Åsikter om bostadsköp välkomnas!

Permalänk
Medlem

Åsikter om bostadsköp välkomnas!

Jag och min sambo vill köpa en bostad och vill ha era åsikter angående vår ekonomi. Vi äger ingen bostad idag. Vi har inte hittat ett specifikt hus, men går på visningar. Vad har vi råd med?

Vi har lånelöfte för att köpa hus för 5 600 000kr med 82% belåning och 1,18% i ränta, med 1 miljon i kontantinsats och 150-200k kvar i buffert efteråt. Månadskostnad med ränta och drift blir då ungefär 18 000 kr/mån där 11 000 kr är amortering. Om huset behöver renoveras går vi självklart ner i pris för att ha kvar pengar för buffert efter renovering.
Är detta rimligt? För dyrt för vår lön i dagslägen? Borde vi ha kvar pengar i fonder/aktier istället för att ha lagt allt i hus?

Vi har bil som är betald med kontanter, inga andra lån. Hyr bostad idag. Vi har inte en dyr livsstil utan lagar mat hemma, tar väl hand om vår vardagsekonomi och delar våra gemensamma utlägg osv.

Jag:
28 år
39000 kr/månad i lön, fast jobb
600 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 1000 kr/månad

Sambo:
27 år
32000kr/månad
700 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 700 kr/månad

Totalt 1 300 000 kr sparat tillsammans.

Vill ni ha fler detaljer är det bara att fråga!

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med att köpa ett hus med den ekonomin, men ni måste ju värdera själva om ett husköp är värt pengarna som ni stoppar in. Att fundera över är kanske om köpet kommer att föra med sig krav på en extra bil etc. för transport. Detta beror givetvis på vart ni bor idag och vart ni letar/köper ert hus.

Generellt så tänker jag att priserna kommer att gå upp. Att köpa en fastighet i en storstad är en "säker" investering om man inte tvingas till försäljning vid ett visst tillfälle. Genom att köpa nu så kommer ni ju att tvingas att anpassa er ekonomi till kostnaderna för huset. Det kanske är lättare att göra det nu, innan eventuella barn o.s.v. för då kanske man vill ha ännu mer marginaler?

Edit: Om ni inte tycker att ekonomin räcker nu (tvekar), fundera då på vilken månadskostnad som skulle vara acceptabel. Jag tänker då att en större kontantinsats kommer att leda till längre belopp att amortera, men är inte helt säker på hur det fungerar.

Men om det är så, hur lång tid skulle det tar er att samla ihop till den högre kontantinsatsen som krävs? Orkar ni vänta så länge och passar det med övriga tankar, funderingar och önskemål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Vi har lånelöfte för att köpa hus för 5 600 000kr

Vad vill du veta? Banken räknar att ni klarar av lån på denna nivå med den marginaler de anser är minimum. Hur mycket/lite pengar ni vill ha över efter alla löpande kostnader är betalda varje månad är ju högst individuellt, så det kan inte vi svara på åt er.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Ni själva måste ju avgöra huruvida det är värt det eller ej. Några faktorer att ta med:
Ska ni binda lånen eller köra obundet? Bundet lån är en trygghet, men om ni separerar så får ni antingen behålla huset eller betala stora avgifter till banken.
Har ni råd om ni skaffar barn? (Antar att ni inte har barn nu då du inte nämner det)

Permalänk
Medlem

Herre gud, det här är långt bättre än vad vi hade när vi köpte för 3 år sen. Det är bara att köpa.

Ni kan ju även se till er familj om där finns en trygghet, ex så att ni slipper tvingas sälja och flytta om något händer under en period.

Permalänk

Litar du inte på bankens förslag? Köp ett hus ni anser vara värt upp till 5,6mkr. Jag skulle inte köpa det dyraste man kan, det finns roligare saker man kan göra än att bo upp sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Jag och min sambo vill köpa en bostad och vill ha era åsikter angående vår ekonomi. Vi äger ingen bostad idag. Vi har inte hittat ett specifikt hus, men går på visningar. Vad har vi råd med?

Vi har lånelöfte för att köpa hus för 5 600 000kr med 82% belåning och 1,18% i ränta, med 1 miljon i kontantinsats och 150-200k kvar i buffert efteråt. Månadskostnad med ränta och drift blir då ungefär 18 000 kr/mån där 11 000 kr är amortering. Om huset behöver renoveras går vi självklart ner i pris för att ha kvar pengar för buffert efter renovering.
Är detta rimligt? För dyrt för vår lön i dagslägen? Borde vi ha kvar pengar i fonder/aktier istället för att ha lagt allt i hus?

Vi har bil som är betald med kontanter, inga andra lån. Hyr bostad idag. Vi har inte en dyr livsstil utan lagar mat hemma, tar väl hand om vår vardagsekonomi och delar våra gemensamma utlägg osv.

Jag:
28 år
39000 kr/månad i lön, fast jobb
600 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 1000 kr/månad

Sambo:
27 år
32000kr/månad
700 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 700 kr/månad

Totalt 1 300 000 kr sparat tillsammans.

Vill ni ha fler detaljer är det bara att fråga!

Kort svar: Nej, inga problem.

I snitt är det 10 000 kr per skalle, och med de lönerna bör man ändå klara av 10 000 kr i månaden, även om det blir kanske lite tight, men det får man möjligtvis räkna med.

En sak ni måste ha med i beräkningen är dock att räntan kan gå upp. Ni får räkna på hur ni kommer klara er på 4% ränta om ni har rörlig ränta. Att se till att ni klarar er i worst case-scenariot är alltid hälsosamt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjoe:

Jag och min sambo vill köpa en bostad och vill ha era åsikter angående vår ekonomi. Vi äger ingen bostad idag. Vi har inte hittat ett specifikt hus, men går på visningar. Vad har vi råd med?

Vi har lånelöfte för att köpa hus för 5 600 000kr med 82% belåning och 1,18% i ränta, med 1 miljon i kontantinsats och 150-200k kvar i buffert efteråt. Månadskostnad med ränta och drift blir då ungefär 18 000 kr/mån där 11 000 kr är amortering. Om huset behöver renoveras går vi självklart ner i pris för att ha kvar pengar för buffert efter renovering.
Är detta rimligt? För dyrt för vår lön i dagslägen? Borde vi ha kvar pengar i fonder/aktier istället för att ha lagt allt i hus?

Vi har bil som är betald med kontanter, inga andra lån. Hyr bostad idag. Vi har inte en dyr livsstil utan lagar mat hemma, tar väl hand om vår vardagsekonomi och delar våra gemensamma utlägg osv.

Jag:
28 år
39000 kr/månad i lön, fast jobb
600 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 1000 kr/månad

Sambo:
27 år
32000kr/månad
700 000kr i fonder och sparkonto
CSN-lån 700 kr/månad

Totalt 1 300 000 kr sparat tillsammans.

Vill ni ha fler detaljer är det bara att fråga!

Vad roligt att ni funderar på hus. En grej jag tänkte på är att det står under sin sambo:s lön, att hon har 32000/månad. Är hon tillsvidareanställd?

Sen undrar jag varför ni just väljer 82% i belåningsgrad? Tänkte säga att SACO/TCO har ett erbjudande hos danske bank där man kan binda 3 år och få 1,18% i ränta. Jag personligen skulle lägga mig på 85% och behålla de 3% i buffert.

Jag tycker att det är perfekt tid för er att skaffa ett boende tillsammans. Känns förhållandet stabilt och så, men det gissar jag att ni har vuxit fram i beslutet att köpa.

Köp hellre ett litet dyrare hus som ni är nöjda med, än ett som är billigare. Ett hus spenderar man rätt mycket tid på och känns det rätt, då ska ni slå till. Köp huset INNAN ni eventuellt skaffar barn för ekonomin kommer gå nedåt. Det blir helt enkelt mindre pengar kvar. Det finns en anledning varför DINK:arna är så köpstarka (double income, no kids).

KALP:en kan begränsa er något. Då ni bör hålla er under 4,5ggr årsinkomsten för att inte betala en extra % i amortering. Jag får det till 3834000kr.

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla era tankar och åsikter!
Ja, vi vill lägga pengar på ett bekvämt boende och för att få äga något eget. Det innebär en högre månadskostnad än idag och kanske att vi behöver skaffa ett till fordon.

Skrivet av Mindfighter:

Vad vill du veta? Banken räknar att ni klarar av lån på denna nivå med den marginaler de anser är minimum. Hur mycket/lite pengar ni vill ha över efter alla löpande kostnader är betalda varje månad är ju högst individuellt, så det kan inte vi svara på åt er.

Jag vill mest bara höra andras tankar, och om vad vi tänker är konstigt eller om det verkar vettigt. Du har helt rätt att det är individuellt med vad man har kvar efter månadskostnaderna och i vårt fall tror jag det är lugnt. Men som sagt, det är första gången jag, och vi, ska köpa bostad och jag gillar att höra andras åsikter.

Skrivet av Mithras:

En sak ni måste ha med i beräkningen är dock att räntan kan gå upp. Ni får räkna på hur ni kommer klara er på 4% ränta om ni har rörlig ränta. Att se till att ni klarar er i worst case-scenariot är alltid hälsosamt.

Ja, därav en lite större buffert och denna frågeställningen. Tack för påminnelsen!

Skrivet av anon333222:

Vad roligt att ni funderar på hus. En grej jag tänkte på är att det står under sin sambo:s lön, att hon har 32000/månad. Är hon tillsvidareanställd?

Sen undrar jag varför ni just väljer 82% i belåningsgrad?

Ja, det är väldigt roligt och spännande, men också svårt i denna marknaden just nu. Glömde skriva det men hon är också fast anställd. 82% fick vi av banken om vi köper för 5 600 000kr. Om priset är lägre så kan vi ha 85% istället.

Permalänk
Sötast

Håller på att försöka lösa hus som ensamstående tvåbarnsförälder.

Ni klarar det utmärkt, ni kan inte ha bättre ekonomiska förutsättningar. Inga barn, dubbla inkomster. Blir rätt svårt att misslyckas!

Permalänk
Medlem

Vi köpte hus vid årsskiftet. Vi såg till att hamna precis under 70% belåningsgrad. Då är det 1% amortering. Jag väljer hellre att göra extra amortering när det finns möjlighet än att behöva känna tvång att amortera (som i Ert fall 11K i månaden) med anledningen att man inte vet så mycket om huruvida man blir sjuk, eller om båda två blir sjuka samtidigt. Visst, det finns försäkringar mot sånt, men ändå.

Vi valde låg boendekostnad mot hög buffert i fonder. Rätt eller fel är ju högst individuellt. Vi har t ex fem hemmaboende barn som vi måste väga in i vår ekvation

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

KALP:en kan begränsa er något. Då ni bör hålla er under 4,5ggr årsinkomsten för att inte betala en extra % i amortering. Jag får det till 3834000kr.

Det finns inte mycket på marken i Storstockholm för de pengarna, bostadsrättsradhus och liknande då och då har man ju månadsavgifter till bostadsrättsföreningen också att ta med i beräkningen. Fastighetsmarknaden är bananas tyvärr och ingen av de åtgärder som införts med 4.5ggr årsinkomst o.s.v. verkar ha haft någon större dämpande effekt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på inför köp av hus:

Anlita alltid en besiktningsman med extra allt så att ni har koll på vilka brister huset har.
Kolla va driftkostnaden är på huset då det kan variera VÄLDIGT mycket.
Fiber är en självklarhet om du hänger på swec?

Ekonomiskt sätt har ni så ni klarar er tycker jag!

Bor själv i ett hus och det är värt varenda krona. Vi gick tom ner i kostnad mot vad min och min sambos hyreslägenhet kostade oss. Självklart individuellt men du köper frihet i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Haha ni har typ dom bästa förutsättningarna man kan ha.

Kör hårt!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Bra ordnad ekonomi, få utgifter. så det är nog inga problem.

Just nu är bostadsmarknaden (speciellt hus) väldigt het, vilket enligt mig i populära områden har gett helt galma priser. Så det är alltid svårt o säga om man gör en bra affär eller ej.
Historiskt sett så går ju värdet på fastigheter upp, men det kan potentiellt komma några "dippar" undervägen. Fast när man väl är inne i bostadsmarknaden och ni säljer i en "dipp" så kan ni förhoppningsvis köpa i en "dipp" så det brukar jämna ut sig.

Mitt ända råd just nu (med tanke på bostadsmarknaden och er personliga situation om det inte riktigt krisar så ni behöver bostaden direkt) är att kolla lite extra på nyproduktion. Ofta får du ett väldigt bra pris jämfört med begagnat marknaden, samt ni slipper renovering och kan påverka inredningsdetaljer själva (samt ni slipper budgivning!).

De jag känner som köpt nyproduktion har ofta väldigt hög värdeutveckling de första åren på sina bostäder.
(tittar själv på nyproduktion just nu).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Själv tycker jag man ska försöka hitta en bostad så man i alla fall är under 70% i lån kontra värdet.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Nu tjänar ju ni mer pengar än vad jag och min sambo gör men guuud vad skönt det är att betala 7900 kr i hyra för en fyra på 100.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Just in case..Kom ihåg lagfartsavgift (1,5% på köpeskillingen) samt eventuella pantbrev (extra pantbrev 2% av dess värde), kan bli ganska många kronor på den köpeskillingen ni tänker på och då kanske er extra buffert sjunker märkbart.

Permalänk
Medlem

Asså kanske OT nu, men jag vill också ha över 1.2 miljoner i fonder för mig och sambon när jag blir lika gammal som du om 3 år Får man fråga hur ni har investerat / sparat genom åren? Har ni fått en egen bostad vardera när ni tog studenten?

För det där känns verkligen som helt orimliga siffror att nå upp för en själv, och då tycker jag ändå att jag lägger undan otroligt mycket pengar i månaden på aktier / fonder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Det finns inte mycket på marken i Storstockholm för de pengarna, bostadsrättsradhus och liknande då och då har man ju månadsavgifter till bostadsrättsföreningen också att ta med i beräkningen. Fastighetsmarknaden är bananas tyvärr och ingen av de åtgärder som införts med 4.5ggr årsinkomst o.s.v. verkar ha haft någon större dämpande effekt.

Tyvärr är det så. Ett radhus i Västerort går lätt på 3-4miljoner och då är det borätt. Ska du ha äganderätt klättrar det till 5miljoner och uppåt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Håller på att försöka lösa hus som ensamstående tvåbarnsförälder.

Ni klarar det utmärkt, ni kan inte ha bättre ekonomiska förutsättningar. Inga barn, dubbla inkomster. Blir rätt svårt att misslyckas!

Tack för de uppmuntrande orden! Hoppas du hittar något bra, lycka till!

Skrivet av Sp0de:

Just in case..Kom ihåg lagfartsavgift (1,5% på köpeskillingen) samt eventuella pantbrev (extra pantbrev 2% av dess värde), kan bli ganska många kronor på den köpeskillingen ni tänker på och då kanske er extra buffert sjunker märkbart.

Tack! De är med i beräkningarna, men varierar från hus till hus så det får vi fortsätta hålla koll på.

Skrivet av Qubeista:

Asså kanske OT nu, men jag vill också ha över 1.2 miljoner i fonder för mig och sambon när jag blir lika gammal som du om 3 år Får man fråga hur ni har investerat / sparat genom åren? Har ni fått en egen bostad vardera när ni tog studenten?

För det där känns verkligen som helt orimliga siffror att nå upp för en själv, och då tycker jag ändå att jag lägger undan otroligt mycket pengar i månaden på aktier / fonder.

Vi har jobbat ganska mycket innan vi studerade, samtidigt som vi studerade, på somrar och nu efter att vi har studerat. Att vi har bott billigt de senaste 10 åren har hjälpt och att vi inte har spenderat hela studiebidraget varje månad. Alla de pengarna har vi försökt vara varsamma med och spenderat på upplevelser och saker som vi tycker är värt och investerat resten så att vi i princip följer index. Sen har det gått extra bra på aktiemarknaden ibland, men det har också varit ett intresse. Sen är både jag och sambon skyldiga CSN pengar, men vem är inte det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bjoe:

Tack för de uppmuntrande orden! Hoppas du hittar något bra, lycka till!

Tack! De är med i beräkningarna, men varierar från hus till hus så det får vi fortsätta hålla koll på.

Vi har jobbat ganska mycket innan vi studerade, samtidigt som vi studerade, på somrar och nu efter att vi har studerat. Att vi har bott billigt de senaste 10 åren har hjälpt och att vi inte har spenderat hela studiebidraget varje månad. Alla de pengarna har vi försökt vara varsamma med och spenderat på upplevelser och saker som vi tycker är värt och investerat resten så att vi i princip följer index. Sen har det gått extra bra på aktiemarknaden ibland, men det har också varit ett intresse. Sen är både jag och sambon skyldiga CSN pengar, men vem är inte det?

CSN-lånet är det bästa lånet man någonsin kommer få från någon annan än sina föräldrar typ. 0,05% i ränta i senaste årsbeskedet. Lite till det praktiska om ni köper hus är att ni bestämmer er i förväg vem som får bo kvar om man går isär (ja.. det kanske kommer tyvärr en sån dag, man vill slippa kriga om huset, speciellt om man har barn). Sambon har första tjing att bo kvar i radhuset om vi skulle gå isär, men hon får lösa ut mig förstås. Det blir hennes bekymmer. Jag å andra sidan kan lösa ut henne redan idag.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte på några stigande huspriser framöver. Jag har sett hur de rört sig mest i sidled de senaste 2-3 åren. Så kommer det nog att fortsätta. Festen är över.

Historiskt så hänger huspriserna intimt ihop med räntan. Vi är just nu inne i en period av extremt låga räntor. Att huspriserna har gått upp så mycket under en lång följd av år hänger ihop med en strukturell och global övergång till ekonomier präglade av låga räntor. Vi har gått över till en grad av globalt välstånd, det finns gott om pengar och då sjunker priset på pengar. Poängen är att det inte kommer att upprepas, en sådan övergång sker bara en gång. När räntan inte kan bli lägre kan huspriserna inte längre gå upp. Enda hållet som räntan nu kan röra sig är uppåt. Frågan är mest när den börjar krypa uppåt. En siffra att hålla ögonen på är givetvis inflationen, när den späs på så ger det ett tryck uppåt på räntan.

Historiskt sett, sett över många länder, brukar räntan på lån till bostad ligga på runt 4-6%. När jag på 80-talet tog mitt första lån så var räntan 17%. Nu tror jag lågränte-ekonomin är rätt bestående men inte riktigt lika lågt som vi ligger just nu.

Så mitt sätt att räkna blir då att kunna överleva med en ränta på 3-4% och att inte räkna med några prisstegringar närmaste åren. Detta sagt så skulle jag fortfarande inte tveka att gå in i marknaden någon gång framöver, på lång sikt brukar alltid husköp vara en sund affär. Jag skulle däremot inte ha bråttom.

Nu är jag inte nationalekonom eller bankman. Pratar gärna med andra som kan branschen bättre. Ju mer du jobbar desto bättre affär kommer du att göra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att för varje procent som räntan går upp så är det 4500 kr per månad i ökad räntekostnader om ni lånar 5.6 miljoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Jag tror inte på några stigande huspriser framöver. Jag har sett hur de rört sig mest i sidled de senaste 2-3 åren. Så kommer det nog att fortsätta. Festen är över.

Historiskt så hänger huspriserna intimt ihop med räntan. Vi är just nu inne i en period av extremt låga räntor. Att huspriserna har gått upp så mycket under en lång följd av år hänger ihop med en strukturell och global övergång till ekonomier präglade av låga räntor. Vi har gått över till en grad av globalt välstånd, det finns gott om pengar och då sjunker priset på pengar. Poängen är att det inte kommer att upprepas, en sådan övergång sker bara en gång. När räntan inte kan bli lägre kan huspriserna inte längre gå upp. Enda hållet som räntan nu kan röra sig är uppåt. Frågan är mest när den börjar krypa uppåt. En siffra att hålla ögonen på är givetvis inflationen, när den späs på så ger det ett tryck uppåt på räntan.

Historiskt sett, sett över många länder, brukar räntan på lån till bostad ligga på runt 4-6%. När jag på 80-talet tog mitt första lån så var räntan 17%. Nu tror jag lågränte-ekonomin är rätt bestående men inte riktigt lika lågt som vi ligger just nu.

Så mitt sätt att räkna blir då att kunna överleva med en ränta på 3-4% och att inte räkna med några prisstegringar närmaste åren. Detta sagt så skulle jag fortfarande inte tveka att gå in i marknaden någon gång framöver, på lång sikt brukar alltid husköp vara en sund affär. Jag skulle däremot inte ha bråttom.

Nu är jag inte nationalekonom eller bankman. Pratar gärna med andra som kan branschen bättre. Ju mer du jobbar desto bättre affär kommer du att göra.

Menar du på allvar att priserna har rört sig sidleds de senaste 2-3åren? Bara de senaste tolv månaderna har priserna på Villor i riket ökat med 18,4%

https://www.maklarstatistik.se/

Man har aldrig bråttom om man är i marknaden… är min erfarenhet. Köp när du har råd och bostadsmarknaden är som aktiemarknaden. Svårt att förutspå och enkelt att vara efterklok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Menar du på allvar att priserna har rört sig sidleds de senaste 2-3åren? Bara de senaste tolv månaderna har priserna på Villor i riket ökat med 18,4%

https://www.maklarstatistik.se/

Man har aldrig bråttom om man är i marknaden… är min erfarenhet. Köp när du har råd och bostadsmarknaden är som aktiemarknaden. Svårt att förutspå och enkelt att vara efterklok.

Jag säger det jag sett, vilket för mig då är bostadsrätter i Göteborgsområdet. Har du köpt relativt nyligen så får du vara glad om du får tillbaka vad du gav. Jag har sett folk som sålt med förlust.

Det här visar väl bara att all marknad är lokal. Vidare att man skall se långsiktigt på det. Samt naturligtvis att vara påläst.

Liten varningsflagga för mäklarstatistiken du länkar till, för hus använder dom pris i förhållande till taxeringsvärdet vilket då kan slå på olika sätt. Statistiken för bostadsrätter använder pris per kvm vilket rimligen är ett säkrare mått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Jag säger det jag sett, vilket för mig då är bostadsrätter i Göteborgsområdet. Har du köpt relativt nyligen så får du vara glad om du får tillbaka vad du gav. Jag har sett folk som sålt med förlust.

Det här visar väl bara att all marknad är lokal. Vidare att man skall se långsiktigt på det. Samt naturligtvis att vara påläst.

Liten varningsflagga för mäklarstatistiken du länkar till, för hus använder dom pris i förhållande till taxeringsvärdet vilket då kan slå på olika sätt. Statistiken för bostadsrätter använder pris per kvm vilket rimligen är ett säkrare mått.

Jo, men nu är det statistiken, ett snitt över utvecklingen.

Här har du lite från Göteborg, borätter, 6,8% över 12 månader.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vastra-gotalands-...

Eller är det också felräknat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Jo, men nu är det statistiken, ett snitt över utvecklingen.

Här har du lite från Göteborg, borätter, 6,8% över 12 månader.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/vastra-gotalands-...

Eller är det också felräknat?

Det där stämmer bättre med vad jag sett. Toppen verkade vara före sommaren, det sista verkar priserna ha dippat lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Jag tror inte på några stigande huspriser framöver. Jag har sett hur de rört sig mest i sidled de senaste 2-3 åren. Så kommer det nog att fortsätta. Festen är över.

Jag vet inte hur det är i Göteborg, men här i Stockholm är de flesta hus, villor, äganderätt. Radhusen finns ju som borätter och äganderätt. Just borätter är också svårt, då priserna för 1:or/2:or har gått ned medan stora borätter, 4-5, radhus och villor har klättrat högt upp under pandeminsspår.

Permalänk
Inaktiv

Det här med köp av bostäder är oerhört intressant eftersom alla hela tiden pratar så lyriskt om värdeökningen på den egna bostaden.
Sanningen är ju att oerhört många inte har gjort någon annan vinst hittills än lägre boendekostnader jämfört med att bo i en hyrd bostad. Den egentliga vinsten uppkommer ju inte förrän man cashar in den allra sista försäljningen. Jag har flera bekanta som köpte hus eller bostadsrätt för 25 år sedan och kommer att flytta till en hyresrätt inom några år. Det är de som kommer att bli bostadsmarknadens verkliga storvinnare. Det är inte fel att kunna casha in en vinst som motsvarar sju rätt på Lotto 5–10 år innan pensionen! Samma sak gäller de vars föräldrar köpte villor på 1970-talet och som sedan fått ärva när föräldrarna har gått bort. Jag känner flera 50-plussare som har börjar leva hyfsat lyxigt sedan de ärvt flera miljoner efter sina föräldrar.

Det är lätt att bli fartblind när bostadspriserna har ökat i närmare 25 år och den yngre generationen inte har upplevt något annat.
Samtidigt kan priserna inte fortsätta öka i samma takt eftersom de snart är så höga att många inte längre har råd att köpa ett hus eller ens en första etta i storstadsregionerna.

Vi som ”har några år på nacken” minns de kraftiga svängningarna innan den till synes eviga uppgången. Några exempel från min egen bekantskapskrets och den förra nedgången för nästan 30 år sedan:
* Min äldsta vän och hans fru hade köpt ett nytt bostadsrättsparhus och när de ville flytta till en villa fanns det helt enkelt inga köpare. De blev till slut tvungna att avsäga sig insatsen (150 kkr) för att kunna lämna tillbaka parhuset till bostadsrättsföreningen.
* En kollega blev av med jobbet strax innan lånet på hans och sambons bostadsrätt skulle omförhandlas. De hade klarat att betala lånet, men banken trodde inte på dem och valde därför att inte förnya lånet. Min kollega blev tvungen att sälja lägenheten med en halv miljon i förlust; en skuld sedan som ökade snabbt. Han levde på existensminimum i över 15 år innan han lyckades få skuldsanering.
De sjunkande priserna gjorde att många inte kunde sälja sin bostad utan att drabbas av rejäla förluster och helt enkelt var tvungna att bo kvar ett antal år för att rida ut stormen. Och tiotusentals svenskar lever fortfarande med skulderna sedan börs- och bostadskrascherna på 90-talet.

Att göra ett köp utan att redan ha en tidigare köpt bostad känns rätt riskabelt just nu när priserna är på topp. Fundera inte bara över kostnaderna utan även om ni klarar en prissänkning på någon miljon, till exempel om ni behöver flytta till en annan ort på grund av jobbmöjligheter. I värsta fall kan ni behöva bli kvar i samma hus hur länge som helst.
Och, vad händer om priserna har sjunkit kraftigt och ni separerar? Då brukar det inte vara läge för en diskussion om att bo kvar några år till …