Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har skummat igenom internet för att försöka hitta någon som argumenterar för att bra att copysweden tar ut avgifter på mobiltelefoner. Det finns faktisk några på facebook, de är väldigt få. Och bara av en ren slump så råkar de ha ett jobb där de får pengar ifrån copysweden. -Vilket otroligt konstigt sammanträffande.

Argumenten är följande. Spotify m.m har funktion för att kunna spara musik och filmer offline. När man sparar låten/filmen lokalt så man kan lyssna offline, så är det en privatkopiering enligt vårt rättsväsende. -Det har ju varit en tvistemål om just denna definition, där hovrätten kom fram till denna tolkning.
Om privatkopiering inte hade varit tillåtet så hade Spotify m.m kunnat ha denna funktion att spara låtar för offlinelyssning. Och det innebär att väldigt många idag privatkopierar musik och filmer.

Problemet med resonemanget ovanför är att Spotify m.m knappast har funktionen för att ladda hem musik och filmer offline utan upphovsrättsinnehavarens godtycke. När det gäller låtar så finns det en logik i att artisten får mer betalt ju mer man lyssnar på deras låt, men även om man har laddat hem offline så går det ha en räknare. Eller så kan musiktjänsten göra så att om man väljer att ladda hem en låt så får artisten mer betalt. Och det blir lite som förr att om en person köper en musikcd och lyssnar en gång så får artisten en viss summa, om personen dagligen lyssnar på denna musikcd, så får artisten inte ett skit mer.
-Det kan ju låtas taskigt, men detta är typ standard idag för det mesta som säljs.

*edit*
Angående korrekt definition på ordet privatkopiering så är det såklart vårt rättsväsende som har detta. Precis samma som vad är stöld, mord osv. Det är inte SAOL, nationalencyklopedin, wikipedia etc som definierar ordet.
Så offlinelagring av musik är korrekt just nu en privatkopiering även om man tycker detta är helt galen definition av ordet.

Problemet är att vissa använder cirkelargument. Som att vårt rättsväsende säger något, då måste vi anpassa oss till det. Istället för att fundera på att lagboken kanske inte är helt felfri och man kanske får anpassa våra lagar efter hur verkligheten ser ut? Det är ju rimligt att alla lagar som gällde på 1600 talet, kanske inte är så bra anpassade för hur samhället ser ut idag. Och när pratar man datorteknik, så har utvecklingen där gått snabbare än mycket annat och det krävs att lagtexter då hänger med.

*edit2*
Argumentet för privatkopieringsersättningen har varit följade.

1: Upphovsrättsinnehavare förlorar pengar när folk kopierar deras produkter istället för att köpa ett nytt exemplar.
2: För att minska problemet ovanför tillkom kassettavgiften som kompenserar på ett hyfsat rättvist sätt, då sambandet mellan hur många tomma kassettband man köper och kopior man gör väldigt ofta hänger ihop.
3: Ny teknik gjorde kassettband förlegade, de gjorde då lagstiftningen teknikneutral. Och det finns såklart ett samband mellan hur stort minne på mp3 spelaren folk köper och hur mycket de brukar privatkopiera. Detsamma med tomma cdr skivor.
4: När de första smartphones kom så ersatte de mp3 spelaren, den enda skillnaden var att sambandet mellan hur mycket minne man har på dem och hur mycket man privatkopierar kraftigt minskade.

Dessa 4st punkter ovanför stämmer, man kan ha olika åsikter hur rätt kassetavgiften var. Men inget felslut i argumenten.

Men därefter så har folk slutat göra kopior som leder till att upphovsrättsinnehavare förlorar försäljning av nya exemplar. Och det har istället blivit logiska argumentationsfel av typen:
* Ingen katt har två svansar
* En katt har en svans mer än ingen katt
* Alltså har en katt tre svansar

Alltså diskussion kring copysweden rätt att kräva pengar handlar inte alls om någon inkomstbortfall. Det handlar istället om att med de lagar vi har stiftat för att hantera problemet med att folk förr i tiden privatkopierade, så kan man göra tolkningar som att man kan kräva ersättning för det ena och andra. Och det är fullkomligt irrelevant att kunna bevisa att någon förlorar pengar för att lagra musik offline i t.ex. spotify.

Känslan är från min sida att om något är privatkopierat så kan man själv ha kontroll och välja, offline-läget i vissa tjänster är inte nära samma sak. Det är inte en kopia som du har kontroll över oberoende av ditt abonnemang ens, och troligen inte giltig för evigt eller obegränsade lyssningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Men om man sätter det i en jämförelse. Här i Sverige gillar vi ju vanligtvis att göra individuella bedömningar för alla som ska ha rätt till nån form av bidrag. En jätteapparat som kostar massor av pengar. I Finland löser de det på ett annat sätt, de räknar ut ett värde och sen får alla det oavsett hur mycket eller lite man tjänar. De sparar mängder av pengar på detta vis.

Vill du då betala en högre skatt för att nån eller några ska utvärdera alla klockmodeller som kommer ut om de ska ha denna avgift eller inte? Eller är det bättre med en mycket mindre avgift rakt över hela ledet?

Säger inte att nått är rätt eller fel här, jag blir bara lite provocerad av alla arga åsikter från människor som inte orkar tänka efter varför man egentligen tycker det man tycker.

Fast varför skulle vi lägga vikt vid om Copyswede skulle få högre kostnad i administration för att stjäla pengar mer korrekt än genom att ha schabloner på alla produkter?

Skrivet av Solaris:

Jag har läst artikeln men det hindrar ju inte någon för att ojja sig över att Copyswede vill ta ännu en avgift, den här gången på smarta klockor. Men det är väldigt lite konkreta förslag från enskilde person bakom inläggen som har en bättre lösning vilket får mig att undra om de tog sig tid att läsa artikeln.

Bättre lösning? Låt mig "privatkopiera" mina inköp bäst jag vill, utan att någon skall ha ersättning IGEN för det. Om EU kräver en dylik lag för det, så kan privatkopiering kort och gott förbjudas istället. Ytterst få som gör det och man kan naturligtvis fortsätta med det även om det skulle vara så hemskt att det måste bli olagligt att använda sina egna inköp som man vill.

Varför ser vi alla dessa kulturskapare som några som alltid måste få sko sig på andras bekostnad?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Som alltid med Copyswede har jag lite svårt att forstå hur dom tänker, utan det faktum att dom vill ha pengar.

Att folk i dag köper en cd skiva som dom ripper till mp3 och sedan kopierar till vänner med familj har jag riktigt svårt för att tro, är ju svårt att ha någon riktig statistik på sådant, men jag blir förvånad om ens 1 av 10000 gör det. För tanken kan ju inte vara att jag som har Spotify premium eller vad det nu heter för tiden, ska betala en extra avgift till Copyswede för att jag genom mitt Spotify(premium) abb kan lagra min musik på mitt armbandsur, det här är redan betald för genom förhöyd avgift hos Spotify. Varför ska Copyswede ha en extra avgift för något som jag redan betalar extra för? Mitt armbandsur kollar då o då om jag har giltigt abb hos Spotify, och är inte den info syncad mot Spotify's konto, slutar den tjänsten fungera. Oavsätt om jag har giltigt abb eller ej.

Så hur fungerar logiken i det här?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det är bara att börja protestera utanför Riksdagen. Kan Thunberg så kan väl ni?

Däriligger också problemet, mycket snack men jag ser ingen vilja från någon av er som vill engagera er i frågan för någon förändring heller utan det får politikerna sköta. Därav det här är ett typiskt I-lands problem med mycket gnäll där inget konstruktivt görs.

Skolstrejka för rätten att köpa smartklockor utan att betala copysweden en privatkopieringsersättning?
Jo man lär bli inbjuden på det ena och andra viktiga FN mötet.

Problemet är att frågan ställer 2st grupper emot varandra. Det framförallt storkonsumenter av elektronik som klagar på att de får betala en avgift för att rent teoretisk kunna göra privatkopieringen till deras pryl. Detta när det rent praktisk inte går, för allt media som vi använder är kopieringsskyddade.

Den andra gruppen består av kulturmänniskor som inte klarar av att skapa något som folk är villiga att betala tillräckligt för. Och de kommer då med argument att utan privatkopieringsersättningsavgift på smartklockor, så får de som håller på med teater inte betalt för deras arbete. Detta utan det minsta stryka sambandet att folk idag till stor del kollar på teater på deras smartklocka istället för att besöka riktig en teater.

Permalänk
Medlem

Problemet med copyswede är ju inte att de vill ha pengar, utan att de har carte blanche att ta ut avgifter som de själva har lust med, och det finns det inget folkligt stöd för. I en demokrati ska all makt utgå från folket, och så vitt jag kan se finns det ett rätt massivt motstånd mot detta. Copyswede är dödsdömda i längden, det här är bara konstgjord andning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Problemet med copyswede är ju inte att de vill ha pengar, utan att de har carte blanche att ta ut avgifter som de själva har lust med, och det finns det inget folkligt stöd för. I en demokrati ska all makt utgå från folket, och så vitt jag kan se finns det ett rätt massivt motstånd mot detta. Copyswede är dödsdömda i längden, det här är bara konstgjord andning...

I Sverige funkar inte demokrati på det viset, se till exempel folkomröstning kring trängselskatt i Göteborg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur blir det med aktivitetsband som inte har mediefunktion eller telefonfunktion i sig. De är rena aktivitetsband. Ska copyswede ha pengar för det också?

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

greeeedy!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Så länge skatten är bara för dom klockorna som har lagring och inbyggd musikspelare så är det ok, dom kan inte ha skatt på alla.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Så länge skatten är bara för dom klockorna som har lagring och inbyggd musikspelare så är det ok, dom kan inte ha skatt på alla.

Alltså alla smartklockor. Men varför är det okej? På vilket sätt förlorar kulturarbetare pengar på om man skulle välja att spara på sitt bredband och lagra musiken lokalt istället för att stream samma låt om och om igen? Om de får betalt per gång som man lyssnar, så går det göra en offline räknare.

För övrigt så är det idag väldigt ovanligt med att folk ens väljer att spara musik lokalt på smartklockan, då de flesta har med sig en mobil. Och om de skulle spara musiken lokalt någonstans så är det där.
De som lagrar musik lokalt på smartklockan är nog framförallt löpare som ej tar med mobilen och sedan har bluetoothhörlurar kopplade till klockan.

*edit*
Jag kollade snabbt på samsung watch 4 specifikationen. Lagringsutrymme lokalt är 16GB och det är ju bra att ha gott om plats för framtida uppdateringar, program och annat. Kanske man väljer att spara lite kartor offline för skogspromenaden.
Men så mycket lagra musik lokalt, ja det är väldigt få som gör. Att välja lagra filmer lokalt på klockan, det känns som en sak som folk gjorde på de första smartklockorna endast för att visa att det gick. Men ingen efteråt gör det.
Det är ju lite som att spela upp en film på ens miniräknare. Skitgrymt att visa att det går, men i praktiken kommer ingen göra detta.

Permalänk
Medlem

Så när ska de här jävla parasiterna avskaffas? Privatkopiering har varit i princip obefintligt en väldigt lång tid nu när allt är kopieringsskyddat eller strömmas.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Hur ofta har man inte en telefon, surfplatta och dator utöver klockan. Ska man betala avgiften för alla enheter man äger?

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt privatkopierar jag fortfarande ganska mycket. Samlar mycket film/serier på BluRay och gör med glädje backups mha Handbrake+AnyDVD som jag sen kommer åt via Plex. Jag har ju betalat för privilegiet, och dessvärre också fått betala ganska mycket för att kringgå kopieringsskydd som inte bör ha funnits på mediet till att börja med.

Var ett jävla armbandsur kommer med i bilden vet jag däremot inte. Synkar du t.ex. spotify för offlinespelning så känns det som ren och skär teknikalitet att det ska omfattas av vad Copyswede gör.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Rent praktiskt privatkopierar jag fortfarande ganska mycket. Samlar mycket film/serier på BluRay och gör med glädje backups mha Handbrake+AnyDVD som jag sen kommer åt via Plex. Jag har ju betalat för privilegiet, och dessvärre också fått betala ganska mycket för att kringgå kopieringsskydd som inte bör ha funnits på mediet till att börja med.

Var ett jävla armbandsur kommer med i bilden vet jag däremot inte. Synkar du t.ex. spotify för offlinespelning så känns det som ren och skär teknikalitet att det ska omfattas av vad Copyswede gör.

Rent praktiskt piratkopierar du då det är upphovsrättsintrång inte exemplarframställning för privat bruk när du kringgår kopieringsskydd. Copyswede betalar heller inte ut någon ersättning till filmmakarna för detta, en film som inte sänds på några av de stora TV-kanalerna kommer aldrig få en krona.

Offlinelista från Spotify är inte heller privatkopiering, då det inte är du som gör intrång i upphovsmannens ensamrätt enligt 12 § URL utan du använder en funktion som du betalar extra för och som Spotify redan ersatt upphovsmännen för.

Rent praktiskt så är det fler som privatkopierar med en diktafon än med en klocka, diktafoner slipper däremot avgiften p.g.a. ren godtycklighet. Givetvis är diktafoner mer lämpliga för att spela in ljud än klockor, och så stort intresse för att streamrippa på klockan finns nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det rör sig om betydligt större belopp än så, se resultaträkningen i deras årsredovisning för 2020.

Det funkar väl så att de delar ut de pengar som finns över när de fasta kostnaderna, typ löner, lokaler, etc, är betalda? De är väl inte ålagda att betala ut någon fast summa varje år, dvs det finns ingen specifik motprestation.

De 30 miljonerna är vad de får in på privatkopieringsavgiften på hårdvara, vilket är vad tråden handlar om. Läs årsredovinsningen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Hur blir det med aktivitetsband som inte har mediefunktion eller telefonfunktion i sig. De är rena aktivitetsband. Ska copyswede ha pengar för det också?

Brukar aktivitetsband som inte har mediefunktion eller telefonfunktion ha mycket minne? De tar inte ut någon avgift för enheter med mindre än 2Gb minne, så jag gissar nej. Men de kanske gör lätt för sig, vad vet jag. Avgiften blir då 2kr för 2Gb....

Skicka ett brev till din riksdagsledamot och klaga, kostar 10kr.

Permalänk

Jag vet inte ens hur man gör för att lägga in en MP3 på min Iphone, var så längesedan jag gjorde det.
Däremot har jag använt Spotify flitigt.
Varför ska Copyswede få pengar av mig för detta när jag streamar fullt lagligt.
Känns som Copyswede är korruption på högsta nivå.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag skrev ett inlägg om bakgrunden tidigare. Det skiljer sig lite. Du har inte förväxlat pirat/privat här. Men bakgrunden är nog av intresse även för dig ändå så jag länkar in inlägget här:

#19245738

Klicka för mer information
Visa mer

Det är alltså bakgrunden. Det var rimligt en gång i tiden. Med det sagt så är det inte alls lika rimligt i dagsläget

Jo, jag förstår... undrar mest varför det privata är inne och rotar så mycket i vad jag tycker borde vara statens jobb. Staten är den som ska ta ut tvingade avgifter och skatter, inte utomstående organisationer. Samma sak med PIRATkopiering och bluffakturor. Det är ju så himla uppenbart att det kommer utnyttjas till fel saker.

Men men, det är en relik som bör förkastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De 30 miljonerna är vad de får in på privatkopieringsavgiften på hårdvara, vilket är vad tråden handlar om. Läs årsredovinsningen igen.

Om endast 30miljoner ska fördelas över ca 151k medlemmar får varje medlem en tvåhundring. I princip en lite dyrare pizza i innerstan.
Så mycket bråk för lite pizza?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur kan man komma fem sidor in i en tråd och helt ha missat att detta inte har nåt med PIRATkopiering att göra. Varför missförstår folk detta gång på gång på gång?

Skrivet av joakim99:

Fast just detta har ju som du vet inget med copyswede att göra.

Alla som laddade hem musik hade ju bara "privatkopierat". Det är ju i grunden samma sak... Man rippar en skiva och sparar den på hårddisken.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pantsoff:

Alla som laddade hem musik hade ju bara "privatkopierat". Det är ju i grunden samma sak... Man rippar en skiva och sparar den på hårddisken.

Fast nej. Privatkopiering handlar om att du köper en kopia av en skiva (tex) och sedan gör kopior som du kan ha i bilen, eller ge bort till din morsa.
Piratkopiering handlar om att du aldrig köpt skivan till att börja med, och sedan tillhandahåller innehållet till fullständiga främlingar, samt att den version du laddat ner inte är lovlig till att börja med.

Se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering
vs
https://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Missade du citationstecknen? Tillvägagångssättet är den samma, men Copyswede ersätter inte piratkopiering.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Petterk:

@Shudnawz: Missade du citationstecknen? Tillvägagångssättet är den samma, men Copyswede ersätter inte piratkopiering.

Nej, tillvägagångssättet är inte detsamma. Privatkopiering förutsätter att du har en lagligt inköpt kopia i din ägo, som du senare kan producera ett begränsat antal kopior av för personligt bruk.
Piratkopiering (för de allra flesta) handlar om att du laddar ner innehåll från främlingar utan att ha tillgång till en laglig kopia hemma.

Rippa själv - ladda ner från nätet. Inte samma sak.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag la precis fram fog för mina synpunkter, vilket du även citerade, men som du inte ens bemödar dig att svara på så jag undrar vem som är egentligen "planlöst gnällig" egentligen.

Övertala mig istället om anledningen varför DU behöver en smart klocka till den grad att det här gör dig så upprörd att du inte kan föreställa dig ett liv utan en.

Det är kul hur du anser dig själv ha tolkningsföreträde när det gäller vad som "behövs" eller inte.

Man ska alltså komma till dig och "övertyga" dig om att man behöver något innan det ska anses rimligt? Ja okej.

Anledning till kritiken är väl snarare att de tar ut en schablonavgift för något som tekniken inte ens används för. För att betala "kreatörer" som individen som köpt klockan inte vill sponsra då de endast producerat skräp? Hade de producerat något som en stor skara uppskattat hade de inte behövt leva på Copyswede till att börja med.

Hade de istället tagit en liten peng för att smartklockorna inte är essentiella och skapar ett negativt avtryck på miljön så tror jag det hade varit lättare att smälta (för mig åtminstone). Självklart givet att den pengen gått åt till att faktiskt förbättra miljön på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, tillvägagångssättet är inte detsamma. Privatkopiering förutsätter att du har en lagligt inköpt kopia i din ägo, som du senare kan producera ett begränsat antal kopior av för personligt bruk.
Piratkopiering (för de allra flesta) handlar om att du laddar ner innehåll från främlingar utan att ha tillgång till en laglig kopia hemma.

Rippa själv - ladda ner från nätet. Inte samma sak.

Du läser in saker i inlägg som ingen skriver.

Postaren menade inte att det är privatkopiering därav citationstecknen. Jag menar inte att det är samma sak utan pekade på det postaren sade och det är att det är en rippad musik-cd i båda fallen. Det jag pekade på är att du ger dig in i en helt onödig diskussion där du tycks medvetet misstolka folk.

Om du har tillgång till en laglig kopia hemma är det fortfarande olagligt att ladda hem samma innehåll från någon annan, så jag vet inte om du vet vad privatkopiering är heller. Onödig diskussion att ta hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Alla som laddade hem musik hade ju bara "privatkopierat". Det är ju i grunden samma sak... Man rippar en skiva och sparar den på hårddisken.

Det är inte alls samma sak.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hade de istället tagit en liten peng för att smartklockorna inte är essentiella och skapar ett negativt tryck på miljön så tror jag det hade varit lättare att smälta (för mig åtminstone). Självklart givet att den pengen gått åt till att faktiskt förbättra miljön på något sätt.

Precis det finns många orsaker till att lägga på avgifter på smartklockor, där deras miljöpåverkan är en stor sak. Folk har haft olika argument för och emot kemikaliskatten, men alla förstår poängen bakom.

Men att lägga på extra kostnader på smartklockor för att det bl.a. ska gå till bl.a. teatrars inkomstförlust p.g.a. smartklockor. Så blir det samma för mig som att lägga på en avgift på smartklockor för vad som helst, varför inte ta att en extra avgift på smartklockor som ska gå till föreningar emot mäns våld emot kvinnor?

*edit*
Ser man på piratkopierings diskussionerna som var populära för 15år sedan så fanns det 2st sidor. De som sa att inget samband mellan piratkopiering och minskad försäljning går att bevisa, därav kan man inte påstå att det finns ett samband. Motståndarna hade andra argument. Men det fanns en debatt.

Idag när det gäller privatkopieringsersättningen. Så ser jag ingen som ens påstår att privatkopiering på saker som smartklockor innebär förlust för någon kulturskapare. (ja, det finns säker 2st offer i hela värden)
Diskussionen är mer istället att prata om i-landsproblem och man ej behöver ha någon smartklocka. Det är för mig väldigt konstiga argument som inte har ett skit med frågan om privatkopieringsersättning att göra.

De första smartphones som däremot såldes som ersättare till mp3 spelare och då copysweden fick igenom skiten. ja, på den tiden hade folk inte lika bra mobilt bredband och många hade piratlåtar på mobilen. -Det var även då jobbigt att privatkopiera, enklare att dra hem olagligt. Men idag, de som väljer att både privat och piratkopiera musik är en väldigt liten skara. Då det bara är omständligt och man helt gratis kan lyssna på musiken på olika tjänster.
De få som nog ändå privatkopierar musik gör det säkerligen på udda musik som ändå inte hade fått pengar från copysweden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte alls samma sak.

Nu håller jag helt med dig i det här fallet, men rent lagmässigt är det inte helt solklart.

Om man ser till fallet med en enskild CD som jag köper, rippar och lägger upp som torrent på DHT, och delar den till min kompis/pappa/bekant. Denna person delar den sen till någon den känner, och så vidare. Då är det ju privatkopiering hela vägen som jag fått det förklarat för mig.

Det som skiljer i många fall är metoden att få tag i hashen (trackers/index/söksidor) inte tekniken i sig.

Blir lite som hönan och ägget kan jag tycka, och jag bara undrar vart logiken fallerar... känns som att det borde finnas viss bevisbörda att visa att hashen i sig är olaglig (kan den vara det?) eller sättet man anskaffat den. Den typen av teknisk bevisning känner jag inte till att den finns i alla lägen

Kan dock vara något uppenbart jag missat?

Permalänk
Medlem

@medbor: Vem skulle anmäla dig, presentera något som kan leda till åtal och stämma dig om du inte gjort det i vinstsyfte? Räcker inte att skicka Kronofogoden för att du har några musikfiler på datorn för att det ska leda till åtal eller gå att driva som tvistemål och ska du ta till en tvångsåtgärd som Kronofogden utför måste du också kunna visa något till att börja med. Finns en anledning att inget s.k. fildelningsmål har gått till rätten de sista åren. Om förlagan varit laglig eller inte är helt ointressant när den sprids till en större grupp. Det är ju den som anses skyldig för spridningen som kan åtalas och/eller stämmas.

Det förbud mot att kringgå kopieringsskydd resulterar i är att makarna av verktygen som t.ex. AnyDVD och DVDFab i princip måste leva under jorden. Upphovsrätten kan inte göra det straffbart att använda dessa verktyg även fast det inte är privatkopiering när du kringgår skydden.

En musikcd rippas på mer eller mindre samma sätt oavsett om du gör det lagligt eller för att sprida warez, i det fallet är ju inte verktygen olagliga som de som kringgår kopieringsskydden och är tillgängliga för vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@medbor: Vem skulle anmäla dig, presentera något som kan leda till åtal och stämma dig om du inte gjort det i vinstsyfte? Räcker inte att skicka Kronofogoden för att du har några musikfiler på datorn för att det ska leda till åtal eller gå att driva som tvistemål och ska du ta till en tvångsåtgärd som Kronofogden utför måste du också kunna visa något till att börja med. Finns en anledning att inget s.k. fildelningsmål har gått till rätten de sista åren. Om förlagan varit laglig eller inte är helt ointressant när den sprids till en större grupp. Det är ju den som anses skyldig för spridningen som kan åtalas och/eller stämmas.

Det förbud mot att kringgå kopieringsskydd resulterar i är att makarna av verktygen som t.ex. AnyDVD och DVDFab i princip måste leva under jorden. Upphovsrätten kan inte göra det straffbart att använda dessa verktyg även fast det inte är privatkopiering när du kringgår skydden.

En musikcd rippas på mer eller mindre samma sätt oavsett om du gör det lagligt eller för att sprida warez, i det fallet är ju inte verktygen olagliga som de som kringgår kopieringsskydden och är tillgängliga för vem som helst.

Jag vet inte om det blev direkt klarare för min del, men tack för svaret! Självklart är teknik bara teknik och användningen är ju det som avgör om det är olagligt, inte programmet i sig, där är jg med.

Men man måste alltså tjäna pengar på fildelning för att det ska vara olagligt? Så långe det är nollsummespel och gratis kopior så kan de inte sätta fast någon? Det känns inte rimligt, men du kan ha rätt