EU: "Ska bli världsbäst på halvledare"

Permalänk
Melding Plague

EU: "Ska bli världsbäst på halvledare"

I ett tal till unionen säger Ursula von der Leyen att hemflytt av kretstillverkning är avgörande för att värna EU:s suveränitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

EU utmanar Kina/Asien?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

*doubt*

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Nu när det äntligen visas lite framåtanda och j*vlar anamma så är det synd att klaga! Make it happen!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag som trodde det bara var Putin som hade "big enough balls" att komma med några sånna här uttalanden.
GLHF att utmana Asien prismässigt.

Permalänk
Avstängd

Lite sent att vara efterklok detta skulle dom har gjort för några år sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lite sent att vara efterklok detta skulle dom har gjort för några år sen.

Så då är det bättre att stoppa huvudet i sanden, skippa det helt och hållet och fortsätta vara beroende av Asien/USA?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"Under de senaste årtiondenas globalisering har USA och Europa övergett stora del av sin inhemska produktion och flyttat den utomlands."

När röstade vi för det?

Permalänk
Medlem

Jag är positiv till nästan alla förändringar som kan göra att grafikkort når normalpriser igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

"Under de senaste årtiondenas globalisering har USA och Europa övergett stora del av sin inhemska produktion och flyttat den utomlands."

När röstade vi för det?

I stort sett dagligen med våra plånböcker. Bara kolla på mängden paket från wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag är positiv till nästan alla förändringar som kan göra att grafikkort når normalpriser igen....

Det kommer nog inte hända igen, tyvärr. Nu har konsumenter visat att de gärna betalar svindlande priser för grafikkort. Varför ska de då sänka? De är inte så dumma. Det skulle i så fall vara om det blev ett stort överskott på grafikkort eller någon börjar priskriga för att ta marknadsandelar. Men varken Nvidia, AMD eller Intel verkar vilja det när de kan mjölka marknaden med överpriser.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid positiv till nya investeringar som skapar jobb. Hoppas det händer något i Sverige snart.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt bra. Kommer skapa väldigt många möjligheter för EU. Kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lite sent att vara efterklok detta skulle dom har gjort för några år sen.

Så klart de skulle gjort det med facit i hand, som man säger. Men ingen kunde förutspå vad som skulle hända med Corona och kretsbrist. Troligtvis inte du heller.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ceji:

Så klart de skulle gjort det med facit i hand, som man säger. Men ingen kunde förutspå vad som skulle hända med Corona och kretsbrist. Troligtvis inte du heller.

Även innan det kan det ju ligga en del visdom i att ha kontroll över kritisk produktion och infrastruktur själv i någon mån.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Även innan det kan det ju ligga en del visdom i att ha kontroll över kritisk produktion och infrastruktur själv i någon mån.

Speciellt kretsar, idag är det lika viktigt som matproduktion. Utan kretsar stannar även den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer nog inte hända igen, tyvärr. Nu har konsumenter visat att de gärna betalar svindlande priser för grafikkort. Varför ska de då sänka? De är inte så dumma. Det skulle i så fall vara om det blev ett stort överskott på grafikkort eller någon börjar priskriga för att ta marknadsandelar. Men varken Nvidia, AMD eller Intel verkar vilja det när de kan mjölka marknaden med överpriser.

Fast det är ju under rådande worldwide pandemi där folk sitter hemma och inte har nåt bättre för sig än att nätshoppa och game:a. Vi får se när folk återgår till arbete, socialt liv och semesterresor om de är lika pigga på att bränna 15 lax för ett RTX3080.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

"Ska bli"? Det var så dags, vi borde redan vara det... Vad har vi gjort de senaste tjugo åren?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Titeln fick mig osökt att tänka på:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är alltid positiv till nya investeringar som skapar jobb. Hoppas det händer något i Sverige snart.

Investeringar av företag ja men av stater och EU? Gång på gång har det visat sig extremt dyrt när stater ska skapa jobb.

Man ska inte glömma att förutom enorma kostnaden att bygga allt kommer de kräva subventioner för att kunna konkurrera med Asien vilket kommer kosta åtskilliga miljarder euro per år.

Se bara på EUs jordbrukssubventioner och vad de kostar. Det kan kännas abstrakt och att pengar från EU är gratis men det är skattebetalare i medlemsländerna som i slutändan betalar det är inte jultomten.

Enda sättet att få billigaste priserna är att låta marknaden bestämma var det är billigast att tillverka. Du kan få grafikkort för 1kr om du vill att staten subventionerar dem men det gör inte att de kostar 1kr i verkligheten bara att man betalar indirekt via skatt.

För att inte tala om att dessa subventioner kommer gå till några få stora bolag som redan är rika. Välgörenhet för miljonärer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

I stort sett dagligen med våra plånböcker. Bara kolla på mängden paket från wish.

Jag menar. När röstade den demokratiska västvärlden för att flytta jobb och produktion till bl a Kina?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Jag menar. När röstade den demokratiska västvärlden för att flytta jobb och produktion till bl a Kina?

Det kräver en hel roman att besvara men det är inget man "röstar" om

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Investeringar av företag ja men av stater och EU? Gång på gång har det visat sig extremt dyrt när stater ska skapa jobb.

Man ska inte glömma att förutom enorma kostnaden att bygga allt kommer de kräva subventioner för att kunna konkurrera med Asien vilket kommer kosta åtskilliga miljarder euro per år.

Se bara på EUs jordbrukssubventioner och vad de kostar. Det kan kännas abstrakt och att pengar från EU är gratis men det är skattebetalare i medlemsländerna som i slutändan betalar det är inte jultomten.

Enda sättet att få billigaste priserna är att låta marknaden bestämma var det är billigast att tillverka. Du kan få grafikkort för 1kr om du vill att staten subventionerar dem men det gör inte att de kostar 1kr i verkligheten bara att man betalar indirekt via skatt.

För att inte tala om att dessa subventioner kommer gå till några få stora bolag som redan är rika. Välgörenhet för miljonärer.

Frågan är var är det billigast att tillverka eller är det så stor skillnad? Komponenter är väl inget direkt manuellt byggda på löpande band, utan mer eller mindre automatiserade processer. Ligger tillverkningen där den finns idag bara för låga lönekostnader eller tillgång till utbildad expertis eller är det mark och byggnadskostnader av fabriken eller kanske är det helt enkelt av historiska skäl, t.ex. utbyggnad av befintliga fabriker / områden?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk

Frasen: -"Ska bli världsbäst på halvledare" så ser jag den som en vision. Jag vet inte hur ordagrant frasen är taget och ur vilken kontext. Men jag ser det lite som att säga till ett fotbollslag inför en match att de ska bli bäst för at motivera de andra.

Angående att verkligen bli bäst så lycka till. Det krävs väldigt många miljarder plöjs ner i projektet och även om de gör detta, så jobbar många i asien hur mycket som helst. Och detta ska några 40h/vecka arbetare konkurrera emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Investeringar av företag ja men av stater och EU? Gång på gång har det visat sig extremt dyrt när stater ska skapa jobb.

Man ska inte glömma att förutom enorma kostnaden att bygga allt kommer de kräva subventioner för att kunna konkurrera med Asien vilket kommer kosta åtskilliga miljarder euro per år.

Se bara på EUs jordbrukssubventioner och vad de kostar. Det kan kännas abstrakt och att pengar från EU är gratis men det är skattebetalare i medlemsländerna som i slutändan betalar det är inte jultomten.

Enda sättet att få billigaste priserna är att låta marknaden bestämma var det är billigast att tillverka. Du kan få grafikkort för 1kr om du vill att staten subventionerar dem men det gör inte att de kostar 1kr i verkligheten bara att man betalar indirekt via skatt.

För att inte tala om att dessa subventioner kommer gå till några få stora bolag som redan är rika. Välgörenhet för miljonärer.

Och marknaden kommer att söka sig till de största subventionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer nog inte hända igen, tyvärr. Nu har konsumenter visat att de gärna betalar svindlande priser för grafikkort. Varför ska de då sänka? De är inte så dumma. Det skulle i så fall vara om det blev ett stort överskott på grafikkort eller någon börjar priskriga för att ta marknadsandelar. Men varken Nvidia, AMD eller Intel verkar vilja det när de kan mjölka marknaden med överpriser.

Marknaden kommer krascha jag kan inte se något annat den kapacitet EU vill bygga nu nya Intel fabriker det kommer bli en överkapacitet som heter duga för efterfrågan är inte så här stor utan den har skapats nu men kommer den vara kvar jag är inte alls övertygad om det. Jag tror vi kommer bada i otroligt billiga grafikkort om bara ett par år .

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Och marknaden kommer att söka sig till de största subventionerna.

Marknaden söks till där som blir bäst resultat.
Saker som påverkar är såklart subventioner, lätt att få rätt arbetskraft, löner, materialkostnader, skatter, miljökrav, allt som gör att alla anställda mår bra. Bra sjukvård, skola, tryggt samhälle osv. Allt som gör att de anställda kan fokusera på sitt jobb, istället för att behöva ta ledigt för det ena och andra.

Och det känns som att Asien har rätt bra av det mesta och det är riktigt skittufft att komma i efterhand och bli bättre.
*edit*
Angående miljökrav. Så högre miljökrav i EU kan leda till högre tillverkningskostnader, vad jag har hört så är vissa fabriker i asien inte precis rädda om sin miljö.

Permalänk
Medlem

Med europeiskt kisel, tvingar vi Asien på knä!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Så då är det bättre att stoppa huvudet i sanden, skippa det helt och hållet och fortsätta vara beroende av Asien/USA?

Har jag inte sagt, det är dumt att tänka att man ska låta Asien/USA göra all jobb som många är beroende av istället för att ha en backupplan.

Sen kommer det ta säkert minst 5-10 år eller mer innan det är färdigbyggt, det handlar ju inte om att dom är dum i huvudet att dom inte har tänkt på det innan utan det handlar om att tjäna så mycket pengar och att dom inte hade räknat med att det skulle blir så här.

Skrivet av Ceji:

Så klart de skulle gjort det med facit i hand, som man säger. Men ingen kunde förutspå vad som skulle hända med Corona och kretsbrist. Troligtvis inte du heller.

Ingen kan förse strömavbrott ändå har många serverhallar reservström(UPS), dom väljer att inte ha en backupplan bara för att dom vill ha billig arbetskraft och inte vill betala lite extra.

Många företag som skyller allt på Corona så att dom kan dra ner sina anställda och tjäna mer pengar, allt behöver ju inte vara Corona fel, kretsbrist har haft ett problem innan viruset kom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Speciellt kretsar, idag är det lika viktigt som matproduktion. Utan kretsar stannar även den.

och ändå pissar våra politiker på våra bönder dem div regler och skatter.
vi har inte ens tillräcklig matproduktion i Sverige.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.