Nu är jag ju nybörjare och försöker komma undan Windows så jag håller allt väldigt default
men det vill sig helt enkelt inte. Dem flesta distros jag provat i 2-3 dagar brukar strula förr eller senare.
I det stora hela känns det som att alla konstigheter jag träffat på rör själva fönsterhanteraren
och inte något med hårdvaran.
Känns väldigt oslipat på något sätt.
Igår lekte jag lite med gnome extensions och det tog inte många minuter innan gnome-shell crashade för mig.
Och då hade jag kanske provat 3 tillägg för att få fram en docka som inte göms så fort jag klickar
på skrivbordet. :/
Jag kan inte mycket om Gnome-extensions men känns som att man kan introducera instabilitet genom en extension. Går det inte att göra inställningar i default dockan för att förlänga tiden tills den gömmer sig?
Kommer inte ihåg om det var här eller i en annan tråd där jag uttryckt att jag ogillar Manjaro utav den anledningen att dom har konstiga dependencies. Exempelvis introducerade dom så att paket för olika Window Managers konfliktar med varandra medans tanken är att du ska kunna ha hur många Window Managers som du känner för. Sådan konflikter upplevde jag fanns mellan andra paket som rörde hjälpprogram till Window Managers. Detta skapar problem ifall man försöker installera massa saker för att påverka extensions, teman osv där man lätt kan råka avinstallera paket som behövs.
Jag kör vanligtvis Arch men har blivit för lat för att installera det så jag testade Manjaro. Jag övergav det snabbt för att jag inte kunde installera i3 vid sidan av i3-gaps och när jag försökte ersätta i3-gaps med i3 så triggades borttagning av mängder av paket som jag behövde.
Jag skulle rekommendera Ubuntu ifall du vill ha en stabil och genomtänkt upplevelse.