Unifi uap ac pro ger endast 100 mb (fdx)

Permalänk

Unifi uap ac pro ger endast 100 mb (fdx)

Hej.

Ny på forumet och inte så avancerad på området. Investerade i en Dream machine och tre accesspunkter enligt rubriken. Har Bahnhof 500 in och Dream machine ger 350- 400 trådlöst. Däremot har jag problem med AP:na. De ger max 100 ut. Inställd på autonegation. När jag ställer in 1 gb så lägger de av helt enkelt. Enkla lösningar som att kablarna är 6 cat är kollat. Är det nån inställningssak eller vad kan det bero på?

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du en PoE-injektor? Och stödjer i så fall den PoE-injektor du använder gigabit?

Permalänk

Hej. Ska skärpa mig. Ja använder poe-injektor och de ska klara gigabite. Förtydligande, har tre AP och de är trådade. Kopplade bort meshing med det hjälpte inte.

Permalänk
Skrivet av Unifikenta:

Hej. Ska skärpa mig. Ja använder poe-injektor och de ska klara gigabite. Förtydligande, har tre AP och de är trådade. Kopplade bort meshing med det hjälpte inte.

Permalänk

Unifikenta
Medlem

RegistreradSep 2021

Ja använder poe-injektor och de ska klara gigabit. Förtydligande, har tre AP och de är trådade. Kopplade bort meshing men det hjälpte inte. Har även fabriksåterställt hela systemet utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unifikenta:

Permalänk

Unifikenta
Medlem

RegistreradSep 2021

Ja använder poe-injektor och de ska klara gigabit. Förtydligande, har tre AP och de är trådade. Kopplade bort meshing men det hjälpte inte. Har även fabriksåterställt hela systemet utan framgång.

Kabeln du använder är den egentillverkad eller köpt? Är det 8 trådar i båda ändarna och färgerna i samma ordning?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Kabeln du använder är den egentillverkad eller köpt? Är det 8 trådar i båda ändarna och färgerna i samma ordning?

Kablarna är köpta. Alla utom en är Cat6 och en är Cat5e. Det är 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unifikenta:

Kablarna är köpta. Alla utom en är Cat6 och en är Cat5e. Det är 8 trådar.

Vad för switch sitter APn inkopplad i? Kan du lägga upp kort på allt?

EDIT: Prova att koppla in en dator istälet för APn för att se om det hjälper så vet vi om det är APn eller det innan. Du kör allt på auto negotiationen också?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

EDIT: Prova att koppla in en dator istälet för APn för att se om det hjälper så vet vi om det är APn eller det innan. Du kör allt på auto negotiationen också?

Tack för ditt engagemang. Hoppas länken funkar. Jag kör på autonegation. När jag försöker ställa in 1 gbit så dör AP men inte Dream machine. Har ingen dator men ska försöka låna en.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Ej lämpligt
Permalänk
Medlem

Vilken firmware kör du? Testa att uppdatera via denna länk

https://community.ui.com/releases/UAP-Firmware-5-43-43/ee576f...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unifikenta:

https://i.imgur.com/pklhCqy.jpg

Tack för ditt engagemang. Hoppas länken funkar. Jag kör på autonegation. När jag försöker ställa in 1 gbit så dör AP men inte Dream machine. Har ingen dator men ska försöka låna en.

Är accesspunkterna kopplade mot switcharna? Vilka modeller är det och stödjer de gigabit?

Likaså ser det ut som att du har en patchpanel. Nu tror jag inte att tre uttag är trasiga där, men du kan alltid koppla en dator och se om den får gigabit via uttaget.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Är accesspunkterna kopplade mot switcharna? Vilka modeller är det och stödjer de gigabit?

Likaså ser det ut som att du har en patchpanel. Nu tror jag inte att tre uttag är trasiga där, men du kan alltid koppla en dator och se om den får gigabit via uttaget.

Switcharna är D-link modell 108 resp. 105 och de stödjer Gbit. Den vita är en Eljo patchbox. När jag tittar på kablarna som kommer in från respektive rum ser jag att det står Cat5 på en av dem. Stödjer dessa kablar Gbit? Och det torde innebära att AP är kopplade mot switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unifikenta:

Switcharna är D-link modell 108 resp. 105 och de stödjer Gbit. Den vita är en Eljo patchbox. När jag tittar på kablarna som kommer in från respektive rum ser jag att det står Cat5 på en av dem. Stödjer dessa kablar Gbit? Och det torde innebära att AP är kopplade mot switcharna.

Cat5 är inte tillräckligt men 5e är det. Prova att koppla accesspunkten direkt mot switchen med patchkabel utan att gå via patchboxen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Cat5 är inte tillräckligt men 5e är det. Prova att koppla accesspunkten direkt mot switchen med patchkabel utan att gå via patchboxen.

Jag ska testa det.