Geforce RTX 3080 fyller ett år – väntar du fortfarande på ditt kort?

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte RTX3080 Eagle från Webhallen 21:a oktober 2020... snart ett år sedan, känns inte som det kommer dyka upp innan ett år har passerat :/

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett av en privatperson 29e december 2020 som hade haft det i två veckor. Betalade 1000kr under nypris.
Idag sitter det vattenblock på det.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har väntat ett år. Beställde lite sent på dagen bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalaDain:

Har väntat ett år. Beställde lite sent på dagen bara.
https://i.ibb.co/txcfLNb/Screenshot-20210917-212905-2.png

Såvida du inte känner att du måste ha ett MSI-kort så skulle jag rekommendera att du hör av dig till Patrik på Webhallen och ser om du kan få byta kort. Har byggt datorer sen 25 år tillbaka och måste säga att det här är första gången man har sett sådan kris. Grejer gick alltid att få tag på, även om det kostade multum.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni som har beställt vill hålla kvar iom priset. Men frågan är om det är värt det när den aldrig kommer?

Nog för att jag har tålamod utan dess like i de flesta fall. Men att vänta 1 år, nja.
Ni måste ju börja sätta press på företagen ni beställt ifrån. Nu får jag mitt kort eller likvärdigt snarast. Spelar ingen roll om priset nu är 10-12k. När ni köpte så var det långt mycket lägre. Så det är det priset som gäller för ett likvärdigt kort.

Vem fasen väntar 1 år på ett köp???

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

Jag förstår att ni som har beställt vill hålla kvar iom priset. Men frågan är om det är värt det när den aldrig kommer?

Nog för att jag har tålamod utan dess like i de flesta fall. Men att vänta 1 år, nja.
Ni måste ju börja sätta press på företagen ni beställt ifrån. Nu får jag mitt kort eller likvärdigt snarast. Spelar ingen roll om priset nu är 10-12k. När ni köpte så var det långt mycket lägre. Så det är det priset som gäller för ett likvärdigt kort.

Alla har olika förutsättningar liksom. För min del har jag köpt och bytt kort vart efter. Om man har varit smart och lagt det på Klarna så kan man lika gärna stå kvar i kön. Du ligger inte ute med några pengar, utan du står bara i en kö. Däremot hade jag ju självklart köpt ett annat kort så länge för att lira. När 3080-kortet eventuellt kommer, så kan man släppa antingen sitta gamla kort eller sitt 3080.

Sen har man sin livssituation. En del tjänar så pass mycket att 8K eller 25K. Det är skitsamma, men för vissa är det en enorm belastning för ekonomin. Det hade nog gått snabbare och samlat burkar/flaskor och på så sätt skrapat ihop mellanskillnaden och köpt nåt 3080Ti/3090 än att vänta på 3080 för MSRP. Alla är olika.

Permalänk
Medlem

Jag bokade ett i december och väntar fortfarande på mitt. Köpte till och med ett 3070 i somras när Inet fick in några i väntan på det andra. Funderar på att avbryta den ordern och sikta på nästa kort som eventuellt lanseras.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Alla har olika förutsättningar liksom. För min del har jag köpt och bytt kort vart efter. Om man har varit smart och lagt det på Klarna så kan man lika gärna stå kvar i kön. Du ligger inte ute med några pengar, utan du står bara i en kö. Däremot hade jag ju självklart köpt ett annat kort så länge för att lira. När 3080-kortet eventuellt kommer, så kan man släppa antingen sitta gamla kort eller sitt 3080.

Sen har man sin livssituation. En del tjänar så pass mycket att 8K eller 25K. Det är skitsamma, men för vissa är det en enorm belastning för ekonomin. Det hade nog gått snabbare och samlat burkar/flaskor och på så sätt skrapat ihop mellanskillnaden och köpt nåt 3080Ti/3090 än att vänta på 3080 för MSRP. Alla är olika.

O ja! Det vet jag allt för mycket om. Är själv långtidssjukskriven. Så därför har jag heller inte köpt den nya generationen utav kort ännu.

Det tar mig några månader att spara ihop. Så när jag väl har det så vill jag köpa det bästa kortet för pengarna.
Bland annat därför jag är så less på att priserna bara har stigit och stigit.

Och vill heller inte gå på begagnat då de kostar nästan lika mycket för sämre prestanda. Jag menar vem vill betala 4000-5000:- för ett 1080 när du får ett 6600xt för ungefär 6500. (Vilket även det är för mycket med tanke på vad det är)

Annat var det för knappt 2 år sedan, då fick du 1080 för 2000:-

Min poäng med inlägget var mer att om man har väntat 1 år på att få sitt kort, så bör man sätta lite press på företaget man köpt ifrån. Att få ett likvärdigt kort snarast. Spelar ingen roll att samma kort nu kostar 12000 istället för 8000. De ska skicka ett kort som är köpt för länge sedan.

Men som du säger, köp via klarna så ligger de inte ute med pengarna. Och det är nog där problemet sitter. Jag förutsatte att de hade betalat för kortet redan.
Just iom att de är en klarna betalning gör nog så att företagen inte ens har en vilja att förfölja köpet. De låter det bero tills personen tröttnar och avbeställer istället. Det är nog därför många kort inte ens har gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Inet gjorde så med min kompis, hade bokat ett 3080 tuf men blev erbjuden ett EVGA ultra kort istället. Kostade typ 4 tusen mer eller något! Bra kundservice även fast de tog typ 9 månader. Jag har själv snart väntat ett år och har varit på webhallen men dom skiter duktigt i en.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på mitt Wish 1080ti för 3600:- så det får klara sig tills jag kan köpa ett nytt kort för max 6000:- som är mycket bättre

Permalänk
Medlem

Har det redan gått ett år? Jag har inte ens packat upp mitt 3080 ur kartongen än. Beställde dag 1.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Lyckades tillslut importera ett 3080ti FE via svärfar. Bisarr år.

Permalänk
Medlem

Gav upp efter ett halvår. Hävde köpet å köpte ett 6800xt istället

Permalänk
Medlem

Beställde ett MSI 3080 X Trio och ett 3080 Strix 15:11 och 15:09 på releasedagen från webhallen. Fick MSI-kortet 2 månader senare och gick sedan ur kön/avbeställde strix. I efterhand så var det kanske dumt då jag hellre ville ha strix-kortet och hade ju kunnat sälja MSI-kortet eller minea på det. Lätt att vara efterklok men någon fick ju hoppa ett snäpp fram på kön för strix så det var ju ändå nice.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Märker att det är väldigt få här som inser hur fel pris dessa kort hade från början. Även scalper-priser på 15k var för billigt.

Grovt uppskattat så har man nog med varje 3080-kort man kommit över kunnat skramla ihop ethererum för ett värde på mellan 50.000-100.000 SEK under den här perioden beroende på hur man räknar.

Enligt den här grafen https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-mining_profitab... så kan man se att varje MH/s är värd $0.1/dag i genomsnitt under 2021 och ett 3080 ger ungefär 90MH/s.

Permalänk
Medlem

Beställde ett ASUS TUF 3080 på launchday kl 17.52 från webhallen, betald direkt och inte fått än.

Visa signatur

[ XP1700+@2450MHz /Maze3 H20 -=- ABit NF7-S@220MHz-=- 2x256 MB TwinMOS PC3200 Winbond@220MHz 5-2-2-2 ]
[ 2xSeagate 120 GB -=- Leadtek GeForce 6800NU@460/915 /Maze4 3dm05: 5596]

Permalänk
Medlem

Fick handla ett Gigabyte 3090 som dök upp på webhallen någon månad senare, 24 lakan men har inte ångrat det en sekund.

Visa signatur

[ XP1700+@2450MHz /Maze3 H20 -=- ABit NF7-S@220MHz-=- 2x256 MB TwinMOS PC3200 Winbond@220MHz 5-2-2-2 ]
[ 2xSeagate 120 GB -=- Leadtek GeForce 6800NU@460/915 /Maze4 3dm05: 5596]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samtidigt, så finns det ännu inga garantier att situationen och priserna skulle bli bättre med 4000-serien.

Allt beror givetvis på när 4000-serien släpps. Du behöver väldigt tur för att klippa ett ur 3000-serien till vettigt pris fortfarande. Även om priserna inte är bättre så är garanterat ett kort ur den serien rätt mycket bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

I caved in.

Beställde en färdigbyggd dator i februari med i7-10700K och RTX 3080 och fick den levererad inom 48 timmar.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hade flyt och fick tag på ett Founders Edition i slutet av september förra året innan Nvidia stängde ned sin butik.

Rätt sunkigt av Nvidia att göra så. Varför skall inte vi som dom flesta andra ha möjlighet att köpa deras version, som också alltid ligger på msrp. Nu är ju chansen iofs lika liten som på lotto att ta hem ett sådant kort idag med tanke på efterfrågan, men ändå.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Beställde på releasedagen (edit: och väntar fortfarande). Redaktionens tips om att det inte fanns någon anledning att köpa kortet så fort som möjligt och istället invänta svaret på radeon åldrades inte superbra. Ingen har en spåkula (även om en hel del talade för att det skulle bli brist) och jag tror givetvis inte att det var med illa uppsåt man gav det tipset men dom som ändå tog det till sig blev nog inte så glada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

O ja! Det vet jag allt för mycket om. Är själv långtidssjukskriven. Så därför har jag heller inte köpt den nya generationen utav kort ännu.

Det tar mig några månader att spara ihop. Så när jag väl har det så vill jag köpa det bästa kortet för pengarna.
Bland annat därför jag är så less på att priserna bara har stigit och stigit.

Och vill heller inte gå på begagnat då de kostar nästan lika mycket för sämre prestanda. Jag menar vem vill betala 4000-5000:- för ett 1080 när du får ett 6600xt för ungefär 6500. (Vilket även det är för mycket med tanke på vad det är)

Annat var det för knappt 2 år sedan, då fick du 1080 för 2000:-

Min poäng med inlägget var mer att om man har väntat 1 år på att få sitt kort, så bör man sätta lite press på företaget man köpt ifrån. Att få ett likvärdigt kort snarast. Spelar ingen roll att samma kort nu kostar 12000 istället för 8000. De ska skicka ett kort som är köpt för länge sedan.

Men som du säger, köp via klarna så ligger de inte ute med pengarna. Och det är nog där problemet sitter. Jag förutsatte att de hade betalat för kortet redan.
Just iom att de är en klarna betalning gör nog så att företagen inte ens har en vilja att förfölja köpet. De låter det bero tills personen tröttnar och avbeställer istället. Det är nog därför många kort inte ens har gått ut.

Jag håller med dig. Vi är alldeles för snälla hör och väntar på vår tur. Kan ge mitt exempel på mitt PNY 3090. Elgiganten släppte 3 slots Epic X kort för 19K, med leverans 1/1 2022. Bokade kortet i augusti och såg att Elgiganten har ett annat PNY 3090 på lager, men priset låg på 22K. Kontaktade kundtjänst och fråga om jag inte kunde få det kortet istället. Var helt säker på att jag skulle få ett nej, men agenten kollade med sin Floormanager och fick OK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Märker att det är väldigt få här som inser hur fel pris dessa kort hade från början. Även scalper-priser på 15k var för billigt.

Grovt uppskattat så har man nog med varje 3080-kort man kommit över kunnat skramla ihop ethererum för ett värde på mellan 50.000-100.000 SEK under den här perioden beroende på hur man räknar.

Enligt den här grafen https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-mining_profitab... så kan man se att varje MH/s är värd $0.1/dag i genomsnitt under 2021 och ett 3080 ger ungefär 90MH/s.

Det är ju det här problemet med brist på kort kommer ifrån. En miner vill ju komma åt så många kort som möjligt medan en gamer vill ha 1 eller Max 2 per dator. Även om man är sur på scalpers så kommer korten ut på marknaden. En scalper plockar mellanskillnaden, medan en miner håller kortet betydligt längre. Alla här som har väntat ett år på sitt 3080 för 7825 kränger ju inte för samma pris de köpte den för. Ok, kanske någon altruistisk en. Man låter marknaden bestämma vad kortet är värt.

Permalänk
Medlem

Hade flyt och fick mitt MSI 3080 gaming x trio 6 dagar efter release ifrån Inet

Permalänk
Inaktiv

Hade önskat mig ett 3090 FE, saftig med 16 papp men så blev det inte alls.... fick nöja mig med 3rd party kylarlösning och måste ha chassit öppet tack vare det. Dessutom kostade kortet kosta över 20 papp... mindre najs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Hade önskat mig ett 3090 FE, saftig med 16 papp men så blev det inte alls.... fick nöja mig med 3rd party kylarlösning och måste ha chassit öppet tack vare det. Dessutom kostade kortet kosta över 20 papp... mindre najs

Vem vill inte ha ett 3090 FE :P. Webhallen sålde 3090 för MSRP (17K). Var en härlig stämning där

Permalänk
Medlem

Beställde inom första timmen av lanseringen, fick det i juni...

Min beställning hann bli EoL tills att det var dags för mig att få ett kort vilket var en speciell upplevelse som jag tror många som fått ett kort inte är ensamma om. Bidrog till att jag fick en bättre i alla fall så det är väl något :/

Visa signatur

CPU: 9800X3D
GPU: RTX 5080
1440p OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Han ej beställa RTX3080, när jag skulle beställa så var det stängt. När Webhallen öppnade om runt 15 okt så beställde jag et TUF OC.

Lyckades tillslut med konststycket att få mitt RTX 3080 och min Ryzen 5900x på samma vecka! Tror det var runt mitten-slutet April.

Tänkte först att det kommer väl till jul någon gång.

Permalänk
Medlem

Beställde mitt 3080 Tuf non oc 22 September ifrån netonnet och väntar fortfarande. Hade inte skickat till kundtjänst någon gång under detta året men gjorde det nyligen då statusen ändrades runt månadsskiftet till redo att plockas. Verkar inte vara något man ska tro på alls, inte för att man fick ut någon information av värde alls ifrån kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Problemet är som många redan påpekat mining, inom miningsfären är korten värda mycket mer än vad dom är för gaming och miners köper på sig pallvis av dessa kort och dom slutar dessutom inte köpa när dom köpt utan köper bara ännu fler.

Eftersom korten är tänkta för gaming från början till slut så blir marknaden helt skev, alla som säljer dessa kort i alla led rapporterar rekordvinster ändå står gamers utan kort.

Säger som innan, mining måste krascha eller att någon uppfinner en miningprocessor som slaktar grafikkort i miningprestanda, så att miners köper såna istället. Tills dess, priserna kommer bara att forstätta att stiga och tillgänglighten bli ännu sämre.

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB