Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Imorse lyckades jag hitta till Gnomes version av Software programmet och den funkade men inte Ubuntus.
Kom lite updateringar idag som verkar ha löst problemet med Ubuntu Software.
Nu funkar bägge.

Vad är säkraste sättet att installera drivisar från nvidia för att det ska fungera under uppdateringarna?
Köra på "Ytterliggare drivrutiner" och välja senaste proprietär eller ska man låta installern fixa drivisar (om man låter installern fixa så går det ej att växla mellan proprietär och nouveau senare)

Vad är löst? jag testade ju, idag.. *gnäll* ser du nu annat än recommenderade apps när du startar butiken? 👀 jahopp 🙂

Nvidias senaste proprietära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Vad är löst? jag testade ju, idag.. *gnäll* ser du nu annat än recommenderade apps när du startar butiken? 👀 jahopp 🙂

Nvidias senaste proprietära.

Jo jag testade imorse med men det gick inte. Sen kom jag hem och körde apt update && upgrade och
då helt plötsligt så var allt som det ska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av It-nisse:

jag håller med "mus" är trevligt i en del kontext

en del kontext??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jo jag testade imorse med men det gick inte. Sen kom jag hem och körde apt update && upgrade och

Då skippar jag att testa
Nu har jag labbdatorn igång igen efter lite kabeldragning, så heja till om du vill ha något verifierat
PS. jag hatar datakablar DS. hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Då skippar jag att testa
Nu har jag labbdatorn igång igen efter lite kabeldragning, så heja till om du vill ha något verifierat
PS. jag hatar datakablar DS. hahaha

Ja nåt kommer jag säkert stöta på under kvällen
Grymt att ni har tålamod med mig.
Hade nog gett upp annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ah-ohh, jag APTade inte, forgottade eller undermedvetet lat 😎 men tacka ja till att butiken hade en grön uppdatering iaf. 😜

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Ja nåt kommer jag säkert stöta på under kvällen
Grymt att ni har tålamod med mig.
Hade nog gett upp annars...

Sitter jag vid datorn, så har jag ju oftast tiden.. och då jag har en specifik dator för ändamålet där jag testar saker innan jag implementerar dem på mina egna datorer, så gör det inget om jag kraschar installationen miljoner gånger på den datorn
Samt jag vet själv hur jäkla frustrerad jag var första halvåret med linux... jag var påväg att ge upp hundratals gånger om det inte hade varit för de som hjälpte mig..
Så kan jag göra något gott för någon annan, så är det bara kul att ge tillbax lixom

Edit:
Men nu är det dax för lite mat, så jag försvinner i 30-45 minuter.

Permalänk
Medlem

För mig är det rätt stor skillnad på vad jag vill använda i teorin och i praktiken. I teorin så känns rolling release bättre, och jag tyckte pacman och PKGBUILDs kändes genialiska när jag testade Arch sist, så för mig tror jag Arch Linux eller alternativt Debian skulle vara bäst egentligen. Tyvärr så är det så att livet blir så mycket enklare när man kör Ubuntu eftersom det är den mest spridda distron och standardalternativet än idag. Så därför har det blivit så att jag efter 13 år med olika distar hamnat i att använda gamla vanliga Ubuntu. På jobbdatorer blir det till och med Ubuntu LTS, då vet man att allt funkar och en gång vart annat år kan jag leva med att lägga mån dag på uppgraderingen. Som sagt, ska man installera lite obskyra program, SDKer och liknande i jobbet så är det oftast Ubuntu som antas så det har varit mest smärtfritt för mig. Är det t något paket som är för gammalt (cmake t ex) så bygger jag det själv ändå.

Så ifall du vill ha det mest smärtfria skulle jag rekommendera Ubuntu LTS även om det är lite tråkigt.

Sedan är det viktigt att skilja på distro och desktop. Själv kör jag en väldigt obskyr desktop (MATE+Xmonad) med med stabila Ubuntu under vilket förenklar att replikera min setup på nya maskiner (sker varannan månad ofta). Testar Arch med jämna mellanrum, men allt kräver fler manuella steg där. Kanske är jag bara för lat för att lära om. Kanske skulle Debian ge mig det bästa av båda världarna, liknande Ubuntu med med rolling release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granskog:

För mig är det rätt stor skillnad på vad jag vill använda i teorin och i praktiken. I teorin så känns rolling release bättre, och jag tyckte pacman och PKGBUILDs kändes genialiska när jag testade Arch sist, så för mig tror jag Arch Linux eller alternativt Debian skulle vara bäst egentligen. Tyvärr så är det så att livet blir så mycket enklare när man kör Ubuntu eftersom det är den mest spridda distron och standardalternativet än idag. Så därför har det blivit så att jag efter 13 år med olika distar hamnat i att använda gamla vanliga Ubuntu. På jobbdatorer blir det till och med Ubuntu LTS, då vet man att allt funkar och en gång vart annat år kan jag leva med att lägga mån dag på uppgraderingen. Som sagt, ska man installera lite obskyra program, SDKer och liknande i jobbet så är det oftast Ubuntu som antas så det har varit mest smärtfritt för mig. Är det t något paket som är för gammalt (cmake t ex) så bygger jag det själv ändå.

Så ifall du vill ha det mest smärtfria skulle jag rekommendera Ubuntu LTS även om det är lite tråkigt.

Sedan är det viktigt att skilja på distro och desktop. Själv kör jag en väldigt obskyr desktop (MATE+Xmonad) med med stabila Ubuntu under vilket förenklar att replikera min setup på nya maskiner (sker varannan månad ofta). Testar Arch med jämna mellanrum, men allt kräver fler manuella steg där. Kanske är jag bara för lat för att lära om. Kanske skulle Debian ge mig det bästa av båda världarna, liknande Ubuntu med med rolling release.

Teoretiska lockelsen med rolling release är jag helt med om det låter underbart att bara installera en gång och sedan uppgraderas det efter hand och aldrig en grund installation igen.
Men som du säger.. teorin och praktiken går inte riktigt hand i hand.
Så hur länge har du kört ubuntu som main system?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag testade lite idag med några distros.
Den första jag bootade var Ubuntu Budgie 21.04.
Installationen gick bra men efter första starten såg det inte roligt ut.
Upplösningen var 1024x768 eller nåt sånt. Gick inte att ändra i inställningarna.
Provade att installera senaste nvidias drivisar genom "Ytterliggare drivrutiner" men
det failade pga dependencies. Welcome screen crashade och halva systemet är på eng.

Provade sedan openSUSE Leap.
Startade från USB men kunde inte se mycket. Allt var förvrängt
så verkar vara nåt med grafiken.

Provade sedan Solus Linux.
Installationen gick fint. Upplösningen var korrekt från start.
Gick dock ej att köra i 165Hz som är skärmens uppdateringsfrekvens eftersom
skärmen blir mycket mörk och det går ej att se lätt. Får köra i 144Hz.
Fick en popup om uppdateringar. Lät den installera och allt gick ok.
Sen startade jag om och kommer endast fram till en blinkande _
Ingen loginruta eller kommandotolk.

Hårdvaran jag har är väl ganska standard och ett par år på nacken. Så inget nytt.
z390 moderkaka, i7 8086K, GTX 1660 Super. Inga andra gadgets förutom mus och tngb inkopplat.

Ska det verkligen vara så här svårt 2021?
Är väldigt sugen på att byta ut min Windows 10 men det ser ju inte alls smidigt ut.
Har ni några tips? Prova Fedora kanske?
Jag spelar inte mycket så dem fria spelen som finns duger för mig i linux.

Har några öl och hela kvällen till godo

Nu är vi uppe i 6 sidor Så nu får du göra en liten Lista med distros du testat och en liten 1 till 5 betygs sättning juh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nu är vi uppe i 6 sidor Så nu får du göra en liten Lista med distros du testat och en liten 1 till 5 betygs sättning juh

Haha ja men jag är ju så kass på att formulera mig.
Hade gärna skrivit nåt. Rullar på fint i Ubuntu här.
Har iofs inte mycket installerat. Rhythmbox för lite musik. Likaså Spotify. Funkar prima.
Signal och Whatsapp funkade faktiskt också vilket jag inte ens visste fanns på linux.

Allt som jag använt i Windows har jag nu fungerande i Ubuntu fast en del är inte lika smidigt
som i Windows. Terminalen används i princip endast till ssh.
Har liksom inget annat där att göra heller. Resten finns ett musklick bort i dockan.

Det som återstår är att hitta en webbläsare som jag trivs med. Just nu kör jag Firefox
men den har jag aldrig gillat. Körde Chrome i Windows men hade gärna skippat Google
nu när jag ändå gjort resan.

Vad finns det för bra alternativ till webbläsare?
Finns ju en del i butiken men vet inte hur bra stöd dem har för diverse tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Finns ju en del i butiken men vet inte hur bra stöd dem har för diverse tekniker.

Prova Pale Moon.

Baserad på Firefox men betydligt vettigare UI. Har kört den i många år både på Windows och Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Har iofs inte mycket installerat. Rhythmbox för lite musik. Likaså Spotify. Funkar prima.
Signal och Whatsapp funkade faktiskt också vilket jag inte ens visste fanns på linux.

Allt som jag använt i Windows har jag nu fungerande i Ubuntu fast en del är inte lika smidigt
Har liksom inget annat där att göra heller. Resten finns ett musklick bort i dockan.

Det som återstår är att hitta en webbläsare som jag trivs med. Just nu kör jag Firefox
men den har jag aldrig gillat. Körde Chrome i Windows men hade gärna skippat Google

Firefox gillar jag då den går att stuka om i about:config och spärra/ändra/lägga till olika saker. Jag har lyckats få den ganska resurssnål. Jag körde den i windows förr oxå.
Men om du gillar chrome men ogillar google, så kika på chromium som webbläsare.

Det ända jag saknar i Linux är Adobe Photoshop och microsofts Excel... Gimp är sådär kompensation men ibland blir jag tvungen att köra photoshop på min win7 offline dator.. Lika så vissa Excel dokument, främst från myndigheter blir jag tvungen att köra i offline datorn då varken libre, open eller free office klarar av vissa beräkningsformler som använts.
Men för övrigt har jag klarat att hitta substitut ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag har kört Brave (Chromiumbaserad) sedan förra helgen och det har fungerat bra, så det kanske kan vara ett alternativ: https://brave.com/linux/#release-channel-installation

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Det är inte endast så enkelt som att något ska funka med Distros, DEs eller Browsers eller, what ever, utvecklarna bakom får också sköta sig och inte göra något stupiD så att hela poängen med Linux går åt bokskogen, om det så är principer eller, värre.
Tänker inte fördjupa mig mer än så dock. 😜 *gömmer mig* 😎

MvH - Bambi'no

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Opera finns ju. Vet inte hur bra den är numera. Har själv kört Firefox sedan Netscape
Edit:
Installerade Opera själv nu för att jag var nyfiken. Känns rätt bloatat. Var mycket jag ville stänga av...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Inaktiv

åhh... Netscape... det var tider det

Permalänk
Medlem

Provade Brave. Möttes av nåt tjatande om att Tjäna tokens så den åkte direkt.
Opera är lite för mycket nu. Var bra i början. Netscape kör jag på min gamla G3
Gnome Web verkar vara i min smak. Simpelt. Får testa den en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Provade Brave. Möttes av nåt tjatande om att Tjäna tokens så den åkte direkt.
Opera är lite för mycket nu. Var bra i början. Netscape kör jag på min gamla G3
Gnome Web verkar vara i min smak. Simpelt. Får testa den en stund.

Går att stänga av, jag kör brave och är nöjd efter lite konfiguration.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Opera är najs! ser att vissa kastar pajer på mig.
Det här med workspaces gillar jag. en för skola, jobb, forum, lek och vad annat man nu kan tänkas ha. Använder det faktiskt mer än jag trodde. Bra sätt att få bort tabbar som annars bara ligger och stör. Kanske att andra har den här funktionen med. Någon får gärna säga om de vet.

En annan väldigt bra funktion är inbyggd konverterare. Om det står "10 inches" någonstans så markerar jag texten och den ger mig svaret 25.4 cm.
Fungerar på volym, längd, temperatur, hastighet, valutor och allt annat som har två/fler standarder. Det är en så liten men bra funktion.
Det enda jag hittat som plug till chrome eller firefox är en snabbknapp där man ändå får skriva in siffrorna själv.
Att ctrl+tab går till den senast använda tabben är också trevligt. Det går dock att ställa in i de andra med om än att det inte är där från början.

I Chrome när man startar picture in picture på en video så blir det högst 1/4 av skärmen verkar det som. Opera ger en möjlighet till valfri storlek. Firefox leder dock den här ligan då man kan ha hur stora som helst och hur många som helst vilket man inte använder så ofta. Men det går!

Så fort en text är markerad så dyker en ruta upp som frågar "search" och "copy" precis som enhetsomvandlaren visar. Du slipper alltså högerklicka och leta efter search eller copy vilka åtminstone jag använder 95% av gångerna.

Det folk refererar till som bloat är att integrering finns med messenger, whatsapp, IB, spotify och mer som jag aldrig använt. Men det stör heller inte.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nu har ikoner försvunnit i 2 olika program.
I Gnome Weather så ser man ju annars små bilder som representerar väder. Dem är borta.
Man ser en typ av "placeholder" för själva ikonen som ska vara där. Samma sak är det i Remmina.
Hela panelen med snabbknappar uppbygt av samma symboler som i Väder programmet.
Se bifogad bild. Har till och med provat att installera om Manjaro utan att pilla med något speciellt.
Gnome Weather
Googlade utan att hitta något vettigt.

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Har inte pillat i terminalen något utan detta är ren, fräsh och ny installation av Manjaro och några standardprogram
från programbiblioteket.

/S

ps. Kämpar på fortfarande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu har ikoner försvunnit i 2 olika program.
I Gnome Weather så ser man ju annars små bilder som representerar väder. Dem är borta.
Man ser en typ av "placeholder" för själva ikonen som ska vara där. Samma sak är det i Remmina.
Hela panelen med snabbknappar uppbygt av samma symboler som i Väder programmet.
Se bifogad bild. Har till och med provat att installera om Manjaro utan att pilla med något speciellt.
Gnome Weather
Googlade utan att hitta något vettigt.

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Har inte pillat i terminalen något utan detta är ren, fräsh och ny installation av Manjaro och några standardprogram
från programbiblioteket.

/S

ps. Kämpar på fortfarande....

Manjaro har jättekonstiga beroenden i sina paketuppsättningar. Du kan kolla så att du har gnome-icon-theme installerat alternativt testa gnome-icon-theme-symbolic. Det låter som att ikonerna länkas dynamiskt för att minska paketstorlekarna på Gnome-paketen och att man sedan glömt att installera de dynamiska biblioteken för ikonerna. Detta är enbart en gissning dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Manjaro har jättekonstiga beroenden i sina paketuppsättningar. Du kan kolla så att du har gnome-icon-theme installerat alternativt testa gnome-icon-theme-symbolic. Det låter som att ikonerna länkas dynamiskt för att minska paketstorlekarna på Gnome-paketen och att man sedan glömt att installera de dynamiska biblioteken för ikonerna. Detta är enbart en gissning dock.

Dem var inte installerade så jag installerade dem och startade om, samma fel.
Återinstallation finns som tillval och det löste inte heller problemet.
Jag kollade vilka icons det rör sig om i paketinfo och dem iconerna var
på plats i filsystemet så det var inte att dem saknades.

Avinstallerade programmet och installerade igen och då funkade det som vanligt.
Frågan är eftersom det inte var bara väder programmet utan Remmina också, vad mer som är trasigt.
Med tanke på att jag inte gjorde några ändringar i systemet och installerade bara ett par program genom
programbiblioteket så känns det inte bra
Vanligtvis är det väl alltid user error...

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött nu... Fick ett "Systemfel" nu på morgonen när jag startade datorn.
Ser ut att ha något med nvidia drivisen att göra. Funkade bra igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Börjar bli trött nu... Fick ett "Systemfel" nu på morgonen när jag startade datorn.
Ser ut att ha något med nvidia drivisen att göra. Funkade bra igår...

Jag tror att du måste utveckla lite vad systemfel innebär. Nvidia brukade vara ett vanligt problem. Det är anledningen till att jag inte använder en Display Manager, eftersom dom tenderar att fastna i en restart-loop när dom krashar pga trasiga grafikdrivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tror att du måste utveckla lite vad systemfel innebär. Nvidia brukade vara ett vanligt problem. Det är anledningen till att jag inte använder en Display Manager, eftersom dom tenderar att fastna i en restart-loop när dom krashar pga trasiga grafikdrivrutiner.

Ja rubriken sa systemfel sen i beskrivningen stod något med nvidia.
Försökte kopiera ut texten men då fick jag bara ut en länk någon fil i filsystemet.
Menar du att du kör console endast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Försökte kopiera ut texten men då fick jag bara ut en länk någon fil i filsystemet.

Nu har jag inte läst alla sidor men några och det ser ut som du använder ett nvidiakort. jag skulle peka på pop-os med nvidiadrivers. De har en speciellt version av oset för nvidia och non-nvidia. pop-os bygger på ubuntu så det är väldigt lätt att hitta svar på frågor å tuts etc.
och som någon skrev i början använd allt engelska om du kan. Det är A-O när det kommer till felsökning av konstiga errors.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag startar med enbart en tty och sedan loggar jag in och skriver `startx` som anropar vad jag skrivit i min `~/.xinitrc`. Min .xinitrc innehåller sedan `exec i3`.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag startar med enbart en tty och sedan loggar jag in och skriver `startx` som anropar vad jag skrivit i min `~/.xinitrc`. Min .xinitrc innehåller sedan `exec i3`.

Nu är jag ju nybörjare och försöker komma undan Windows så jag håller allt väldigt default
men det vill sig helt enkelt inte. Dem flesta distros jag provat i 2-3 dagar brukar strula förr eller senare.
I det stora hela känns det som att alla konstigheter jag träffat på rör själva fönsterhanteraren
och inte något med hårdvaran.
Känns väldigt oslipat på något sätt.
Igår lekte jag lite med gnome extensions och det tog inte många minuter innan gnome-shell crashade för mig.
Och då hade jag kanske provat 3 tillägg för att få fram en docka som inte göms så fort jag klickar
på skrivbordet. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nu har jag inte läst alla sidor men några och det ser ut som du använder ett nvidiakort. jag skulle peka på pop-os med nvidiadrivers. De har en speciellt version av oset för nvidia och non-nvidia. pop-os bygger på ubuntu så det är väldigt lätt att hitta svar på frågor å tuts etc.
och som någon skrev i början använd allt engelska om du kan. Det är A-O när det kommer till felsökning av konstiga errors.

Jag tror jag provade PopOS vid 2 tillfällen i början.
Lite som Manjaro med inbyggda drivers för grafik, vilket underlättar en hel del