3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

290 dagar senare. Now my watch has ended (typ). Strix OC från Webhallen (beställt 27nov).
Blev erbjuden ett v2 kort idag. Lutar mot att jag ska ta det (köpte kortet ursprungligen för att lira) men stör mig lite på att jag inte får det jag faktiskt betalat för, även om jag inte planerat minea 24/7. Samtidigt har man ju sett att folk betalat av sina kort (and then some) på det viset så lite sugen blir man ju. Andrahandsvärdet har man ju också funderat på men det känns som att det är helt situations-beroende. Är cryptomarknaden on fire så kommer man tjäna på att ha ett v1 när man säljer, samtidigt så är ju kort som inte mineats med mer attraktiva pga mindre slitage.
Frågade supporten vad som händer om man sitter kvar i kön och om det finns nå v1 kort i sikte.

V1 kort kommer det nog inte bli på ett bra tag eftersom att Nvidia inte tillverkar "v1" kretsarna för konsument kort längre. Det lär ju vara så till chip bristen tar slut så om du vill ha ett kort som inte har begränsad mining förmåga så får du gå över till team röd-

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Någon som fått sitt 3080 kort från Netonnet (MSI gaming x trio)
Beställde 2020-11-25 och har inte fått nått ännu!
Fick mail om att dom slutade tillverka gaming x trio ,så jag skulle få Z gaming ist.. verkar som andra har fått sina därifrån få dom inte verkar ha nått kösystem.

Ja dom har sålt en massa Gaming Z fast LHR. Om du kontaktar dom så kommer dom svara att Gaming Z icke LHR fortfarande tillverkas.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@webhallen
För två veckor sen gick kön på tuf 3080 oc ner från 258 ish till 318. var det pga att många bytt kort eller fick ni in massa kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

290 dagar senare. Now my watch has ended (typ). Strix OC från Webhallen (beställt 27nov).
Blev erbjuden ett v2 kort idag. Lutar mot att jag ska ta det (köpte kortet ursprungligen för att lira) men stör mig lite på att jag inte får det jag faktiskt betalat för, även om jag inte planerat minea 24/7. Samtidigt har man ju sett att folk betalat av sina kort (and then some) på det viset så lite sugen blir man ju. Andrahandsvärdet har man ju också funderat på men det känns som att det är helt situations-beroende. Är cryptomarknaden on fire så kommer man tjäna på att ha ett v1 när man säljer, samtidigt så är ju kort som inte mineats med mer attraktiva pga mindre slitage.
Frågade supporten vad som händer om man sitter kvar i kön och om det finns nå v1 kort i sikte.

Fick du nåt svar på detta? sitter i samma sits på ett 3080 tuf oc

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Fick du nåt svar på detta? sitter i samma sits på ett 3080 tuf oc

"Hej Bektil,
Om du tackar nej till v2 kortet står du självklart kvar i kön för v1 varianten. Tyvärr är det väldigt svårt att säga när detta kommer att komma på lager igen. Du är varmt välkommen att höra av dig om du önskar att göra bytet eller stå kvar i den nuvarande kön."

:/

I slutändan körde jag på v2. Bättre ett v2 i chassit än ett v1 i etern...
Om man verkligen vill minea med sitt kort så verkar det finnas diverse sätt att till viss del låsa upp LHR korten (typ 25-30%). I slutändan köpte jag kortet för gaming och på den fronten ska det ju inte finnas några issues så därför beslutade jag att ta v2.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för er som beställde 3080 TUF OC från Webbhallen?
Tror att Inet fortfarande hankar med orders från September/tidiga Oktober.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Webhallen

På afton av årsdagen till er som bokat ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) (och för att snabba på processen lite) så kan alla som har en bokning hos oss istället för att vänta in vår kundtjänst PM mig med ordernummer om du har en bokning (artikel 323980) och den är lagd innan 08.00 den 19e september 2020. Givetvis erbjuds samma pris ni bokade kortet ett år sedan för. EDIT: märker att jag totalt missade att säga att ni erbjuds samma kort fast V2 modellen.

Ni som fortsatt har order hos oss på ASUS RTX 3080 ROG OC / EJ OC och kan tänka er ett vitt kort (v2 LHR)istället kan också PM mig för byte.

/Patrik

LHR kort
Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

På afton av årsdagen till er som bokat ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) (och för att snabba på processen lite) så kan alla som har en bokning hos oss istället för att vänta in vår kundtjänst PM mig med ordernummer om du har en bokning (artikel 323980) och den är lagd innan 08.00 den 19e september 2020. Givetvis erbjuds samma pris ni bokade kortet ett år sedan för.

Finns det någon plan för hur vi som inte var riktigt lika snabba med att beställa kommer att hanteras?

Permalänk

Service!

Skrivet av Webhallen:

På afton av årsdagen till er som bokat ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) (och för att snabba på processen lite) så kan alla som har en bokning hos oss istället för att vänta in vår kundtjänst PM mig med ordernummer om du har en bokning (artikel 323980) och den är lagd innan 08.00 den 19e september 2020. Givetvis erbjuds samma pris ni bokade kortet ett år sedan för.

Ni som fortsatt har order hos oss på ASUS RTX 3080 ROG OC / EJ OC och kan tänka er ett vitt kort istället kan också PM mig för byte.

/Patrik

Det är fin service!
Det är bra att det åker några från listan så kan vi som bokade i oktober kanske ha ett kort till julafton

Permalänk
Webhallen
Skrivet av joakim99:

Finns det någon plan för hur vi som inte var riktigt lika snabba med att beställa kommer att hanteras?

Enda planen jag kör på just nu är att erbjuda direkta ersättare till de gamla köerna, det är såklart svårare på andra varumärken som bestämt sig för att totalt ignorera vissa modeller som drog på sig stora köer på lanseringsdagen. Men jag kämpar internt för att lösa den situationen också.

Skrivet av KennyKentaur:

Det är fin service!
Det är bra att det åker några från listan så kan vi som bokade i oktober kanske ha ett kort till julafton

Ja det har kommit lite fler V2 modeller så det ser ljusare ut nu än när det var ursprungliga modellen.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Enda planen jag kör på just nu är att erbjuda direkta ersättare till de gamla köerna, det är såklart svårare på andra varumärken som bestämt sig för att totalt ignorera vissa modeller som drog på sig stora köer på lanseringsdagen. Men jag kämpar internt för att lösa den situationen också.

Det förstår jag. Jag har dock beställt ett Asus 3080 TUF non-oc men inte på lanseringsdagen. Jag har samma användarnamn på webhallen som här om du vill kolla min plats i kön.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av joakim99:

Det förstår jag. Jag har dock beställt ett Asus 3080 TUF non-oc men inte på lanseringsdagen. Jag har samma användarnamn på webhallen som här om du vill kolla min plats i kön.

Uppdaterade kön på kortets produktsidas nu, men när vi sprättat iväg de kort vi ska erbjuda kön så ligger du på plats 50 typ, så det börjar närma sig sakta

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Uppdaterade kön på kortets produktsidas nu, men när vi sprättat iväg de kort vi ska erbjuda kön så ligger du på plats 50 typ, så det börjar närma sig sakta

/Patrik

Tack för infon! Uppskattas mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det förstår jag. Jag har dock beställt ett Asus 3080 TUF non-oc men inte på lanseringsdagen. Jag har samma användarnamn på webhallen som här om du vill kolla min plats i kön.

När gjorde du din beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

När gjorde du din beställning?

15 oktober när de öppnade upp för beställning på nytt.

Permalänk
Medlem

Får hem mitt strix OC och inser att jag sitter på ett rm750x (gamla varianten) som jag glömt uppdatera... Den har inte tillräckligt många PCI-e för att fylla de 3 som strix oc kräver. Funkar det med 2 pci-e där ena är daisy chain (Om så är fallet, kan vardera daisy chain kopplas till extension cables så jag får lite sexigare kabeldragning?)? Varje kabel från PSU leverar 150w och från moderkortet ska det komma 75w så det borde räcka isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Får hem mitt strix OC och inser att jag sitter på ett rm750x (gamla varianten) som jag glömt uppdatera... Den har inte tillräckligt många PCI-e för att fylla de 3 som strix oc kräver. Funkar det med 2 pci-e där ena är daisy chain (Om så är fallet, kan vardera daisy chain kopplas till extension cables så jag får lite sexigare kabeldragning?)? Varje kabel från PSU leverar 150w och från moderkortet ska det komma 75w så det borde räcka isåfall?

Det kommer att fungera. 3x 8pin = se till så att du verkligen kör 2x 8pin kablar och den sista kabel eller daisy no problemo, då många begår misstaget med att köra daisy chain på kort med 2x 8pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Det kommer att fungera. 3x 8pin = se till så att du verkligen kör 2x 8pin kablar och den sista kabel eller daisy no problemo, då många begår misstaget med att köra daisy chain på kort med 2x 8pin.

Awesome, tack! Och det är okej att lägga extensions på vardera daisy? https://imgur.com/a/ogZhnKR
#PaintFTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Får hem mitt strix OC och inser att jag sitter på ett rm750x (gamla varianten) som jag glömt uppdatera... Den har inte tillräckligt många PCI-e för att fylla de 3 som strix oc kräver. Funkar det med 2 pci-e där ena är daisy chain (Om så är fallet, kan vardera daisy chain kopplas till extension cables så jag får lite sexigare kabeldragning?)? Varje kabel från PSU leverar 150w och från moderkortet ska det komma 75w så det borde räcka isåfall?

Bara för att illustrera vad Donholz skrev ovan. Grafikkort från sidan:

--------------------------------------------------------------------------------------
| <- Display - - - - - - - - - - - - - - - - - - -|| 8pin A || 8pin B || 8pin C |
| <- Outputs - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |
--------------------------------------------------------------------------------------

Man ska alltså ha separata kablar till A och B, men C kan vara daisychainad, då den generellt är minst krävande. Du kan kolla detta i HWinfo ("GPU rail power" om jag minns rätt) och se vad de olika kontakterna drar.

(ascii art av grafikkort blev inte så bra, men kontakt C är den "bakersta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Bara för att illustrera vad Donholz skrev ovan. Grafikkort från sidan:

----------------------------------------------------------------------------------
| Display || 8pin A || 8pin B || 8pin C |
| Outputs |
----------------------------------------------------------------------------------

Man ska alltså ha separata kablar till A och B, men C kan vara daisychainad, då den generellt är minst krävande. Du kan kolla detta i HWinfo ("GPU rail power" om jag minns rätt) och se vad de olika kontakterna drar.

(ascii art av grafikkort blev inte så bra, men kontakt C är den "bakersta".

A for effort! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Awesome, tack! Och det är okej att lägga extensions på vardera daisy? https://imgur.com/a/ogZhnKR
#PaintFTW

https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

På afton av årsdagen till er som bokat ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) (och för att snabba på processen lite) så kan alla som har en bokning hos oss istället för att vänta in vår kundtjänst PM mig med ordernummer om du har en bokning (artikel 323980) och den är lagd innan 08.00 den 19e september 2020. Givetvis erbjuds samma pris ni bokade kortet ett år sedan för. EDIT: märker att jag totalt missade att säga att ni erbjuds samma kort fast V2 modellen.

Ni som fortsatt har order hos oss på ASUS RTX 3080 ROG OC / EJ OC och kan tänka er ett vitt kort (v2 LHR)istället kan också PM mig för byte.

/Patrik

assssåååå *crying in elgiganten*, kan du fixa till mig som har boking hos elgiganten om ja annulerar den :'(

Skämt o sido, synd att ni la ner Webhallen i Västerås, enda anledningen till att jag inte handla hos er va för att elgiganten va den enda me fysisk butik här i stan. Gillar inte returhanteringar me posten. men de har fått mig att tänka om returhanteringen, den har ingen betydelse i sammanhanget när man inte ens fått sin vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

På afton av årsdagen till er som bokat ASUS RTX 3080 TUF (ej OC) (och för att snabba på processen lite) så kan alla som har en bokning hos oss istället för att vänta in vår kundtjänst PM mig med ordernummer om du har en bokning (artikel 323980) och den är lagd innan 08.00 den 19e september 2020. Givetvis erbjuds samma pris ni bokade kortet ett år sedan för. EDIT: märker att jag totalt missade att säga att ni erbjuds samma kort fast V2 modellen.

Ni som fortsatt har order hos oss på ASUS RTX 3080 ROG OC / EJ OC och kan tänka er ett vitt kort (v2 LHR)istället kan också PM mig för byte.

/Patrik

Ojojoj börjar närma sig. Jag har beställning tidigt 20/9, typ 5 på morgonen.
Jag hade kunnat ta V2 om någon i kön framför inte vill ha 😎

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Awesome, tack! Och det är okej att lägga extensions på vardera daisy? https://imgur.com/a/ogZhnKR
#PaintFTW

Förlängning av kablarna orsakar väl i teorin ett litet spänningsfall. Om det är något som har någon märkbar påverkan i praktiken är dock tveksamt, under förutsättningen att förlängningskabeln (ledarna + kontakterna) håller åtminstone samma kvalitet som den befintliga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ursäkta

Ursäkta för onödiga frågan men undrar vad ett 3080 kostade runt launch, då priset ökat rejält just nu.
Är intresserad av Palit GeForce RTX 3080 GameRock men priserna just nu är galna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LebronJames23:

Ursäkta för onödiga frågan men undrar vad ett 3080 kostade runt launch, då priset ökat rejält just nu.
Är intresserad av Palit GeForce RTX 3080 GameRock men priserna just nu är galna

Runt 8000-9000. Jag Köpte mitt 3080 för 9400-någonting i november.

Det har gett mig otroligt mycket nöje, jag hade nog kunnat betala några tusen till för det men någonstans måste man ju dra gränsen såklart. Räknar med att ha det i 3 år minst. Så det är nog värt det. Krona per timme spenderat med det är inte så hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Ursäkta för onödiga frågan men undrar vad ett 3080 kostade runt launch, då priset ökat rejält just nu.
Är intresserad av Palit GeForce RTX 3080 GameRock men priserna just nu är galna

Bas korten typ Tuf låg på 7800-8100:-
Toppmodellerna typ strix osv låg på 9600 - 10200:- om jag minns rätt
Dessa prisar är för luftkylda modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det förstår jag. Jag har dock beställt ett Asus 3080 TUF non-oc men inte på lanseringsdagen. Jag har samma användarnamn på webhallen som här om du vill kolla min plats i kön.

När beställde du? Då får jag en referens för mig själv också utan att belasta Webbis eller Patrik

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Ursäkta för onödiga frågan men undrar vad ett 3080 kostade runt launch, då priset ökat rejält just nu.
Är intresserad av Palit GeForce RTX 3080 GameRock men priserna just nu är galna

Beställde ASUS TUF 3080 non-OC. 7825:-

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

När beställde du? Då får jag en referens för mig själv också utan att belasta Webbis eller Patrik

15 oktober.