Ta ut pengar från kraken

Permalänk
Medlem

Ta ut pengar från kraken

Hur för man över pengar från kraken till sitt konto?

Permalänk
Skrivet av Lazar2:

Hur för man över pengar från kraken till sitt konto?

I teorin så klickar man på Funding-fliken, sedan på Withdraw-knappen och följer instruktionerna.
Hur bra det där fungerar i verkligheten har jag troligen facit på inom några dagar.

Plan B är att skaffa ett VISA-kort hos Coinbase eller Binance och plocka ut pengar den vägen istället.

Uppdatering:

Det fungerade utan problem.

Gjorde Withdraw på €89.61 till konto hos Swedbank i lördags och har idag fått in 907,31 kr på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertilsson1:

I teorin så klickar man på Funding-fliken, sedan på Withdraw-knappen och följer instruktionerna.
Hur bra det där fungerar i verkligheten har jag troligen facit på inom några dagar.

Plan B är att skaffa ett VISA-kort hos Coinbase eller Binance och plocka ut pengar den vägen istället.

Uppdatering:

Det fungerade utan problem.

Gjorde Withdraw på €89.61 till konto hos Swedbank i lördags och har idag fått in 907,31 kr på kontot.

Inga avgifter alls med andra ord!?
Trodde det skulle bli dyrt den dagen man skall försöka ta ut något från Kraken...

Du gjorde alltså en överföring direkt från Kraken till Swedbank...inga mellansteg?

Permalänk
Sötast

Funkar fint direkt mellan kraken å swedbank, inga extra steg.

Permalänk
Skrivet av Datate78:

Inga avgifter alls med andra ord!?
Trodde det skulle bli dyrt den dagen man skall försöka ta ut något från Kraken...

Du gjorde alltså en överföring direkt från Kraken till Swedbank...inga mellansteg?

Japp, withdraw i Euro direkt från Kraken rakt in på konto i Swedbank utan några extra steg.

Kraken tog dock ut €0.09 (0,1%) i avgift så om man ska vara petig så var det inte helt gratis. Bara nästan och det tillkom inga andra avgifter hos Swedbank.

Permalänk
Medlem

Du måste dock komma ihåg att bokföra alla transaktioner du gjorde via Krypto, annars kan du riskera att skattmasen kommer och bankar på.

Permalänk
Skrivet av Bertilsson1:

Bara nästan och det tillkom inga andra avgifter hos Swedbank.

På grund av EU:s regler får inte en betalning i euro inom EES kosta mer än en inrikesbetalning i kronor. Tänk dock på att det finns en dold avgift inbakad i växelkursen.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

På grund av EU:s regler får inte en betalning i euro inom EES kosta mer än en inrikesbetalning i kronor. Tänk dock på att det finns en dold avgift inbakad i växelkursen.

Ja, beloppet som kom in på banken var 3 kr lägre än Euro-värdet enligt Google i måndags.

Jag tyckte dock inte att skillnaden var stor nog för att undersöka närmare. En möjlig förklaring skulle även kunna vara att kursen ändrat sig lite från i lördags tills på måndag eftermiddag när pengarna kom in.

Jag kommer troligen att kolla upp det lite mer noga den dagen då jag blivit kryptonär och det handlar om lite större belopp

Permalänk
Medlem

När ni gjort detta...har ni först växlat t.ex eth mot euro å sen för över till konto?

Försökte föra över från eth till konto, men då får man bara skriva in en wallet-adress och inget bankkonto, så jag misstänker att Kraken inte gör växlingen själv utan att man först måste växla eth mot euro "manuellt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

När ni gjort detta...har ni först växlat t.ex eth mot euro å sen för över till konto?

Försökte föra över från eth till konto, men då får man bara skriva in en wallet-adress och inget bankkonto, så jag misstänker att Kraken inte gör växlingen själv utan att man först måste växla eth mot euro "manuellt"?

Ja det är klart, man kan inte skicka kryptovalutor till svenska banker. Man får först växla till Euro på Kraken, sen går det bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det är klart, man kan inte skicka kryptovalutor till svenska banker. Man får först växla till Euro på Kraken, sen går det bra.

Märkte det....var ju inga problem att konvertera till Euro...å ingen större kostnad (typ 25kr på ett par tusen i värde).

Nu måste jag bara få fram alla bankuppgifter som krävs för en SEPA-överföring (misstänker att det är det man måste använda).

Permalänk
Skrivet av Datate78:

Märkte det....var ju inga problem att konvertera till Euro...å ingen större kostnad (typ 25kr på ett par tusen i värde).

Nu måste jag bara få fram alla bankuppgifter som krävs för en SEPA-överföring (misstänker att det är det man måste använda).

Yes, korrekt. Man brukar se det när man loggar in på sin internetbank. Antingen under kontoinformation eller om du söker runt lite på din banks sida så lär du hitta svaren du söker.

Permalänk
Medlem

Testar att fråga här innan jag skriver till supporten på Kraken.

När jag försöker withdraw euro från mitt Kraken account till mitt Swedbank-konto får jag detta felmeddelande:
"An error has occured. Please try a different amount or contact support"

Har testat olika amount, men får samma oavsett.

Någon som stött på samma problem?
Eller kan det handla om att man måste föra över en viss mängd...i detta fallet ca 1700kr...

Permalänk
Medlem

Vilken "withdrawal type" har ni använt när ni fört över pengar från kraken till swedbank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callo86:

Vilken "withdrawal type" har ni använt när ni fört över pengar från kraken till swedbank?

SEPA är den europeiska standarden för överföring som är billig och smidig. Bara att välja en av bankerna i listan med SEPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Testar att fråga här innan jag skriver till supporten på Kraken.

När jag försöker withdraw euro från mitt Kraken account till mitt Swedbank-konto får jag detta felmeddelande:
"An error has occured. Please try a different amount or contact support"

Har testat olika amount, men får samma oavsett.

Någon som stött på samma problem?
Eller kan det handla om att man måste föra över en viss mängd...i detta fallet ca 1700kr...

Relativt säker på att Swedbank blockerar SEPA överföringar till och från Kraken, om några kryptobörser skulle fungera med Swedbank så är det pga att dom inte upptäckt att det handlar om krypto ännu. Summa summarum, använder du Swedbank så räkna med att dom aktivt kommer försöka hindra dig från att handla med kryptovalutor genom dom.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED