Valorant antifusksystem kräver Secure Boot och TPM 2.0 i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Valorant antifusksystem kräver Secure Boot och TPM 2.0 i Windows 11

Riot ansluter sig till Microsofts strikta säkerhetskrav och användare med Windows 11 måste uppfylla kraven för att spela Valorant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så de kräver tpm och secure boot mot att spelet bundlas med win11
edit: Det är ju svårt att motivera det ur anticheat synpunkt eftersom man inte behöver det i win10 så spelet i sig är ju reda compromised.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Varför kräver windows det här och även spelet? Vad vinner dom och/eller vi på det?

Permalänk
Medlem

Folk som vill fuska kommer ju bara att köra ett annat operativsystem. Tror knappast att de kommer förbjuda alla vanliga spelare från att köra på Windows 10 bara för att göra det svårare för fuskarna.

Som med alla dessa "lösningar" försvårar det mer för de vanliga användarna än någon annan.

Permalänk
Medlem

Kan man då som en spelare som uppfyller dessa krav att man endast spelar med andra som uppfyller samma krav?

Annars ser jag inte nyttan i detta.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha en server där alla fusk är tillåtna och helst inkluderade så att fuskarna får smaka på sin egen medicin, det finns uppenbarligen en rejäl marknad för det.
Dit kan man sedermera bannlysa fuskare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför kräver windows det här och även spelet? Vad vinner dom och/eller vi på det?

Riot är bra på att motverka fusk i sina spel.
Jag litar då på dom. Gillar företaget och deras spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte ha en server där alla fusk är tillåtna och helst inkluderade så att fuskarna får smaka på sin egen medicin, det finns uppenbarligen en rejäl marknad för det.
Dit kan man sedermera bannlysa fuskare.

Finns ju fina spel, där de som har kört piratspel fått en liten bonus. T.ex. serious Sam 3, med sin trevliga Scorpion.
https://www.google.com/amp/s/www.rockpapershotgun.com/amp/ser...

Finns nog flera exempel men kommer inte på vilka just nu.

Edit: titanfall är ett annat fint exempel.

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/danielnyegr...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte ha en server där alla fusk är tillåtna och helst inkluderade så att fuskarna får smaka på sin egen medicin, det finns uppenbarligen en rejäl marknad för det.
Dit kan man sedermera bannlysa fuskare.

Var det inte något spel som gjorde detta för en del år sedan? 🤔
Hur som helst så gillar jag idén 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför MS inför det i Win 11 för högre säkerhet men jag förstår inte vad Secure boot och TPM modul kan göra för att stärka anti-Cheat? Secure boot är ju för att förhindra en dator från att boota osignerad mjukvara. TPM använder de väl för någon typ av disk kryptering likt Bitlocker antar jag? Vet någon hur detta hjälper Anti-Cheat? Räcker det inte att Valorant redan har tillgång till allt i OSet?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Var det inte något spel som gjorde detta för en del år sedan? 🤔
Hur som helst så gillar jag idén 😁

Ja, Warzone bland annat.

https://www.gamesradar.com/warzone-shadow-bans-banning-explai...

Men även äldre titlar, som jag inte kommer på på rak arm.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför kräver windows det här och även spelet? Vad vinner dom och/eller vi på det?

Färre fuskare ser jag som en bra vinst.

Skrivet av wargreymon:

Annars ser jag inte nyttan i detta.

Första steget mot något bättre? Om allt mjukvaru-/hårdvarurelaterat måste släppas som 100% färdigt direkt så kommer aldrig något hända.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte ha en server där alla fusk är tillåtna och helst inkluderade så att fuskarna får smaka på sin egen medicin, det finns uppenbarligen en rejäl marknad för det.
Dit kan man sedermera bannlysa fuskare.

Tvivlar på att detta kommer hjälpa. Om något så kommer folk gå in för att testa fusk, och sen köra med det på vanliga servrar. Anledningen till att folk fuskar är väl för att känna sig "bra på spelet"/"övermäktiga", och det kommer de inte vara på ett ställe där alla fuskar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tekniken gör det lättare att hålla reda på din identitet. Räkna med att t ex Adobe kommer att använda det till sina licenser.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jehuty:

Varför kräver windows det här och även spelet? Vad vinner dom och/eller vi på det?

För just spelet verkar det cirkulera en del teorier om att Riot ska kunna stoppa s.k HWID-spoofing, där spelare som bannats på hårdvarunivå maskerar sin information.

Jag kan dock medge att jag inte känner mig tillräckligt säker på alla riktigt tekniska detaljer där för att våga svara på om det faktiskt är en rimlig teori eller inte. Som andra nämnt faller det ju dock lite när kravet inte ser ut att finnas för andra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Första steget mot något bättre? Om allt mjukvaru-/hårdvarurelaterat måste släppas som 100% färdigt direkt så kommer aldrig något hända.

Bra att du hoppar över halva mitt inlägg 👍

Om allt som krävs för att man ska fuska är att man behöver köra Windows 10 blir det ju inte så svårt att kringgå. Som att ha en bom på vägen, men man behöver bara gå runt den. Jag tycker det är det bra steg, men samtidigt känns det ganska menlöst om man inte ser till att det följs.

Jag förstår att man inte vill göra det W11 exklusivt, men då tycker jag man får lägga in så att alla som följer nya reglerna kan välja att bara vara med andra som följer reglerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så de kräver tpm och secure boot mot att spelet bundlas med win11
edit: Det är ju svårt att motivera det ur anticheat synpunkt eftersom man inte behöver det i win10 så spelet i sig är ju reda compromised.

Det är nog bara en tidsfråga innan Valorant kräver Secure boot och TPM i windows 10 också.

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte tyckte Valorant var kul. TPM2 är på men inte secureboot. Den är jag lite trött på efter alt för många felaktiga OC försök här om året samt återstälda CMOS för att komma in i UEFI efter att slagit på det.
Så gott som varje färdigbyggd dator har ju båda på och mer kommer det bli så gemene p12 kommer nog inte ha några problem.
Sedan kan man ju undra om man verkligen vill att Riots anti fusk system ska få tillgång till TPM modulen eller för den delen av UEFI inställningarna för att läsa av secure boot inställningarna. Men fusken brukar ju bygga på att man modifierar minnesadresser.
Enda anledningen jag på rak arm kan tänka mig de behöver TPM moduilen till är för att kolla att deras mjukvara inte är modifierad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vi går en mörk tid till mötes om allt på PC-sidan blir låst till Microsoft. Dystopiskt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag håller med att det känns ju som att det inte lär hjälpa så mycket när Windows 10-klienten inte har det kravet. Vill man fuska så kommer detta inte att stoppa en.

Också otrevlig utveckling. Jag hade tidigare en tråd här där jag skulle sätta hop en gammal dator med gamla delar åt en kollegas barns första speldator. Slutade med ett GTX 980 och Xeon W3680 ("First gen" Core i series, sexkärnig). En av titlarna som skulle spelas var Valorant. Riktigt bra FPS fick den burken i just det spelet dessutom. Liksom konstant över 100fps under min testrunda. Tråkigt om man om något år för höra att han inte kan spela det längre pga någon restriktiv patch.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

de är ju ett steg i rätt riktning mot detta avskum till spelare som fuskar i MP spel.

Men resultatet är ju bara att de som fuskar stannar kvar på Win10 just nu ändå.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag håller med att det känns ju som att det inte lär hjälpa så mycket när Windows 10-klienten inte har det kravet. Vill man fuska så kommer detta inte att stoppa en.

Också otrevlig utveckling. Jag hade tidigare en tråd här där jag skulle sätta hop en gammal dator med gamla delar åt en kollegas barns första speldator. Slutade med ett GTX 980 och Xeon W3680 ("First gen" Core i series, sexkärnig). En av titlarna som skulle spelas var Valorant. Riktigt bra FPS fick den burken i just det spelet dessutom. Liksom konstant över 100fps under min testrunda. Tråkigt om man om något år för höra att han inte kan spela det längre pga någon restriktiv patch.

sjukt tråkigt, men antalet fuskare som finns idag är horribelt många, jämfört med när man var som mest aktiv med spelandet 15-ish år sedan.
just mängden fuskare som finns idag gör att jag tappar sugen totalt på spelande övht. och finns de fler människor som mig, som slutar spela pga fuskare så förstår jag att vissa spel studios tar i med hårdhandskarna. de tappar ju inkomst i långa loppet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Vi går en mörk tid till mötes om allt på PC-sidan blir låst till Microsoft. Dystopiskt.

Jag kör Linux på min PC. Inte alls låst till Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Folk som vill fuska kommer ju bara att köra ett annat operativsystem. Tror knappast att de kommer förbjuda alla vanliga spelare från att köra på Windows 10 bara för att göra det svårare för fuskarna.

Som med alla dessa "lösningar" försvårar det mer för de vanliga användarna än någon annan.

Det kommer de.

Vad som nu sker att de testar och ser till att allt fungerar. Sen kommer de, när Windows 11 är släppt och fått tillräckligt hög procent av användare, att stänga ut de som inte kör 11:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det kommer de.

Vad som nu sker att de testar och ser till att allt fungerar. Sen kommer de, när Windows 11 är släppt och fått tillräckligt hög procent av användare, att stänga ut de som inte kör 11:an.

Win 10 stödjer secure boot och tpm också. Så det räcker med att valorant börjar kräva det på win 10 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

sjukt tråkigt, men antalet fuskare som finns idag är horribelt många, jämfört med när man var som mest aktiv med spelandet 15-ish år sedan.
just mängden fuskare som finns idag gör att jag tappar sugen totalt på spelande övht. och finns de fler människor som mig, som slutar spela pga fuskare så förstår jag att vissa spel studios tar i med hårdhandskarna. de tappar ju inkomst i långa loppet.

Det är förstås ett sunt perspektiv. Kan väl absolut vara så att de går en rutt för att de verkligen tror att det kommer leda till en bättre upplevelse för de som blir kvar. Jag tror jag är personligt försurnad på anti-cheat efter att ha råkat ut för falska positiva utslag (och således bans) i två titlar varav jag bara fick ok kundsupport och rättelse i ett av ärendena.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag kan på förhand nämna ett antifusk som var extremt mycket mer integritetskränkande än Riot's. Wargaming.net's första försök till antifusk när de släppte sitt då nya game center. launchern kördes alltid i bakgrunden och skickade data om samtliga processer som var igång, även dokument, pdf filer, bilder som nyligen öppnats av processer som var igång när klienten låg i bakgrunden laddades upp till wargaming.net's servrar.

De hade inget system utan gick igenom datan och filerna manuellt för 'suspekta' klienter, de hoppades på att få 'fusk-manualer'. Av ren princip vägrade jag deras game center och körde legacy launchers till spelen utan deras 'anti-fusk'.

Permalänk
Medlem

Visst, spelet ser kul ut men jag har principer - aldrig i livet att jag går med på att installera vad som praktiskt taget är ett rootkit från ett kinesägt skräpföretag som Riot.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tvivlar på att detta kommer hjälpa. Om något så kommer folk gå in för att testa fusk, och sen köra med det på vanliga servrar. Anledningen till att folk fuskar är väl för att känna sig "bra på spelet"/"övermäktiga", och det kommer de inte vara på ett ställe där alla fuskar.

Visst finns kukmätargruppen, men många fuskar av andra anledningar, t.ex
- Alla andra fuskar ju.
- Jag vill veta vad fusket gör, så att jag kan undvika/upptäcka det.
- Jag/min dator, är så dålig att jag behöver ett handikapp.
Dessa kommer antagligen välja bort vanliga servrar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Trihxeem:

Så de kräver tpm och secure boot mot att spelet bundlas med win11
edit: Det är ju svårt att motivera det ur anticheat synpunkt eftersom man inte behöver det i win10 så spelet i sig är ju reda compromised.

Man kan tänka sig två typer av servrar, varav en är exklusivt för de som kör med Windows 11.
Ser inget problem med detta, klarar maskinen Windows 11, har den secure boot och TPM 2.0.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Testade Valorant för några månader sen. Dels var det inget vidare kul. Men störde mig mest på deras anticheat som var tvungen att vara på även om man inte spela spelet. Det gick att stänga av men om man ville spela igen så var man tvungen att starta om datorn för programmet vill starta innan windows så den får root access.

Varför vill detta Kinesiska företag ha total kontroll över min dator? Valve tvingar en inte till det och det är inte ofta jag stött på fuskare i tex CS när man spelar med prime verifierat konto. Det är en bättre lösning tycker jag!