Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk

En konspiration. Våra politiker vet om hur korkad lagen är på alla sätt. Men de vill ge kulturstöd till olika saker i sverige. Detta stöd finansieras delvis med skatten. Vissa partier vill säkerligen sänka detta stöd, andra höja. Ingen av de 8 riksdagspartierna vill helt ta bort stödet.
Och en del av finansieringen kan då vara den dolda avgiften som copysweden tar ut. Denna avgift skapar mycket hat hos en liten grupp högljudda individer på olika datorforum . Men alternativet att istället kompensera stödet med mer skattepengar hade fått mer kritik. Det är därför såpas få politiker engagerar sig i frågan.
*edit*
Så slopad "kassettavgift" på mobiltelefoner hade lett till mindre pengar till t.ex. de som håller på med teater och de börjar gnälla. Att sedan i princip ingen alls har privatkopierat en teaterföreställning på sin mobil har inte ett skit med saken att göra, de är bara ute efter pengarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, undrar i mitt stilla sinne hur en organisation som håvar in fruktansvärda mängder pengar utan att behöva åstadkomma någon specifik motprestation, alls kan ha "tuffa ekonomiska år" bakom sig?

Eller har de någon form av fasta utgifter annat än handläggarlöner, typ?

De har väl varit på förmånga konferenser och satt sprätt på alla pengar

Permalänk

Dags att en domstol (HD eller högre) bestämmer vad som avses med privatkopiering.
Själv så anser jag att privatkopiering är när jag ger bekanta, vänner en kopia av musik, film eller bilder från ett lagligt inköpt media eller köpt från en internetbaserad tjänst.
Så som det var då LP och kassettband var det som gällde.

Inte att det är när jag själv rippar en CD, DVD etc. Ej heller när jag flyttar eller kopierar mellan olika enheter jag själv äger.
Om en inspelningsbar enhet kopplas till Tv, exempelvis comhem och den enheten är krypterad och ej kan föra materialet vidare så ingen privatkopiering. Om det däremot är enhet som kan skicka filerna vidare så är det privatkopiering endast om filerna ges till andra personer.

Nackdelen för copysweden är att då faller hela deras marknad.
Ytterligare en sak som copysweden borde bli av med är att vara såväl domare, jury och bödel. Idag bestämmer copysweden själva vad som ska räknas som privatkopiering, de bestämmer vilka enheter som berörs samt att de bestämmer vilken summa som ska gälla.

Mina 5 cent
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Det är lite aftonbladet över tråden. Sweclockers rasar över copyswede! Kan vi få in er alla på ett foto där ni hytter med nävarna eller står med era armar i kors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Dags att en domstol (HD eller högre) bestämmer vad som avses med privatkopiering.
Själv så anser jag att privatkopiering är när jag ger bekanta, vänner en kopia av musik, film eller bilder från ett lagligt inköpt media eller köpt från en internetbaserad tjänst.
Så som det var då LP och kassettband var det som gällde.

Inte att det är när jag själv rippar en CD, DVD etc. Ej heller när jag flyttar eller kopierar mellan olika enheter jag själv äger.
Om en inspelningsbar enhet kopplas till Tv, exempelvis comhem och den enheten är krypterad och ej kan föra materialet vidare så ingen privatkopiering. Om det däremot är enhet som kan skicka filerna vidare så är det privatkopiering endast om filerna ges till andra personer.

Nackdelen för copysweden är att då faller hela deras marknad.
Ytterligare en sak som copysweden borde bli av med är att vara såväl domare, jury och bödel. Idag bestämmer copysweden själva vad som ska räknas som privatkopiering, de bestämmer vilka enheter som berörs samt att de bestämmer vilken summa som ska gälla.

Mina 5 cent
//Freezer

Domstolar har bestämt det här tidigare.

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt av artikeln att de baserar beslutet på att det gått dåligt för dem?

"Copyswede nu riktar blicken mot smarta klockor och aktivitetsarmband att organisationen har några tuffa ekonomiska år bakom sig"

Ändå bra att Morgan taigt upp detta i riksdagen att privatkopieringen är omodern, vilket den är. Jag har ingen i min bekantskapskrets som pysslar med detta.
Det tar för mycket energi att rippa cd-skivor etc. när det är en sökning bort på spotify!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, undrar i mitt stilla sinne hur en organisation som håvar in fruktansvärda mängder pengar utan att behöva åstadkomma någon specifik motprestation, alls kan ha "tuffa ekonomiska år" bakom sig?

Eller har de någon form av fasta utgifter annat än handläggarlöner, typ?

Vi pratar om ungefär 30 miljoner per år. Är det fruktansvärda mängder pengar?

Motprestation? Den utförs väl av de som de delar ut pengar till? Sen kan man ju diskutera hur mycket som stannar kvar hos copyswede för löner osv. Kan ju tänka sig att de borde kunna klara av en 90% gräns precis som för 90-kontona...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

De har väl varit på förmånga konferenser och satt sprätt på alla pengar

Brukar vara så. Samlingsmöte i Åre t.ex har nog skett. Undrar hur mycket som faktiskt går till ”kulturskapare”.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen juridiskexpert men hur Copyswede från början fick igenom sitt förslag är bortom mig

Om jag förstått det hela rätt är Copyswede någon form av representant för upphovsmän, ex musikartister, som på "deras begäran" tar ut en straffskatt för att enheter med lagring kan användas för illegal fildelning. Hur kan detta ens vara lagligt. I mina öron är det här ungefär jämförbart med att jag skulle ta ut en avgift från typ Toyota eftersom deras bilar gör det möjligt för en annan individ att köra på mig. Varför går inte stora tillverkare som Samsung och WD och stämmer dom?

Hade varit väldigt uppskattat om någon kunnat förklara mer ingående

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

De räknar in att spara ner playlists från tex Spotify och Netflix för att spela upp utan internetuppkoppling som privatkopering. 🤔

"Det är bakgrunden till varför man som privatperson för eget bruk och på ett lagligt sätt får spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan, spara ned poddar i mobilen eller spara ned texter till sin dator." https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Och det gör nog ändå hyffsat många. Men absurt för rimligtvis så har både Spotify och Netflix redan med i sina avtal med upphovsrättsägare att de får tillhandahålla den funktionaliteten.

Precis, vi betalar redan för den funktionen genom användaravtalet med Spotify och överenskommelsen med artisterna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Domstolar har bestämt det här tidigare.

Vilka domstolar och var kan jag läsa deras tolkning av vad privatkopiering avser.
Om det nu verkligen finns domstolsbelut om vad privatkopiering avser, varför följer då inte copysweden detta och dessutom hänvisar till domslutet.
Ta som med smarta klockor, om beslut finns så behöver inte copysweden ens fundera över om det är en enhet som ska räknas in eller ej. Det är bara att kolla i domstolsbeslutet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag bekräftar att copyswede lever i fel århundrade.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Ett tips till, stackars Copyswede. Går ju att spela upp bild på ett moddat graviditetstest också. Finns säkert några byte man kan lagra en hårt packat film på där. Så blir minimiavgift, men ändå. Tacka mig senare.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mycket gnäll, som väntat. Ni får väl trösta er med en vanlig klocka istället.

Rent krasst så känns gnällandet väldigt mycket som ett I-lands problem istället för något som drabbar gemene individ. Till skillnad från smarta telefoner och lagring i allmänhet, så är jag inte övertygad om nyttan kring smarta klockor. Däremot så kan jag hålla med om att det är fortfarande bisarrt hur mycket politiskt inflytande en organisation som Copyswede egentligen har.

Varför så rädd för "gnäll"? Finns det fog för kritik bör kritiken föras fram. Vill man leva som en golden retriever går det förstås bra, men då ska man inte gnälla på andras väl förankrade kritik - för DET är planlöst gnäll.

Tycker Copyswede verkar ha tjänat sitt syfte och bör läggas till historien, lite som man gjorde med tv-licensens format. Modernisera och förbättra!

Permalänk
Medlem

Hur flyttar man över musiken till en Smart klocka? Jo antingen via en mobil eller en dator som vi redan betalar för. Varför ska vi betala dubbel?

Permalänk
Medlem

Med risk för att dra på mig moderatorernas sauron-blick så vill jag hävda att det här bara är resultatet av vad Svenskarna röstar fram i rikstadsvalen.

Det finns ju en större falang inom svensk politik som ser det som sin uppgift att skatta ihjäl varendaste svensk som har en inkomst.

Ett lysande exempel är ju våra nödvändiga fordon:
Regeringen i mitten av 2000 talet: Förnybart är jättebra, kom fort alla och köp en etanolbil! Vi lovar att den blir mycket billigare att använda än alla andra bränslen!
Regeringen några år senare: Oj vad många etanolbilar det finns, dax att ta fram skatte hammaren!
Ägarna: "WTH? min nästan nya bil är svindyr att använda och har nästan noll värde!"

Regeringen i mitten av 2010 talet: Elektriskt är jättebra, kom fort alla och köp en elbil! Vi lovar att den blir mycket billigare att använda än bränsledrivna bilar!
Regeringen snart: Oj vad många elbilar det finns!.......hammertime!

Den attityden sipprar såklart genom i alla beslut och lagar.
Så när ytterligare skatter ska tas ut på någonting så borde inte medelsvensson vara förvånad längre

Permalänk

"och poddar"
Varför nämner han ens poddar, podcasters får väl inte ta del av de här pengarna?!
Eller?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi pratar om ungefär 30 miljoner per år. Är det fruktansvärda mängder pengar?

Motprestation? Den utförs väl av de som de delar ut pengar till? Sen kan man ju diskutera hur mycket som stannar kvar hos copyswede för löner osv. Kan ju tänka sig att de borde kunna klara av en 90% gräns precis som för 90-kontona...

Det rör sig om betydligt större belopp än så, se resultaträkningen i deras årsredovisning för 2020.

Det funkar väl så att de delar ut de pengar som finns över när de fasta kostnaderna, typ löner, lokaler, etc, är betalda? De är väl inte ålagda att betala ut någon fast summa varje år, dvs det finns ingen specifik motprestation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Efter lite googlande har jag kommit fram till. Vi har 14st organisationer för kulturskapare i landet som äger Copysweden. Dessa organisationer är ofta tysta i bakgrunden och det enda de är intresserade av är att få så mycket pengar som möjligt från copysweden. Copysweden i sin tur kan ses som en målvakt som gör mycket skit, men skiten stannar emot dem och deras ägare går helt fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Varför så rädd för "gnäll"? Finns det fog för kritik bör kritiken föras fram. Vill man leva som en golden retriever går det förstås bra, men då ska man inte gnälla på andras väl förankrade kritik - för DET är planlöst gnäll.

Tycker Copyswede verkar ha tjänat sitt syfte och bör läggas till historien, lite som man gjorde med tv-licensens format. Modernisera och förbättra!

Jag la precis fram fog för mina synpunkter, vilket du även citerade, men som du inte ens bemödar dig att svara på så jag undrar vem som är egentligen "planlöst gnällig" egentligen.

Övertala mig istället om anledningen varför DU behöver en smart klocka till den grad att det här gör dig så upprörd att du inte kan föreställa dig ett liv utan en.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som: jag måste betala för jag eventuellt PRIVATkopierar så då får jag väl se till att göra det då; rippa spotify dagarna i ända och dela ut till familj och vänner. Till slut behöver ju inte heller spotify så win/win

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

...och jag som hade tänkt att börja gräva chia

Med smarta klockor?

Permalänk
Medlem

Dags att starta sin egen plex server med spotify rippar snart då

Permalänk
Medlem

Herregud alltså det här är bland det dummaste jag har hört, hur stor del av befolkningen som äger smarta klockar tankar rippad musik?

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Jag ser det som: jag måste betala för jag eventuellt PRIVATkopierar så då får jag väl se till att göra det då; rippa spotify dagarna i ända och dela ut till familj och vänner. Till slut behöver ju inte heller spotify så win/win

Nej, det räknas som piratkopiering du får inte göra så.

I början var kasseavgiften till för att täcka inkomstbortfall hos artister när folk gjorde kopior istället för att köpa ny musik. Det kan vara en kopia av en polare, men även en kopia för att själv kunna ha samma låt på flera ställen.

Idag handlar det om att det finns 14 kulturorganisationer som vill ha mer pengar. Det är svårt att få mer skattepengar från staten. Men det finns några lätta offer som är datanördar som man kan pressa pengar på, har man bara en målvakt copysweden mellan så slipper man all skit tillbaka trots att de äger copysweden.

Frågan är inte om det idag finns en negativ korrelation mellan:
Hur mycket datateknik man köper och hur mycket man privatkopierar upphovsrättskyddat material istället för att köpa en ny exemplar så det blir ett försäljningsbortfall? Jag tänker att de som idag köper en musikcd och spelar in på en kassettband, hdd etc, troligen inte är samma kundgrupp som köper mängder med TB hårddiskar, mobil med stort lagringsutrymme osv,

För min personligen så är det otroligt omständligt att privatkopiera då jag inte ens enkelt kan få tag på något upphovsrättskyddat material som jag får privatkopiera. Spotify, netflex, youtube, google play etc. Nej man får ej privatkopiera därifrån. Jag tror inte ens de artister jag lyssnar på släpper deras musik på ett sätt som jag ens lagligt kan privatkopiera den på. (de spelas ej på svensk radio)

Permalänk
Medlem

Det här är så jävla korkat, Mattias Åkerlind är en pajas och Mogge en inkompetent idiot som pekar på problemet utan att lösa det. Lägg ner Copyswede och gör Mattias arbetslös, hur svårt ska det vara?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Med smarta klockor?

Ja, precis. Jag var dock ironisk

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mycket gnäll, som väntat. Ni får väl trösta er med en vanlig klocka istället.

Rent krasst så känns gnällandet väldigt mycket som ett I-lands problem istället för något som drabbar gemene individ. Till skillnad från smarta telefoner och lagring i allmänhet, så är jag inte övertygad om nyttan kring smarta klockor. Däremot så kan jag hålla med om att det är fortfarande bisarrt hur mycket politiskt inflytande en organisation som Copyswede egentligen har.

Vilket trams. Bara för att det är ett "I-landsproblem" ska man inte få se felaktigheter i det? Det är inte direkt som att Copyswede gör någon sammanhällsnytta med det här, de påstår sig inte ens hjälpa miljön med denna avgift.

Och är ett brott okej bara för att det inte drabbar gemene man utan bara några få?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edvin-89:

Ok så bara för att det finns några modeller av smartklockor som kan spela upp musik, så ska man suga ut pengar för all armburen teknik (klockor, armband). Skit ner er

Nej det låter ju helt klart illa, det håller jag med om.

Men om man sätter det i en jämförelse. Här i Sverige gillar vi ju vanligtvis att göra individuella bedömningar för alla som ska ha rätt till nån form av bidrag. En jätteapparat som kostar massor av pengar. I Finland löser de det på ett annat sätt, de räknar ut ett värde och sen får alla det oavsett hur mycket eller lite man tjänar. De sparar mängder av pengar på detta vis.

Vill du då betala en högre skatt för att nån eller några ska utvärdera alla klockmodeller som kommer ut om de ska ha denna avgift eller inte? Eller är det bättre med en mycket mindre avgift rakt över hela ledet?

Säger inte att nått är rätt eller fel här, jag blir bara lite provocerad av alla arga åsikter från människor som inte orkar tänka efter varför man egentligen tycker det man tycker.

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli väldigt hög tid att lägga ner copyswede? Parasitverksamhet