör ungefär detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Kan jag då istället på något sätt starta en säkerhetskopiering då jag kopplar in den externa disken i datorn?

Varför inte bara hålla det enkelt, dvs att tex starta valfritt synkprogram och starta backuppen manuellt? SynkBackFree är gratis och är enkelt att använda när man vill synka två diskar.

Jag förstår att du vill att det sköts automatiskt, men du vill inte en vacker dag när du väl behöver återställa backuppen upptäcka att den inte rullat igång automatiskt dom sista två månaderna. Sköter du det manuellt vet du att det fungerar.

Permalänk
Medlem

I've used Veeam agent at work (a lot of physical servers) and at home and it works like a charm. It can't detect USB in free version, but you just need to right click on the icon in systray, select backup and then click backup now. So from that perspective, its not too much work. Do make sure to properly eject the drive after backup is done.

Something you could try is this, but I am not sure if it works with free version:
"C:\Program Files\Veeam\Endpoint Backup\Veeam.EndPoint.Manager.exe" /backup

Now, about automating it - maybe check this link https://superuser.com/questions/219401/starting-scheduled-tas...

Edit: And as previous poster suggested, doing it manually and also testing it from time to time can save you a lot of grief later on.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Automatiska backuppers driftsäkerhet är omvänt proportionell med hur viktiga filer som skall göras backup på!!! - är det riktigt viktiga filer där du själv eller företagets framtid hänger på backuppen så kan du utgå ifrån att backuppen inte fungerat när du behöver backuppen som mest och ofta har varit så under lång tid... - det är en naturlag på samma nivå som Murphys law och det kan vara hur långsökta orsaker som helst till varför det inte fungerar just då.

För dina skäpfiler och tempfiler så kommer den automatiska backuppen fungera varje gång även i 10 år utan en enda miss!!

Man kan visst ha sina automatiska backupper gående - men man skall _också_ då och då och efter större förändringar göra manuella backupper (med kanske annan program och disk) där man ser processen och se allt verka fungera. och helst också verifiera sin backup mot orginalet för att se att det inte fattas filer, filer med mer eller mindre tomma kroppar (dvs data ersatt med '0') eller filer med 0-bytes storlek.

jag vill hoppas att det inte sker men dessvärre sker det då och då som om det skulle vara sällsynt förekommande buggar i filsystem och använda program och kopieringar, nätverksfunktioner etc.

En sak som kan spöka oerhört är rättigheter som gör att man inte får med sig filer som man trodde sig ha fått med i en backup...