Biostar släpper moderkort för den velande kryptobrytaren

Permalänk
Melding Plague

Biostar släpper moderkort för den velande kryptobrytaren

Med nio PCI Express-platser, tio SATA- och fyra M.2-anslutningar ska företagets moderkort lämpa sig till kryptogrävande på dubbla fronter – eller möjligtvis som navet i en NAS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett NAS utan ECC-kompabilitet är som att gå på lina utan skyddsnät.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett NAS utan ECC-kompabilitet är som att gå på lina utan skyddsnät.

På vilken höjd sitter linan på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På vilken höjd sitter linan på?

Beror ju lite på vad du ska ha på NASen, men för de flesta av oss sitter den väl på en halvmeters höjd mellan två träd ute på tomten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett NAS utan ECC-kompabilitet är som att gå på lina utan skyddsnät.

Vilket kan vara fine om linan är 2cm över marken (meaning datan på nasen är bara nerladdade grejer ändå så dör den är det meh).

OnT: jag har slut på m2 och hade gärna sett fler m2 istället för pci platser, 4 känns bra. De senaste 10 åren har jag bara satt i grafikkort i mina stationära och jag misstänker att för en stor majoritet så räcker en PCIplats (nej swec, ni är inte representativa så sitt ner ). Däremot har jag fått köpa sata ssd för att jag har slut på m2.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"Med nio PCI Express-platser, tio SATA- och fyra M.2-anslutningar ska företagets moderkort lämpa sig till kryptogrävande på dubbla fronter – eller möjligtvis som navet i en NAS."

Inte ovanligt att BIOS/UEFI får fnatt om det är fler än en extra RAID kontroller än de som sitter på moderkortet.

Så 9 stycken kan bli en mardröm.
Våga testa det i Windows. Kanske Linux? Men lycka till att få alla korts firmware att fungera vid uppstart.

Var länge sedan jag köpte ett biostar kort så hur som haver kul att de gör en asrock.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På vilken höjd sitter linan på?

10nm +- 10nm give or take.

https://www.google.com/search?q=extrapris+p%C3%A5+mj%C3%B6l&c...

Stavade fel på mjöl. Ja vad ska man säja.
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Samtidigt... Jag trodde hela grejen med Chia skulle vara att det är miljövänligt. Men detta blir lite som en hybridbil som använder bensin och batteri samtidigt. Man gör ingen insats för miljön direkt.

Sen är det väl klart att det finns en marknad för det. Då de flesta coins krävt GPU så har det inte lämpat sig bra att bryta olika samtidigt. Men med Chia som inte går på grafikkorten så är det ju möjligt att bryta både Chia samt valfri GPU coin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hej.

Nu har jag läst om detta med ”mining” cryptovalutor osv i samband med Grafikkort i ett års tid utan att sätta mig in vad detta handlar om.

Kan någon vänlig själ försöka sammanfatta kort vad detta är? Varför gör man detta? Varför grafikkort osv?
Vad skiljer kort med och utan miningfunktion? 🤷🏻‍♂️ tack på förhand.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett NAS utan ECC-kompabilitet är som att gå på lina utan skyddsnät.

Jag har sagt "en NAS" hela mitt liv... jag inser nu att jag har sagt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Jag har sagt "en NAS" hela mitt liv... jag inser nu att jag har sagt fel.

Nej? Det man åsyftar är (oftast) en NAS-enhet. Man säger ju inte "ett enhet" utan "en enhet", så det är snarare "fel" att säga "ett" i så fall.

Jag har då aldrig i mina dagar hört någon som säger "ett NAS" och då jobbar jag ändå på ett av Sveriges största IT-företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej? Det man åsyftar är (oftast) en NAS-enhet. Man säger ju inte "ett enhet" utan "en enhet", så det är snarare "fel" att säga "ett" i så fall.

Jag har då aldrig i mina dagar hört någon som säger "ett NAS" och då jobbar jag ändå på ett av Sveriges största IT-företag.

Mycket möjligt, men - "ett nätverksanslutet lagringsutrymme" låter inte fel, imo.

Permalänk
Rekordmedlem

En NAS, ett SAN, inga miners!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Mycket möjligt, men - "ett nätverksanslutet lagringsutrymme" låter inte fel, imo.

I det Engelska ordet nämns inget om något utrymme. Bara "storage"

Så den Svenska översättningen borde i så fall vara "nätverksansluten lagring"

Och då beror det väl på om man tycker det är mest lämpligt att säga "ett lagring" eller "en lagring". Men är som sagt oftast en specifik enhet som åsyftas, och då är "en" mer korrekt.

Däremot säger man "ett SAN" då det är själva nätverket som åsyftas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej? Det man åsyftar är (oftast) en NAS-enhet. Man säger ju inte "ett enhet" utan "en enhet", så det är snarare "fel" att säga "ett" i så fall.

Jag har då aldrig i mina dagar hört någon som säger "ett NAS" och då jobbar jag ändå på ett av Sveriges största IT-företag.

Då ska man också säga min NAS och inte mitt NAS gissar jag. Det låter jättemärkligt i huvudet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Då ska man också säga min NAS och inte mitt NAS gissar jag. Det låter jättemärkligt i huvudet.

Ja, man får ju vara konsekvent.

Alla på Sweclockers älskar ju Inet, på Inet så säger de "en NAS", så det kanske kan vara en liten tröst? https://www.inet.se/nyheter/1562/hur-fungerar-en-nas

Samt att på Google så ger "en NAS" 849 000 resultat, medans "ett NAS" ger 3 250 resultat, så... Jag tror vi kan dra slutsatsen att "en" är korrekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett NAS utan ECC-kompabilitet är som att gå på lina utan skyddsnät.

Med tanke på hur många som har ECC-minnen på sin vanliga dator så spelar det ingen större roll tycker jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Med tanke på hur många som har ECC-minnen på sin vanliga dator så spelar det ingen större roll tycker jag?

Man har ju börjat fatta att ecc är bra för alla trots Intels kamp mot det för att segmentera marknaden och det införs snart "halvt för alla" när ddr5 lanseras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, man får ju vara konsekvent.

Alla på Sweclockers älskar ju Inet, på Inet så säger de "en NAS", så det kanske kan vara en liten tröst? https://www.inet.se/nyheter/1562/hur-fungerar-en-nas

Samt att på Google så ger "en NAS" 849 000 resultat, medans "ett NAS" ger 3 250 resultat, så... Jag tror vi kan dra slutsatsen att "en" är korrekt.

Konsekvent? Google ger dig översättningen "nätverksanslutet lagringsutrymme" och inte "nätverksansluten lagring" på "network attached storage" - om vi nu ska vara konsekventa och lita på Google...

Det beror ju helt på vad man säger eller menar, hur en eller ett ska användas - du fabulerar ju själv när du sätter in "enhet" i meningen, då är det ju helt plötsligt någonting annat än det som sagts, och meningsbyggnaden förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Konsekvent? Google ger dig översättningen "nätverksanslutet lagringsutrymme" och inte "nätverksansluten lagring" på "network attached storage" - om vi nu ska vara konsekventa och lita på Google...

Det beror ju helt på vad man säger eller menar, hur en eller ett ska användas - du fabulerar ju själv när du sätter in "enhet" i meningen, då är det ju helt plötsligt någonting annat än det som sagts, och meningsbyggnaden förändras.

Nej, jag sa att det oftast är en specifik enhet som åsyftas och då skall "en" användas, men om man verkligen menar "mitt nätverksanslutna lagringsutrymme", oavsett enhet, ja då ska såklart "ett" användas, men det är att gå väldiga omvägar bara för att få säga det man är van vis.

Och som sagt... Om man tycker att Inet har fel så... Visst... Visst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej? Det man åsyftar är (oftast) en NAS-enhet. Man säger ju inte "ett enhet" utan "en enhet", så det är snarare "fel" att säga "ett" i så fall.

Jag har då aldrig i mina dagar hört någon som säger "ett NAS" och då jobbar jag ändå på ett av Sveriges största IT-företag.

Såklart, det var lite skämtsamt menat.

En eller ett choklad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har ju börjat fatta att ecc är bra för alla trots Intels kamp mot det för att segmentera marknaden och det införs snart "halvt för alla" när ddr5 lanseras.

Det är ett trevligt framsteg. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Såklart, det var lite skämtsamt menat.

En eller ett choklad?

Jag äter inte gärna ett apelsin när det regnar om jag har glömt min paraply

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag sa att det oftast är en specifik enhet som åsyftas och då skall "en" användas, men om man verkligen menar "mitt nätverksanslutna lagringsutrymme", oavsett enhet, ja då ska såklart "ett" användas, men det är att gå väldiga omvägar bara för att få säga det man är van vis.

Och som sagt... Om man tycker att Inet har fel så... Visst... Visst.

Måste bara få fråga vad Inet har med detta att göra, ser ingen som helst tyngd eller relevans - det enda Inet är för mig är stora reklambanners på den här sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Måste bara få fråga vad Inet har med detta att göra, ser ingen som helst tyngd eller relevans - det enda Inet är för mig är stora reklambanners på den här sidan?

Förutom det lite skämtsamma i att de ses som gudar av många i communityt så är det väl så att de saluför datorprylsr och borde veta vad det heter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hej.

Nu har jag läst om detta med ”mining” cryptovalutor osv i samband med Grafikkort i ett års tid utan att sätta mig in vad detta handlar om.

Kan någon vänlig själ försöka sammanfatta kort vad detta är? Varför gör man detta? Varför grafikkort osv?
Vad skiljer kort med och utan miningfunktion? 🤷🏻‍♂️ tack på förhand.

Det skulle bli ett lång svar. Den bästa "from scratch" förklaringen jag sett är denna: https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4

Det svarar på allt förutom "varför grafikkort" och vad som skiljer miningkort. Men i korthet där är det att en GPUs uppbyggnad med många "små" parallella beräkningsenheter passar bra för att göra de beräkningar som måste göras för vissa valutor. De blir väldigt effektiva jämfört med en CPU. Det finns även det som kallas "ASICs" som är ännu snabbare än GPUer för de valutor de fungerar för. ASIC står för "application specific integrated circuit". De blir snabba för att istället för att implementera algoritmen i mjukvara som körs på en CPU så är algoritmen hårdkodad i kisel.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Det skulle bli ett lång svar. Den bästa "from scratch" förklaringen jag sett är denna: https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4

Det svarar på allt förutom "varför grafikkort" och vad som skiljer miningkort. Men i korthet där är det att en GPUs uppbyggnad med många "små" parallella beräkningsenheter passar bra för att göra de beräkningar som måste göras för vissa valutor. De blir väldigt effektiva jämfört med en CPU. Det finns även det som kallas "ASICs" som är ännu snabbare än GPUer för de valutor de fungerar för. ASIC står för "application specific integrated circuit". De blir snabba för att istället för att implementera algoritmen i mjukvara som körs på en CPU så är algoritmen hårdkodad i kisel.

Tack!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Cryptoundervisning

Skrivet av megaman01:

Hej.

Nu har jag läst om detta med ”mining” cryptovalutor osv i samband med Grafikkort i ett års tid utan att sätta mig in vad detta handlar om.

Kan någon vänlig själ försöka sammanfatta kort vad detta är? Varför gör man detta? Varför grafikkort osv?
Vad skiljer kort med och utan miningfunktion? 🤷🏻‍♂️ tack på förhand.

Flikar in här och tänker rekommendera Lex Fridman podcast, som vanligtvis är fokuserad på AI/science.

Han har med Vitalik Buterin i två avsnitt (grundaren till Ethereum)

Det finns även ett avsnitt med Charles Hoskinson som är medgrundare till Ethereum och grundare till Cardano (ADA)

Finns även ett par andra cryptorelaterade avsnitt, min personliga favorit var med Chainlink grundaren (som är ett sk ”alt-coin”) jobbar i Ethereums nätverk.

Såklart kommer du ha ännu mer frågor sen men det kan vara en bra startgrop för att få lite förståelse bortom Aftonbladet och folk som inte vet vad dom pratar om.

https://youtu.be/3x1b_S6Qp2Q

Mvh,
J

Länk
Permalänk
Medlem

Tja, kan tänka mig det enbart för att kunna ha många hårddiskar utan att behöva ha kontrollerkort.
Just nu behöver jag det inte, med det fanns en tid då jag skulle köpt just detta om jag behövt ett nytt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Rejäl NAS med 10 native SATA och sedan 9 pcie raid kort

autocomplete