3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Är det något jag har missat?
Helt från ingenstans dök denna upp, varför för detta pris helt plötsligt?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Är det något jag har missat?
Helt från ingenstans dök denna upp, varför för detta pris helt plötsligt?

Ser ut som Amazon har fått in lite kort, Amazon brukar ju ha bättre priser ibland och det här är väll inget undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ser ut som Amazon har fått in lite kort, Amazon brukar ju ha bättre priser ibland och det här är väll inget undantag.

Jag har då aldrig sett ett 3080 TUF på amazon men jag märker även att det inte går att söka efter "3080 tuf" för då får jag inte upp något, istället får man söka på "TUF-RTX3080" och då får jag upp det i resultaten.

Jag har iallafall lagt en order så får se vad som händer.

EDIT: okej jag får visst upp samma kort när jag söker på första sättet, men på sida 2

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Jag har en order på ett TUF 3080 från Amazon i februari för 8300. Hoppas inte man kör någon fuling och gör någon konstig "rebranding" för att inte behöva sälja till oss som gjorde tidiga beställningar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Är det något jag har missat?
Helt från ingenstans dök denna upp, varför för detta pris helt plötsligt?

Tack för tipset, la också en order får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tack för tipset, la också en order får se vad som händer.

På tuf? Beräknad leverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag fick ett EVGA 3080 FTW3 ULTRA för 7825kr, fick dock vänta i 9 månader innan jag fick den dock.

Samma här

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Samma här

Var det hos Inet elr? Köpte du TUF non-OC från början?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var det hos Inet elr? Köpte du TUF non-OC från början?

Precis så var det. tuf non-oc blev ett evga ftw3-u exakt nio månader senare hos Inet

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tack för tipset, la också en order får se vad som händer.

Ska bli intressant, gissar på att vi inte kommer får se kortet fysiskt men men

Skrivet av UtanGrafikkort:

På tuf? Beräknad leverans?

Ingen leverans än då det är "out of stock", men när de får in så får vi en beräknad leverans.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardoso:

Efterlänktad leverans kom tillslut även till mig från Webhallen, väntan var lång men väl värd den och är nöjd med mitt val av butik

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2
Beställningsdatum 2020-10-16 10:01
Hämtad/Skickad 2021-09-14 14:20

Vad fick du betala då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

På tuf? Beräknad leverans?

Enda jag fick var typ delivery at a later date
Aja var värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardoso:

Efterlänktad leverans kom tillslut även till mig från Webhallen, väntan var lång men väl värd den och är nöjd med mitt val av butik

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2
Beställningsdatum 2020-10-16 10:01
Hämtad/Skickad 2021-09-14 14:20

Grattis! Samma här. kunde hämtat ut idag men håller på med flytten så jag hämtar ut imorn 😈

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Vad fick du betala då?

När jag la beställningen låg priset på 7990, vilket va det jag också betalade.

Visa signatur

Asus Prime X570-Pro | AMD Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1070 Armor 8GB | Corsair XMS3 2x8GB
Sansung 830 128GB + Intel 240gb | Nätagg Seasonic Focus+ Power 750w 120mm/Modulär/SLI |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Säkert att detta inte var ex. moms eller något?

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

För att det är exakt så många kort vi har av V2 för tillfället. När vi får in mer kort så kommer givetvis senare datum bli erbjudna samma kort.

/Patrik

Gäller detta alla ordrar och modeller, dvs att de kommer bli erbjudna ersättningsmodeller? Jag har en något senare beställning på en annan ASUS modell, som jag nyss fått svar från ASUS själva att just den modellen inte längre produceras, så oddsen att få just den modellen känns obefintlig. (Det kanske finns några på väg genom leverantörskedjorna men troligtvis inte)

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har försökt följa utvecklingen kring grafikkorten ett tag och tycker jag börjar sakta men säkert se en liten mättning på marknaden. För bara någon vecka sedan försvann korten från butikerna/webbshoppen på några få minuter men nu finns de kvar i timmar i vissa fall. Är det någon annan som liknande observationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prez:

Tjena,

Jag har försökt följa utvecklingen kring grafikkorten ett tag och tycker jag börjar sakta men säkert se en liten mättning på marknaden. För bara någon vecka sedan försvann korten från butikerna/webbshoppen på några få minuter men nu finns de kvar i timmar i vissa fall. Är det någon annan som liknande observationer?

Nej, det har varit så här i ett par månader nu. Bara överprisade kort, finns oftast kvar i en vecka nu för tiden

Permalänk
Webhallen
Skrivet av lord_moggo:

Gäller detta alla ordrar och modeller, dvs att de kommer bli erbjudna ersättningsmodeller? Jag har en något senare beställning på en annan ASUS modell, som jag nyss fått svar från ASUS själva att just den modellen inte längre produceras, så oddsen att få just den modellen känns obefintlig. (Det kanske finns några på väg genom leverantörskedjorna men troligtvis inte)

om vi får v2 på en modell som utgått så ersätter vi befintliga orders med v2 modellen.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Vill som sagt tacka alla för min tid här i tråden och lycka till nu!
Hämtade ut kortet idag men kunde hämtas ut igår egentligen, men under all flytt till nya lägenheten så fick det vänta en dag till, gör inget nu när man är härdad.

Bygget är inte helt klart än, små fix kvar.

Åter tack @Webhallen Patrik för den återkopplingen du ger till oss kunder. Att du vart till stöttning till oss kunder detta år, det uppskattas.
Du är grym!
Här kommer även ett lite bilder.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Bestämt att det blir ett 3080 TI men kan verkligen inte välja vilket, ett EVGA 3080 TI FTW3 Ultra ligger på 18000:- och ett Asus 3080 TI ROG Strix OC 20000:-. Kommer ha custom loop kylning på hela systemet så stockkylaren är inte så viktig.
Vad hade ni valt egentligen? Kommer väl mest troligt att köra ett Asus moderkort. Många verkar gilla EVGA men har själv aldrig haft med dom att göra. Asus har jag väl typ blandade erfarenheter av även om det mesta varit genomgående bra.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Bestämt att det blir ett 3080 TI men kan verkligen inte välja vilket, ett EVGA 3080 TI FTW3 Ultra ligger på 18000:- och ett Asus 3080 TI ROG Strix OC 20000:-. Kommer ha custom loop kylning på hela systemet så stockkylaren är inte så viktig.
Vad hade ni valt egentligen? Kommer väl mest troligt att köra ett Asus moderkort. Många verkar gilla EVGA men har själv aldrig haft med dom att göra. Asus har jag väl typ blandade erfarenheter av även om det mesta varit genomgående bra.

EVGA kortet ska vara det bästa man kan köpa. Riktigt bra kylning av minnet samt möjlighet till 450W strömbudget. Är det dessutom det billigare alternativet så är det inte mycket att tveka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

om vi får v2 på en modell som utgått så ersätter vi befintliga orders med v2 modellen.

/Patrik

En liten fråga Patrik, det kanske står någon stans i tråden men jag har missat det.... alla dessa kort som är beställda föra året och som ni löser åt kunderna att de får till slut...får ni betala mer för dem än när ni la order på dem?(alltså butikerna), eller får ni dem till det priset de hade i höstas? , jag är lite nyfiken om ni går back på varje kort....eftersom pris höjningen har varit så stor.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Någon av all som beställt och valt att byt mot ett V2 kort på @Webhallen förutom jag och sedan fått ordern avbeställd helt plötsligt?

Kortet har tydligen kommit till butik och sedan blivit avbeställd på något sätt och dom har tydligen redan hunnit skicka tillbaka den med vilket jag tycker konstigt för då jag lämnat saker på service där så tar det 1 vecka innan dom får iväg grejerna.

Har det hänt för någon annan?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudeez:

Bestämt att det blir ett 3080 TI men kan verkligen inte välja vilket, ett EVGA 3080 TI FTW3 Ultra ligger på 18000:- och ett Asus 3080 TI ROG Strix OC 20000:-. Kommer ha custom loop kylning på hela systemet så stockkylaren är inte så viktig.
Vad hade ni valt egentligen? Kommer väl mest troligt att köra ett Asus moderkort. Många verkar gilla EVGA men har själv aldrig haft med dom att göra. Asus har jag väl typ blandade erfarenheter av även om det mesta varit genomgående bra.

Kör själv ett 3080 ftw3 ultra med ett ek vector block på, fungerar prima!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

@elgiganten kommer korten levereras eller inte har väntat ett helt år nu? Man undrar lixom om man ens kommer få det?

Det gäller gigabyte eagle oc 3080

Permalänk

GeForce RTX 3080 ROG STRIX GAMING OC WHITE 10GB

Vad kostade denna modell vid launch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Vad kostade denna modell vid launch?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5660694

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

@elgiganten kommer korten levereras eller inte har väntat ett helt år nu? Man undrar lixom om man ens kommer få det?

Det gäller gigabyte eagle oc 3080

Jag har inte sett att Elgiganten överhuvudtaget gett någon information här, eller att de har gett någon korrekt information till någon som har beställt 3080-kort. Om det beror på att de själva inte vet eller om den lägre kundtjänsten inte får det från dem som vet, har jag ingen aning om. Hade de bara betat av köerna kontinuerligt som de andra datorbutikerna gör hade det varit en sak, men det förefaller som de inte får in några kort av introduktionsmodellerna som de har massa inneliggande ordrar på.

Jag beställde TUF OC själv den 7 oktober, dagen efter fick jag den enda informationen jag har fått från dem.
"En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Onsdag 14. Oktober till Måndag 19. Oktober."

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har inte sett att Elgiganten överhuvudtaget gett någon information här, eller att de har gett någon korrekt information till någon som har beställt 3080-kort. Om det beror på att de själva inte vet eller om den lägre kundtjänsten inte får det från dem som vet, har jag ingen aning om. Hade de bara betat av köerna kontinuerligt som de andra datorbutikerna gör hade det varit en sak, men det förefaller som de inte får in några kort av introduktionsmodellerna som de har massa inneliggande ordrar på.

Jag beställde TUF OC själv den 7 oktober, dagen efter fick jag den enda informationen jag har fått från dem.
"En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Onsdag 14. Oktober till Måndag 19. Oktober."

Det stod väl inte vilket år som avsågs... (fin hedge där!)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro