Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Gillar bara rökig. Lagavulin och Laphroaig 16+ är favoriterna och finns alltid i skåpet hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Många bra tips här! Har nyligen börjat ge mig in i whiskey-världen och har inte hunnit prova så många än. Hittills är favoriten japanska Niwakami. Sett många tips på Laphroaig så blir nog en sån vid nästa iköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Många bra tips här! Har nyligen börjat ge mig in i whiskey-världen och har inte hunnit prova så många än. Hittills är favoriten japanska Niwakami. Sett många tips på Laphroaig så blir nog en sån vid nästa iköp.

Inte för alla, men måste smakas
Rök och tång! (eller jod säger väl de icke-frälsta )
Klart en favorit, men håller tex Ardbeg ten ungefär lika högt.
Och Talisker, Lagavulin, Caol Ila mfl är ungefär samma klass men inte riktigt lika klockrena för mig. (men har en Caol Ila distillers ed hemma som är riktigt trevlig dock!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Samma här, rom är mer intressant Ron Esclavo Solera XO är en favorit.

Men ska det vara whiskey, blir det bourbon whiskey, Jim beam alla sorter gillar jag.

Ron Esclavo Solera XO ska jag beställa o prova

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Bra whisky stavas s c o t c h. 😋
Har bara en flaska Cragganmore 12 som jag smakar på alltför sällan. Blir garanterat att skaffa en ny innan den tar slut.

Gillade inte whisky innan jag smakade min första single malt, så det är inte alltid bara snobberi att en del snöat in på dem. Märket var Drumguish vilka verkar ha försvunnit, antagligen var den för mild för kategorin. Främst imponerades jag av smakerna som kom efter när man sippade på lite vatten. Cragganmore har lite av det med, men smakar framförallt mer när man dricker den.

Nja, nog är det snobberi allt, jag sätter min högra testikel på att du inte kan skilja på en blend och en single malt i större utsträckning än vad slumpen dikterar i ett blindtest. Med det sagt så spelar det ingen roll, att dricka whisky är en upplevelse. Om upplevelsen förstärks av att drycken i glaset är en single malt så är det gott nog. Min uppfattning är att folks snarare jämför en billig blend med en dyr single malt och därigen fräls in i whiskyns gemensak.

Glenburgie 15 - mycket prisvärd
Lagavulin 16- riktmärke för rökig whisky <1000kr
Glenmorangie Lasanta 12 - finfin sherry/bourbonlagrad icke-rökig whisky
Glenlivet 18 - superb, en av mina personliga favoriter

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Whisky kan man dricka på tre sätt;

Med vatten
Utan vatten
…eller som vatten.

Fick ju ihop hela Game of thrones-serien för två och ett halvt år sedan. Sen samlar jag på diverse gripar från MacAllan, Lagavulin, Laphroaig och Ardbeg primärt. Har några japanska sorter också som steg betydligt i värde nästan direkt efter köp.

Roligt och gott med whisky!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Lite konstig frågeställning då det inte handlar om personligt tycke huruvida det heter whisky eller whiskey, utan snarare dess ursprung.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Lite konstig frågeställning då det inte handlar om personligt tycke huruvida det heter whisky eller whiskey, utan snarare dess ursprung.

Faktiskt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jo och whisky att bjuda på har jag Islay Mist, prisvärd och smakrik men blygt pris.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade faktiskt för whisky efter att ha blivit bjuden på Laphroaig 10yo för 20 år sedan. Innan dess var jag inget riktigt fan, fast då hade jag bara smakat grants/ballentain/farmors grus innan.

Jag har smakat en hel del från Islay och den absoluta favoriten är numera Laphroaig Tripple Wood. Tyvärr säljs den inte mer på systemet, och inte någon annanstans heller vad det verkar, så jag tror inte att den görs mer. Jag har några droppar kvar som jag vårdar ömt

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som gillar rökiga whiskys här. Själv föredrar jag sherry/fruktiga smaker, en av mina favoriter är High Coast Quercus IV. Två prisvärda är Moosgard Oloroso och Mackmyra Björksav i mina ögon. Till er som dricker rökiga whiskys kan jag rekommendera High Coast Alba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Whisky kan man dricka på tre sätt;

Med vatten
Utan vatten
…eller som vatten.

Fick ju ihop hela Game of thrones-serien för två och ett halvt år sedan. Sen samlar jag på diverse gripar från MacAllan, Lagavulin, Laphroaig och Ardbeg primärt. Har några japanska sorter också som steg betydligt i värde nästan direkt efter köp.

Roligt och gott med whisky!

Oban GOT är bland det bästa jag druckit.. Nu blev jav avis!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

Ron Esclavo Solera XO ska jag beställa o prova

Nu Hijackar jag whiskey tråden lite, men vill du komma billigare undan testa Ron Esclavo
12 Years Solera, Motörhead Premium Dark Rum och Ron Quorhum Solera XO QRM. Alla är favoriter och jag samlar på rom.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag har blivit lite nykär i svensk whisky efter att ha gått genom en hel del av High Coasts smaker.

Fantastiskt, är det jag har att säga.

Systembolaget har ett par Smögen i sin webblansering 30 oktober, en sådan ska jag försöka klicka hem, kommer gå åt fort. Tror det bara rör sig om 3500 flaskor eller liknande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Oban GOT är bland det bästa jag druckit.. Nu blev jav avis!

Ska jag vara helt ärlig har jag inte öppnat en enda av dem.
Ville se under kanske en 10-15 årsperiod hur pristrenden är för att eventuellt lägga hela samlingen på Systembolagets vin- och spritauktioner.
Tanken med mitt whiskysamlande är att lämna ett arv till mina barn - visst, en del dricker jag själv såklart.

Jag är med i en whiskyklubb, där portionerades en en MacAllan 23-årig cherry cask ut till vrakpriset 400kr/cl - alla pengar i klubben går oavkortat till att köpa in nya spännande sorter och diskutera kommande heta släpp med mera. Vissa köper whisky för investering, vissa köper för att dricka, andra både och - jag är mer både och.
Jag skulle tippa på att jag kanske dricker mellan 10-12cl whisky i månaden utöver hos klubben då, så det är inte vidare värst mycket men det räcker för njutning.

Köper bara när det släpps något jag vet är bra eller något jag hört i klubben som är bra.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bästa whiskyn jag provat var på bishops arms långt upp på avenyn nära götaplatsen för många år sen och den hette port ellen minns bara inte vilken årgång det var

Permalänk
Medlem

Whisky eller whiskey beror på var den är tillverkad.
Personligen föredrar jag Islay whisky, jag har även druckit flera av de dyrare sorterna men i ärlighetens namn föredrar jag de mer överkomliga sorterna.
En whiskyresa till Islay är inte fel men det finns även whiskyresor till scottland.
Det är starkt och gott det här amerikanska brännvinet men det ser ut som kopiss

Permalänk
Medlem

Kör snålejåpsvarianten: köper bara dom som kostar under 299kr på systemet och en ny sort varje gång. Ibland stöter man på en hyfsad och ibland en vidrig. Sen när man väl blir bjuden av någon som köpt kvalitet så smakar det ju helt fantastiskt utsökt! Och när man själv bjuder bort så är man extra givmild. Ta så mycket du vill.
Haha xD

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk

I ordningen Lagavulin, Ardbeg och ja där tog mina favoriter slut Förutom övriga som finns tillgängliga så har Japanerna haft fina varianter när man varit på besök.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Många bra tips här! Har nyligen börjat ge mig in i whiskey-världen och har inte hunnit prova så många än. Hittills är favoriten japanska Niwakami. Sett många tips på Laphroaig så blir nog en sån vid nästa iköp.

Laphroaig eller Lagavulin, båda är super goda sen finns de ju vissa sorter i deras sortiment som är bra och mindre bra men allt handlar ju om vad man själv gillar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nja, nog är det snobberi allt, jag sätter min högra testikel på att du inte kan skilja på en blend och en single malt i större utsträckning än vad slumpen dikterar i ett blindtest. Med det sagt så spelar det ingen roll, att dricka whisky är en upplevelse. Om upplevelsen förstärks av att drycken i glaset är en single malt så är det gott nog. Min uppfattning är att folks snarare jämför en billig blend med en dyr single malt och därigen fräls in i whiskyns gemensak.

Glenburgie 15 - mycket prisvärd
Lagavulin 16- riktmärke för rökig whisky <1000kr
Glenmorangie Lasanta 12 - finfin sherry/bourbonlagrad icke-rökig whisky
Glenlivet 18 - superb, en av mina personliga favoriter

Oj va bra whiskysmak!😁 vet du om lasanta går att få tag på, förutom småflaska?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk

Jag har tidigare varit stor whiskyälskare men gått över mer och mer på Cognacsidan, helt enkelt godare i mitt tycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Många bra tips här! Har nyligen börjat ge mig in i whiskey-världen och har inte hunnit prova så många än. Hittills är favoriten japanska Niwakami. Sett många tips på Laphroaig så blir nog en sån vid nästa iköp.

Skrivet av Valiumballong:

Nja, nog är det snobberi allt, jag sätter min högra testikel på att du inte kan skilja på en blend och en single malt i större utsträckning än vad slumpen dikterar i ett blindtest. Med det sagt så spelar det ingen roll, att dricka whisky är en upplevelse. Om upplevelsen förstärks av att drycken i glaset är en single malt så är det gott nog. Min uppfattning är att folks snarare jämför en billig blend med en dyr single malt och därigen fräls in i whiskyns gemensak.

Glenburgie 15 - mycket prisvärd
Lagavulin 16- riktmärke för rökig whisky <1000kr
Glenmorangie Lasanta 12 - finfin sherry/bourbonlagrad icke-rökig whisky
Glenlivet 18 - superb, en av mina personliga favoriter

Kan fylla på listan med god (och prisvärd whisky):

anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition - Extremt prisvärd och bra instegswhisky med Sherrylagring och rökighet
Glenfiddich15 Year Old - Första Whiskyn jag smakade som jag tyckte var god
Glendronach 12 years - Min favoritwhisky med Sherrylagring (ej rökig)
Laphroaig PX - Bästa Laphroaig enligt mig, är Sherrylagrad och inte lika kärv som den vanliga. Finns bara i Tax-free sortimentet tyvärr! Har varit en enhörning nu under pandemin...
Lagavulin Distillers Edition - Som Lagavulin 16 år men med Sherrylagring som gör den sötare.
Bowmore 15 - Rökig, Sherrylagrad och god!

Ni börjar se ett mönster nu va?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Kan fylla på listan med god (och prisvärd whisky):

anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition - Extremt prisvärd och bra instegswhisky med Sherrylagring och rökighet
Glenfiddich15 Year Old - Första Whiskyn jag smakade som jag tyckte var god
Glendronach 12 years - Min favoritwhisky med Sherrylagring (ej rökig)
Laphroaig PX - Bästa Laphroaig enligt mig, är Sherrylagrad och inte lika kärv som den vanliga. Finns bara i Tax-free sortimentet tyvärr! Har varit en enhörning nu under pandemin...
Lagavulin Distillers Edition - Som Lagavulin 16 år men med Sherrylagring som gör den sötare.
Bowmore 15 - Rökig, Sherrylagrad och god!

Ni börjar se ett mönster nu va?

Min favorit är min Laffe PX Cask, så himla mysig och räcker länge som tåget!

Permalänk
Medlem

Gutt med whiskymässa i höst och vinter! Jag låser mig aldrig vid en sort och dricker i princip allt. På gott och ont. Sherryfats lagrad whisky har jag fastnat på sista tiden och Tamnavulin är en billig, everyday, whisky.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Kan fylla på listan med god (och prisvärd whisky):

anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition - Extremt prisvärd och bra instegswhisky med Sherrylagring och rökighet
Glenfiddich15 Year Old - Första Whiskyn jag smakade som jag tyckte var god
Glendronach 12 years - Min favoritwhisky med Sherrylagring (ej rökig)
Laphroaig PX - Bästa Laphroaig enligt mig, är Sherrylagrad och inte lika kärv som den vanliga. Finns bara i Tax-free sortimentet tyvärr! Har varit en enhörning nu under pandemin...
Lagavulin Distillers Edition - Som Lagavulin 16 år men med Sherrylagring som gör den sötare.
Bowmore 15 - Rökig, Sherrylagrad och god!

Ni börjar se ett mönster nu va?

När du kommer med så bra tips så kan du få ett tillbaka .

Aberlour Casg Annamh lagrad bl.a. i sherry cask och så mycket godare än deras årgångar

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Bästa whiskyn jag provat var på bishops arms långt upp på avenyn nära götaplatsen för många år sen och den hette port ellen minns bara inte vilken årgång det var

Satan vad dyr Port Ellen 40th var

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Jag har tidigare varit stor whiskyälskare men gått över mer och mer på Cognacsidan, helt enkelt godare i mitt tycke

Jag har inte hängt med så noga, men visst är det så att Cognac fått en renässans som bara kommer att växa sig starkare? När andra drar fram virren så ploppar man själv fram en Rémy Martin, precis som ens morfar gjorde en gång i tiden (fast man hoppar över cigarren). Hade jag inte varit halvt nykterist hade jag haft konjak i kaffet på lördagarna, alltid retar det någon.

Funderar f.ö på om åldern påverkar ens smak? Har någon annan märkt det? Tycker mycket bättre om öl än förr, och även Whisky kan locka mig - till och med groggblandat. (dricker dock som sagt sällan starkt, själva ruset har jag noll intresse av sedan jag fyllt 30)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Satan vad dyr Port Ellen 40th var

Beror bland annat på att destillerier inte finns längre och att efterfrågan är hög.

Det var meningen att de skulle starta upp whisky produktionen igen 2020 men blev flyttat till i år men har inte hört något mer sen.

Port Ellen var från början en Malt kvarn med anor från 1825.
Whisky destillerade man först runt 1833 men då som bulk whisky till de stora aktörerna inom "blended".
Destilleringen lades sen ner (första gången) 1929 men man fortsatte med mältningen.
1967 drog man åter igång destilleringen efter ett drygt års renovering för att sedan lägga ner produktionen igen 1983,
där efter gjordes bara några få små batcher och 1987 stängdes det helt och många av byggnaderna revs till o med.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar