3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Någon som har koll på hur webhallen gör här?

Kollar du någon sida bakåt i tråden ser du att de erbjuder LHR-kort till folk i kön för icke-LHR.

#19244651

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kollar du någon sida bakåt i tråden ser du att de erbjuder LHR-kort till folk i kön för icke-LHR.

#19244651

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

Det är inte ASUS som styr om det är LHR är inte, Nvidia har bestämt att det endast ska tillverkas kort med LHR-kretsar så det finns inget ASUS kan göra åt det.

Precis, så e det. Har tyvärr ingen mer info hur nVidia planerar med LHR/icke-LHR. Vi förmedlar vad som är på väg till distributörer och butiker så dem har infon om vad som kommer/e på väg. Mer än så vet inte jag heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krushy:

My watch is over, blev det typ 16k dyrare än vad jag tänkt mig? Yes, men efter att ha väntat sen launch så orkade jag inte mer, såg att kortet fanns inne i Stockholm och en helt underbar polare erbjöd sig att plocka upp det åt mig.

Happy hunting now boys and girls!

//Krushy out!
https://i.ibb.co/Yj7WVhT/graffikkort.jpg

snyggt! de där är ett coolt kort, 1-slot 3090 :)! mycket nöje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

snyggt! de där är ett coolt kort, 1-slot 3090 :)! mycket nöje!

Ett snyggt kort. Det enda problemet med det är att det bara har 2 st PCIE strömkontakter. Ett vattenkylt vill man allt som oftast maxa lite mer då man kan ta ut svängarna med det.

Edit: + tänk på att 3090 har minnen på baksidan med och där kyler inte denna version riktigt lika bra då det "bara" är en cold plate och inte aktiv på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Precis, så e det. Har tyvärr ingen mer info hur nVidia planerar med LHR/icke-LHR. Vi förmedlar vad som är på väg till distributörer och butiker så dem har infon om vad som kommer/e på väg. Mer än så vet inte jag heller.

Asus david en hypotetisk fråga angående garanti ärenden på gpuer, låt oss säga mitt kort går itu och jag har garanti ifrån er, jag går till butiken där jag köpte kortet och de vill ge mig ett nytt kort då med lhr spärr vilket jag inte vill ha utan då vill jag ha ett icke lhr kort, eller rättare sagt skulle jag kräva att ni på asus reparera mitt gamla kort som ni gör i asien, där ni har serivce butiker i anslutning till fabrikerna. Hur ska ni göra när det börjar komma garanti ärrenden på detta sätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Köttburken:

Asus david en hypotetisk fråga angående garanti ärenden på gpuer, låt oss säga mitt kort går itu och jag har garanti ifrån er, jag går till butiken där jag köpte kortet och de vill ge mig ett nytt kort då med lhr spärr vilket jag inte vill ha utan då vill jag ha ett icke lhr kort, eller rättare sagt skulle jag kräva att ni på asus reparera mitt gamla kort som ni gör i asien, där ni har serivce butiker i anslutning till fabrikerna. Hur ska ni göra när det börjar komma garanti ärrenden på detta sätt?

Tja!
Jag jobbar inte med garanti och kundtjänst så jag kan inte ge något officiellt svar på det. I första hand är det butiken men handlat i från som är ansvarig för garanti och service. Så det är i första hand respektive butiks service och hantering som gäller.
Så vill du ha ett definitivt svar så rekommenderar jag att höra med någon av dem auktoriserade butikerna.
Men det jag tror skulle ske är:
1. Man skickar in till Asus verkstad och försöker reparera.
2. Går det inte att reparera så krediterar Asus kortet till butiken och butiken kan erbjuda motsvarande kort eller häva köpet och ge pengar tillbaka eller tillgodo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!
Jag jobbar inte med garanti och kundtjänst så jag kan inte ge något officiellt svar på det. I första hand är det butiken men handlat i från som är ansvarig för garanti och service. Så det är i första hand respektive butiks service och hantering som gäller.
Så vill du ha ett definitivt svar så rekommenderar jag att höra med någon av dem auktoriserade butikerna.
Men det jag tror skulle ske är:
1. Man skickar in till Asus verkstad och försöker reparera.
2. Går det inte att reparera så krediterar Asus kortet till butiken och butiken kan erbjuda motsvarande kort eller häva köpet och ge pengar tillbaka eller tillgodo.

Tackar för ett snabbt svar, gäller det även efter 1 års perioden eftersom ni erbjuder ju 4 års garanti på era kort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Köttburken:

Tackar för ett snabbt svar, gäller det även efter 1 års perioden eftersom ni erbjuder ju 4 års garanti på era kort

3 års garanti har vi som standard i norden på grafikkort. De är samma garanti oavsett vilket år från våran sida. Sen kan villkor och hantering skilja mellan olika butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

3 års garanti har vi som standard i norden på grafikkort. De är samma garanti oavsett vilket år från våran sida. Sen kan villkor och hantering skilja mellan olika butiker.

Tja! Måste fråga, jag har ett TUf 3080 OC v2 (skitnöjd med kylningen!) men undrar ifall man skall byta ut det mot ett TUF 3090. Jag undrar dock om era VRAM heatsinks är på baksidan också. Valde nämligen er 3080 modelll p.g.a. kylningen på Vram men undrar ifall man bör gå hela vägen för ett 3090.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! Måste fråga, jag har ett TUf 3080 OC v2 (skitnöjd med kylningen!) men undrar ifall man skall byta ut det mot ett TUF 3090. Jag undrar dock om era VRAM heatsinks är på baksidan också. Valde nämligen er 3080 modelll p.g.a. kylningen på Vram men undrar ifall man bör gå hela vägen för ett 3090.

tack

Ska du spela eller mina? I spel skiljer det bara max 10% i fps, inte värt det. För viss 3D rendering kan det vara värt det om du är en digital content creator pga mer minne men inte inne i riktiga spel.

Verkar inte som miners är helt förtjusta heller av prisskillnaden, eftersom 3090 tycks ha gått att få tag på under hela bristen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ska du spela eller mina? I spel skiljer det bara max 10% i fps, inte värt det. För viss 3D rendering kan det vara värt det om du är en digital content creator pga mer minne men inte inne i riktiga spel.

Verkar inte som miners är helt förtjusta heller av prisskillnaden, eftersom 3090 tycks ha gått att få tag på under hela bristen.

Tänker mig utföra 3d modellering osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! Måste fråga, jag har ett TUf 3080 OC v2 (skitnöjd med kylningen!) men undrar ifall man skall byta ut det mot ett TUF 3090. Jag undrar dock om era VRAM heatsinks är på baksidan också. Valde nämligen er 3080 modelll p.g.a. kylningen på Vram men undrar ifall man bör gå hela vägen för ett 3090.

tack

Tja!

VRAM på baksidan av TUF 3090 kyls av backplaten. Backplaten är väl tilltagen så den ska kyla bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!

VRAM på baksidan av TUF 3090 kyls av backplaten. Backplaten är väl tilltagen så den ska kyla bra.

Tillåter ni ockås att man själv byter thermalpads hemma så man får ner graderna på minnet, så som evga gör?

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt KF2A i fredags (3080). Betydligt svalare och tystare än mitt förra 3080 TUF OC. Och då skruvade jag ner powerlimiten i TUF3080 OC kortet just för att få den tystare för den blev så varm.

Så jag är väldigt nöjd med mitt köp av KF2A, visst kanske inte kan klocka det så mycket. Men jag sitter hellre med ett kort som presterar i vanliga 3080-segmentet än ett överklockat kort som blir varm och låter hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Tja!

VRAM på baksidan av TUF 3090 kyls av backplaten. Backplaten är väl tilltagen så den ska kyla bra.

ungefärlig temperatur på ett 3090 vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Tillåter ni ockås att man själv byter thermalpads hemma så man får ner graderna på minnet, så som evga gör?

Nu får David svara på det men jag tror bara det är i USA det gäller. Inte inom EU då man inte får ta bort den sticker som finns och demontera det, då upphör garantin.

Som du säger så har EVGA dock sagt att det är ok på hela marknaden och för USA generellt så gäller inte dessa stickers för någon, då man kan ta bort och fixa detta ändå inom garantin enligt lagbeslut - om jag inte är felinformerad.

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att som tidigare ägare av 3080 TUF OC, 3090 TUF OC och nuvarande ägare av TUF OC 3080 Ti så är kylningen en flaskhals för minnena på 3090.

Kyler både 3080 och 3080 Ti riktigt bra med TUF men känns som att lösningen inte är lika bra på just 3090, detta med hänsyn till att 3090 TUF enbart drar 375w som max, hade den dragit mer ström hade det blivit ett ännu större problem.

Strix kortet är inte heller bra när det gäller VRM för just 3090, annars är TUF och Strix korten överlägsna när det gäller 3080 och 3080 Ti.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Både VRM och VRAM på baksidan "kräver vatten" om man vill ha vettiga temperaturer och kör med en bios som har mer än 480W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Måste tillägga att som tidigare ägare av 3080 TUF OC, 3090 TUF OC och nuvarande ägare av TUF OC 3080 Ti så är kylningen en flaskhals för minnena på 3090.

Kyler både 3080 och 3080 Ti riktigt bra med TUF men känns som att lösningen inte är lika bra på just 3090, detta med hänsyn till att 3090 TUF enbart drar 375w som max, hade den dragit mer ström hade det blivit ett ännu större problem.

Strix kortet är inte heller bra när det gäller VRM för just 3090, annars är TUF och Strix korten överlägsna när det gäller 3080 och 3080 Ti.

hmm, vad hade du för temps? 3090 kan man antagligen också kyla med en fläkt/egna heatsinks på bakplattan(alltså utan att öppna kortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottomanslap:

Måste tillägga att som tidigare ägare av 3080 TUF OC, 3090 TUF OC och nuvarande ägare av TUF OC 3080 Ti så är kylningen en flaskhals för minnena på 3090.

Kyler både 3080 och 3080 Ti riktigt bra med TUF men känns som att lösningen inte är lika bra på just 3090, detta med hänsyn till att 3090 TUF enbart drar 375w som max, hade den dragit mer ström hade det blivit ett ännu större problem.

Strix kortet är inte heller bra när det gäller VRM för just 3090, annars är TUF och Strix korten överlägsna när det gäller 3080 och 3080 Ti.

GDDR6X kräver i princip aktiv kylning för att hålla nere tempen. Den korta stunden jag hade ett Strix 3090 ROG OC så landade minnestempen på 105C i maxbelastning. På PNY 3090 så ligger det på 94C.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

GDDR6X kräver i princip aktiv kylning för att hålla nere tempen. Den korta stunden jag hade ett Strix 3090 ROG OC så landade minnestempen på 105C i maxbelastning. På PNY 3090 så ligger det på 94C.

Är det bara jag som tänker att det inte gör nåt? Tillverkarna lär ju vara medvetna om det eftersom det verkar vara liknande på mängder av kort. Att de inte vidtagit åtgärder mer än den kylning som finns klingar i mina öron som att det inte heller behövs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Är det bara jag som tänker att det inte gör nåt? Tillverkarna lär ju vara medvetna om det eftersom det verkar vara liknande på mängder av kort. Att de inte vidtagit åtgärder mer än den kylning som finns klingar i mina öron som att det inte heller behövs.

Ungefär som när Asus släppte sitt 5700XT TUF med minimal kylning på gddr6. Tempen gick upp till 110C och datorn kraschade. Så mycket för 144timmar super duper testprocess för TUFserien.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 3080 strix och kan få ett tuf 3090 oc för bra pris. Vrm temps på baksidan är alltså dåliga på det kortet?
Det ska sitta i ett meshlicious som inte har så bra luftflöde mot baksida av kortet så då kanske det är bäst att sitta kvar på 3080.

Permalänk
Medlem

VRMs sitter på framsidan. VRAM på baksidan.

Det du kan göra är om du sätter en separat fläkt riktad mot baksidan på kortet samt sätter på lite kylflänsar där, t ex ett gäng M.2 NVME kylflänsar. Då kommer det hålla "OK" temp för mining eller +1000 på memory etc.

Om det är ett litet chassi med dåligt luftflöde, vattenkyl det eller behåll det du har.

Permalänk

Använder en industrifläkt som flyttar över 7000kubik luft i timmen för mina 3080(mining) sitter i öppet frame, vram ligger fortfarande på 95-100 grader (Asus Strix/Tuf modeller). Orka inte byta coolingpads

Permalänk
Medlem

Någon som fått sitt 3080 kort från Netonnet (MSI gaming x trio)
Beställde 2020-11-25 och har inte fått nått ännu!
Fick mail om att dom slutade tillverka gaming x trio ,så jag skulle få Z gaming ist.. verkar som andra har fått sina därifrån få dom inte verkar ha nått kösystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

De skeppar i stötar.. ibland en hel del av en modell, ibland inget :/

Vi får v2 modeller som vi erbjuder till v1 kön så att säga, tror 21/9 är en bit bort ännu

/Patrik

Är det LHR som är V2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det LHR som är V2?

Ja.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

290 dagar senare. Now my watch has ended (typ). Strix OC från Webhallen (beställt 27nov).
Blev erbjuden ett v2 kort idag. Lutar mot att jag ska ta det (köpte kortet ursprungligen för att lira) men stör mig lite på att jag inte får det jag faktiskt betalat för, även om jag inte planerat minea 24/7. Samtidigt har man ju sett att folk betalat av sina kort (and then some) på det viset så lite sugen blir man ju. Andrahandsvärdet har man ju också funderat på men det känns som att det är helt situations-beroende. Är cryptomarknaden on fire så kommer man tjäna på att ha ett v1 när man säljer, samtidigt så är ju kort som inte mineats med mer attraktiva pga mindre slitage.
Frågade supporten vad som händer om man sitter kvar i kön och om det finns nå v1 kort i sikte.