Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Är det någon aktie som har chansen inom kort så är det denna tror jag.

Vilken analys har du gjort där du dragit den slutsatsen?
(Det är ok att killgissa, men då tycker jag man ska vara öppen med det också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken på hur ni ser på att investera i att köpa en bostad eller köpa en dyrare bostad primärt för att använda själv jämfört med att investera samma pengar på börsen? Har inte gjort några efterforskningar som så och kan därför ha fel men känslan är att bostadspriserna bör ha gått upp med lika mycket som börsen senaste 20 åren. Den stora fördelen med en bostad är väl att man kan nyttja den fullt ut under tiden utan att den tappar i värde till skillnad från typ en aktiedepå som bara finns där. Om då avkastningen är densamma eller större på bostaden, vad finns det egentligen för fördelar med att ha pengarna på börsen istället?

Att det är omöjligt veta vad som kommer gå upp och ner på sikt och att det är bra att sprida sina risker gäller väl generellt för alla investeringar och bör inte direkt göra skillnad här, mer än att man kanske gärna inte ska lägga precis alla sina pengar i en enda investering om man har möjligeten (många har kanske inte så mycket pengar över efter att ha köpt en bostad vilket är svårare att klara sig utan än en aktiedepå).

Är väl medveten om att detta är en bred fråga med många svar, varav väl inget kan anses vara rätt, så är mer ute efter att ha en diskussion kring det hela. Och då gärna utifrån aspekten att man själv nyttjar bostaden då under tiden för att göra det hela lite annorlunda utifrån enbart "vad ger bäst ekonomisk avkastning?". Bostäder är väl rätt unika på det sättet att man både kan använda dom själv medan man äger dom och att det dessutom inte sänker värdet på dom.

Det finns nog dom som köper bostad bara för att det är en bra placering av pengar. Eftersom lånet är så subventionerat och i tätort säger statistiken att den årliga ökningen är någonstans kring 5% så har det varit en säker placering.

Men jag ser väl mer att man köper något man gillar (läget utseendet etc), och det "gör inget" om den blir lite dyrare än från början tänkt eftersom som det är ganska säkert att jag kommer få tillbaka pengarna.

Hade bostaden varit en given kostnad snarare än ett sparkonto hade troligen långt många färre varit lika offensiva i budgivningarna.

Jag skulle ha mycket svårt att rekommendera någon att köpa en dyrare bostad enbart för att det pengarna statistiskt kommer öka. Men har man ekonomiskt utrymme att köpa en (dyrare) bostad närmare arbetsplatsen för att spara pendlingstid, eller större för att kunna ha en ordentlig man-cave, eller närmare polarna/stan för att det ska vara lättare att hitta på roliga saker, så tycker jag absolut att man ska köra på det.
För även om bostaden inte blir den ekonomiska raket framåt som det varit historiskt så har du i alla fall fått annan glädje av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vilken analys har du gjort där du dragit den slutsatsen?
(Det är ok att killgissa, men då tycker jag man ska vara öppen med det också).

Kolla deras senaste rapporter de tror att q3 kommer visa runt 0,2 Eps från minus.

De erbjuder sina tjänster i fler länder och säljer tydligen bra.

Så min analys är att det är ett stort företag som går från minus till plus. Lyckades banta sina lån som fortfarande är höga.

Drysign är direkt konkurrent med docusign fast billigare.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Och hur lång tid har du estimerat att det skall ta?

Säg att jag så småningom skrapar ihop 5 miljoner i färdigskattade pengar.
Man kan ju leva snålt kanske.

Tänker att jag nog kan klara mig på 25000 i månaden efter skatt i nuvarande pengavärde.
Med 30% skatt på kapitalinkomst blir det ca 430k om året avkastning före skatt som behövs.
8,6 % på 5 miljoner. Men så får man täcka kanske 3% inflation efter man plockat ut pengar att leva på.
Då behövs uppåt 12%. Grovt räknat.

Vad skulle ni i så fall investera 5 miljoner i för att nå 12% avkastning per år?
Frågan är i nuläget inte hur jag ska nå de där 5 miljonerna.
Det är bara ett hypotetiskt drömmål.
Kanske behöver sätta målet ännu högre.

Eller förresten, med ISK är det inte så mycket i skatt?
Men risken är att de tar bort den förmånen så räkna inte med att den finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tänker att jag nog kan klara mig på 25000 i månaden efter skatt i nuvarande pengavärde.
Med 30% skatt på kapitalinkomst blir det ca 430k om året avkastning före skatt som behövs.
8,6 % på 5 miljoner. Men så får man täcka kanske 3% inflation efter man plockat ut pengar att leva på.

Vad skulle ni i så fall investera 5 miljoner i för att nå 12% avkastning per år?

25000 i månaden är ju vansinnigt mycket pengar att spendera enligt mig. Har du höga fasta kostnader? Jag klarar mig nog på 6500 i månaden om jag lever snålt, men då har jag förvisso en hyra på endast 3500.

12 % i avkastning per år blir nog svårt om du inte är beredd att ta en relativt hög risk och då riskera att förlora mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag skulle inte försöka mig på att leva på avkastningen innan jag når den "magiska" 4%-gränsen. Då kan man lägga pengarna i stora mogna bolag med bra utdelning och leva på det. Att behöva nå 12% om året utan stor risk är omöjligt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag kan inte uttala mig om värdeökning på bostäder men det lilla jag kan säga är. Om jag behöver pengar så kan jag ta ut det från min ISK på några dagar, det kan jag inte göra från en bostad oavsett hur mycket den är värd. "Men man kan låna upp på bostadens värdeökning". Ja Jo kanske... Men om man var maxbelånad när man köpte bostaden och inte fått upp sin inkomst sedan dess så är det inte så enkelt trots värdeökningen. Sen så att ta ut pengar från ISK kostar inget vilket det gör att låna pengar på bostaden.

Allt är väl relativt men jag skulle nog inte se vare sig bostad eller ISK som buffertsparande, mest för risken att behöva sälja av sin ISK etc. när man inte vill. Å andra sidan är jag inte säker på att logiken direkt talar emot att ha allt investerat och ta risken att behöva sälja av i fel tillfälle, jämfört med att inte ha det alls investerat. Beror ju så klart mycket på hur mycket pengar man behöver få tag på med kort varsen och hur viktigt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

@improvise Jo ett boende är ju att betrakta som nödvändigt, men vid hyra av boende istället för köp binder man inte ett stort kapital (minimum kontantinsats 15% eller ifall man gått in med mera - kanske tom. kontant-köpt hela, 100%) vilket kan användas för andra investeringar som kan ge bättre utdelning

Man binder så klart inte pengar med ett hyrt boende men å andra sidan lär man knappast tjäna något på värdeökningar (möjilgtvis det omvända om hyran stiger pga av att fastighetspriserna stiger). Vilka investeringar som ger bäst utdelning är så klart svårt att veta i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns nog dom som köper bostad bara för att det är en bra placering av pengar. Eftersom lånet är så subventionerat och i tätort säger statistiken att den årliga ökningen är någonstans kring 5% så har det varit en säker placering.

Men jag ser väl mer att man köper något man gillar (läget utseendet etc), och det "gör inget" om den blir lite dyrare än från början tänkt eftersom som det är ganska säkert att jag kommer få tillbaka pengarna.

Hade bostaden varit en given kostnad snarare än ett sparkonto hade troligen långt många färre varit lika offensiva i budgivningarna.

Jag skulle ha mycket svårt att rekommendera någon att köpa en dyrare bostad enbart för att det pengarna statistiskt kommer öka. Men har man ekonomiskt utrymme att köpa en (dyrare) bostad närmare arbetsplatsen för att spara pendlingstid, eller större för att kunna ha en ordentlig man-cave, eller närmare polarna/stan för att det ska vara lättare att hitta på roliga saker, så tycker jag absolut att man ska köra på det.
För även om bostaden inte blir den ekonomiska raket framåt som det varit historiskt så har du i alla fall fått annan glädje av den.

Detta är väl lite mitt resonemang också, om det är rätt att snåla in lite på boendet (ärligt talat så bor jag rätt bra redan idag men allt kan så klart bli bättre) för att få mer pengar att investera i annat, eller om man ska se bostaden som en investering istället för andra investeringar och dessutom då kan nyttja investeringen under tiden. Finns väl inga givna svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

25000 i månaden är ju vansinnigt mycket pengar att spendera enligt mig. Har du höga fasta kostnader? Jag klarar mig nog på 6500 i månaden om jag lever snålt, men då har jag förvisso en hyra på endast 3500.

3000 kr för mat, kläder, nöje, hygienartiklar, försäkring, el, mobil etc känns optimistiskt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns ingen nackdel med att ha ISK, skulle dom försämra sparformen går det alltid att sälja och flytta pengarna enkelt.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Hade en misstanke som visade sig vara på rätt spår, men var inte bekant med förkortningens betydelse: Financial Independence, Retire Early
Tänker att jag förmodligen inte är ensam, så lämnar svaret på min egen fråga här.

Följer själv mer FI-delen av FIRE personligen. Inte aktuellt att sluta jobba så fort jag kommer i mål men jag vill känna att jag själv har ekonomiska muskler för att klara den skit livet förr eller senare för med sig. Sjukdom eller att pensionsåldern skjuts så pass långt in i framtiden att normal pension kan ses som orealistiskt exempelvis. Har tagit till mig av den erfarenhet folk i min närhet, främst äldre, har delgett sig av. Leva medans man är ung och ha råd och möjlighet att gå ner i tid eller sluta jobba. Eller satsa på något helt annat men ändå känna att man har den ekonomiska stabiliteten att faktiskt klara något sådant.

Sen är det jävligt kul med. Snittar minst 50% per månad så är ingen hardcore FIRE-entusiast direkt men lämnar utrymme för att göra och köpa det jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

3000 kr för mat, kläder, nöje, hygienartiklar, försäkring, el, mobil etc känns optimistiskt kan jag tycka.

Jo, men det är om jag lever snålt som sagt. Hemförsäkringen går på 46 i månaden, elen går på ca 200, mobilabonnemanget 99 och bredbandet 429. Hygienartiklar går inte på mycket alls då jag kör snaggat och bara använder duschkräm och deodorant. Resor med SL går väl på ca 200 i månaden då jag reser för reducerat pris i och med distansstudier (25 kr för en enkel resa).

Då återstår ca 2000 kr för mat.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Ang. senaste två inläggen, så tycker jag att detta klipp är sevärt. "Bostaden anses vara konsumtion" , är deras ståndpunkt (så länge du inte köper för att hyra ut). Och jag är beredd att hålla med.

Bostaden avkastar inga pengar, som aktier gör. Bostaden kostar pengar i underhåll, räntor. Köper du andra råvaror (som inte heller ger någon avkastning) tex guld, silver, kaffe etc. så har du inga sådana utgifter.

Med det sagt är det inte dumt att äga ett boende även om det är för att bo i. Men köpa för att tjäna pengar?, då kan det vara bra att överväga andra alternativ.

https://rikatillsammans.se/boendet-ingen-bra-investering/

Jag tycker artikeln säger emot sig självt och ger något konstiga råd.
Min sammanfattning är ungefär "Du ska inte köpa bostad eftersom det är en dålig riskfylld placering. Men i slutet har han ändå gjort det (utan vidare kommentar) och tänker amortera snabbt ner till 50% för att ta ett bra lån på sponsrad länk."

Har man husdrömmar är de flesta(?) överens om att man "behöver" gå in på bostadsmarknaden för det är svårt att spara hela kontantinsatsen till ett hus själv. Att bo i hyresrätter gör det ofta ännu svårare att spara eftersom det sannolikt är den dyrare sortens hyresrätter en vanlig person utan starkt kontaktnät kan förvänta sig i en större stad. Men undantag finns såklart.

Om amortering.
Om man tänker att personen med bostadslån har bra disciplin att lämna sparkontot ifred, så är det egentligen dumt(givet ränteläget idag) att amortera mer än nödvändigt. Pengarna arbetar mycket bättre på börsen.
Skillnaden mellan hög och lägre belåningsgrad är "småpengar" även vid stora ganska lånebelopp.

Resonemanget om att bostaden kan tappa värde på kort sikt är givetvis sant, MEN om du köper något annat samtidigt har öven den bostaden fallit. Givet att du inte maxbelånat bort all din kontantinsatsmöjlighet är dippen egentligen ett bra tillfälle att byta, eftersom nästa lån blir lägre.
Sen har ju alla byten fasta avgifter i form av mäklararvode och vid hus pantbrev, så det drar ju iväg om man byter ofta.

Kanske lite OT och med reservation att jag fått budskapet i artikeln om bakfoten i min trötthet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jo, men det är om jag lever snålt som sagt. Hemförsäkringen går på 46 i månaden, elen går på ca 200, mobilabonnemanget 99 och bredbandet 429. Hygienartiklar går inte på mycket alls då jag kör snaggat och bara använder duschkräm och deodorant. Resor med SL går väl på ca 200 i månaden då jag reser för reducerat pris i och med distansstudier (25 kr för en enkel resa).

Kläder? 6500 känns oavsett snålt för att leva på resten av livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kläder? 6500 känns oavsett snålt för att leva på resten av livet.

Jo, absolut. 10000 är väl mer rimligt sett över lång tid för att även kunna unna sig saker och resor etc.

Poängen var att jag tyckte 25000 i månaden var väldigt mycket pengar för en person.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bostaden får man se som något som man mer eller mindre måste ha för att kunna leva ett normalt liv.

Det man inte får glömma är att bo så man trivs och kan leva ett vettigt liv. Det är värt mycket mer än en massa sparade pengar på ren dumsnålhet.

Tittar man på månadsutgiften för att bo i ett hus man ägrr jämfört med en hyresrätt så får man ofta mycket mer för pengarna med huset. Sen finns det såklart undantag, men det får man räkna på.

Amortera inte onödigt mycket om du inte måste, men för att få månadsutgifterna att bli lite roligare så är det ju bra att komma under 70% eller ännu hellre 50%. Det ger mer utrymme till månadssparande

Om man köper en bostad för att bo i och inte har för avsikt att sälja den så är det egentligen sak samma om värdet går upp eller ner. Det är när man säljer för att köpa annat som det kan spela roll, men går allt upp ungefär lika mycket så är det enda som händer att man får betala reavinstskatt.

Låter man istället nästa generation ta hand om försäljningen när man kastar in handduken så slipper man alla bekymmer om bostaden gått upp eller ner i värde

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Resonemanget om att bostaden kan tappa värde på kort sikt är givetvis sant, MEN om du köper något annat samtidigt har öven den bostaden fallit. Givet att du inte maxbelånat bort all din kontantinsatsmöjlighet är dippen egentligen ett bra tillfälle att byta, eftersom nästa lån blir lägre.
Sen har ju alla byten fasta avgifter i form av mäklararvode och vid hus pantbrev, så det drar ju iväg om man byter ofta.

Dessutom blir väl vinsten lägre på den befintliga bostaden och därmed även reavinsten.

Permalänk
Medlem

Ni som håller på med FIRE hur gick det när ni träffade partner? Reaktion? Slutade ni kanske?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Finns ingen nackdel med att ha ISK, skulle dom försämra sparformen går det alltid att sälja och flytta pengarna enkelt.

Visst. Tänkte mer att det inte går att lita på att det finns kvar framöver. Fast det gäller väl allt annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Att leva som en student kan man ju inte göra hela livet... 25k/månad må vara i överkant för 1 person, men vill man resa, äta god mat, ha några hobbys, ha bil, och allmänt ett bekvämt liv så kommer man inte långt med några 6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som håller på med FIRE hur gick det när ni träffade partner? Reaktion? Slutade ni kanske?

För oss blev det tvärtom, att vi träffades var anledningen planerandet för tidig pension kom igång på riktigt.

Vårt upplägg är ett gemensamt fondspar på överskottet av bufferten som i sin tur består av överskottet av de pengar vi månadsvis sätter över till vårt gemensamma utgiftskonto. Utöver det sparar vi var för sig huvudsakligen i aktier med hög direktavkastning.

För båda är det en sporre när det kommer utdelning så det har blivit en stor del månads och kvartalsutdelare i portföljerna snarare än att försöka hitta snabba börsraketer som lika gärna kan baktända. Åtminstone jag försöker få med lite papper som jag hoppas ska stiga på rent värde med åren (typ Google och Tesla) istället för att ge rikliga utdelningar, men de ger ju inget betalt förrän dagen man säljer och då är det inte riktigt den självgående motorn vi är ute efter. Det blir snarare tal om engångsutbetalningar, som ändå måste investeras i något annat om de pengarna ska kunna fortsätta jobba.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur ränkar du ut allt det där? Jag fattar ingenting!

Du säger att du har fem miljoner redan skattade men sedan säger du att igen dras 30% för skatt för kapitalinkomst? Var får du 430k ifrån? Du skriver väldigt konstigt och osammanhängande.

Om du ska leva på dina "skattade" 25 000kr per år med dina "skattade" 5 miljoner behöver du en räntesats på 6%. Varifrån får du att du måste betala 30% kapitalinkomst på dina skattade 25 000kr? Varifrån får du 430 000kr i det sammanhanget?

300 000 / 5 000 000 = 0,06.

Skrivet av Ninotramp:

Vad är det för löjligt påhittat namn? Vad betyder det ens? Ni tjugoåringar slutar aldrig att förvåna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för löjligt påhittat namn? Vad betyder det ens? Ni tjugoåringar slutar aldrig att förvåna!

Har du missat vad FIRE står för? Inget direkt nytt påhitt.

En länk som du kan börja med: https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du missat vad FIRE står för? Inget direkt nytt påhitt.

En länk som du kan börja med: https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement

Okej men tycker det fortfarande är löjligt. Bara höginkomstagare kan leva FIRE medan vi låginkomstagare bara kan drömma om det. Kommer aldrig kunna ta lån till hus för flera miljoner eller stoppa undan 25 000kr i månaden.

Bor man i hus så har man säkert mycket utrymme att minska sina utgifter däremot bor man själv i en lägenhet så är det få saker som går att minska på. Hyran kommer man aldrig kunna pruta ned men det kan man med bolånet till en viss del även bostadsrättslånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ränkar du ut allt det där? Jag fattar ingenting!

Du säger att du har fem miljoner redan skattade men sedan säger du att igen dras 30% för skatt för kapitalinkomst? Var får du 430k ifrån? Du skriver väldigt konstigt och osammanhängande.

Skrivet av Dinkefing:

Okej men tycker det fortfarande är löjligt. Bara höginkomstagare kan leva FIRE medan vi låginkomstagare bara kan drömma om det. Kommer aldrig kunna ta lån till hus för flera miljoner eller stoppa undan 25 000kr i månaden.

Bor man i hus så har man säkert mycket utrymme att minska sina utgifter däremot bor man själv i en lägenhet så är det få saker som går att minska på. Hyran kommer man aldrig kunna pruta ned men det kan man med bolånet till en viss del även bostadsrättslånet.

Det luktar bitterhet hela vägen hit Det är ju det som är hela poängen, att oavsett vilken ekonomisk sits man sitter i, så ska man "intentionally maximize their savings rate by finding ways to increase income and/or decrease expenses, along with aggressive investments that again increases their wealth and/or income".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Det luktar bitterhet hela vägen hit Det är ju det som är hela poängen, att oavsett vilken ekonomisk sits man sitter i, så ska man "intentionally maximize their savings rate by finding ways to increase income and/or decrease expenses, along with aggressive investments that again increases their wealth and/or income".

Jag lever mer snålt än de flesta i den här tråden men jag kan inte stoppa undan 25tkr efter alla räkningar är betalda som många gör här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag lever mer snålt än de flesta i den här tråden men jag kan inte stoppa undan 25tkr efter alla räkningar är betalda som många gör här.

Hur mycket kan du stoppa undan i månaden då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så typ jobba/snåla ihjäl sig när man är ung istället för att ha roligt, för att sikta mot ett passivt liv "sen" utan sysselsättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så typ jobba/snåla ihjäl sig när man är ung istället för att ha roligt, för att sikta mot ett passivt liv "sen" utan sysselsättning?

Nu förstår jag inte FIRE eftersom jag tycker det låter dumt att jobba ens en dag med något jag inte vill göra, och gör jag något jag vill göra så vill jag inte sluta. Men konceptet innebär inte att man måste snåla när man är ung, konceptet innebär ju att man lägger undan viss del av inkomsten som överstiger vad man behöver för att leva som man vill.

Hur stor andel man lägger undan bestämmer ju sedan hur lång tid det tar.