Vad jag en gör kan jag inte köra .py filer. (mac)

Permalänk
Medlem

Vad jag en gör kan jag inte köra .py filer. (mac)

Nu har jag provat PyCharm och Sublime text med samma problem.
BILD

Skulle uppskatta om någon kunde komma med tips på hur man löser detta. Det här händer alltså när jag försöker köra filen.

Permalänk
Medlem

har för mig att mac kommer med python2 förinstallerat, om det kan vara det som är problemet. Har skrivet väldigt lite i det språket.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Men jag har ju laddat ner python3 package till sublime text.

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att "köra py filer"? Dubbelklickar på dom?

Vad får du för utskrift om du kör "python --version" i terminalen?

Permalänk
Medlem

Funkar det om du kör ditt skript manuellt via terminalen? alltså i Terminal kör du:

python3 skript.py

(Sen tror jag ditt skript, alltså filen, heter 'print("HelloWorld").py' vilket är lite knasigt)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Hur gör du för att "köra py filer"? Dubbelklickar på dom?

Vad får du för utskrift om du kör "python --version" i terminalen?

Jag kör alltså filen i Sublime Text. Då får jag den informationen som finns i bildlänken.

Jag får då version 2.7.16 och om jag kör "python3 --version" får jag samma "python kan inte öppnas på grund av ett problem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Funkar det om du kör ditt skript manuellt via terminalen? alltså i Terminal kör du:

python3 skript.py

(Sen tror jag ditt skript, alltså filen, heter 'print("HelloWorld").py' vilket är lite knasigt)

Ja det vart ett knepigt filnamn.

Då får jag svaret "syntax error near unexpected token '('

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner och körde .command filerna som försökte installera(?) i terminalen men fick samma felmeddelande som tidigare =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Ja det vart ett knepigt filnamn.

Då får jag svaret "syntax error near unexpected token '('

Byt namn på den till något vettigare eller escepa alla specialtecken.
python3 print\(\"HelloWorld\"\).py

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke W:

Jag kör alltså filen i Sublime Text. Då får jag den informationen som finns i bildlänken.

Jag får då version 2.7.16 och om jag kör "python3 --version" får jag samma "python kan inte öppnas på grund av ett problem"

Låter som det är något fel med din python3-installation. Men du bör kunna köra din testkod även i python2.7, funkar det om du i Sublime kör Tools > Build With... > och väljer "Python"?

Och som nämnts tidigare i tråden så bör du nog byta namn på filen också, kan säkert ställa till med problem om du har citat-tecken i filnamnet.