Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Detta är tråden om Whisky. Här kan man fråga om olika sorter och mycket mer! Berätta även vilken Whiskey som är din favorit!

Själv så vill jag ha tips på en bra Whiskey i 200-300 kronors klassen som pappa kan köpa med sig från Tyskland? Kan nämligen ingenting om whisky men har börjat gilla det!

Permalänk
Medlem

Är otroligt gott att köra ner en droppe vatten i glaset också så att smaken blir starkare

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk
Är otroligt gott att köra ner en droppe vatten i glaset också så att smaken blir starkare

Har hört att det är lika illa att "vattna" någon annans whiskey i Skottland som att stöta på denne mans fru! kanske inte helt sant men det låter kul i alla fall.

Permalänk
Medlem

10 year old Laphroaig är rätt god
http://www.beerstore.com.au/beerstore/uploads/beerImages/laph...

Tullamore Dew
http://liquorama.biz/images/Tullamore%20Dew%20Ltr.jpg

Grants Whiskey
http://www.tremblantlifestyle.com/wp-content/uploads/grants.g...

Tar med bilderna om du vill beskriva hur dom ser ut

Mina favoriter där.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
10 year old Laphroaig är rätt god
http://www.beerstore.com.au/beerstore/uploads/beerImages/laph...

Tullamore Dew
http://liquorama.biz/images/Tullamore%20Dew%20Ltr.jpg

Grants Whiskey
http://www.tremblantlifestyle.com/wp-content/uploads/grants.g...

Tar med bilderna om du vill beskriva hur dom ser ut

Mina favoriter där.

Kusinen ska köpa med en Laphroaig från finlandsbåten åt mig :).

Cragganmore och Glenfiddich är rätt goa också, speciellt Cragganmore.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Enda whiskeyn jag smakat som jag tycker om är Talisker 18yr old. Smakar väldigt lite whiskey och är väldigt len. Men jag är ingen riktig whiskey-älskare.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Proffsmoddare

Jag håller mig till Highland Single malts

Glenmorangie
Dahlwhinnie
Highland Park
Clynelish
Ancnoc

sen om jag vill ha en Irish coffe är det
The Tyrconnell som gäller, finns inget bättre att blanda irish på

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
SweClockers

Den fruktiga Glenfiddich är fin att varva med rökiga Bowmore.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag halkade väl egentligen in på att gilla whisky lite av misstag, antar jag, men det är helt klart så att jag uppskattar ett litet glas att avnjuta under några timmars tid på en fredagskväll eller så. Det är väl främst Islay som jag har hållit mig till (av det jag har hör Laphroaig QC, Ardbeg Uigeadail och Bruichladdich dit), men även höglandswhisky som Old Pulteney går ner. Mackmyra är inte så dålig den heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Har hört att det är lika illa att "vattna" någon annans whiskey i Skottland som att stöta på denne mans fru! kanske inte helt sant men det låter kul i alla fall.

givetvis är det en fadäs att späda någon annans whisky. när det gäller vatten i whisky är det väldigt individuellt hur många droppar man vill ha, om något alls. Själv tycker jag det är gott med några droppar i, så att whiskyn grumlar sig lite och så att man får fram smakerna mer.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Gillar Whisky, och passade på i sommar att gå på Mackmyran destilleri. Har entligen aldrig varit så insatt när det gäller Whisky, hur man dricker och hur det ska smaka, men man fick där lite mer kött på benen.

Där körde vi konceptet med vattendroppar, rätt spännande faktiskt att det blev helt olika smaker först utan vattendroppar sedan låter man den stå 5 min så blev det helt olika smaker, var väldigt varierande hur det blev.

Rekommenderas faktiskt att åka ditt, får en trevlig liten inblick hur det fungerar och nartuligtvis får man smaka på råvarorna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Jag håller mig till Highland Single malts

Glenmorangie
Dahlwhinnie
Highland Park
Clynelish
Ancnoc

sen om jag vill ha en Irish coffe är det
The Tyrconnell som gäller, finns inget bättre att blanda irish på

Highland Park är riktigt fin! Många ser nog Laphroaig som höjdaren (har en flaska hemma), men personligen föredrar jag Highland Park! Har dock bara haft den 12-åriga. Har du provat den 18-åriga? Är den värd priset i sådana fall?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

köpte nyss The Macallan 18 Years för 1000 spänn, riktigt fin whiskey lagom rökig

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
10 year old Laphroaig är rätt god
http://www.beerstore.com.au/beerstore/uploads/beerImages/laph...

Tar med bilderna om du vill beskriva hur dom ser ut

Mina favoriter där.

Svingod och rökig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Den fruktiga Glenfiddich är fin att varva med rökiga Bowmore.

12a Glenfiddich är heller inte fel:) Synd att min är slut bara:(

Permalänk
Inaktiv

Tacka vet jag Mackmyra Whisky, vet dock inte om den går att få tag på i tyskland.

www.mackmyra.se är iaf deras webbadress

calle bordeshop och bordershop puttgarden går det tydligen att köpa den på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Highland Park är riktigt fin! Många ser nog Laphroaig som höjdaren (har en flaska hemma), men personligen föredrar jag Highland Park! Har dock bara haft den 12-åriga. Har du provat den 18-åriga? Är den värd priset i sådana fall?

Jag provade den 12-åriga Highland Park för ett tag sedan. Måste säga att jag blev lite besviken på den. Den var inte dålig på något sätt, men den utmärkte sig inte alls.
Macallan har länge varit min favorit, men nu på senare år har jag mer börjat falla för lite rökigare sorter. Köpte hem en flaska Laphroaig Quarter Cask från Skottland för några månader sen. Den är fin som snus!

Farsgubben kommer från Irland så han försöker indoktrinera mig att dricka Bushmills, men än så länge har jag lyckats stå på mig.

Läste förresten i Dagens Industri för någon månad sedan att det skulle startas ett till Whiskydestilleri i Sverige men jag kommer inte ihåg vad det hette. Nån som vet?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Läste förresten i Dagens Industri för någon månad sedan att det skulle startas ett till Whiskydestilleri i Sverige men jag kommer inte ihåg vad det hette. Nån som vet?

Det finns ett. Mackmyra heter det, det är det enda vad jag vet och det är ju "gammalt"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Det finns ett. Mackmyra heter det, det är det enda vad jag vet och det är ju "gammalt"!

Jo, det vet jag, men det ska/har startas ytterligare ett.

Edit: Googlade lite. Ådalen Destilleri AB heter dem tydligen. http://www.boxwhisky.com/
För tillfället säljer de importerade sorter, men de är på gång att påbörja egen tillverkning också om jag har förstått det hela rätt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Highland Park är riktigt fin! Många ser nog Laphroaig som höjdaren (har en flaska hemma), men personligen föredrar jag Highland Park! Har dock bara haft den 12-åriga. Har du provat den 18-åriga? Är den värd priset i sådana fall?

Jag har testat 12, 15, 18 25 och 30 bast Highland och skillnaden mellan 12 och 18 är inte så stor men visst märks det. Dock tar man steget upp till den 30 åriga så är skillnaden helt enorm men då snackar vi runt 3000:- för en flaska och det är lite saftigt för de flesta.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att Highland Park 18 är den mest prisvärda whiskyn som säljs på bolaget. Helt klart min favorit som allround-whisky. Talisker 18 är riktigt fin den med, men den kan vara lite svår att få tag på nu för tiden. Jag gillar det mesta i whiskyväg, men har några favoriter utöver ovan nämnda (utan inbördes ordning):
Ardbeg, Port Ellen, Lagavulin, Brora, Springbank, Macallan, Nikka Yoichi (japansk).

För att svara på TS fråga så lär farsan din kunna få tag på någon Bowmore eller Laphroaig, men räkna inte med några superpriser på finare whisky, då det faktiskt är whiskyn som kostar mycket, inte skatten. Ibland kan man ha tur dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jo, det vet jag, men det ska/har startas ytterligare ett.

Edit: Googlade lite. Ådalen Destilleri AB heter dem tydligen. http://www.boxwhisky.com/
För tillfället säljer de importerade sorter, men de är på gång att påbörja egen tillverkning också om jag har förstått det hela rätt.

Okej! det visste jag inte! (sorry om jag hade en tråkig ton i mitt inlägg) Kul med svenska whiskeys:D

Permalänk
Medlem

Oj, min tråd!

Håller med om att HP 18 är troligtvis en av de bästa whiskys som finns i normalutgåvorna. Den har jag alltid en flaska av hemma. Priset är inte alls blodigt för kvalitén även att man tyckte bättre om det när de hade den för 449:- som faktiskt var ett sanslöst bra pris då, åkte upp till 489:- och nu en bra bit över femhundringen. Inte så blodigt men men (tyvärr tyckte jag om den gamla klassiska flaskan bättre, med det rätta "klunket").

Några andra bra whiskeys är som sagts innan Talisker. 18y har slutat i A och jag har tyvärr druckit upp min. När Destiller's Ed släpptes i december köpte jag dock en och den kan rekommenderas. Mums. Kanske finns några kvar.

Ska du ha en riktigt prisvärd whisky skulle jag rekommendera Glenlivet Nadurra. Den är riktigt prisvärd, cask strength och tål ordentlig bevattning. Rekommenderas, och tycker man inte om svedjebruk är den perfekt.

Bowmores Laimrig som släpptes för inte så länge sedan var också riktigt bra (vilka Bowmore är inte bra? Hederliga 12:an är ju kanon). Tax-free "Enigma" har de alltid bra pris på och den är inte alls så pjåkig.

Benriach har några bra på bolaget också. Deras 13y Madeira som släpptes runt årskiftet är nog nr1, men även deras vanliga 10y Curiositas är finfin. Köp INTE deras rom-cask, den är rätt kass och påminner mest om något sött dravel som en gammal tant skulle dricka. Dyr var den också. Undvik. Ska visst släppas en intressant Benriach i september. Skall inköpas. (har en 1972:a som jag inte öppnat... mmm...)

Många tycker om Laffe. Den går väl, men tyvärr mest rök och inte så mycket mer. Vill man dock äga en kvadratfot land på Islay så visst. Glöm inte regnkläder och wellingtons.

Har aldrig förstått varför bolaget alltid tar överpriser för Macallan. De måste fått dåligt avtal där, andra destillerier har de vettiga priser på om man jämför med online-priserna.

Ska du köpa i tyskland till en pappa som inte är whisky-älskare (än) skulle jag köpa någon Speyside, typ Glenlivet, Balvenie eller Glenfiddich. De går alltid hem och är inte svindyra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag provade den 12-åriga Highland Park för ett tag sedan. Måste säga att jag blev lite besviken på den. Den var inte dålig på något sätt, men den utmärkte sig inte alls.
Macallan har länge varit min favorit, men nu på senare år har jag mer börjat falla för lite rökigare sorter. Köpte hem en flaska Laphroaig Quarter Cask från Skottland för några månader sen. Den är fin som snus!

Den kanske inte sticker ut på samma sätt som Laphroaig, Bowmore, Lagavulin och dom där tungt rökiga sorterna, men jag älskar hur varm och välbalanserad Highland Park känns, alldeles lagom helt enkelt! Men smaken är som baken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Jag har testat 12, 15, 18 25 och 30 bast Highland och skillnaden mellan 12 och 18 är inte så stor men visst märks det. Dock tar man steget upp till den 30 åriga så är skillnaden helt enorm men då snackar vi runt 3000:- för en flaska och det är lite saftigt för de flesta.

Åh, vad sugen man blir nu. Fast jag vet inte om jag skulle våga dricka en 30-årig HP med tanke på priset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Oj, min tråd!

Håller med om att HP 18 är troligtvis en av de bästa whiskys som finns i normalutgåvorna. Den har jag alltid en flaska av hemma. Priset är inte alls blodigt för kvalitén även att man tyckte bättre om det när de hade den för 449:- som faktiskt var ett sanslöst bra pris då, åkte upp till 489:- och nu en bra bit över femhundringen. Inte så blodigt men men (tyvärr tyckte jag om den gamla klassiska flaskan bättre, med det rätta "klunket").

Får väl inhandla en 18-årig Highland Park då inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Hur är svenska Mackmyra då? e den något att hänga upp i julgranen? bra pris, smak, rökighet mm.

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt två helt skilda whiskey sorter. Den ena är den rökiga Lagavulin, den andra är lena Yamazaki. Lagavulin passar bäst framför en varm brasa medan Yamazaki passar fint utomhus en ljummen kväll.

Farsan äger även en whiskey som jag inte minns namnet på som kommer bli väldigt trevlig att smaka när den väl öppnas. Det är en 21 årig som ligger och skvalpar i en blåglaserad keramikflaska. Tydligen ska den stått minst 20 år hos hans föräldrar innan dem gick bort, börjar närma sig 50 år

EDIT: Mackmyra preludium 5 är fin, men tycker inte deras "ordinarie" är ngt att lägga ut så mycket pengar för.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Mackmyra är mer en kul grej än en god whisky i dagsläget.
Har smakat Mackmyra Rök som varit helt okej, och visst kan en skvätt "Den första utgåvan" vara trevligt, men jämför man med en skotte märker man att de har en bit kvar... Kan dock bli bra när den fått mogna till sig lite.

Permalänk

innan någon säger det, jack daniels är inte en whiskey.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

EDIT: Mackmyra preludium 5 är fin, men tycker inte deras "ordinarie" är ngt att lägga ut så mycket pengar för. [/B][/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Mackmyra är mer en kul grej än en god whisky i dagsläget.
Har smakat Mackmyra Rök som varit helt okej, och visst kan en skvätt "Den första utgåvan" vara trevligt, men jämför man med en skotte märker man att de har en bit kvar... Kan dock bli bra när den fått mogna till sig lite.

Får vell bli en Mackmyra i veckan då för att testa för rolighetens skull, kommer nog köpa en highland park och prova också, High commissioner är rågod, men det är en budget whisky, men smaken var rejält go måste jag säga

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Medlem

Är Bowmore 12, Laphroaig 10 och Ardbeg 10 något prisvärt att köpa i tyskland? jag gillar det rökiga i whiskey och helst skulle jag gå runt o andas whiskey ångor då dessa är underbara enligt mig!

Permalänk
Medlem

För priset av en Mackmyra kan man få en riktig gammal skotte, som är betydligt mer för pengarna. Själv ser jag det hela som hype:at och överprissatt, provsmakade på mässa och blev inte särskilt imponerad direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi

Farsan äger även en whiskey som jag inte minns namnet på som kommer bli väldigt trevlig att smaka när den väl öppnas. Det är en 21 årig som ligger och skvalpar i en blåglaserad keramikflaska. Tydligen ska den stått minst 20 år hos hans föräldrar innan dem gick bort, börjar närma sig 50 år

Tyvärr blir den inte mycket bättre, eller äldre buteljerad eftersom den bara mognar i faten. Jag vet dock, man har dem mest för det roliga med det. Har en butelj som jag öppnar när jag fyller 50

Jag har provat MYCKET gammal whisky och det är inte alltid det blir så mycket bättre. En Highland Park från 1952 (but 2002) är den godaste whisky jag provat, men en Mortlach från 1946 var rätt platt i smaken och den ökända vrakwhiskyn från 1898 smakade mest salt
Vissa klarar lång lagring (som HP och Springbank t.ex.) medan andra inte ska gå över 18-20.
Det är en chansning.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag såg att Bordershop i Puttgarden hade en Macallan från 1940. 20k skulle de ha för den. Man måste ju undra om det verkligen är värt det eller om det bara är whiskey-världens motsvarighet till SLI/Crossfire (läs: penisförlängare)

Nån som har provat någon sådär riktigt dyr whiskey (typ >5k) som kan ge sin åsikt om hurvida det är värt pengarna eller om man ska köpa 20 flaskor av nåt för 500:- istället?

Edit: Ah, Pappy verkar ju ha druckit både det ena och det andra. Har du nån input angående snuskigt dyra sorter?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944