Kan en nvme m.2 disk orsakar instabilitet på en dator?

Permalänk

Det var fel av mig, jag får dessa tre fel i event viewer:

1. The previous system shutdown was unexpected. Level: Error, Source: Eventlog, Event ID: 6008.
2. The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped, responding, crashed, or lost power unexpectedly. Level: Critical, Source: Kernel-Power, Event ID: 41, Task Category: (63)
3. Audit events have been dropped by the transport. 0. Level: Error, Source: Eventlog, Event ID: 1101, Task Category: Event processing.

Ändrade PCie slotet på mitt Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac från "gen 2" till "Auto", nu verkar det fungerar utan några krascher

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Moderkort: Gigabyte x570 master
Processor: Ryzen 5800x
Nätagg: Corsair SF750
GPU: just nu ett 970, men hade ett 3070 (se mina andra trådar, är på service).

Men funderar på att nedgradera mig till ett B550 moderkort med displayport och en 5600g, har redan beställt, spela inte lika mycket längre.

Angående kernel power, eluttagen i min lägenhet kan vara ett stor orsak till mitt problem..... Men jag vet inte, är tyvärr ingen elektriker....

Absolut kan man en disk ge dig instabilitet. dock ser jag att ditt moderkort har fått en UEFI/BIOS update för rätt så länge sen (200731) som gjorde detta: Improve PCIe device compatibility, som kanske kan lösa det, men om det var samma på ett annat moderkort så kan det ju vara disken.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.