Nintendo Switch lämnar stenåldern – får stöd för trådlöst ljud via Bluetooth

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch lämnar stenåldern – får stöd för trådlöst ljud via Bluetooth

Fyra år efter lansering får Nintendo tummen ur och ger samtliga versioner stöd för ljud över Bluetooth.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Hur något såpass basalt som BT-stöd för hörlurar inte infann sig på lanseringen är fortfarande bortom mig, det känns både karäktaristiskt Nintendo att skippa detta samtidigt som det tar ifrån deras generella kvalité och polish på egna saker..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ändå rätt sjukt att de lanserar typ den mest begärda funktionen bara så där.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hur något såpass basalt som BT-stöd för hörlurar inte infann sig på lanseringen är fortfarande bortom mig, det känns både karäktaristiskt Nintendo att skippa detta samtidigt som det tar ifrån deras generella kvalité och polish på egna saker..

Kontroller använder blåtand vilket kanske stött på problem. Detta Kommer även på bekostnad att du kan vara koppla två stycken trådlösa kontoret när man har trådlöst ljud. Vilket antagligen är väldigt sällan man behöver.

Nåväl, äntligen är det här så slipper man ha med sig kabeln för ens QC35

Testade precis lite snabbt och märkte inga större problem i Zelda Skyward Sword.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag dock att det mesta "trådlösa ljudet" är i stenåldern vad gäller utvecklingen.

Trådlöst internet som skickar 100 Mbit/s via WiFi? Inga problem!

Trådlöst FLAC-ljud som skickar 1,5-3 Mbit/s via BT? Nu blev det överdrivet svettigt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man vill väl tillbaka till stenåldern om man spelar på denna, förstår inte uppgraderingen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kanske återköper switch nästa år
Sålde min, guld värd för flygresor

Permalänk

Kan de snälla fixa internetuppkopplingen med vore jag tacksam. Att koppla upp en Switch till en iPhone som delar internet, det är källa till stor frustration, ibland funkar det, ibland inte.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jaha, inget mikrofonstöd så det blir att fortsätta använda mobilapp för det antar jag

Permalänk
Medlem

Olika latency beroende på vadå ... SBC, AAC, aptX ???

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jaha, inget mikrofonstöd så det blir att fortsätta använda mobilapp för det antar jag

Det kräver väl appen även med kabel? Eller har switchen inbyggd röstsamtal nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Man vill väl tillbaka till stenåldern om man spelar på denna, förstår inte uppgraderingen.

Vad syftar du på då, mer specifikt?

Permalänk

Varit så arg över detta så det finns inte. Man undrar hur dom tänker?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Olika latency beroende på vadå ... SBC, AAC, aptX ???

Skulle inte bli förvånad om endast SBC stöds.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att Switch kan ha 8st handkontroller anslutna till maskinen (även om 2st joy-cons ser ut som en enskild kontroll är det de-fakto två stycken bluetooth kontroller). Av den anledning tror jag att de har haft problem med bluetooth audio, jag menar, herre gud kopplar jag in bluetooth mus samt hörlurar till min laptop så bråkar de om bandbredden. Så frågan är hur de har löst det... Eller det kanske är som så att man inte kan ha fler än ett visst antal kontroller kopplade undertiden BT-audio är igång.

Vilket fall som helst, varför kan man inte, efter 4år, organisera sina spel? Det har man kunnat på Wii, 3DS, WiiU. Det är en så sjukt basal funktion som ännu inte finns. Jag har 70st spel på min, och det är bekymmersamt hur många av dessa spel som begravs. Tänk om jag hade kunnat organisera efter "spelat färdigt", "ska spelas" "spelas aktivt", "multiplayer", "partyspel" etc. Så mycket enklare det hade blivit.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Är nästan sanslöst dumt att Switch inte haft stöd för ljuduppspelning via Bluetooth från lansering. Vilka format stöds då? Skulle inte vara förvånad om SBC, AAC endast. 😂

Kanske åtminstone nångång ska Nintendo lyckas lansera en konsoll som inte är ur teknisk synvinkel en dinosaurie jämfört med konkurrenterna, men säkert inte under min livstid iallafall. Behöver inte vara bra prestanda men åtminstone kunde de stöda basic grejjer man förväntar sig sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nintendo lever kvar i 90-talet med alla adaptrar och tillbehör som krängs för att få till basic funktioner. I en perfekt värld hade Nintendo sadlat om till tredjepartsutvecklare för länge sedan. Ägt samtliga konsoler sedan NES och från Gamecube och framåt har jag spelat ett fåtal exklusiva titlar per generation som varit guld. I övrigt känner jag att jag knappt fått valuta för pengarna.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fyra år efter lansering får Nintendo tummen ur och ger samtliga versioner stöd för ljud över Bluetooth.

Läs hela artikeln här

God Nyhet! Men tycker synd om dem företagen som sitter på massa Bluetooth-extension enheter till Switch. :-/

Permalänk
Medlem

Testade mina QC35:or som jag brukar ha med på resor. Fungerade bra utan lagg. Väldigts skönt, hade faktiskt tänkt köpa en sån där usb/bt adapter när vi väl åker på nästa resa, men det behövs inte nu

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kanske åtminstone nångång ska Nintendo lyckas lansera en konsoll som inte är ur teknisk synvinkel en dinosaurie jämfört med konkurrenterna, men säkert inte under min livstid iallafall. Behöver inte vara bra prestanda men åtminstone kunde de stöda basic grejjer man förväntar sig sedan flera år tillbaka.

NES - GameCube,
De generationerna var Nintendo konkurrenskraftiga. Kunde konkurrera med andra konsoler ur samma generation.
Nu var det ju generationer från innan Internet och trådlösa tillbehör och dylikt var något normalt på konsolsidan.
Men skulle inte säga att GameCube och äldre Nintendo konsoler var efter konkurrenterna.
Kanske försäljningsmässigt efter.
Rent tekniskt så var Wii den konsol som låg längst efter konkurrenterna, men försäljningsmässigt lyckades den bra.

Permalänk
Medlem

Äntligen som Gert hade sagt. Men 4,5år senare är ju bättre än fem år....... men de har ju internet nu....... troligtvis 56k modem men man måste börja någonstans. ☺️

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Köpte en Xbox Series S för en 3-4 veckor sen och kan inte para blåtandslurar till den, nog mer benägen att ursäkta Switchen för att den inte haft stöd förrän nu.

Permalänk
Medlem

Grymt, nu är det bara Microsoft med Series X/S som varken har stöd för USB audio, eller Bluetooth-audio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _casten_:

Köpte en Xbox Series S för en 3-4 veckor sen och kan inte para blåtandslurar till den, nog mer benägen att ursäkta Switchen för att den inte haft stöd förrän nu.

Blåtand direkt till TVn istället? Eller har den inte blåtand?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

@landmarks
Var det med flit du skrev "Som en blixt från klar himmel meddelar Nintendo"?

Tror att det svenska namnet för Nintendo var. Sikta mot himlen eller målet är himlen. Enligt wiki "leave luck to heaven"
Så vitt jag förtog det hade det med deras tidigare delar i inom branschen med med kortspel att göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

NES - GameCube,
De generationerna var Nintendo konkurrenskraftiga. Kunde konkurrera med andra konsoler ur samma generation.
Nu var det ju generationer från innan Internet och trådlösa tillbehör och dylikt var något normalt på konsolsidan.
Men skulle inte säga att GameCube och äldre Nintendo konsoler var efter konkurrenterna.
Kanske försäljningsmässigt efter.
Rent tekniskt så var Wii den konsol som låg längst efter konkurrenterna, men försäljningsmässigt lyckades den bra.

GameCube var prestanda messigt efter. Men sålde bra. De hade dessutom en av de få gamepads som hade ca 100h i batteri tid på sin gamepad samt en räckvidd som var sjuk. Men den var tillverkad för CRT så hade inte HDMI. 480p var ofta det bästa man kunde få. Hade iofs en RGB scart adapter men den fungerande inte med min projektor då Nintendo inte följde standarden utan använde komposit signalen på en annan pinne för att synka bilden. De hade bra spel det är det de fortfarande lever på samt att man kan ha dem i handen i vissa fall. Men konkurrenskraftiga, Ja, men inte i hårdvaran. Som med alla konsollerna sedan dess. =(
Vill man spela GameCube spel ok så är det ett Wii eller W U som gäller med hdmi. Eller modda.

Det är ju en smaksak. NES - N64 skulle jag säga. Då PS2 kom så hade de hunnit i kap med funktioner även om det syntes mer senare.
Men jag gillade bilenar filtrering aa mm som N64 hade som inte PSX hade. Andra skulle nog säja att de var efter i och med PSX eller Dreamcast. (fin konsol i mitt tycke)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur hur blåtand latencyn kan eller inte kan påverkas om den förutom gamepadsen ska sköta ljudet.
Det är ju ändå AIR TIME om de skickar på samma Hz.

Edit:
Om inte på samma Hz så kan BT kontrollern hantera fler samtida än de som används sedan konsollen släpptes.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

GameCube var prestanda messigt efter. Men sålde bra. De hade dessutom en av de få gamepads som hade ca 100h i batteri tid på sin gamepad samt en räckvidd som var sjuk. Men den var tillverkad för CRT så hade inte HDMI. 480p var ofta det bästa man kunde få. Hade iofs en RGB scart adapter men den fungerande inte med min projektor då Nintendo inte följde standarden utan använde komposit signalen på en annan pinne för att synka bilden. De hade bra spel det är det de fortfarande lever på samt att man kan ha dem i handen i vissa fall. Men konkurrenskraftiga, Ja, men inte i hårdvaran. Som med alla konsollerna sedan dess. =(
Vill man spela GameCube spel ok så är det ett Wii eller W U som gäller med hdmi. Eller modda.

Det är ju en smaksak. NES - N64 skulle jag säga. Då PS2 kom så hade de hunnit i kap med funktioner även om det syntes mer senare.
Men jag gillade bilenar filtrering aa mm som N64 hade som inte PSX hade. Andra skulle nog säja att de var efter i och med PSX eller Dreamcast. (fin konsol i mitt tycke)

Gamecube var kraftigare än PS2 rent tekniskt sett och låg bara efter xbox då som hade mer PC liknande hårdvara för sin tid. Skillnaden som spelade störst roll låg mer i begränsningar i lagringsmedium med de där små mini-diskarna som Nintendo använde. Gamecube tappade även mot PS2 här för att PS2 fungerade som DVD spelare också, och att kontroller bara hade en bumper i form av Z knappen.

Var först med Wii nintendo halkade efter i ren grafikprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Gamecube var kraftigare än PS2 rent tekniskt sett och låg bara efter xbox då som hade mer PC liknande hårdvara för sin tid. Skillnaden som spelade störst roll låg mer i begränsningar i lagringsmedium med de där små mini-diskarna som Nintendo använde, och att kontroller bara hade en bumper i form av Z knappen.

Var först med Wii nintendo halkade efter i ren grafikprestanda.

Ja Z men PS2 hade inte LT och RT eller hur. Så på den analoga sidan var de före. Tror jag börjar hålle med dig mer och mer att det var ok farm till efter Gamecube. Köpte en begagnad svart "tidig" enhet som stödde s-video då var bilden ok i alla fall. Men viste inte att den var krafigare.
N64 var mycket krafigare än PSX då den kom på pappret. Men då man började räkna på vad den klarade med alla effekter påslagna så var det en annan historia.

Spånar här:
Kan Z knappen vara ett minne från n64an med triggern bakom för höger handen? Kompatibilitet eller liknande?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja Z men PS2 hade inte LT och RT eller hur. Så på den analoga sidan var de före. Tror jag börjar hålle med dig mer och mer att det var ok farm till efter Gamecube. Köpte en begagnad svart "tidig" enhet som stödde s-video då var bilden ok i alla fall. Men viste inte att den var krafigare.
N64 var mycket krafigare än PSX då den kom på pappret. Men då man började räkna på vad den klarade med alla effekter påslagna så var det en annan historia.

Spånar här:
Kan Z knappen vara ett minne från n64an med triggern bakom för höger handen? Kompatibilitet eller liknande?

Dualshock 2 hade båda uppsättningarna av L1/L2 och R1/R2 som på moderna gamepads. Även xbox den generationen hade fler knappar än gamecube, fast då i form av sex istället för fyra knappar över högra kontrollspaken.