Copyswede kan börja ta ut avgift på smarta klockor och aktivitetsarmband

Permalänk
Melding Plague

Copyswede kan börja ta ut avgift på smarta klockor och aktivitetsarmband

Branschkällor till SweClockers berättar att fler produkter kan komma att omfattas av Copyswedes avgift för privatkopiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att spela upp och vara särskilt tillägnad exemplarframställning är något helt annat. Att flytta över filer man redan betalat för att använda i dessa sammanhang är inte privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Det är dags att regeringen ser över och plockar bort relevanta lagar. Det finns väl inte en människa som skulle spela in något från radio för att sedan lägga över på en smart klocka...

Permalänk
Medlem

Jag laddade ned Babblarnas vaggvisa via YouTube och förde över den till min klocka. Jag kanske piratkopierade? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är dags att regeringen ser över och plockar bort relevanta lagar. Det finns väl inte en människa som skulle spela in något från radio för att sedan lägga över på en smart klocka...

Ja, verkligen. Det har diskuterats i tio år nu men regering och riksdag gör inget. Extremt konstigt från början att privata företag kan beskatta folket.

Permalänk
Medlem

Snälla skrota hela Copyswede för f*n! Helt meningslöst nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Mina cd skivor är fulla med tandkräm nedstiopade i en flyttlåda sedan 20år tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Väldigt fånigt att beskatta smartklockor tycker jag,
Blev lite nyfiken om hur mycket pengar de rör sig om så googlade lite..
Exempel:
Samsung Galaxy Watch4 Classic = Användarminne 7.6 GB,
Copyswede tariffer Från 2020-11-01 1 SEK per GB med ett tak på 75 SEK för mobiltelefoner med inbyggt och medföljande lagringsminne.
Om nu klockor räknas in under mobiltelefoner eller om det blir en ny kategori kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Nästa nyhet om denna organisation handlar väl om att de vill ta ut en avgift på dasspapper, för att man kan kopiera upphovsrättsskyddade bilder på det.

Skrivfel
Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Detta visar att det är skatteintäkterna de vill åt. Inget annat.

👿

👹

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Copyswede spekulerar på ett måndagsmöte: Jaha.. hur fan ska vi hålla oss relevanta egentligen?? Den som kommer med en bra idé får sista kakan på bordet.

Tsk Tsk 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Precis som tråden skriver så är privatkopiering inte speciellt aktuellt idag när det finns bra tjänster att strömma ifrån.
Det hela låter bara pinsamt när man läser om det..

Copyswede känns som en organisation som försöker rädda sina jobb i en värld där de inte behövs.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Nästa nyhet om denna organisation handlar väl om att de vill ta ut en avgift på dasspapper, få man kan kopiera upphovsrättsskyddade bilder på det.

Tänk om du torkar dig och det blir en avbild....

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaToNi:

Tänk om du torkar dig och det blir en avbild....

Blir väl snarare en avträdesbild?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wootz91:

Jag laddade ned Babblarnas vaggvisa via YouTube och förde över den till min klocka. Jag kanske piratkopierade? 😅

Nej men du privatkopierade däremot!

CopySwede upphör aldrig att irritera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de ens vågar hålla på som de gör. Man förväntar ju sig att ett skämtföretag som Copyswede skulle vilja hålla låg profil så de kan fortsätta råna folket ifred.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Om dom läste inlägget om nissen som hackade sin casio miniräknare och kopplade upp den på internet så kanske de borde överväga att lägga avgift på miniräknare också?

Jag menar, man KAN säkert, rent teoretiskt, spela musik från en sådan också.

Permalänk
Medlem

Ett par här i tråden skriver om piratkopiering. Detta handlar inte om det, utan om det fullt lagliga privatkopiering (som dessutom knappt är relevant längre)

Permalänk
Medlem

Sista meningen i artikeln är fel formulerad väl?

När rippade du cd skivor till din smart klocka och gav bort den till någon för att de skulle kunna lyssna på musiken sist? *fixed it*

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst att Copyswede fortfarande får hålla på så här.

Lagarna om privatkopiering är förlegade med årtionden, minst.

Permalänk
Medlem

Inte ofta man skriver något, men CS är något så urdumt att texter om dasspapper och måndagsmöten verkligen passar in. Verkligen!

Kan läsa på deras hemsida efter någon undersökning att "Bland resultaten kan också noteras att en av tre sparar ner bilder på konstverk för senare bruk. Tre av tio sparar ner film eller tv-serier på sin telefon, dator eller Ipad/läsplatta för att kunna titta utan internetuppkoppling."

- Varför, bara varför ska de ha pengar för att jag har en semesterbild med en staty i bakgrunden? Eller vad är skillnaden som gör att de SKA ha pengar om jag i förväg plockar ner ett avsnitt i mobilen och tar med till cykeln på gymmet, men inte ska ha samma peng när jag tittar på exakt samma avsnitt hemma i soffan!?

Jag hoppas ju att det är som men allt oförklarigt, att jag helt enkelt fått allt om bakfoten och att det inte alls är så...

Permalänk
Avstängd

Jag skulle faktiskt vara för (eller nja, men det hade stört mindre) en liten avgift på viss lagring (typ hårddiskar) om det faktiskt var lagligt att kringgå kopieringsskydd, men nu är det ju inte det, så allt är ju meningslöst ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har en uppsättning ord i huvudet som jag inte tänker nyttja, så jag skriver istället; fy bubblan för Copyswede. Byråkratiska pengasugare utan egenvärde.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Svenska politiker är verkligen en annan art av idioti..

-Vi tar bort kärnkraft! Just ja, btw, om 5 år får ingen köpa en bensin/diselbil längre. WHOPSIE!

-If it exists, då ska vi skatta på det.

Copyswede borde räknas som en terroristorganisation ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kanske borde bli på tangentbord med då tycker jag , för jag använder mycket Copy/Paste

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av TaToNi:

Tänk om du torkar dig och det blir en avbild....

Det man får en avbild av när man man torkar sig med dasspapper är Copyswede...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att starta en stiftelse som debiterar trängselskatt?
Vi slopar det här med kameror och debiterar trängselskatt för landets alla bilägare eftersom de potentiellt skulle kunna köra till något trängselskattområde? Cyklar och elsparkcyklar ska givetvis också vara med och betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Svenska politiker är verkligen en annan art av idioti..

-Vi tar bort kärnkraft! Just ja, btw, om 5 år får ingen köpa en bensin/diselbil längre. WHOPSIE!

-If it exists, då ska vi skatta på det.

Copyswede borde räknas som en terroristorganisation ;D

Fast det är ju inte ens en skatt, det är en avgift som inte via t ex sjukvård kommer skattebetalare till nytta. I grunden tycker jag tanken är god, men den är illa utförd och idag rätt meningslös då det som sagt egentligen inte är lagligt att privatkopiera då det inte är lagligt att kringgå kopieringsskydd.

Permalänk
Avstängd

Finns det ens något som är redovisat vart pengarna går till, och vilka företag dom ens hjälper?

För övrigt tycker jag detta är helt sjukt att man ens ska betala sånt här 2021.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Grundproblemet är att det finns många artister, teatrar och liknande som producerar skit som nästan ingen vill betala för att se eller höra på. Om inte copysweden får in mer pengar så kanske dessa måste ta ett vanligt jobb och börja producera sånt som folk vill ha.

Därför tvingas copysweden missbruka lagen allt mer långsökt för varje år som går.