Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensahremark:

Som jag skrev i första kommentaren är det 70 000 plus och 450 000 som summa i slutet, självklart ska det betalas tillbaka, men det är ju onekligen en bra affär att utnyttja csn lånet till fullo. 7 % värdeökning per år på 450 000 är ju 31000 om året efter man är klar så hade inte förvånat mig om man kan behålla en bra del av lånet om man betalar minimikravet efter studierna också. Men hur snabbt det ska återbetalas har jag sämre koll på.

Ja, du kan låta pengarna fortsätta växa en hel del även efter studietiden, finns ingen anledning att betala tillbaka allt direkt efter studierna och det är heller inget som CSN kräver.

Sen är det lite lustigt att se de som nämner att många måste leva på lånet, vilket är sant, men de personerna lär knappast skippa lånet eftersom de måste ha de pengarna för att gå runt alls. Faktum kvarstår dock att CSN-lånet är för de allra flesta det överlägset mest förmånliga lånet de kommer få under sin livstid och den enda anledningen att inte ta ut det är om man verkligen ogillar lån/har problem med sin privatekonomi som gör att man tvångsmässigt lever utanför sina marginaler.

Permalänk
Medlem

Resonemang kring sådana här ämnen borde ingå i skolan. Jag kan inte fatta varför det inte gör det riktigt.
Det vore ju jättebra om alla fick lära sig kring ämnet investeringar osv som en grundkunskap.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Resonemang kring sådana här ämnen borde ingå i skolan. Jag kan inte fatta varför det inte gör det riktigt.
Det vore ju jättebra om alla fick lära sig kring ämnet investeringar osv som en grundkunskap.

Det gör det i samhällskunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det gör det i samhällskunskap.

Av tråden att döma, alldeles för lite.

Som vissa sagt tidigare, det är en nobrainer. Ta lån och spara pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rådström:

Av tråden att döma, alldeles för lite.

Som vissa sagt tidigare, det är en nobrainer. Ta lån och spara pengarna.

Jo fast samtidigt glömmer man saker man lärt sig i skolan med tiden. Jag minns i alla fall inte mycket av den matte jag läst. Men ja, det är en nobrainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Wow! Ett lån på hundratusen för att göra en vinst på 150kr om året, vilken deal! Och helt riskfritt är det ju inte, vi har ett exempel här i tråden på någon som har missat/inte klarar av att betala av lånet. Så om man är i sådant behov av pengar att 150 kronor om året känns lockande så tror jag också att man faller i gruppen av personer som det här faktiskt är riskfyllt för.

Med den väldigt viktiga skillnaden att personen som inte klarade att betala av det INTE kan ha gjort det som diskuteras här, så "risken" du pratar om har inte med detta att göra till att börja med. Väldig halmgubbe att säga att "det är inte riskfritt att att göra X, för det finns risk att det skiter sig när du gör Y istället". Personen kanske hade gjort det om denne hade läst trådar som dessa medans hen pluggade.

150kr om året från sparkonto kan ju också ses som något av en fallback medan man inväntar husköp eller dylikt, då användade av dessa pengar istället för extra huslån när man ska bostad lätt kan tiodubbla siffran man sparar i ränta då istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Man kan inte argumentera med att CSN-lånet är fördelaktigt. Men i ärlighetens namn så är alla lån en risk. Att ta ett lån för att bygga upp en buffert till ett framtida köp låter som att ta en risk utan att veta varför. När du väl börjat jobba så sparar du snabbt ihop samma pengar om du är lite disciplinerad.

Jag hade ett studielån som är betalat sedan rätt många år. Mitt lån var dessutom ännu mer fördelaktigt än idag eftersom det förutom den låga räntan fanns ett tak på hur mycket man behövde betala av på 4% av inkomsten. Ändå var CSN-lånet alltid det suraste att betala. Jag var så jäkla glad när den sista kronan betalades och man kunde slippa skiten.

Men det här är en mental grej. Hade 300K i CSNlån. Har 100K kvar, efter 15 år. Kan jag betala av hela lånet imorgon? Absolut, men varför ska jag göra det. Har ju hellre 100K i indexfonder. Någon har lurat i dig att CSN-lån är tråkigt att betala. 0,05% i ränta, vem betalar av ett sånt lån i förtid?

Till TS. Maxa lånet. Försöker få unga i min närhet att göra det valet. Förutsatt att de kan hålla i pengarna. Gratis pengar. Vem tackar nej till sånt?

Permalänk
Medlem

Maxa och investera är mitt råd!

Jag jobbar extra under studietiden och maximerar lån och bidrag. Detta resulterar i att jag får ca 15 000:- från CSN de månader jag studerar. Av dessa så lägger jag 10 000:- direkt in till mitt Avanzakonto.

Då jag investerar "Tråkigt" i stora och tröga bolag som inte är några raketer så har jag sedan hösten 2019 haft en avkastning på ca 50% inklusive utdelningar från aktierna/fonderna jag har valt att investera i.

Det är alltid en risk att investera i aktier och fonder. Men dessa pengar är del av ett långsiktigt sparande som jag inte skall röra på de närmaste 2 åren.

Så för en ränta i år på 0.05% ser jag detta som en väldigt bra investering.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oobum:

Maxa och investera är mitt råd!

Jag jobbar extra under studietiden och maximerar lån och bidrag. Detta resulterar i att jag får ca 15 000:- från CSN de månader jag studerar. Av dessa så lägger jag 10 000:- direkt in till mitt Avanzakonto.

Då jag investerar "Tråkigt" i stora och tröga bolag som inte är några raketer så har jag sedan hösten 2019 haft en avkastning på ca 50% inklusive utdelningar från aktierna/fonderna jag har valt att investera i.

Det är alltid en risk att investera i aktier och fonder. Men dessa pengar är del av ett långsiktigt sparande som jag inte skall röra på de närmaste 2 åren.

Så för en ränta i år på 0.05% ser jag detta som en väldigt bra investering.

Så här ska man tänka. Synd att ingen sa det till mig när jag var student. Hade nog haft dubbla mot vad jag har idag. Slit de här hundåren. När du blir 40+ så står du stadigt på marknaden med eget boende, en rejäl portfölj. De som tänker "äsch, jag måste leva NUUUUUU för jag kan ju dö imorgon", men tänk om man inte gör det? Det flesta lever rätt länge idag, De kommer inte ha samma utväxling som du får nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så här ska man tänka. Synd att ingen sa det till mig när jag var student. Hade nog haft dubbla mot vad jag har idag. Slit de här hundåren. När du blir 40+ så står du stadigt på marknaden med eget boende, en rejäl portfölj. De som tänker "äsch, jag måste leva NUUUUUU för jag kan ju dö imorgon", men tänk om man inte gör det? Det flesta lever rätt länge idag, De kommer inte ha samma utväxling som du får nu.

Tycker du verkligen att det är synd?

Jag levde upp både CSN och extrajobbspengar när jag var student, och det ångrar jag inte alls. Mitt liv som det ser ut idag hade inte förändrats ett dugg om jag hade haft några hundra tusen extra på kontot, men min studenttid hade varit mycket tråkigare.

Om man bor hos föräldrarna och får gratis mat så är det förstås en annan sak, då borde man kunna spara minst hälften CSN-lånet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Tycker du verkligen att det är synd?

Jag levde upp både CSN och extrajobbspengar när jag var student, och det ångrar jag inte alls. Mitt liv som det ser ut idag hade inte förändrats ett dugg om jag hade haft några hundra tusen extra på kontot, men min studenttid hade varit mycket tråkigare.

Om man bor hos föräldrarna och får gratis mat så är det förstås en annan sak, då borde man kunna spara minst hälften CSN-lånet.

Ja. En annan köpte skit för pengarna. Kunde absolut ha sparat mer! Några hundratusen då hade ju varit kanske en mille eller två idag. Men alla har olika förutsättningar och tyckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ja. En annan köpte skit för pengarna. Kunde absolut ha sparat mer! Några hundratusen då hade ju varit kanske en mille eller två idag. Men alla har olika förutsättningar och tyckte.

Så tänkte jag också men jag kunde resa världen över under min studietid. Ovärderliga erfarenheter. Och det har lett till jobb där jag kan betala av hela skulden rätt så snabbt om jag skulle vilja

Permalänk
Medlem

Ikväll kom beskedet att regeringen 10-dubblar räntan på CSN-lån, om än från en väldigt låg nivå. Luktar lite ISK-varning där räntan kan åka upp och ner efter styre framöver så inte längre lika förutsägbart system.
Effektiv ränta i spannet 0.7-0.85% så inte längre ett så väldans förmånligt lån då risken är att statslåneräntan går upp dessutom.

https://www.svd.se/hojd-csn-ranta-ska-betala-studier-mitt-i-l...

Här är historiska räntor. Var lite tuffare för, närmare 9% ränta (så ~13% effektiv) när svenska finanssystemet brann i början på 90-talet:
https://www.csn.se/download/18.6594762817967ebf242fe/16220932...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ikväll kom beskedet att regeringen 10-dubblar räntan på CSN-lån, om än från en väldigt låg nivå. Luktar lite ISK-varning där räntan kan åka upp och ner efter styre framöver så inte längre lika förutsägbart system.
Effektiv ränta i spannet 0.7-0.85% så inte längre ett så väldans förmånligt lån då risken är att statslåneräntan går upp dessutom.

De borde inte bara kunna höja och sänka sådär, sånt borde ligga fast i 5 år eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De borde inte bara kunna höja och sänka sådär, sånt borde ligga fast i 5 år eller något.

Höjningen ska ske 2023. Två års förvarning på 0.5 % räntehöjning är nog skäligt, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Här är historiska räntor. Var lite tuffare för, närmare 9% ränta (så ~13% effektiv) när svenska finanssystemet brann i början på 90-talet:
https://www.csn.se/download/18.6594762817967ebf242fe/16220932...

Fortfarande ganska förmånligt skulle jag säga.. om än inte lika 'gratis'. Sen är det där ju inte spikat och bestämt än, det är ett förslag i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Å andra sidan är räntan fortsatt förmånlig kan jag tycka (som tog lån under första hälften av 90-talet). Dock enig i att det är viktigt att man vet vilka förutsättningar som gäller och att dessa inte skall ändras hipp som happ.

Permalänk
Medlem

Att jag lyssnade på mina anhörigas propaganda om att skippa lånet är det värsta misstaget jag gjort under min ungdom.

Nu har jag iaf Avanzas "superlån" och kan maxa mitt bolån till 85%...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EwlSpirit:

Fortfarande ganska förmånligt skulle jag säga.. om än inte lika 'gratis'. Sen är det där ju inte spikat och bestämt än, det är ett förslag i nuläget.

Lär inte gå igenom. Men så är staten, så fort något är förmånligt så skatten/avgiften höjas. Nån som minns oljepriset. Alla sådana förslag blir ju som ringar på vattnet.

Tror inte MP kommer sitta i nästa regering iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buchno:

Att jag lyssnade på mina anhörigas propaganda om att skippa lånet är det värsta misstaget jag gjort under min ungdom.

Nu har jag iaf Avanzas "superlån" och kan maxa mitt bolån till 85%...

Jag lyssnade på mamma och papp angående om att skippa börsen. Undra vem som är fattig nu.

Permalänk
Medlem

Kan man ta ett CSN-lån om man bara tar några strökurser och jobbar annars?

Man blir ju bra sugen att bara maxa ett CSN-lån med den räntan de erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Det beror på hur hög inkomst du har. Om du pluggar heltid får du tjäna ungefär 60 000 per termin och ändå ta fullt studielån (lön, bidrag, aktieutdelningar, etc. räknas). Om du tar studielån för halvtid får du tjäna ungefär 120000 per termin.

Tillägg: 2021 har de dock tagit bort denna gräns på grund av pandemin, så den nuvarande terminen får du tjäna hur mycket som helt och ändå ta studielån som motsvarar den studietakt du har.

Tillägg om reglerna för 2021
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Ja och nej. Det finns ett fribelopp som du inte får gå över, då får man mindre eller inget alls. Vilket du lär gå över om du jobbar heltid. För 2021 hade det varit 64 000 per kalenderhalvår.

Dock, under pandemin tog de bort fribeloppet helt så att man faktiskt kunde jobba heltid och plocka ut max CSN. (Jag har gjort detta.) Men det gäller 2021 ut, så jag tror inte du hinner. 2022 är förmodligen fribeloppet tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det beror på hur hög inkomst du har. Om du pluggar heltid får du tjäna ungefär 60 000 per termin och ändå ta fullt studielån (lön, bidrag, aktieutdelningar, etc. räknas). Om du tar studielån för halvtid får du tjäna ungefär 120000 per termin.

Tillägg: 2021 har de dock tagit bort denna gräns på grund av pandemin, så den nuvarande terminen får du tjäna hur mycket som helt och ändå ta studielån som motsvarar den studietakt du har.

Skrivet av anon134512:

Ja och nej. Det finns ett fribelopp som du inte får gå över, då får man mindre eller inget alls. Vilket du lär gå över om du jobbar heltid. För 2021 hade det varit 64 000 per kalenderhalvår.

Dock, under pandemin tog de bort fribeloppet helt så att man faktiskt kunde jobba heltid och plocka ut max CSN. (Jag har gjort detta.) Men det gäller 2021 ut, så jag tror inte du hinner. 2022 är förmodligen fribeloppet tillbaka.

Tack för svaren båda! Så om jag styr min lön via eget AB, så kan man isåfall bara se till att vara under de gränserna och söka CSN? Känns ju väldigt förmånligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Tack för svaren båda! Så om jag styr min lön via eget AB, så kan man isåfall bara se till att vara under de gränserna och söka CSN? Känns ju väldigt förmånligt

Ja, om du inte tänkt sälja fonder, aktier på pengar du investerat osv för de räknar in det som en inkomst. Samma sak om man säljer hus/bostadsrätt. De kollar i efterhand och man blir då återbetalningsskyldig så i så fall behöver man vara säker på vad man kommer behöva göra och inte göra i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

I tillägg skall du ju studera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, om du inte tänkt sälja fonder, aktier på pengar du investerat osv för de räknar in det som en inkomst. Samma sak om man säljer hus/bostadsrätt. De kollar i efterhand och man blir då återbetalningsskyldig så i så fall behöver man vara säker på vad man kommer behöva göra och inte göra i förväg.

Mycket bra råd, tusen tack för hjälpen här! Hur räknas pengar från sportsbetting? Drar in ungefär 10-15k i månaden på det, är ju skattefritt. Får väl kanske se till det blir utbetalt till sambons konto då

Skrivet av joakim99:

I tillägg skall du ju studera också.

Ja det förstår jag Därför jag undrade om strökurser räcker! Då jag gärna skulle vilja testa på lite olika kurser och pluggandet såhär då jag jobbat sedan gymnasiet och är 25 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ja det förstår jag Därför jag undrade om strökurser räcker! Då jag gärna skulle vilja testa på lite olika kurser och pluggandet såhär då jag jobbat sedan gymnasiet och är 25 nu.

För att få fullt studiemedel så är det heltidsstudier som gäller. Det kan man så klart uppnå genom strökurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För att få fullt studiemedel så är det heltidsstudier som gäller. Det kan man så klart uppnå genom strökurser.

Tusen tack för svaret, är helt lost när det kommer till "studielivet" märker man nu efter ha varit utanför det så pass länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tusen tack för svaret, är helt lost när det kommer till "studielivet" märker man nu efter ha varit utanför det så pass länge

Du får ta mina svar med en nypa salt då det är över 25 år sedan jag hade studiemedel.