Blev lurad på Facebookmarketplace, hur anmäler jag?

Permalänk
Medlem

Blev lurad på Facebookmarketplace, hur anmäler jag?

Hej

Jag önskade köpa ett 11900 från Facebook, kostade 2500 kr nedsatt från 3000kr(hade varit uppe i 3 veckor) från en person i Uppsala.
Efter mycket tjafs fick jag hem en välpaketerad matvara utan värde men ingen cpu.
Har använt swish, banken säger att de kan inte göra något åt det, Polisen sa att jag skall försöka få kontakt med personen(han har redan blockerat mig).

Har hört att man skall gå till Kammarrätten och göra en anmälan som privatperson, finns det någon myndighet som kan hjälpa mig med det eller måste jag stå för åtalkostnader osv också?

Hur bevisar jag att det inte fanns någon cpu, matvaran var tyngre, vad måste jag tänka på när jag gör anmälan, alla konversationer, när han blockerade mig osv

Någon som har haft liknande upplevelse och all tips uppskattas.

Permalänk
Musikälskare

Jag hade inte orkat dra det vidare, har själv blivit lurad på en sak för 500kr på Blocket (lärdomspengar) där jag fick kontakt med säljaren, eller i detta fallet hans pappa. Tydligen var hans son kriminell och detta var inte första gången det hade hänt, det var underförstått när man pratade med honom att jag kunde dra det vidare men det kommer inte mynna ut i något.

Det är upp till dig om du orkar, jag swishar aldrig i förväg längre och ser det mest som en lärdom då det inte vara jättemycket pengar.

Skittråkigt att det ska gå till på detta sättet och att folk inte är hederliga... Önskar dig lycka till!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja men om alla tänker så är detta accepterat, vilket förstör för många.
Han har säkert lurat andra, även om jag inte får pengarna tillbaka vill jag stoppa honom på något sätt.

Permalänk
Medlem

Du ska polisanmäla för bedrägeri, kolla i din hemförsäkring för där finns det ibland juridisk rådgivning!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Får du inte göra polisanmälan? Är väl i princip det enda man kan göra, sen lägger de ned den direkt typ.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Upprätta en anmälan om bedrägeri hos polisen. Även om det inte kommer leda till någonting i ditt fall så kanske det åtminstone ligger kvar i systemet ett tag, och när då flera bedrägerianmälan inkommer mot personen vartefter, kanske polisen kan göra en samlad bedömning att göra en mer noggrann undersökning.

Om du vill tvista i ett civilt mål så brukar det vara att den förlorande partern står för alla rättegångs kostnader som uppstår för båda parter, dvs. det finns inga myndigheter som du kan vända dig till. Det finns dock enkla mål som innebär att parterna inte ska behöva ha något juridiskt ombud, utan kan föra sin egna talan. Det är då inte lika höga rättegångskostnader som när juridiska ombud är involverade. Däremot så kommer det ändå vara kostnader, så som transport, förlorad inkomst för arbete, etc. som kan uppstå. I ditt fall så kommer det stå ord mot ord, och du har inget sätt att bevisa att du inte har fått den vara du har betalat för, så vidare det inte finns dokumenterat hos polisen att den här personen har ett antal liknande anmälningar redan upprättade på sig. Tråkigt läge, tyvärr.

Permalänk

Polisanmäla såklart av hur många orsaker som helst. Jag ser inget vettigt argument till att inte anmäla det.
Sedan se om flera personer har blivit bedragen av samma person.

Därefter är det inte så mycket att göra. Vi har många multikriminella i landet som begår brott efter brott, de har inga pengar att ge tillbaka även om det skulle bli en fällande dom. Blir det en fällande dom får de höra, aja baja så får du ej göra och sedan blir de frisläppta.

Det blir lätt en politisk diskussion, men det finns inget enkel lösning på det ens politisk. Då det är ett ord emot ord, att sänka beviskraven i TS fall, så innebär det bara att köparen då får enklare att säga att den ej fick någon vara när den fick det.

Så man får vara väldigt försiktig i framtiden, ta reda på information om personen innan. Gör en sökning på den osv.

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ja men om alla tänker så är detta accepterat, vilket förstör för många.
Han har säkert lurat andra, även om jag inte får pengarna tillbaka vill jag stoppa honom på något sätt.

Jag blev lurad på Facebook för några veckor sen
Luskade reda på mer om personen, fick tag på hans far och bror och då fick jag snabbt tillbaka pengarna

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Skrev sms till några ur hans familj, ingen återkoppling.
Antingen vet de om det och bryr sig inte, eller så är det hans ord mot mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag hade inte orkat dra det vidare, har själv blivit lurad på en sak för 500kr på Blocket (lärdomspengar) där jag fick kontakt med säljaren, eller i detta fallet hans pappa. Tydligen var hans son kriminell och detta var inte första gången det hade hänt, det var underförstått när man pratade med honom att jag kunde dra det vidare men det kommer inte mynna ut i något.

Det är upp till dig om du orkar, jag swishar aldrig i förväg längre och ser det mest som en lärdom då det inte vara jättemycket pengar.

Skittråkigt att det ska gå till på detta sättet och att folk inte är hederliga... Önskar dig lycka till!

Det tar typ 10min att göra en polisanmälan, det finns ingen anledning att skippa det ens för 500kr. Men läropengar är det alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ja men om alla tänker så är detta accepterat, vilket förstör för många.
Han har säkert lurat andra, även om jag inte får pengarna tillbaka vill jag stoppa honom på något sätt.

Det är accepterat pga att inget händer om man driver vidare det. Det är systemet det är fel på inte folket som inte kan göra något åt det.

Välkommen till Sverige.

Du polisanmäler bara för att visa det till försäkringsbolaget, inte för att Polisen kommer göra något.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Skrev sms till några ur hans familj, ingen återkoppling.
Antingen vet de om det och bryr sig inte, eller så är det hans ord mot mitt.

Bra, fortsätt så. Kan du se hans vänner på Facebook? Kontakta dem också och exponera vad han gjort.

Och jag antar att du redan kontaktat Facebook och anmält det? Om fler gör det så stängs hans konto åtminstone.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Hej

Jag önskade köpa ett 11900 från Facebook, kostade 2500 kr nedsatt från 3000kr(hade varit uppe i 3 veckor) från en person i Uppsala.
Efter mycket tjafs fick jag hem en välpaketerad matvara utan värde men ingen cpu.
Har använt swish, banken säger att de kan inte göra något åt det, Polisen sa att jag skall försöka få kontakt med personen(han har redan blockerat mig).

Har hört att man skall gå till Kammarrätten och göra en anmälan som privatperson, finns det någon myndighet som kan hjälpa mig med det eller måste jag stå för åtalkostnader osv också?

Hur bevisar jag att det inte fanns någon cpu, matvaran var tyngre, vad måste jag tänka på när jag gör anmälan, alla konversationer, när han blockerade mig osv

Någon som har haft liknande upplevelse och all tips uppskattas.

Kontakta banken och ta tillbaka din Swish?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag har väldigt annorlunda erfarenhet av ärenden likt TS exempel.

Här på sidan samt i mitt arbete har jag varit med om en del bedrägeriärenden och i min erfarenhet så är det väldigt ovanligt att det inte löser sig.

Med allt som finns i form av loggar, Swish och liknande så är där ju ganska tung bevisning.
Detta samt att man väldigt sällan är 1 person som denna lurar gör ju såklart sitt.
Men visst tar det tid ibland.

Sen innan alla skriker ”så är det inte alls, mitt ärende blev nedlagt” osv så är det som sagt min erfarenhet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DaydreamerVlad:

Skrev sms till några ur hans familj, ingen återkoppling.
Antingen vet de om det och bryr sig inte, eller så är det hans ord mot mitt.

Skrivet av talonmas:

Bra, fortsätt så. Kan du se hans vänner på Facebook? Kontakta dem också och exponera vad han gjort.

Och jag antar att du redan kontaktat Facebook och anmält det? Om fler gör det så stängs hans konto åtminstone.

Jag hade varit lite försiktig här. Om du har anmält ärendet till polisen kan det ibland vara bra att inte göra för mycket.

Har sett en del ärenden där man gjort något liknande och faktiskt blivit anklagad för förtal.
Men som sagt så avgör ju det bäst själv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag har väldigt annorlunda erfarenhet av ärenden likt TS exempel.

Här på sidan samt i mitt arbete har jag varit med om en del bedrägeriärenden och i min erfarenhet så är det väldigt ovanligt att det inte löser sig.

Med allt som finns i form av loggar, Swish och liknande så är där ju ganska tung bevisning.
Detta samt att man väldigt sällan är 1 person som denna lurar gör ju såklart sitt.
Men visst tar det tid ibland.

Sen innan alla skriker ”så är det inte alls, mitt ärende blev nedlagt” osv så är det som sagt min erfarenhet

6% av anmälda bedrägerier blir lösta så ja, du har nog en annorlunda erfarenhet jämfört med andra.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/be...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Polisanmälan skall du såklart göra men det finns en annan väg att gå också, använd kronofogden.
Det kostar några hundra men de kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna om du har personens uppgifter.

kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hade varit lite försiktig här. Om du har anmält ärendet till polisen kan det ibland vara bra att inte göra för mycket.

Har sett en del ärenden där man gjort något liknande och faktiskt blivit anklagad för förtal.
Men som sagt så avgör ju det bäst själv

Perfekt! Då får man ju fullständiga personuppgifter på personen i fråga och kan ta det personligen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av frong:

6% av anmälda bedrägerier blir lösta så ja, du har nog en annorlunda erfarenhet jämfört med andra.

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/be...

Sedär, jag fick för mig att den statistiken låg norr om 20% men då är det nog min erfarenhet som skiljer sig från verkligheten 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Kontakta banken och ta tillbaka din Swish?

Tror inte banken gör något om du inte kan bevisa att du inte skänkt pengarna till personen.

Har för mig ja läste det nånstans att banker krävde bevis för att det var för ett köp man sänt pengarna med swich.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DaydreamerVlad:

Hej

Jag önskade köpa ett 11900 från Facebook, kostade 2500 kr nedsatt från 3000kr(hade varit uppe i 3 veckor) från en person i Uppsala.
Efter mycket tjafs fick jag hem en välpaketerad matvara utan värde men ingen cpu.
Har använt swish, banken säger att de kan inte göra något åt det, Polisen sa att jag skall försöka få kontakt med personen(han har redan blockerat mig).

Har hört att man skall gå till Kammarrätten och göra en anmälan som privatperson, finns det någon myndighet som kan hjälpa mig med det eller måste jag stå för åtalkostnader osv också?

Hur bevisar jag att det inte fanns någon cpu, matvaran var tyngre, vad måste jag tänka på när jag gör anmälan, alla konversationer, när han blockerade mig osv

Någon som har haft liknande upplevelse och all tips uppskattas.

Finns ett loophole man kan använda här, jag har råkat swisha fel till personen och hen vägrar swisha tillbaka då gör banken något Gråzon men banken driver ditt ärende

"Det finns en bankgemensam rutin som beskriver hur banker kan hjälpa sina kunder att få tillbaka pengarna. Om pengarna trots det inte återbetalas kan betalningsavsändaren föra en civilrättslig process mot betalningsmottagaren. Banken kan inte bistå vid sådan process, förklarar han vidare."

Polisanmäl / ring föräldrarna ev kontakta personens arbetsplats om detta, chefer brukar vara rejält intresserade av vad för personer de anställt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sedär, jag fick för mig att den statistiken låg norr om 20% men då är det nog min erfarenhet som skiljer sig från verkligheten 😁

Köp en lott

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Det finns dock enkla mål som innebär att parterna inte ska behöva ha något juridiskt ombud, utan kan föra sin egna talan. Det är då inte lika höga rättegångskostnader som när juridiska ombud är involverade. Däremot så kommer det ändå vara kostnader, så som transport, förlorad inkomst för arbete, etc. som kan uppstå.

Reskostnad tur och retur till Uppsala tingsrätt är väl en sådan kostnad som motparten får betala även vid förenklade tvistemål? I första inlägget skrev trådskaparen att säljaren fanns i Uppsala så det är väl i Uppsala tingsrätt det hamnar vid en eventuell stämning.

Skrivet av EvilRutger:

Polisanmälan skall du såklart göra men det finns en annan väg att gå också, använd kronofogden.
Det kostar några hundra men de kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna om du har personens uppgifter.

kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande

Det där kostar 300 kr och det finns en risk att personen har bedragit en massa andra personer också så det är inte säkert att fogden hittar några pengar. Det är möjligt att du endast förlorar dina 300 kr utan att få något för dem. Fundera på om det är värt det innan du går till fogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Finns ett loophole man kan använda här, jag har råkat swisha fel till personen och hen vägrar swisha tillbaka då gör banken något Gråzon men banken driver ditt ärende

Med tanke på att säljaren antagligen kan visa dokumentation som visar att det inte alls handlar om pengar som skickats till fel konto utan om en överrenskommen transaktion låter det som en exceptionellt korkad väg att gå.
Att det handlar om ett bedrägeri förändrar inte att köparen då har ljugit för sin bank.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

jag vet precis vilken annons du menar, jag bor dock i uppsala, ska se om jag kan hämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är accepterat pga att inget händer om man driver vidare det. Det är systemet det är fel på inte folket som inte kan göra något åt det.

Välkommen till Sverige.

Du polisanmäler bara för att visa det till försäkringsbolaget, inte för att Polisen kommer göra något.

Polisen gör visst något, men är det någon som lurat till sig några tusenlappar så är det tyvärr för lite. Däremot är det flera som blivit lurade och summan blir tillräckligt så kommer de ta personen. Därför ska man alltid polisanmäla. Hur annars ska de veta hur mycket brott personen begått?

Har blivit lurad på ett Wii när jag var yngre och en SSD när jag var äldre. Bägge hade lurat en drös med människor, andra killen hade även snott massor ifrån NetOnNet där han jobbade. Första killen fick fängelse, andra killen fick rehab då han var spelberoende. Bägge hamnade hos kronofogden och lever nog mindre trevliga existensminimumliv idag.

Så att säga att inget händer är bara humbug.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

jag vet precis vilken annons du menar, jag bor dock i uppsala, ska se om jag kan hämta

Om det nu är bedrägeri, är det inte i så fall troligt att det inte finns någon vara utan bara en bedragare som sålt samma oexisterande vara flera gånger om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Reskostnad tur och retur till Uppsala tingsrätt är väl en sådan kostnad som motparten får betala även vid förenklade tvistemål? I första inlägget skrev trådskaparen att säljaren fanns i Uppsala så det är väl i Uppsala tingsrätt det hamnar vid en eventuell stämning.

Mmm, jag tror inte det. Så som jag har uppfattat det så kan den förlorande parten bli ersättningsskyldig för vissa kostnader som funnits för motparten, ex. resa, inkomstbortfall, samt viss juridisk rådgivning (har för mig att det handlar om, typ, ersättning för 1 timmes rådgivning). Jag tror att rättegångsbalken18 kap. § 1 även är tillämpningsbar i dessa förenklade tvistemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om det nu är bedrägeri, är det inte i så fall troligt att det inte finns någon vara utan bara en bedragare som sålt samma oexisterande vara flera gånger om?

Klart, met intresserad AB vad hen säger om jag kan hämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Polisen gör visst något, men är det någon som lurat till sig några tusenlappar så är det tyvärr för lite. Däremot är det flera som blivit lurade och summan blir tillräckligt så kommer de ta personen. Därför ska man alltid polisanmäla. Hur annars ska de veta hur mycket brott personen begått?

Har blivit lurad på ett Wii när jag var yngre och en SSD när jag var äldre. Bägge hade lurat en drös med människor, andra killen hade även snott massor ifrån NetOnNet där han jobbade. Första killen fick fängelse, andra killen fick rehab då han var spelberoende. Bägge hamnade hos kronofogden och lever nog mindre trevliga existensminimumliv idag.

Så att säga att inget händer är bara humbug.

Jag länkade statistik där uppe.

Jag sa inte heller att man inte skall anmäla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA