Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast allt folk köper ifrån Kina kostar ju inte 5kr som vissa verkar tro. Dessutom har ju postnord inte en susning vad värdet är i paketet.

Värdet på paketet har väll ingen som helst betydelse i sammanhanget?

Betalar du 0 kronor i frakt får du räkna med att paketet ev. kommer lastas på häst & vagn.
Betalar du ex. 1 000 000 kronor kan du förhoppningsvis räkna med att paketet går med direkt-flyg mellan avsändare och mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Ja, det är många gånger det skulle varit riktigt trevligt att ha beställningen samma dag. Framförallt om man lägger ordern på en fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Geografi, specifikt underkategorin kulturgeografi, och geografiskt läge inkluderar befolkning. Så nej, det är troligen inte skitsnack. Inte ekonomiskt försvarbart att skicka express godstransport för få paket över långa sträckor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det som är trevligt är att alternativen finns. Sen får vi ju se hur det kommer fungera i praktiken också. I teorin funkar ju allt bra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Får paket från Inet runt 10 om jag beställer innan 17 i Göteborg. Kan PostNord göra samma om paketet lämnas in på förmiddagen så borde det dyka upp på eftermiddagen också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Beställde ett Nikon objektiv i förrgår runt 17-18 tiden, fick den igår.

Mycket bättre än Nikon själva där jag la beställningen förra veckan i tisdags och den hade inte ens lämnats över till posten 1 vecka senare )

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Även om det är lite smidigt kanske, så tar det idag en dag. Även om det är kortare tid så är leveranstiderna för postverket riktigt bra i stockholm.

Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Vadå finns det en värld utanför stockholms tullar?

Permalänk
Medlem

För mig så skulle det inte spela någon roll för det mesta jag köper om det är samma dag leverans eller 2-3 dagar leverans.

För mig så skulle en förbättrad hemsida göra mer för mig att beställa från Amazon.
Tydligare info var produkterna skickas ifrån så man slipper klicka på varje produkt och sedan klicka på sändaren.
Bättre struktur kring kategorier om man vill söka på vad som finns.
Bättre sökfunktion.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag var nog imponerad när jag fick min ps5a dagen efter beställning från webhallen. Upp till Umeå. Aldrig hänt förrut.

Permalänk
Medlem

Amazons samma dag-leverans till Sve... Stockholm.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Även om det är lite smidigt kanske, så tar det idag en dag. Även om det är kortare tid så är leveranstiderna för postverket riktigt bra i stockholm.

Vadå finns det en värld utanför stockholms tullar?

Tror att jänkarna har ett bra namn för den typ av områden, ”flyover country”.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clappen:

Det är väl alltid bättre med snabbare frakt? Jag tar hellre alternativet att få något idag än om 2-3 dagar.

Det beror på vad det leder till för samhällspåverkan, ineffektiva transporter med stor miljöpåverkan och slavliknade arbetsförhållanden för buden är ju ganska vanliga effekter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har jag så bråttom med att få hem en vara så åker jag till en fysisk butik och hämtar ut det själv. Men det är ju alltid trevligt att att få varorna ganska fort, har funkat jätte bra med Inet, Webbhallen, Netonnet mm. att få varorna dagen efter. Dock inte om man väljer BudBee (tog 6 dagar ist för 1 och går ej spåra paketet)

Har lagt 3 ordrar från Amazon och det är sånt som ej säljs av svensk ÅF, och allt har skickats från Tyskland då.

Permalänk
Inaktiv

Hoppades på att det var Amazon Prime men då hade jag förstås redan hört om det innan.

Bra med fler leveransmöjligheter även om jag själv ser fram emot eventuell Prime lansering mest. Att kunna få leveransen snabbare, i de fall det är bråttom, är fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Avstånde enligt google maps

Eskilstuna - Örebro 91,1km
Eskilstuna - Västerås 44,9 km
Eskilstuna - Sthlm (södra) 113 km
Eskilstuna - Sthlm (Norra) 141km
Eskilstuna - Nyköping 83,9km
Eskilstuna- Kumla 97,2/103km beroende på rutt
Eskilstuna - Lindesberg 92,5km
osv osv

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Frågan är vad som menas med omnejd i det här fallet. Det är möjligt att orterna du nämnde kommer kunna få leverans samma dag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Ja, det tycker jag också. Helt överdrift. Är som om de tror de ska använda Amazon som 112.

SAMTIDIGT!

Det finns en förbättring (för PostNord) som hade varit en trevlig jordgubb på glassen: att paket som kommit till Postens terminal i ens ort på lördagar faktiskt bara körs ut i ett ryck till ens utlämningsställe samma dag då istället för att vänta tills måndag.

Det är någon sällsynt företeelse då jag upptäckt att paket hamnat på utlämningsställe på en lördag vilket var en ovanligt trevlig start då på helgen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master

Hurra, nu kan jag få värdelös skit ÄNNU snabbare.
Tack, men nej tack.

Fixa ert utbud, webbshop och PERSONALPOLITIK först så kanske vi kan prata sen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Musikälskare

Trevlig nyhet, det är ju alltid skoj att få saker snabbare imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

*Nyhet om amazon*
*Loggar in för att kolla om butiken är i dugligt skick efter ett år*
*Klickar på bygg, el & verktyg"
*Klickar på random produkt*
buttplugg rekommendationer? hmm *klick*

"Utveckla ett nytt spel för anusen, superstora storlekar, för stora för att kunna kontrolleras i en hand Visuell presentation. Ser så bra ut att det finns ett stort utrymme i anusen för att expandera, hisnande spänning."

Önskar Amazon lycka till och hoppas att denna tjänst som vi Svenskar(eller stockholmare då) redan haft i några år ifrån dom flesta Svenska butikerna kan väga upp för den fruktansvärt värdelösa butiken som amazon.se fortfarande är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Avstånde enligt google maps

Eskilstuna - Örebro 91,1km
Eskilstuna - Västerås 44,9 km
Eskilstuna - Sthlm (södra) 113 km
Eskilstuna - Sthlm (Norra) 141km
Eskilstuna - Nyköping 83,9km
Eskilstuna- Kumla 97,2/103km beroende på rutt
Eskilstuna - Lindesberg 92,5km
osv osv

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Nu förenklar du situationen överdrivet mycket. Givetvis har det inte endast med avståndet från Eskilstuna att göra, andra faktorer är till exempel vilken infrastruktur för leveranser som finns på orten. Inte fasen kommer budbilarna utgå från Eskilstuna utan allt lär gå i en lastbil till Stockholm och sedan delas upp för utkörning. Skall lastbilen mot Stockholm stanna i varje liten håla längs vägen kommer den aldrig fram. Kanske ha en kille som står med dörren öppen och kastar av paket längs motorvägen när de passerar?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Inte varje leverans men ibland har behovet funnits och då hade det alternativet varit guld.

Permalänk
Medlem

Människor som handlar på amazon förtjänar inte att klaga på att det är dåliga löner och villkor på arbetsplatserna sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Nej, det tror vi inte, däremot bor flest människor i landet här så det är kanske inte så konstigt att man lägger "koncentrationen" på huvudstaden..

Ja men det lät som att det gällde sverige, när det egentligen bara gäller stockholm.
Som sag sa för många är Stockholm = Sverige = världen, speciellt för utbölingarna och utlänningarna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Klart det har påverkan, ibland behöver man helt enkelt något snabbt. Kan man då få hem det samma kväll för en låg summa istället för att spendera timmar på egen tid + omkostnader för att ta sig till en butik, om det ens finns en butik, är det helt klart värt det. 69kr är ju en struntsumma i det sammanhanget.
Normala paket tar jag hellre till ombud då det generellt sett är smidigare för mig än att exempelvis binda upp mig för en hemleverans.

Så ja, det kommer få mig att oftare överväga Amazon - men det är rätt sällan jag har det behovet. Denna utveckling är dock mer att de kommer i paritet med många andra leverantörer i Stockholmsområdet än något banbrytande.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Amazon kör jag alltid enbart på saker som de hanterar själva. Alltså "Säljs av AnkerDirect och Fraktas från Amazon" är ett exempel på en kabel. Då är det Amazon som sköter all hantering, frakt, kundtjänst, retur osv... I princip kan man ignorera vilket företag det är som säljer varan då din kontakt enbart är med Amazon. Och min erfarenhet är att Amazon kör med "kunden har alltid rätt" och kör över säljarna, vilket man ju kan diskutera, men för slutkunden är det smidigt. Amazon säger ofta "Jaså, det var fel på varan? Behåll den så återbetalar vi hela summan".

När det står "Fraktas från och säljs av SVEN SVENSSON" förlorar du mycket av poängen att köpa via Amazon.

För övrigt väljer jag alltid Instabox om det går på andra webbutiker. Det är fasen den bästa speditören. Jag passerar tre Instabox-skåp dagligen, och då bor jag i en by på 10 000 invånare. Leveransen kommer alltid snabbt, man slipper köa, man slipper personal, returer är skitsmidigt, öppettiderna är bra, OCH de levererar ta mig tusan på helger.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vi borde sluta skicka el från mellansverige, potatis från söder och skatt från malmen och skogen i norr till Stockholm, låt de klara sig själva, får vi se hur länge alla "influencers" och "woke":a 08:or klarar sig..

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Trevligt, det här kommer nog att börja kännas för andra internetbutiker.

Det är ganska många butiker som erbjuder leverans samma dag.

Webhallen (inet också verkar det som) gör det t.ex. Med airmee eller budbee.
Dock bara i Stockholm, kan Amazon lösa det i större delar av landet kan de ha en vinnare.

Men tills dess erbjuder de inget unikt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Amazons hemsida är ju fortfarande skit, så jag ser ingen anledning att börja använda den istället för svenska ehandelssidor. Leverans samma dag väger inte upp hur dålig deras site är.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är något som kommer bli mer och mer populärt allt eftersom att fysiska butiker stänger ner. Förr hade man ju möjligheten att hämta varan i butiken, något som blir mer och mer ovanligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bor man i skogen som jag så är jag glad att leveranserna kommer fram.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt