Kan en nvme m.2 disk orsakar instabilitet på en dator?

Permalänk

Kan en nvme m.2 disk orsakar instabilitet på en dator?

Hej,

Jag trodde något annat var sönder på min dator, men efter byte av nätaggregat och ny processor, samt testade en av mina nvme m.2 på en annan dator, då kraschade datorn efter kanske 10 - 20 minuter användning. Det gäller en Samsung 970 evo plus 500gb och en Samsung 970 pro 512 gb.

Kollade en av hårddiskarna på crystaldiskinfo och då var det 97% health och jag trodde att det var överhettning, men när jag sen satte en fläkt direkt på den, så kraschade datorn ändå.

Kan nvme m.2 vara ett skäl till att jag har upplevt instabilitet och krascher på min dator?

Alex

Permalänk
Vila i frid

Allt är möjligt. Kika på moderkortstillverkarens supportsida om det finns BIOS-uppdateringar relaterat till stabilitet eller lagring.

Permalänk
Medlem

Absolut. Enklast är väl att installera om Windows och se om det blir bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Skrivet av Robins:

Absolut. Enklast är väl att installera om Windows och se om det blir bättre.

Det har jag redan provat, men samma problem kvarstår.....

Permalänk
Medlem

Kollat temp på allt, min 950pro får min laptop att klocka ner sig om temperaturen överstiger 50C på kontrollern. Hwinfo är väll bäst där... Annars kan du kolla event loggen i Windows, den kan ge rätt bra svar.

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Kollat temp på allt, min 950pro får min laptop att klocka ner sig om temperaturen överstiger 50C på kontrollern. Hwinfo är väll bäst där... Annars kan du kolla event loggen i Windows, den kan ge rätt bra svar.

Ja, jag har kollat och jag har haft detta problem: Event ID 41 'Kernel-Power', har haft det ett tag nu och är inte nära en lösning......

Ja, jag låg på 51 grader på crystaldiskinfo, kraschade. Satte en fläkt och då fick jag ner det till 31 grader och kraschade....

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?
Cpu?
Kernel power? Låter som det finns risk för dåligt nätagg så märke/model/watt på det?
Andra prylar?

Frågar för det finns heller i alla fall fanns stabilitets problem med M.2 på en del AMD och intel moderkort.
Tex asus z97 moderkort hade problem i början och var en stor anledning att jag aldrig skaffade en m.2 till den burken med min 4790K Devils Canyon cpu, dom släppte en del bios uppdateringar som om jag minns rätt hjälpte en del men några fick det aldrig helt stabilt.
Blev en m.2 för min del när jag byggde en burk med 9900K.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Vad är det för moderkort?
Cpu?
Kernel power? Låter som det finns risk för dåligt nätagg så märke/model/watt på det?
Andra prylar?

Frågar för det finns heller i alla fall fanns stabilitets problem med M.2 på en del AMD och intel moderkort.
Tex asus z97 moderkort hade problem i början och var en stor anledning att jag aldrig skaffade en m.2 till den burken med min 4790K Devils Canyon cpu, dom släppte en del bios uppdateringar som om jag minns rätt hjälpte en del men några fick det aldrig helt stabilt.
Blev en m.2 för min del när jag byggde en burk med 9900K.

Moderkort: Gigabyte x570 master
Processor: Ryzen 5800x
Nätagg: Corsair SF750
GPU: just nu ett 970, men hade ett 3070 (se mina andra trådar, är på service).

Men funderar på att nedgradera mig till ett B550 moderkort med displayport och en 5600g, har redan beställt, spela inte lika mycket längre.

Angående kernel power, eluttagen i min lägenhet kan vara ett stor orsak till mitt problem..... Men jag vet inte, är tyvärr ingen elektriker....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

eluttagen i min lägenhet kan vara ett stor orsak till mitt problem..... Men jag vet inte, är tyvärr ingen elektriker....

Det är ganska osannolikt om det inte är nått riktig allvarligt problem, har du en modern elinstallation eller är den jättegammal ? Har du 6 eller 10 A säkringar och vilken modell, proppar eller brytartyp ? Har du jordfelsbrytare, är uttagen skyddsjordade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska osannolikt om det inte är nått riktig allvarligt problem, har du en modern elinstallation eller är den jättegammal ? Har du 6 eller 10 A säkringar och vilken modell, proppar eller brytartyp ? Har du jordfelsbrytare, är uttagen skyddsjordade ?

Öh, om jag ska vara ärlig, jag vet inte. En liten guide eller en lathund till dina frågor skulle vara en bra hjälp 🤭🤭

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

Öh, om jag ska vara ärlig, jag vet inte. En liten guide eller en lathund till dina frågor skulle vara en bra hjälp 🤭🤭

Posta bilder på din elcentral med säkringarna och uttaget så går det nog att bedöma statusen ganska bra, man har följt olika standarder när man byggt och om det inte är nått "ful-hempul" går det att se ungefär vilket tidsperiod installationen är gjord.
Det kan hursomhelst vara bra för dig att veta vad du har för säkringar och var de sitter utifall en säkring skulle lösa ut så du vet hur du ska få igång elen igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Posta bilder på din elcentral med säkringarna och uttaget så går det nog att bedöma statusen ganska bra, man har följt olika standarder när man byggt och om det inte är nått "ful-hempul" går det att se ungefär vilket tidsperiod installationen är gjord.
Det kan hursomhelst vara bra för dig att veta vad du har för säkringar och var de sitter utifall en säkring skulle lösa ut så du vet hur du ska få igång elen igen.

Ah, säkringar vet jag var dem sitter!

Räcker dessa två bilder? Bilder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

Ah, säkringar vet jag var dem sitter!

Räcker dessa två bilder? Bilder

Du har dvärgbrytare men ser ingen jordfelsbrytare, det är moderna säkringar (det är också bra att du har 16A 3 fas till spisen)
Sitter det nån jordfelsbrytare bredvid säkringarna eller var det där allt som är där ?
Och har du skyddsjordade vägguttag eller ojordade ?
Ojordat

Skyddsjordat

Det är i vart fall inget jättegammalt elsystem typ en 6A diazedsäkring till hela lägenheten som skulle kunna vara dåligt pga åldern så jag tror inte det är nått problem med ditt elsystem om det inte är nått som har gått sönder "på riktigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, en SSD kan bli korrupt och därmed orsaka instabilitet.

Råkade själv ut för det för inte länge sedan med en mSATA-SSD.
Crystaldisk som läser ut S.M.A.R.T-datan påvisade att SSD:n var helt frisk.

Det gick att läsa och skriva till disken utan problem dock så påvisade filsystemet att det fanns mer ledigt diskutrymme än det faktiskt var. Datorn med denna SSD startade om allt mellan ett par minuter och ett par timmar.

Det finns en metod som kallas "power cycling" som eventuellt kan reparera SSDn: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/
Jag har provat denna metod utan framgång. För min del är det lite omständigt då jag måste skruva isär den bärbara datorn för att komma åt platsen, men målet är att jag vid något tillfälle skall isolera data-anslutningen så den kan strömsättas via den vanliga mSATA-porten.

Edit:
Glömde tillägga, i mitt fall så checkdisk rullade igenom utan några problem, det enda som påvisade att det var något udda var att det tog väldigt lång tid att passera 13-14%.
Varje gång man körde checkdisk kördes så tog det lång tid vid just 13-14%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Angående kernel power, eluttagen i min lägenhet kan vara ett stor orsak till mitt problem..... Men jag vet inte, är tyvärr ingen elektriker....

Kernel Power behöver inte ha någonting med strömförsörjningen att göra, det är bara ett generiskt fel som ges när Windows inte stängde av ordentligt (t.ex. för att Windows hängde sig av någon anledning). Så det är tyvärr mer av ett "något gick fel"-meddelande än något som pekar på en specifik felkälla.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har dvärgbrytare men ser ingen jordfelsbrytare, det är moderna säkringar (det är också bra att du har 16A 3 fas till spisen)
Sitter det nån jordfelsbrytare bredvid säkringarna eller var det där allt som är där ?
Och har du skyddsjordade vägguttag eller ojordade ?
Ojordat
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h50/h0b/9675493048350.jpg
Skyddsjordat
https://www.elkatalogen.se/media/catalog/product/cache/6d55c6ef5f98281443224d180221ada4/8/8/8878847295518-1820286p-191015-eps-png-515wx515h_2.jpg
Det är i vart fall inget jättegammalt elsystem typ en 6A diazedsäkring till hela lägenheten som skulle kunna vara dåligt pga åldern så jag tror inte det är nått problem med ditt elsystem om det inte är nått som har gått sönder "på riktigt"

I det rummet som datorn sitter i, så finns det tre eluttag och alla är "ojordat".....

Glömde nämna, när säkringen går, så är det nummer 6 i elskåpet som brukar löses ut! Om det är till någon hjälp och enligt det är det bara till för belysning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

I det rummet som datorn sitter i, så finns det tre eluttag och alla är "ojordat".....

Ok, elen/lägenheten är nog från slutet av 80-början av 90 talet, man har ökat elsäkerheten efter det genom krav på skyddsjord överallt och jordfelsbrytare men elen borde vara stabil vad gäller spänningen i uttagen och det är i vart fall inget som man direkt kan peka på som skulle få datorn att krascha pga instabilt elnät, det kan ju vara fel på något för det men dimensioneringsmässigt ska det inte vara något problem med elinstallationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ja, en SSD kan bli korrupt och därmed orsaka instabilitet.

Råkade själv ut för det för inte länge sedan med en mSATA-SSD.
Crystaldisk som läser ut S.M.A.R.T-datan påvisade att SSD:n var helt frisk.

Det gick att läsa och skriva till disken utan problem dock så påvisade filsystemet att det fanns mer ledigt diskutrymme än det faktiskt var. Datorn med denna SSD startade om allt mellan ett par minuter och ett par timmar.

Det finns en metod som kallas "power cycling" som eventuellt kan reparera SSDn: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/
Jag har provat denna metod utan framgång. För min del är det lite omständigt då jag måste skruva isär den bärbara datorn för att komma åt platsen, men målet är att jag vid något tillfälle skall isolera data-anslutningen så den kan strömsättas via den vanliga mSATA-porten.

Edit:
Glömde tillägga, i mitt fall så checkdisk rullade igenom utan några problem, det enda som påvisade att det var något udda var att det tog väldigt lång tid att passera 13-14%.
Varje gång man körde checkdisk kördes så tog det lång tid vid just 13-14%.

Intressant upptäck, ja, jag har som sagt haft problem länge. Jag kunde spela och så krascha datorn, alla temps såg bra ut och inget som inte var onormalt. Sen igår när jag testade en av nvme i en annan dator, så kraschade datorn 10 minuter in, så jag vet inte. Kanske måste jag köpa en ny disk..... Har beställt en, kommer under veckan

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, elen/lägenheten är nog från slutet av 80-början av 90 talet, man har ökat elsäkerheten efter det genom krav på skyddsjord överallt och jordfelsbrytare men elen borde vara stabil vad gäller spänningen i uttagen och det är i vart fall inget som man direkt kan peka på som skulle få datorn att krascha pga instabilt elnät, det kan ju vara fel på något för det men dimensioneringsmässigt ska det inte vara något problem med elinstallationen.

Ja, jag tycker det är lite konstigt.....

Permalänk
Medlem

Ja det kan den. Precis som alla lagrinsmedia. Ta ut den sätt in den igen 1-2 ggr försiktigt för att eliminera kontaktsproblem.
Kör chkdsk /r på disken. EFTER att du tagit backup.

Om disken eller någon annan disk som skriver till viktiga filer, t.ex. att du hare en onedrive som är konfad att skriva desktop och documents till en annan disk kan du då en hel del "roliga" problem.
Något timar ut eller hänger sig och så sitter man där med ett krachat system eller halvlåst.
Hard reset gäller då inte soft.

Du har inte berättat vad du gör då den blir instabil. Sorterar filer? Facebook. Spel. Google Chrome med 200 instanser?
Då förstår.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av perost:

Kernel Power behöver inte ha någonting med strömförsörjningen att göra, det är bara ett generiskt fel som ges när Windows inte stängde av ordentligt (t.ex. för att Windows hängde sig av någon anledning). Så det är tyvärr mer av ett "något gick fel"-meddelande än något som pekar på en specifik felkälla.

Hmm, ja, det är nog det enda felet jag får från event viewer, och två andra fel som jag inte kom ihåg namnet på, men när jag googlade på dem, då fanns det några förklaringar och jag uteslöt dessa två fel, för att dem inte hjälpte mig. Men ja, som sagt, jag vet inte problemet.

När det hände, så lyser allting upp, ljuset från 3 pin RGB, startknappen och ram, så det kanske kan förklara lite. För att få igång datorn igen, då behöver jag hålla in startknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Ja, jag har kollat och jag har haft detta problem: Event ID 41 'Kernel-Power', har haft det ett tag nu och är inte nära en lösning......

Det här eventet inträffar efter det att någonting har gått fel, när datorn bootar upp igen. Om det står något i eventloggen så har det kommit tidigare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

Ja, jag tycker det är lite konstigt..... Men om jag byter till jordade eluttag, skulle det kunna hjälpa?

Osannolikt att det påverkar datorproblemen men det ökar ju elsäkerheten i stort och det gör även installation av jordfelsbrytare.
Om du vill göra en elrenovering så är det ju inget fel i det men då ska du göra det för att öka säkerheten till dagens nivå för att lägga ut pengarna för det och tro att datorn blir stabilare är troligen att lura sig själv.

Har du bostadsrätt finns det nog inget som hindrar dig att göra det mer än kostnaden, ska du renovera rummet i övrigt kan det ju vara lämpligt att även modernisera elen, du får kontakta en elinstallatör och be dem kolla på det och ge en prisbedömning när de sett det på plats, en vild gissning är att det kostar 3-8 000 kr och 3 000 kr för att sätta in en jordfelsbrytare, jordfelsbrytare kan du installera även om uttagen saknar skyddsjord, den kommer att förbättra skyddet även utan skyddsjord så har du småbarn kan ju det vara en bra investering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Ja det kan den. Precis som alla lagrinsmedia. Ta ut den sätt in den igen 1-2 ggr försiktigt för att eliminera kontaktsproblem.
Kör chkdsk /r på disken. EFTER att du tagit backup.

Om disken eller någon annan disk som skriver till viktiga filer, t.ex. att du hare en onedrive som är konfad att skriva desktop och documents till en annan disk kan du då en hel del "roliga" problem.
Något timar ut eller hänger sig och så sitter man där med ett krachat system eller halvlåst.
Hard reset gäller då inte soft.

Du har inte berättat vad du gör då den blir instabil. Sorterar filer? Facebook. Spel. Google Chrome med 200 instanser?
Då förstår.

chdsk /r har jag gjort och där fick jag inga problem!

Igår när jag testade, så bootade jag till windows, körde lite crystaldiskinfo och crystaldiskmark. Första gången kunde jag inte slutföra crystaldiskmark, det kraschade efter typ 5 - 10 minuter. Andra gången körde den klart, men kraschade sen igen 5 minuter efter crystaldiskmark blev klart. För att den datorn som jag körde på, har vanligtvis en SATA SSD, och där har det inte varit några problem. Komponenterna:

Moderkort: Asrock B350 (om jag inte minns fel)
RAM: 16 gb
CPU: Ryzen 2200g

Men så fort jag satte in min nvme drive, så kraschade datorn efter max 20 minuter. Så då antog jag att det är något fel med nvme drive (SATA SSD var urkopplad hela tiden). För att jag har två stycken och samma problem på båda, den ena kör windows och den andra har PopOS.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Osannolikt att det påverkar datorproblemen men det ökar ju elsäkerheten i stort och det gör även installation av jordfelsbrytare.
Om du vill göra en elrenovering så är det ju inget fel i det men då ska du göra det för att öka säkerheten till dagens nivå för att lägga ut pengarna för det och tro att datorn blir stabilare är troligen att lura sig själv.

Har du bostadsrätt finns det nog inget som hindrar dig att göra det mer än kostnaden, ska du renovera rummet i övrigt kan det ju vara lämpligt att även modernisera elen, du får kontakta en elinstallatör och be dem kolla på det och ge en prisbedömning när de sett det på plats, en vild gissning är att det kostar 3-8 000 kr och 3 000 kr för att sätta in en jordfelsbrytare, jordfelsbrytare kan du installera även om uttagen saknar skyddsjord, den kommer att förbättra skyddet även utan skyddsjord så har du småbarn kan ju det vara en bra investering.

Bor i en hyreslägenhet, vet inte hur villiga dem är.

Ja, men tack för hjälpen! Du bidrog med nyttig information, tack!

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det här eventet inträffar efter det att någonting har gått fel, när datorn bootar upp igen. Om det står något i eventloggen så har det kommit tidigare.

Hmm, okej..... Då vet jag inte om jag ska vara helt ärlig, Har bytt processor, nätaggregat och grafikkort. Jag tror allt började efter min olycka med mitt grafikkort, efter det så har strulat, men jag tror också innan. Lite osäker på när, i alla fall när jag var tvungen att studera på distans i alla fall (snart 2 år sedan)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirAlex18:

Bor i en hyreslägenhet, vet inte hur villiga dem är.

Då är det liten chans att du får det renoverat i förtid utan fastighetsägaren gör det i samband med nån större renovering eller om de blir tvingade pga nån lagändring eller så kan du ev, kanske, om du har tur få betala det helt själv via en hyreshöjning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

chdsk /r har jag gjort och där fick jag inga problem!

Igår när jag testade, så bootade jag till windows, körde lite crystaldiskinfo och crystaldiskmark. Första gången kunde jag inte slutföra crystaldiskmark, det kraschade efter typ 5 - 10 minuter. Andra gången körde den klart, men kraschade sen igen 5 minuter efter crystaldiskmark blev klart. För att den datorn som jag körde på, har vanligtvis en SATA SSD, och där har det inte varit några problem. Komponenterna:

Moderkort: Asrock B350 (om jag inte minns fel)
RAM: 16 gb
CPU: Ryzen 2200g

Men så fort jag satte in min nvme drive, så kraschade datorn efter max 20 minuter. Så då antog jag att det är något fel med nvme drive (SATA SSD var urkopplad hela tiden). För att jag har två stycken och samma problem på båda, den ena kör windows och den andra har PopOS.

Skulle även kunna vara att pcie bussen är ostabil till m2 platsen. Men vågar inte säja så mycket.
Finns för övright inget Asrock B350 på deras hemsida. Du kan se vilket i msinfo eller via cpu-z om du har det installerat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Moderkort: Gigabyte x570 master
Processor: Ryzen 5800x
Nätagg: Corsair SF750

Nyare moderkort med pcie gen4 portar kan ha problem med främst grafikkort men även m.2 (hittar dock väldigt lite nu när jag söker på m.2 pcie gen4 problem men vet att jag läst om problem ett par gånger).
Och detta kort är ett av dom som det finns en hel del om när man söker på tex Gigabyte x570 master pcie gen3.

Om du kollar i denna pdf så har du hur du ändrar från gen4 till gen3 (eller gen2/gen1 men gen 3 är det som rek).
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x570-aorus-master_1002_e.pdf
Sida 51 och heter PCIe Slot Configuration.

Sf750 är ett bra nätagg och bör hålla i många år så troligen inte det som är boven.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Ja, jag har kollat och jag har haft detta problem: Event ID 41 'Kernel-Power', har haft det ett tag nu och är inte nära en lösning......

Ja, jag låg på 51 grader på crystaldiskinfo, kraschade. Satte en fläkt och då fick jag ner det till 31 grader och kraschade....

Ha samma problem med " kernel power Event ID 41 när jag spela och streama samtidigt, tror mitt problem uppkom när jag uppdaterade bios till någon av de senaste.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.