Blev lurad på Facebookmarketplace, hur anmäler jag?

Permalänk
Skrivet av tystast:

jag trodde man inte kunde spärra sitt personnummer i förebyggande syfte.
det står så på UC.
hur gjorde du detta?

Han fick ju sin identitet kapad. Du kan spärra i fem år om du kan bevisa att du gjort en polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Han fick ju sin identitet kapad. Du kan spärra i fem år om du kan bevisa att du gjort en polisanmälan.

han skrev också att han är frivilligt spärrad...

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Är för lat, du får börja läsa tidningar eller använda Google.se

Lugnt. Är också lat då jag sällan läser tidningar, utan kollar istället på nyhetssändningar på TV. Dock upplever jag att det sällan talas om etnicitet i samband med brott, om man bortser från Jimmie. Och Google... ja... man får upp så mycket konstigheter där.
Dessutom saknas ofta objektivitet, samtidigt som vi lever i en polariserad värld, där olika sociala/kulturella/politiska grupper lever så långt ifrån varandra att man aldrig kan diskutera på en anständig nivå. På det sättet kommer vi aldrig att kunna lösa brottsligheten heller.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Blev själv blåst på blocket för någon månad sedan, dum som man var så kollade man inte upp personen innan.

Var en knarkare som blivit dömd för flera narkotikarelaterade brott(narkotikapåverkad, smuggling, försäljning mm), brott mot knivlagen osv...

Handlade om 3500:-, ides inte ens slösa tid på polisanmälan, den snubben är nog körd hursomhelst och man lär ju knappast få tillbaka några pegar ändå.

Bara synd att dom låter sådant bottenskrap ha tillgång till swish osv...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av tystast:

han skrev också att han är frivilligt spärrad...

Visst. Om du får din identitet stulen spärras bara kreditupplysningar om du ber om att få kreditupplysningar spärrade. Således är det frivilligt. Skatteverket säger att man bör spärra, inte att man måste spärra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baner85:

Blev själv blåst på blocket för någon månad sedan, dum som man var så kollade man inte upp personen innan.

Var en knarkare som blivit dömd för flera narkotikarelaterade brott(narkotikapåverkad, smuggling, försäljning mm), brott mot knivlagen osv...

Handlade om 3500:-, ides inte ens slösa tid på polisanmälan, den snubben är nog körd hursomhelst och man lär ju knappast få tillbaka några pegar ändå.

Bara synd att dom låter sådant bottenskrap ha tillgång till swish osv...

Såklart man ska göra polisanmälan. Tar noll energi. Ska du låta bottenskrapet vinna bara för att du är lat? Skärp dig.

Upprepade bedrägeribrott kan leda till fängelse, min systers man åkte in för det. 11 fall av bedrägeri på småsummor. Men nej, pengarna kan du räkna med att de kanske inte dyker upp igen men någon form av rättvisa kan man absolut få.

Skrivet av Pirum:

Min slutsats: Polisen utreder inte vanliga brott längre.

Felaktig slutsats. Bedrägeri är Sveriges vanligaste brott, därav har vi nationellt bedrägericenter hos Polisen.

År 2020 handlades 229 000 bedrägeribrott¹ (9 kap. brottsbalken), vilket innebar en minskning med 23 100 brott (−9 %) jämfört med 2019.

För 43 procent (98 000 brott) av de handlagda brotten hade en utredning bedrivits.

Källa: BRÅ Bedrägerier och ekobrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag trodde man inte kunde spärra sitt personnummer i förebyggande syfte.
det står så på UC.
hur gjorde du detta?

Går som sagt om man gjort polisanmälan. Jag kan inte ens handla på Klarna för 10kr längre. (Spärrade även för adressändring, så inte post kommer fel)

Skrivet av anon134512:

Felaktig slutsats. Bedrägeri är Sveriges vanligaste brott, därav har vi nationellt bedrägericenter hos Polisen.

Stämmer säkert, blev bara så putt över svaret på min polisanmälan:

--
Beslut
Förundersökning inleds inte

Skäl

Det är uppenbart att brottet inte går att utreda.
--

För mig som lekman är det konstigt, men jag vet ju inte vad som hänt. De utreder väl bara om det väntas gå till åtal kanske. Borde vara lätt för banken och polisen att kolla huvudsökanden på det falska lånet. Jag skulle gärna veta om någon skrev in mitt personnummer av misstag, eller om det var medvetet, eller om falskt leg används, eller vad. Eller om banken ifråga skiter i att kolla alla id på låneansökningar, eller bara kollar direkt innan utbetalning. (Jag har bara bolån, där var det ordning och reda, jag vet inte hur "SMS"-lån har för rutiner).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Går som sagt om man gjort polisanmälan. Jag kan inte ens handla på Klarna för 10kr längre. (Spärrade även för adressändring, så inte post kommer fel)

handlar du bara med kort då eller hur gör du?
byteshandel?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

handlar du bara med kort då eller hur gör du?
byteshandel?

Alla sätt utom delbetalning och faktura antagligen?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är accepterat pga att inget händer om man driver vidare det. Det är systemet det är fel på inte folket som inte kan göra något åt det.

Välkommen till Sverige.

Du polisanmäler bara för att visa det till försäkringsbolaget, inte för att Polisen kommer göra något.

Nja, du ska anmäla för att bygga på statistiken. Genom att öka statistiken kommer de se var man måste lägga mer resurser.
Häner något nu, nej. Fast om alla skulle polisanmäla, så skulle beslutsfattare se problemet och därmed måste de agera.

Problemet med budgetfördelning är att om det inte finns någon fakta som backar upp någon val/åsikter. Så är de bara åsikter. Därför är anmälan viktig, för det leder till statistik och beslut.

Vi får det samhälle vi förtjänar genom vårt agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Alla sätt utom delbetalning och faktura antagligen?

antagligen.
man borde verkligen kunna spärra sig frivilligt när som helst.
fan va smidigt det vore!
så kan ingen jäkel använda ens personnummer för att köpa grejer

det skulle försvåra mycket för tjuven

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Bedrägeri är Sveriges vanligaste brott,

Är du säker? Jag trodde att Sveriges vanligaste brott skulle vara något som sällan anmäls, som t.ex. brott mot trafikförordningen. Bilar kör för fort hela tiden utan att någon lämnar in en polisanmälan och polisen och fartkamerorna tar bara en bråkdel.

Permalänk
Medlem

tyvärr bara leva med det, du kan polisanmäla men det lägs till 99.9% på hyllan, de är upptagna med annat kul som daliga skjutningar osv.

bedrägerier och småstölder går mer eller mindre helt ostraffat dessa dagar så passa er, det finns många fulfilurer där ute som gärna tar sig en extra hacka och de gömmer sig inte ens bakom några falska identiteter heller vilket ofta ger offret en falsk trygghet i affären.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Är du säker? Jag trodde att Sveriges vanligaste brott skulle vara något som sällan anmäls, som t.ex. brott mot trafikförordningen. Bilar kör för fort hela tiden utan att någon lämnar in en polisanmälan och polisen och fartkamerorna tar bara en bråkdel.

Anmälda brott då. Vilket egentligen är helt irrelevant för diskussionen, om det är mest eller minst. Konstig sak att haka upp sig på. Nationellt bedrägericenter benämner det som ett av de vanligaste brotten i vilket fall. Jag har helt enkelt missat att skriva "ett av".