Permalänk
Medlem

Hjälp mig byta till linux

Jag testade lite idag med några distros.
Den första jag bootade var Ubuntu Budgie 21.04.
Installationen gick bra men efter första starten såg det inte roligt ut.
Upplösningen var 1024x768 eller nåt sånt. Gick inte att ändra i inställningarna.
Provade att installera senaste nvidias drivisar genom "Ytterliggare drivrutiner" men
det failade pga dependencies. Welcome screen crashade och halva systemet är på eng.

Provade sedan openSUSE Leap.
Startade från USB men kunde inte se mycket. Allt var förvrängt
så verkar vara nåt med grafiken.

Provade sedan Solus Linux.
Installationen gick fint. Upplösningen var korrekt från start.
Gick dock ej att köra i 165Hz som är skärmens uppdateringsfrekvens eftersom
skärmen blir mycket mörk och det går ej att se lätt. Får köra i 144Hz.
Fick en popup om uppdateringar. Lät den installera och allt gick ok.
Sen startade jag om och kommer endast fram till en blinkande _
Ingen loginruta eller kommandotolk.

Hårdvaran jag har är väl ganska standard och ett par år på nacken. Så inget nytt.
z390 moderkaka, i7 8086K, GTX 1660 Super. Inga andra gadgets förutom mus och tngb inkopplat.

Ska det verkligen vara så här svårt 2021?
Är väldigt sugen på att byta ut min Windows 10 men det ser ju inte alls smidigt ut.
Har ni några tips? Prova Fedora kanske?
Jag spelar inte mycket så dem fria spelen som finns duger för mig i linux.

Har några öl och hela kvällen till godo

Permalänk
Medlem

Låter konstigt alltihopa med de problemen om det är nyinstallerat. du kanske ska testa Debian:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-inc...

Det är en live så du kan testa först Den innehåller också non-free om det är några drivrutiner som behövs. Boota som live först och se om det funkar.

Vill du ha nått annat än KDE så väljer du här:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-inc...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Låter konstigt alltihopa med de problemen om det är nyinstallerat. du kanske ska testa Debian:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-inc...

Det är en live så du kan testa först Den innehåller också non-free om det är några drivrutiner som behövs. Boota som live först och se om det funkar.

Vill du ha nått annat än KDE så väljer du här:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-inc...

Tack då tar jag den som nästa.
Håller på installera Leap igen. Gick bättre att starta med nomodeset.

Permalänk
Medlem

Märkligt att alla du prövat har sådana problem.

Debian som ovan kan vara värt ett försök men annars så är generellt LTS versionerna av Ubuntu stabila, 20.04 är senaste.
Det kan vara som så att 21.04 fortfarande är lite väl färsk och att det var därför du fick problem.

Men just Nvidia är inte lika enkelt i Linux som AMD/Intel och speciellt installationsbiten kan ibland vara lite jobbig.
Det kan vara värt att köra via ditt moderkorts bildutgång tills systemet är installerat.

Sist angående språk så kör jag nästan alltid på engelska av diverse skäl men inte minst på grund av det som du stötte på. Där allt inte är översatt och det som är på svenska är översatt väldigt okonsistent.
Men Budgie är inte lika stort som KDE och Gnome så om du verkligen vill köra på svenska så är nog någon av dom bäst. Och om du vill ha något som fungerar typ som Windows gör så är KDE bra att börja med.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Den Ubuntu du har kom för två dar sen. Kanske den bara har barnsjukdomar? För annars brukar Ubuntu vara superenkelt och väldigt kompatibelt.

Testa deras Long Term Support version istället? Tror det är 20.04.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Märkligt att alla du prövat har sådana problem.

Debian som ovan kan vara värt ett försök men annars så är generellt LTS versionerna av Ubuntu stabila, 20.04 är senaste.
Det kan vara som så att 21.04 fortfarande är lite väl färsk och att det var därför du fick problem.

Men just Nvidia är inte lika enkelt i Linux som AMD/Intel och speciellt installationsbiten kan ibland vara lite jobbig.
Det kan vara värt att köra via ditt moderkorts bildutgång tills systemet är installerat.

Sist angående språk så kör jag nästan alltid på engelska av diverse skäl men inte minst på grund av det som du stötte på. Där allt inte är översatt och det som är på svenska är översatt väldigt okonsistent.
Men Budgie är inte lika stort som KDE och Gnome så om du verkligen vill köra på svenska så är nog någon av dom bäst. Och om du vill ha något som fungerar typ som Windows gör så är KDE bra att börja med.

Ja Nvidia har alltid varit struligt pga drivers. Har en Macbook Pro med Intels och AMD grafik och där funkar vilken
distro jag än installerar ypperligt så nog är det Nvidia som sätter käppar i hjulet men att det
inte är löst bättre ännu tycker jag är konstigt.

Efter Leap ska jag prova Debian så för vi se hur det går
Tack för återkopplingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja Nvidia har alltid varit struligt pga drivers. Har en Macbook Pro med Intels och AMD grafik och där funkar vilken
distro jag än installerar ypperligt så nog är det Nvidia som sätter käppar i hjulet men att det
inte är löst bättre ännu tycker jag är konstigt.

Efter Leap ska jag prova Debian så för vi se hur det går
Tack för återkopplingen!

Jag vill passa på att rekommendera Pop!_OS. Det bygger på debian/ubuntu men är lite mer välpolerat "out of the box" så att säga. Nvidia drivers följer med som standard också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag vill passa på att rekommendera Pop!_OS. Det bygger på debian/ubuntu men är lite mer välpolerat "out of the box" så att säga. Nvidia drivers följer med som standard också.

Grymt!
Den har jag aldrig testat tidigare. Lägger till den på listan.
Kul att dem hade separat Nvidia fil
Håller precis på att installera drivisar i Leap. Verkar ju hyffsat enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag vill passa på att rekommendera Pop!_OS. Det bygger på debian/ubuntu men är lite mer välpolerat "out of the box" så att säga. Nvidia drivers följer med som standard också.

Och jag säger att kolla in Linux Mint .
Men i det stora hela så är Pop!_OS och Linux Mint två helt likvärdiga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja Nvidia har alltid varit struligt pga drivers. Har en Macbook Pro med Intels och AMD grafik och där funkar vilken
distro jag än installerar ypperligt så nog är det Nvidia som sätter käppar i hjulet men att det
inte är löst bättre ännu tycker jag är konstigt.

Efter Leap ska jag prova Debian så för vi se hur det går
Tack för återkopplingen!

Har nog bara hänt en gång sedan jag började använda Debian haft problem med att installera Nvidias drivrutiner (Debian 9). Annars så har det funkat på första försöket.

I Debian får du installera Nvidias drivrutiner från konsolen. Finns ingen enkel genväg till det.

Först måste du se till att din /etc/apt/sources.list ser rätt ut. Jag tror att du saknar contrib i raden.

Det ska se ut såhär:

deb http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb-src http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free deb-src http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free

Installera drivrutinen:

sudo apt install nvidia-driver nvidia-xconfig

sudo xconfig

Sedan starta om så borde det funka.

Jajust det. Du måste först lägga till dig i /etc/sudoers om du vill använda sudo-kommandot. Finns nog en drös guider om du googlar. Inget som är svårt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel är att Windows människor laddar ner lösa binärer hejvilt från nätet och då sysslar med multipla saker samtidigt. Linux distributionerna har en pakethanterare, som sköter det. Allt ramlar ner på det och att den håller koll på underliggande beroenden.. Slår vad om att Ubuntu fungerar om man typ uppdaterar den först till latest greatest. Låt den bara göra sin sak,, kanske höll den på med någon uppdatering i bakgrunden efter installationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har nog bara hänt en gång sedan jag började använda Debian haft problem med att installera Nvidias drivrutiner (Debian 9). Annars så har det funkat på första försöket.

I Debian får du installera Nvidias drivrutiner från konsolen. Finns ingen enkel genväg till det.

Först måste du se till att din /etc/apt/sources.list ser rätt ut. Jag tror att du saknar contrib i raden.

Det ska se ut såhär:

deb http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb-src http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free deb-src http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free

Installera drivrutinen:

sudo apt install nvidia-driver nvidia-xconfig

sudo xconfig

Sedan starta om så borde det funka.

Jajust det. Du måste först lägga till dig i /etc/sudoers om du vill använda sudo-kommandot. Finns nog en drös guider om du googlar. Inget som är svårt.

Oki ska se efter Pop OS. Hoppade in med den imellan.
Kommandotolken är jag någorlunda van vid. Kör debian på min server och det funkar fint.

Pop OS installationen gick nog smidigast av alla OS jag provat. Ett par klick bara sen så vart det klart.
Första booten funkade fint och drivisar för nvidia verkar funka fint.
Den håller på att uppdatera nu (inkl. nvidia drivisar) så får vi se vad som händer efter omstarten.
Hittills verkar den lovande.

Vad det gäller nvidia-xconfig.
Sedan tidigare så laggade mina fönster vid flytt och då fick jag dra igång Force Full Composition Pipeline i nvidia-xconfig.
Men det sparades aldrig utan var samma efter restart. Alternativet var att spara det i xconfig.
Vilket gjordes sen fick jag aldrig se skrivbordet mer.
Den sparningen sabbade tydligen mer än den löste.
Vet inte hur det funkar nu men får testa.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag testade lite idag med några distros.
Den första jag bootade var Ubuntu Budgie 21.04.
Installationen gick bra men efter första starten såg det inte roligt ut.
Upplösningen var 1024x768 eller nåt sånt. Gick inte att ändra i inställningarna.
Provade att installera senaste nvidias drivisar genom "Ytterliggare drivrutiner" men
det failade pga dependencies. Welcome screen crashade och halva systemet är på eng.

Provade sedan openSUSE Leap.
Startade från USB men kunde inte se mycket. Allt var förvrängt
så verkar vara nåt med grafiken.

Provade sedan Solus Linux.
Installationen gick fint. Upplösningen var korrekt från start.
Gick dock ej att köra i 165Hz som är skärmens uppdateringsfrekvens eftersom
skärmen blir mycket mörk och det går ej att se lätt. Får köra i 144Hz.
Fick en popup om uppdateringar. Lät den installera och allt gick ok.
Sen startade jag om och kommer endast fram till en blinkande _
Ingen loginruta eller kommandotolk.

Hårdvaran jag har är väl ganska standard och ett par år på nacken. Så inget nytt.
z390 moderkaka, i7 8086K, GTX 1660 Super. Inga andra gadgets förutom mus och tngb inkopplat.

Ska det verkligen vara så här svårt 2021?
Är väldigt sugen på att byta ut min Windows 10 men det ser ju inte alls smidigt ut.
Har ni några tips? Prova Fedora kanske?
Jag spelar inte mycket så dem fria spelen som finns duger för mig i linux.

Har några öl och hela kvällen till godo

Pop-OS som föreslagits kan jag också rekommendera. Vad gäller beroende så är det väldigt lätt att fixa, iaf i system baserat på debian (ubuntu, pop-os etc). Du kan skriva: "sudo apt install -f" så installerar den beroende som ev saknas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Ett vanligt fel är att Windows människor laddar ner lösa binärer hejvilt från nätet och då sysslar med multipla saker samtidigt. Linux distributionerna har en pakethanterare, som sköter det. Allt ramlar ner på det och att den håller koll på underliggande beroenden.. Slår vad om att Ubuntu fungerar om man typ uppdaterar den först till latest greatest. Låt den bara göra sin sak,, kanske höll den på med någon uppdatering i bakgrunden efter installationen...

Jo den uppdaterar ju i bakgrunden vid starten och drar man igång en egen apt så brukar den
ju säga till att det redan finns en igång. Men det var nog inte det som vart problemet denna gång.

Permalänk
Medlem

Mint Linux!

Cinnamon edition!

Välj att installera 3dje parts installationer och repositories.
Sen väljer du proprietär drivers och installerar Nvidia's egna drivers via hårdvara panelen.

Har aldrig riktig haft problemen med Mint Linux Cinnamon, min vän hade däremot problem med att installera det, och han hade ett 1070 kort, jag hade 1080ti - funkade direkt ur lådan. Dock var jag tvungen att installera driver när jag fick 3090 kortet, det var nåt irriterande i början, men lösningen var att rensa upp och bli av med alla gamla Nvidia drivers först, sen köra installations filen från Nvidia som "root", i terminal mode.

Dock tror jag att dom har fixat det nu, bara att ladda ner o köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Pop-OS som föreslagits kan jag också rekommendera. Vad gäller beroende så är det väldigt lätt att fixa, iaf i system baserat på debian (ubuntu, pop-os etc). Du kan skriva: "sudo apt install -f" så installerar den beroende som ev saknas.

Men om beroenden saknas för något som ännu inte är installerat hur gör man då?
Som exempel nvidias drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Mint Linux!

Cinnamon edition!

Välj att installera 3dje parts installationer och repositories.
Sen väljer du proprietär drivers och installerar Nvidia's egna drivers via hårdvara panelen.

Har aldrig riktig haft problemen med Mint Linux Cinnamon, min vän hade däremot problem med att installera det, och han hade ett 1070 kort, jag hade 1080ti - funkade direkt ur lådan. Dock var jag tvungen att installera driver när jag fick 3090 kortet, det var nåt irriterande i början, men lösningen var att rensa upp och bli av med alla gamla Nvidia drivers först, sen köra installations filen från Nvidia som "root", i terminal mode.

Dock tror jag att dom har fixat det nu, bara att ladda ner o köra.

Löser en Boot USB direkt och provar
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Men om beroenden saknas för något som ännu inte är installerat hur gör man då?
Som exempel nvidias drivisar.

Hur kan du då veta att det saknas?
Ex: du kör. sudo ./nvidiadrivers.sh den tuggar en del och säger att det inte fungerar pga beroenden. Då kör du som jag skrev: sudo apt install -f och sen är det klart ev så kan du behöva köra nvidiadrivers.sh igen

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hur kan du då veta att det saknas?
Ex: du kör. sudo ./nvidiadrivers.sh den tuggar en del och säger att det inte fungerar pga beroenden. Då kör du som jag skrev: sudo apt install -f och sen är det klart ev så kan du behöva köra nvidiadrivers.sh igen

Jag körde ju inte kommandotolken utan Ubuntus egna installationsprogram för drivisar.
Och den failade på grund av beroenden. Det var felmeddelandet jag fick och inga drivisar installerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har nog bara hänt en gång sedan jag började använda Debian haft problem med att installera Nvidias drivrutiner (Debian 9). Annars så har det funkat på första försöket.

I Debian får du installera Nvidias drivrutiner från konsolen. Finns ingen enkel genväg till det.

Först måste du se till att din /etc/apt/sources.list ser rätt ut. Jag tror att du saknar contrib i raden.

Det ska se ut såhär:

deb http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb-src http://deb.debian.org/debian/ buster main contrib non-free deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free deb-src http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free

Installera drivrutinen:

sudo apt install nvidia-driver nvidia-xconfig

sudo xconfig

Sedan starta om så borde det funka.

Jajust det. Du måste först lägga till dig i /etc/sudoers om du vill använda sudo-kommandot. Finns nog en drös guider om du googlar. Inget som är svårt.

Debian ville inte boota live usb alls. Både standard och med nomodeset.
Resulterar i en blinkande _ :/

Permalänk
Medlem

Hittills så har POP OS funkat prima inklusive drivisar och även efter systemuppdatering.
Ska testa Cinnamon nu.
Får starta i kompatibilitetsläge då standard inte funkar.

Cinnamon kom inte långt. Både tngb och mus slutade att svara innan jag hann börja installera.
Var i valet av partition

Permalänk
Medlem

Jag vet att Ubuntu har blivit någon slags standardsvar när man rekommenderar en dist till en nybörjade. Jag föreslår dock att vi alla borde sluta göra det. Det var länge sedan Ubuntu var den bäst fungerande distron där ute, Ubuntu var aldrig ens bra. Det var bara det alla andra var sämre... Men numera har andra distros kommit ifatt och förbi!

Jag brukar själv föreslå Manjaro numera. Och jag gör det nu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag vet att Ubuntu har blivit någon slags standardsvar när man rekommenderar en dist till en nybörjade. Jag föreslår dock att vi alla borde sluta göra det. Det var länge sedan Ubuntu var den bäst fungerande distron där ute, Ubuntu var aldrig ens bra. Det var bara det alla alla andra var sämre... Men numera har andra distros kommit ifatt och förbi!

Jag brukar själv föreslå Manjaro numera. Och jag gör det nu också

Då laddar vi ner en ISO av den också, skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Då laddar vi ner en ISO av den också, skål

Kanon! Jag ser nu att du har Nvidia GPU, det är viktigt att du väljer de "ofria", "proprietära", "stängda" (kärt barn har många namn) nvidia-drivrutinerna. Jag rekommenderar också att välja LTS-versionen av kärnan för bästa kompabilitet med GPU-drivers.

Nvidia är typ den sista tillverkaren av hårdvara som envisas med att inte bygga en open source-drivare som kan bakas in i linux. Om det visar sig att du helt går över till Linux så kan jag rekommendera att ditt nästa grafikkort blir en AMD, betydligt mindre huvudvärk i det röda laget när det kommer till Linux.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Då laddar vi ner en ISO av den också, skål

Rekommenderar också Manjaro. Distrohoppade somfan de första åren innan jag hittade Manjaro. Tror jag kört det i 5 år nu. Körde XFCE ett bra tag men gick över till KDE för nåt år sen. KDE är rätt buggigt men annars rekommenderar jag det, efter man slagit av massa skit det kommer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag vet att Ubuntu har blivit någon slags standardsvar när man rekommenderar en dist till en nybörjade. Jag föreslår dock att vi alla borde sluta göra det. Det var länge sedan Ubuntu var den bäst fungerande distron där ute, Ubuntu var aldrig ens bra. Det var bara det alla andra var sämre... Men numera har andra distros kommit ifatt och förbi!

Jag brukar själv föreslå Manjaro numera. Och jag gör det nu också

Att rekommendera Manjaro, Arch eller andra rolling release distros till nybörjare känns oansvarigt.
Du är aldrig mer än en uppdatering bort från att något inte fungerar längre och om du inte är van så är det fan inte enkelt att lista ut vad som gått fel.

Vill du leva på den farliga sidan så fine, men rekommendera inte nya att göra det också bara för att du känner att Ubuntu, Mint, Debian eller liknande är "för enkla" för dig.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Att rekommendera Manjaro, Arch eller andra rolling release distros till nybörjare känns oansvarigt.
Du är aldrig mer än en uppdatering bort från att något inte fungerar längre och om du inte är van så är det fan inte enkelt att lista ut vad som gått fel.

Vill du leva på den farliga sidan så fine, men rekommendera inte nya att göra det också bara för att du känner att Ubuntu, Mint, Debian eller liknande är "för enkla" för dig.

Jag har gjort det förr med lyckat resultat. Manjaro är inte riktigt lika bleeding edge som Arch. Så jag håller inte med dig. Ubuntu har gått sönder för mig oftare än Arch har gjort när jag uppdaterar major-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kanon! Jag ser nu att du har Nvidia GPU, det är viktigt att du väljer de "ofria", "proprietära", "stängda" (kärt barn har många namn) nvidia-drivrutinerna. Jag rekommenderar också att välja LTS-versionen av kärnan för bästa kompabilitet med GPU-drivers.

Lycka till!

Japp tog den precis och första booten av USBn verkar det funka finfint.
Install pågående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Att rekommendera Manjaro, Arch eller andra rolling release distros till nybörjare känns oansvarigt.
Du är aldrig mer än en uppdatering bort från att något inte fungerar längre och om du inte är van så är det fan inte enkelt att lista ut vad som gått fel.

Vill du leva på den farliga sidan så fine, men rekommendera inte nya att göra det också bara för att du känner att Ubuntu, Mint, Debian eller liknande är "för enkla" för dig.

Jag är inte helt grön på linux.
Kör Debian som server os så jag har någorlunda vana av kommandotolken.
Men när det gäller desktop os så är jag rätt lat av mig.
Man vill inte spendera det mesta av tiden med att lösa/googla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Att rekommendera Manjaro, Arch eller andra rolling release distros till nybörjare känns oansvarigt.
Du är aldrig mer än en uppdatering bort från att något inte fungerar längre och om du inte är van så är det fan inte enkelt att lista ut vad som gått fel.

Vill du leva på den farliga sidan så fine, men rekommendera inte nya att göra det också bara för att du känner att Ubuntu, Mint, Debian eller liknande är "för enkla" för dig.

Manjaro har aldrig kraschat för mig på 5 år pga att jag uppgraderat systemet. Har nån gång blivit svart när jag uppgraderat till nyaste kärnan men då är det bara starta med den gamla och ta bort den man nyss la till. Ubuntu och andra distros har jag däremot haft massa problem med. Just därför jag stannat vid Manjaro, för att skiten aldrig kraschar.