Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Jo men de är onödigt för mig att spendera pengar på en sån processor bara för ett system. Lär ju få betala allt från 2000-4000kr bara för att få köra windows 11. Poängen med denna datorn var att den skulle klara iaf 8 år med grafikkortsuppdatering efter 4. Hittills har jag inte stött på något jag inte har 60fps i så aldrig riktigt förstått poängen varför jag skulle skaffa något nytt och kraftigare

Samma här, hade inte tänkt uppgradera förrän DDR5-systemen hittar ut och komponentbristen lättat. Har egentligen inget som helst behov av mer CPU-prestanda än vad min 1800X erbjuder, men nu åker man på att byta CPU ändå bara för att kunna köra typ MS Paint och Notepad på det senaste OS:et. Blir som mobiltelefonerna där man måste byta ut en perfekt fungerande mobil för att kunna få senaste Android.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Men dom verkar fortsätta envisas med den urusla högerklicksmenyn.. Hittade en "fix" som löste det, men den fick även startmenyn att sluta existera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Microsoft menar att man aldrig sagt det,

Samtidigt som en överväldigande majoritet av teknikpressen inte bara skrev om det utan även tyckte att det nog faktiskt var en bra idé så valde Microsoft att inte rätta till missuppfattningen utan red på den vågen. Därför blev det till en "sanning".

Permalänk
Musikälskare

Då vart annat windows blir bra och vart annat floppar så ska detta bli intressant hur det går

Windows 11 känns spontant som "bättre" UX och ny design än 10an, vilket är väldigt personligt, kommer inte att springa och köpa det direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Windows 8 var ju en udda fågel, men vad från Windows 7 är det du saknar?

För egen del så var det ju sista OS som verkligen var desktop fokuserat.
Dessutom så har jag haft betydligt mer buggar med win10.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Uppdaterar så fort jag får möjlighet. Tycker det är riktigt trevligt på åtminstone surfplattan. Officiell enhet förvisso, men det blir nog ingen större skillnad i stabilitet.
Lite tråkigt dock att de stressar ut det och avvaktar med Android stödet. Å andra sidan så kanske det inte var så enkelt som de trodde att få det att fungera och flyta på. Hoppas på en okej spelprestanda.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Windows 8 var ju en udda fågel, men vad från Windows 7 är det du saknar?

Påtvingade uppdateringar av OS och program är det jag ogillar mest i Windows 10/11. I mina ögon är det inte enbart Windows som är SaaS, utan alla appar i Windows Store beter sig på exakt samma sätt.

Hade gärna fortsatt att köra Windows 8.1 om det inte vore för att många applikationer och drivrutiner inte längre supportar systemet.

Permalänk
Medlem

Kört Dev i några månader på privata. Mycket nöjd.

Permalänk

Räcker det med att jag byter från "Discrete TPM" till "Firmware TPM" för att göra min PC redo? Har en CPU från AMD's 3000 serie.

Permalänk
Medlem

Äpple, pingvin eller fönster..

Tycker om äpplet, men deras datorer har aldrig övertygat mig. Windows 10 ser ut att bli sista anhalt för mig inom Mikromjuk-sfären.

All aboard the Tux-train is leaving! Tuu tuu!

Det enda positiva jag ser i dagsläget är att de rustar upp butiken, men däremot tycks de vilja försvåra för installation av applikationer utanför denne. Ett steg fram, två steg bak.

Vi får se i en nära framtid vad det blir av det hela!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

I mina ögon är det inte enbart Windows som är SaaS, utan alla appar i Windows Store beter sig på exakt samma sätt.

Det är väl inte bara i dina ögon, utan lyftes väl snarare fram som en stor fördel? Äntligen behöver man inte vänta på en stor windows-uppdatering för att få den nya versionen av kalkylatorn. Och så fungerar väl övriga världen också numera (inklusive linux)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är väl inte bara i dina ögon, utan lyftes väl snarare fram som en stor fördel? Äntligen behöver man inte vänta på en stor windows-uppdatering för att få den nya versionen av kalkylatorn. Och så fungerar väl övriga världen också numera (inklusive linux)?

Även på macOS undviker jag Mac App Store ibland och till skillnad från Windows, så är det lätt att "sideloada" allt.

I GNU/Linux finns det ofta ett 10-tal sätt att installera/köra ett och samma program. "Butikerna" undviker jag även där då versionerna som erbjuds ofta är äldre.

I Windows 10 har jag tillräckligt med problem att ens byta ut kalkylatorn! WindowsApps-katalogen ger man sig inte på ostraffat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qn1f3:

Äpple, pingvin eller fönster..

Tycker om äpplet, men deras datorer har aldrig övertygat mig. Windows 10 ser ut att bli sista anhalt för mig inom Mikromjuk-sfären.

All aboard the Tux-train is leaving! Tuu tuu!

Det enda positiva jag ser i dagsläget är att de rustar upp butiken, men däremot tycks de vilja försvåra för installation av applikationer utanför denne. Ett steg fram, två steg bak.

Vi får se i en nära framtid vad det blir av det hela!

Hur menar du att Windows 11 gör det svårare att installera program som inte kommer från Store?

Skrivet av walkir:

Även på macOS undviker jag Mac App Store ibland och till skillnad från Windows, så är det lätt att "sideloada" allt.

I GNU/Linux finns det ofta ett 10-tal sätt att installera/köra ett och samma program. "Butikerna" undviker jag även där då versionerna som erbjuds ofta är äldre.

I Windows 10 har jag tillräckligt med problem att ens byta ut kalkylatorn! WindowsApps-katalogen ger man sig inte på ostraffat.

Hur menar du att det skulle vara svårare i Windows att installera saker utanför vadå, Store? Finns ju inga hinder, såvida du inte kör en S-utgåva och av någon anledning inte aktiverar fullständig Windows-version.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1-gen stöds inte, sjukt fan!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vad är den exakta tanken med pressen att kräva TPM? personligen krypterar jag alla diskar men jag stänger alltid av TPM för hela meningen med krypteringen är ju borta om man låter en hårdvarupryl spara nyckeln in minnet.

Låt säga om min laptop blir stulen och jag har en TPM modul installerad, by default så låter windows en kryptera hårdisken och tpm modulen lagrar nyckeln. Vad som händer någon snor min laptop är att de kan boota upp den utan nåra problem, och sedan kan de använda diverse knep för att komma runt windows säkerheten, och voila .... min krypterade data är tillgänglig.

Stänger man därimot av tpm i windows kan man sätta ett lösenord man måste skriva när datorn bootar, annars så kan inte datorn mounta den krypterade hårddisken. Så om någon snor min laptop kommer de aldrig komma åt min krypterade data.

Vad exakt är poängen med TPM? Varför ska man kryptera datorn om man lagrar nycklen på samma ställe som datorn? Verkar så korkat. Det är som att jag skulle kryptera min bitcoin wallet på ett usb minne och sedan tejpa fast en lapp med lösenordet på usb minnet...

Det känns dock lite lustigt att döma ut TPM bara för att du inte konfigurerat Bitlocker rätt. Bitlocker med TPM och pre-boot authentication (TPM + Pin eller TPM + Password) har varit standard-rekommendationen i flertalet år. Bitlocker utan pre-boot authentication skyddar enbart mot att någon stjäl själva disken men inte resten av datorn, och är som du säger inte en optimal lösning. Bättre lösningar än den du föreslår är dock bara en inställning bort.

Om du vill förstå poängen med TPM är det enklast att jämföra den med iPhones Secure Enclave eller Androids StrongBox eller Hardware Backed Keystore. Möjligheten att säkert lagra nycklar av olika slag är en stor fördel som mobila OS haft ett bra tag.

Skrivet av oriba-chan:

Räcker det med att jag byter från "Discrete TPM" till "Firmware TPM" för att göra min PC redo? Har en CPU från AMD's 3000 serie.

Du måste också se till att ha köra Windows i UEFI-läge (konvertera OS-disken från MBR till GPT om du inte valde GPT från början), ha CSM avstängt i BIOS och aktivera Secure Boot. Sedan borde du vara redo.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur menar du att det skulle vara svårare i Windows att installera saker utanför vadå, Store?

Jag menar möjligheten att installera UWP-applikationer utanför butiken.

Jag vet hur det ska fungera i teorin, men hur får jag exempelvis hem senaste versionen av kalkylatorn (UWP) för att installera den på Windows 10 LTSC Version 1809 utan Windows Store?

Ska jag använda Chocolatey? App Installer? PowerShell?

Borde väl finnas något officiellt sätt utan att göra likt länken nedan:
http://woshub.com/how-to-download-appx-installation-file-for-...

Det är här allt känns lekande lätt med macOS och GNU/Linux. Många program kan även köras helt utan att först installeras!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Det känns dock lite lustigt att döma ut TPM bara för att du inte konfigurerat Bitlocker rätt. Bitlocker med TPM och pre-boot authentication (TPM + Pin eller TPM + Password) har varit standard-rekommendationen i flertalet år. Bitlocker utan pre-boot authentication skyddar enbart mot att någon stjäl själva disken men inte resten av datorn, och är som du säger inte en optimal lösning. Bättre lösningar än den du föreslår är dock bara en inställning bort.

Om du vill förstå poängen med TPM är det enklast att jämföra den med iPhones Secure Enclave eller Androids StrongBox eller Hardware Backed Keystore. Möjligheten att säkert lagra nycklar av olika slag är en stor fördel som mobila OS haft ett bra tag.

Du måste också se till att ha köra Windows i UEFI-läge (konvertera OS-disken från MBR till GPT om du inte valde GPT från början), ha CSM avstängt i BIOS och aktivera Secure Boot. Sedan borde du vara redo.

Nyfiken fråga..
Hur går det om tpm modulen pajar i min dator och jag vill flytta disken till ny dator. Går det låsa upp krypteringen på disken då?

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte TPM, finns väl knapp någon fördel bara massa problem.

Om TPM skulle vara så bra så hade väl andra OS redan skaffat det.

Jag väljer att sitta lugnt i båten och låter vinden ha sin gång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du laddar ner paketet för det, likt vilket annat program som helst. Om det distribueras utanför Store är en annan femma, men blanda inte ihop distribution och installation.

Citat:

Jag vet hur det ska fungera i teorin, men hur får jag exempelvis hem senaste versionen av kalkylatorn (UWP) för att installera den på Windows 10 LTSC Version 1809 utan Windows Store?

Officiellt så distribueras den inbyggda miniräknarens packet enbart via store. Du kan alternativt kompilera den själv och skapa ett lokalt genererat packet.

Citat:

Många program kan även köras helt utan att först installeras!

Det kallas portabla program. Inget unikt.

Permalänk
Medlem

Dags att lägga ut 7k på datordelar bara för att tvingas gräva sig ner en extra menynivå för att nå alla högerklicks-menyval. Jag tror jag stannar på W10, tack

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Dags att lägga ut 7k på datordelar bara för att tvingas gräva sig ner en extra menynivå för att nå alla högerklicks-menyval. Jag tror jag stannar på W10, tack

Installerade 11 för ett tag sen pga nyfikenhet. Som du säger så stämmer det där med en extra menynivå vid högerklick. Och det är fan i mig det dummaste jag någonsin har sett. Varför?! Tänker troligen gå tillbaka till Windows 10 men jag har inte riktigt fått tummen ur röven, kan hoppas att dom tar bort detta idiotiska inslag i någon uppdatering så kanske jag slipper.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Testade Win11 igen precis, o dom har ju FORTFARANDE inte fixat klart det mörka temat. Taskmanagern och notepad blastarrr vitt, o även andra småfönster så som inloggningen i Putty, samt även hela topbaren där är helt jättevit. Sen att taskbaren enbart kan vara där nere samt att dom också tagit bort möjligheten till nåt så enkelt som små ikoner är ju bara helt pinsamt sämst. Även den där högerklicksmenyn är ju helt bonkers.
Tbh så tror jag att Microsoft kommer lyckas hålla på deras "varannan bra, varannan dålig" som dom ska ha gjort senaste 20 åren. Aja, gött att det inte kommer några som helst intressanta uppdateringar däri i övrigt då, så jag kan bara rocka vidare med tian tills jag tröttnar helt o gör ett nytt försök på Linux igen.

Permalänk
Medlem

Microsoft : TPM required because security.
Me : Ahh, så vi kan få full disk encryption i home versionen då, because security?
Microsoft : How about no!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pugilisten:

Som du säger så stämmer det där med en extra menynivå vid högerklick. Och det är fan i mig det dummaste jag någonsin har sett. Varför?!

Det är väl förmodligen inte tänkt som en permanent lösning, men innan de har listat ut vad de skall göra med alla alternativ som tredjepartsprogram har lagt till går de att komma åt från den där menyn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt gnället på hårdvarukraven. Bill kommer ju inte åka hem till alla som inte uppgraderat och spöa dom på juldagen. W10 har end of life oktober 2025 och innan dess kanske det är dags att uppgradera datorn.

Jag som brukar köpa begagnade företagsdatorer undrar vad som kommer hända med alla Ok maskiner som inte uppfyller kraven när företagen börjar uppgradera.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tänkte spela Battlefield 2042 när det släpps, så tänker nog vänta ett tag.
Det är ju nästan garanterat att det kommer vara problem med 11 hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Ska jag använda Chocolatey? App Installer? PowerShell?

Borde väl finnas något officiellt sätt utan att göra likt länken nedan:
http://woshub.com/how-to-download-appx-installation-file-for-...

Det är här allt känns lekande lätt med macOS och GNU/Linux. Många program kan även köras helt utan att först installeras!

@eXale har redan gett bra svar på dina frågor ser jag. Sedan kan jag undra varför man vill köra UWP-appar när man ändå inte vill köra butiken. Påståendet om att Apples OS skulle vara bättre här faller platt.

För att inte tala om att Apple aktivt motarbetar konkurrenter i sin egen butik och plattform.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar nog på det relativt direkt efter lanseringen, inte d1 men innan december åtminstone. Dels tycker jag det är lite kul med nytt men sen behöver jag bekanta mig med gränssnittet och dess funktioner för mitt arbete.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Är inte halva idén med ltsc att man inte vill att något skall ändras? Du får en ny version när du uppgraderar Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

@eXale har redan gett bra svar på dina frågor ser jag. Sedan kan jag undra varför man vill köra UWP-appar när man ändå inte vill köra butiken. Påståendet om att Apples OS skulle vara bättre här faller platt.

För att inte tala om att Apple aktivt motarbetar konkurrenter i sin egen butik och plattform.

Svaret från @eXale var lite som att få svar på ett Linux-forum i slutet av 90-talet. RTFM och kompilera om kärnan typ

Det jag vill komma åt är att kunna köra en specifik version av ett visst program. För Win32-applikationer är det ofta inget problem och jag kan köra en gammal version av exempelvis PotPlayer (då senare versioner skapat problem för mig).

För macOS erbjuds väldigt många program (ej spel) på respektive programs hemsida, så jag kan lätt köra valfri version även där.

Ang. portabla appar, så är framför allt macOS-apparna av naturen detta, medan man får titta efter AppImage-filer till GNU/Linux. Kör även med portabla appar på Windows, men hade önskat mig ett större utbud.

När du pratar om att Apple aktivt motarbetar konkurrenter, så gäller det väl främst iOS och iPadOS? Dvs har inget med deras Mac Apps Store att göra.

Från både GOG och Humble Bundle är det ofta fritt fram att ladda hem DMG-filer för macOS.