Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nu vet jag inte vilka belopp det handlar om men som riskspridning känns det meningslöst.

Någonstans ska man börja. Har lärt mig att lite i taget kan bli mycket på sikt. Kommer bli mera framöver men det får ta sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja nu har jag 0,5 % i fonden och 99,5 % i kryptovalutor

Vad är målet med sparandet?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Dum fråga, avkastningen ska givetvis användas för att köpa mer krypto

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Dum fråga, avkastningen ska givetvis användas för att köpa mer krypto

haha, menade nog mer hur lång sparhorisont han hade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nån som har koll på vad som brukar hända med aktier som bytt börsmarknad? Exempelvis om ett företag går från First North till att listas på Stockholmsbörsen, finns det nåt generellt mönster eller är det svårt att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Är det nån som har koll på vad som brukar hända med aktier som bytt börsmarknad? Exempelvis om ett företag går från First North till att listas på Stockholmsbörsen, finns det nåt generellt mönster eller är det svårt att säga?

"Byter de upp" sig blir det ett skutt uppåt då det brukar sammanfalla med att fonder som följer index måste köpa in sig. Givetvis tvärt om ifall de "faller ned".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Byter de upp" sig blir det ett skutt uppåt då det brukar sammanfalla med att fonder som följer index måste köpa in sig. Givetvis tvärt om ifall de "faller ned".

Okej, som jag tänkte då, tack för svar! Brukar detta vara en tillfällig höjning eller brukar priset stanna på den nivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Okej, som jag tänkte då, tack för svar! Brukar detta vara en tillfällig höjning eller brukar priset stanna på den nivån?

Hittade en hel uppsats på ämnet, bara grotta ner sig eller läsa slutsatserna: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Gå i pension, så snart som möjligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Kan det ha att göra med att landet har ett av de största ojlereserverna i världen?

Det var ett exempel på en börskrasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Skrivet av ronnylov:

Många som sparar till FIRE.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade möjlighet att investera!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Många som sparar till FIRE.

Hade en misstanke som visade sig vara på rätt spår, men var inte bekant med förkortningens betydelse: Financial Independence, Retire Early
Tänker att jag förmodligen inte är ensam, så lämnar svaret på min egen fråga här.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hade en misstanke som visade sig vara på rätt spår, men var inte bekant med förkortningens betydelse: Financial Independence, Retire Early
Tänker att jag förmodligen inte är ensam, så lämnar svaret på min egen fråga här.

Precis!
Många som inte vet att LASER också är en förkortning

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Det var ett exempel på en börskrasch.

Det var ingen krash, de har delat med tusen för att justera för den skyhöga inflationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och hur lång tid har du estimerat att det skall ta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även fast ni inte alltid håller med så har jag precis köpt 26.000 aktier i Exela.
https://finance.yahoo.com/quote/XELA/

Läs på om senaste nyheterna och värderingar och bilda er en egen uppfattning men jag bedömer att detta är ett säkert kort på en sikt på 1-3 år minst.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AllMessedUp:

Önskar jag hade möjlighet att investera!

Jag kan nog påstå att de allra flesta kan investera, men berätta varför du inte har möjlighet att investera. Vill du inte vika ut dig helt, så kan du dra ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag kan nog påstå att de allra flesta kan investera, men berätta varför du inte har möjlighet att investera. Vill du inte vika ut dig helt, så kan du dra ett PM.

Amerikanskt medborgarskap exempelvis. Om man inte vill lattja med IRS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

Även fast ni inte alltid håller med så har jag precis köpt 26.000 aktier i Exela.
https://finance.yahoo.com/quote/XELA/

Läs på om senaste nyheterna och värderingar och bilda er en egen uppfattning men jag bedömer att detta är ett säkert kort på en sikt på 1-3 år minst.

Fyfan, vågat att kasta in en halv mille i det bolaget men lycka till, själv sålde jag min spekpost i uppgången i somras runt 3,60.

Men lycka till, den lär ju göra ett ryck på 100% i vanlig ordning för el senare frågan är bara från vilka nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fyfan, vågat att kasta in en halv mille i det bolaget men lycka till, själv sålde jag min spekpost i uppgången i somras runt 3,60.

Men lycka till, den lär ju göra ett ryck på 100% i vanlig ordning för el senare frågan är bara från vilka nivåer.

Den bolaget som gör samma saker är Docusign och de har en helt annan värdering.

Är lite YOLO över aktier men har gått väldigt bra hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Den bolaget som gör samma saker är Docusign och de har en helt annan värdering.

Är lite YOLO över aktier men har gått väldigt bra hittills.

Detta kanske låter dumt men jag tror helt på 100-325 dollar inom 3 år. Detta är inget råd utan bara vad jag tror.

Samt jag behöver aldrig mer jobba om det inträffar så YOLO på den här men jag tror ändå det kan hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Detta kanske låter dumt men jag tror helt på 100-325 dollar inom 3 år. Detta är inget råd utan bara vad jag tror.

Samt jag behöver aldrig mer jobba om det inträffar så YOLO på den här men jag tror ändå det kan hända.

Aktien behöver bara gå upp 40 till 125 gånger Plötsligt händer det.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur ni ser på att investera i att köpa en bostad eller köpa en dyrare bostad primärt för att använda själv jämfört med att investera samma pengar på börsen? Har inte gjort några efterforskningar som så och kan därför ha fel men känslan är att bostadspriserna bör ha gått upp med lika mycket som börsen senaste 20 åren. Den stora fördelen med en bostad är väl att man kan nyttja den fullt ut under tiden utan att den tappar i värde till skillnad från typ en aktiedepå som bara finns där. Om då avkastningen är densamma eller större på bostaden, vad finns det egentligen för fördelar med att ha pengarna på börsen istället?

Att det är omöjligt veta vad som kommer gå upp och ner på sikt och att det är bra att sprida sina risker gäller väl generellt för alla investeringar och bör inte direkt göra skillnad här, mer än att man kanske gärna inte ska lägga precis alla sina pengar i en enda investering om man har möjligeten (många har kanske inte så mycket pengar över efter att ha köpt en bostad vilket är svårare att klara sig utan än en aktiedepå).

Är väl medveten om att detta är en bred fråga med många svar, varav väl inget kan anses vara rätt, så är mer ute efter att ha en diskussion kring det hela. Och då gärna utifrån aspekten att man själv nyttjar bostaden då under tiden för att göra det hela lite annorlunda utifrån enbart "vad ger bäst ekonomisk avkastning?". Bostäder är väl rätt unika på det sättet att man både kan använda dom själv medan man äger dom och att det dessutom inte sänker värdet på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken på hur ni ser på att investera i att köpa en bostad eller köpa en dyrare bostad primärt för att använda själv jämfört med att investera samma pengar på börsen? Har inte gjort några efterforskningar som så och kan därför ha fel men känslan är att bostadspriserna bör ha gått upp med lika mycket som börsen senaste 20 åren. Den stora fördelen med en bostad är väl att man kan nyttja den fullt ut under tiden utan att den tappar i värde till skillnad från typ en aktiedepå som bara finns där. Om då avkastningen är densamma eller större på bostaden, vad finns det egentligen för fördelar med att ha pengarna på börsen istället?

Att det är omöjligt veta vad som kommer gå upp och ner på sikt och att det är bra att sprida sina risker gäller väl generellt för alla investeringar och bör inte direkt göra skillnad här, mer än att man kanske gärna inte ska lägga precis alla sina pengar i en enda investering om man har möjligeten (många har kanske inte så mycket pengar över efter att ha köpt en bostad vilket är svårare att klara sig utan än en aktiedepå).

Är väl medveten om att detta är en bred fråga med många svar, varav väl inget kan anses vara rätt, så är mer ute efter att ha en diskussion kring det hela. Och då gärna utifrån aspekten att man själv nyttjar bostaden då under tiden för att göra det hela lite annorlunda utifrån enbart "vad ger bäst ekonomisk avkastning?". Bostäder är väl rätt unika på det sättet att man både kan använda dom själv medan man äger dom och att det dessutom inte sänker värdet på dom.

Jag kan inte uttala mig om värdeökning på bostäder men det lilla jag kan säga är. Om jag behöver pengar så kan jag ta ut det från min ISK på några dagar, det kan jag inte göra från en bostad oavsett hur mycket den är värd. "Men man kan låna upp på bostadens värdeökning". Ja Jo kanske... Men om man var maxbelånad när man köpte bostaden och inte fått upp sin inkomst sedan dess så är det inte så enkelt trots värdeökningen. Sen så att ta ut pengar från ISK kostar inget vilket det gör att låna pengar på bostaden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Ang. senaste två inläggen, så tycker jag att detta klipp är sevärt. "Bostaden anses vara konsumtion" , är deras ståndpunkt (så länge du inte köper för att hyra ut). Och jag är beredd att hålla med.

Bostaden avkastar inga pengar, som aktier gör. Bostaden kostar pengar i underhåll, räntor. Köper du andra råvaror (som inte heller ger någon avkastning) tex guld, silver, kaffe etc. så har du inga sådana utgifter.

Med det sagt är det inte dumt att äga ett boende även om det är för att bo i. Men köpa för att tjäna pengar?, då kan det vara bra att överväga andra alternativ.

https://rikatillsammans.se/boendet-ingen-bra-investering/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Ang. senaste två inläggen, så tycker jag att detta klipp är sevärt. "Bostaden anses vara konsumtion" , är deras ståndpunkt (så länge du inte köper för att hyra ut). Och jag är beredd att hålla med.

Bostaden avkastar inga pengar, som aktier gör. Bostaden kostar pengar i underhåll, räntor. Köper du andra råvaror (som inte heller ger någon avkastning) tex guld, silver, kaffe etc. så har du inga sådana utgifter.

Med det sagt är det inte dumt att äga ett boende även om det är för att bo i. Men köpa för att tjäna pengar?, då kan det vara bra att överväga andra alternativ.

Inte hunnit se videon (tack för tipset) men det finns ju ett logiskt problem här upplever jag, för de flesta är det inte ett alternativ att välja bort bostaden. Så kostnaden för underhåll, räntor osv lär man ha ändå (även i hyresrätt men då indirekt). Möjligtvis kan man säga att om man har ett onödigt dyrt boende så har man onödigt höga kostnader, vilket väl är lite det jag själv funderar på hur jag ska förhålla mig till.

Man skulle väl rent krasst kunna säga att om investeringarna skulle vara lika bra i sig så har man en extra avgift för sina aktier/fonder som man inte skulle haft för sitt boende eftersom de senare skulle man haft ändå

Permalänk
Inaktiv

@improvise Jo ett boende är ju att betrakta som nödvändigt, men vid hyra av boende istället för köp binder man inte ett stort kapital (minimum kontantinsats 15% eller ifall man gått in med mera - kanske tom. kontant-köpt hela, 100%) vilket kan användas för andra investeringar som kan ge bättre utdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Skrivet av improwise:

Inte hunnit se videon (tack för tipset) men det finns ju ett logiskt problem här upplever jag, för de flesta är det inte ett alternativ att välja bort bostaden. Så kostnaden för underhåll, räntor osv lär man ha ändå (även i hyresrätt men då indirekt). Möjligtvis kan man säga att om man har ett onödigt dyrt boende så har man onödigt höga kostnader, vilket väl är lite det jag själv funderar på hur jag ska förhålla mig till.

Man skulle väl rent krasst kunna säga att om investeringarna skulle vara lika bra i sig så har man en extra avgift för sina aktier/fonder som man inte skulle haft för sitt boende eftersom de senare skulle man haft ändå

Då han själv anser att boende inte är spekulation utan någonting man lever i och antagligen bör trivas så tycker jag att hyresrätterna faller. 30% av hushållen bor i hyresrätter, att hitta rätt bostad och om den samtidigt ska vara billig är inte det lättaste. I dom flesta städerna får man nog räkna med 10-30 års köpoäng eller vara ute vid rätt tillfälle.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

Annan boende form än hyresrätt är alltså en nödvändighet för väldigt många. Sen är det ju upp till var och en om man samtidigt vill spekulera i boendet, det spelar ju ingen roll som ni skriver man måste ha någonstans att bo.

Så för att citera Jan Bolmesson, långsiktighet=vinst, det går inte att tima marknaden, investera inte kapital du behöver kortsiktig t, alla måste bo någonstans (hyresrätter är en minoritet) borde resultera i att han rekommenderar att man går in i bostadsmarknaden tycker inte att något annat är konsekvent. Det spelar ju ingen roll om bostaden går upp eller ner , rasar den rasar allt annat väljer man att flytta så köper man annat på rea. Sen behöver man vara medveten om riskerna vid krascher, räntehöjningar på lån så att man har råd att bo kvar. Har man planerat att senare flytta till hyresrätt eller utomlands är det ju också en risk man måste vara medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Aktien behöver bara gå upp 40 till 125 gånger Plötsligt händer det.

Är det någon aktie som har chansen inom kort så är det denna tror jag.

Visa signatur