USA överväger svartlista kinesiska mobiltillverkaren Honor

Permalänk
Melding Plague

USA överväger svartlista kinesiska mobiltillverkaren Honor

Tidigare Huawei-ägda Honor såldes för att undgå handelsblockad från USA. Trots ny ägare kan de nu stå inför samma problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

USA är fan vidrigt.

Permalänk

Tycker det är bra att man är kritisk mot bolag som ägs av en odemokratisk stat vars uppgift kan vara osäker. Men frågan är vad gränsen mellan säkerhet och möjlighet att öka sina marknadsandelar går?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Amerikanarna måste börja förstå att det inte är värt att förbruka all sin soft power och internationell välvilja för att hjälpa sina nationella telekombolag.

Ingen hade brytt sig om de förbjöd bolagets produkter från deras land, men denna formen av sanktion har ingen säkerhetspolitisk legitimitet. Det är protektionism.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Snart kommer Xiaomi samma väg till mötes eller?
Jag har alltid sett Huawei och Honor som typ samma företag bara typ ett dotterbolag, så jag tycker att dessa 2st behandlas lika inte är så konstigt. Men Honor serierna var en av de som gjorde att folk helt plötsligt kunde köpa bra telefoner billigt.
Skulle man ha t.ex. dualsim ja då var det för mer bara dumphones och flaggskepp som hade det, inte ens Apple klarade av detta om jag mindes rätt. Men för några tusen så fick man en skapligt Honor som hade detta och mycket annat. Sedan försvann dem och priserna bara sköts i höjden, visst vi hade Oneplus som ett tag prispressade.

Nu idag så är det Xiaomi som prispressar.

Sedan gör dessa företag mycket mer än bara mobiler, klockor, surfplattor och datorer. Men det är de produkterna som vanligt folk ser. Huawei och 5G har dock nog få missat.

*edit*
Googlade lite. Honor är tämligen utdött i sverige, detta av anledningar som att folk ser dem samma som Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

USA är fan vidrigt.

Kina och USA är lika vidriga. (Regimerna alltså, inte nödvändigtvis befolkningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är protektionism.

USA är protektionistiskt och har så alltid varit, egentligen. Det var en kortare period under Clinton på 90-talet när de öppnade sig lite, med NAFTA och avtal med EU, men det är undantaget. Detta är också ett av få områden där Biden och Trump har ungefär samma åsikt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Allt handlar om makt och pengar.

Huawei blev för stora då dom körde förbi Samsung och även Apple för några år sen.
Alla som arbetar med datorer VET at det har funnits backdoors i Cisco routers och även ME (I intels processorer) i lång tid, men det var vi helt okej med uppenbart.

Ingen har presenterat några bevis för att Huawei och andra har "backdoors" i deras telefoner, men bara att vi måste "lita" på myndigheterna, men inga riktiga hackers som har testat detta har funnit nåt överhuvudet, men däremot är ME engine i Intels processorer nåt vi vet om redan, men det accepterar alla galant.

I slutändan handlar det BARA om pengar och konkurrens, inget annat.

Permalänk
Medlem

Fan om dom gör så med Huawei med. Blev så less när dom bannade Huawei då Huawei p30 PRO var den bästa telefonen jag ägt och vilja ha en p40 pro men det blev det ej på grund av USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker det är bra att man är kritisk mot bolag som ägs av en odemokratisk stat vars uppgift kan vara osäker. Men frågan är vad gränsen mellan säkerhet och möjlighet att öka sina marknadsandelar går?

USA använder säkerhet som en ursäkt för att hindra andra länder att ta tätpositioner inom dator och telefon branschen. Det var när Huawei gick om Apple i antal sålda mobiltelefoner Trump började svartlista Huawei utan några bevis på oegentligheter, enbart på misstanke. Att nu Biden går på samma linje gör att ens tappade förtroende för USA blir ännu lägre. Det som är lite märkligt är att Kina inte svarar med samma mynt. De kunde ställa till det rejält för USA om de ville eftersom de egentligen har en större ekonomi och mer makt om de ville. Hindra amerikanska företag att ha tillverkning i Kina. Förbjuda import och export, mm. Detta skulle slå stenhårt mot USA. Att inte Kina svarat beror på att de är intelligenta nog att förstå att en upptrappning av handelskriget USA startade inte gynnar dem i längden. Så smarta är inte USA. Men det visste man sedan länge. Titta bara på vilka presidenter som väljs där, inte är det begåvning som avgör direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fan om dom gör så med Huawei med. Blev så less när dom bannade Huawei då Huawei p30 PRO var den bästa telefonen jag ägt och vilja ha en p40 pro men det blev det ej på grund av USA

Ja jag börjar leta en ersättare till min p30 pro men kan inte hitta någon värdig ersättare.

Permalänk

Tre tankar. För jag tycker att svartlistningen tillför en bra markering att massövervakning inte är okej av en regering oavsett vem.

Huawei som företag har sedan många år inte stått högt på min lista av betrodda tillverkare sedan plagiat fadäsen med Cisco. Ref. https://www.networkworld.com/article/2223272/60-minutes-torpe...

Därtill är det ingen hemlighet att kinesisk lag bevisligen kräver att tekniska plattformar är öppna till eller kan granskas och ändras av staten.

Sist att staten är inblandad i folkmord och sedan hotar vår yttrandefriheten till och med i Sverige. Se "Konfuciusintitut".

Därför i enkelhet ser jag att svartlistningen är befogad. Amerika har ju också sina problem förstås, så det är ju fortfarande upp till oss konsumenter att handla teknik smart o säkert som vanligt.

Edit: ändrat artikeln till en som inte är bakom en paywall.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja jag börjar leta en ersättare till min p30 pro men kan inte hitta någon värdig ersättare.

Jag har fortfarande P20 pro, och ser ingen anledning att updatera, 40 megapixler och bra optik från Leica funkar perfekt fortfarande. För att inte snacka om program uppdateringarna? Telefonen er efter handen 4+ år gammal, men jag fick senaste systemuppdatering i går, och telefonen då jag köpte den funkade 2 dagar utan laddning, nu har dem optimerat så mycket att den håller i 4-5 dagar, och är 4+ år gammal. Det är vad jag kallar service (och det finns NOLL push reklam).

Permalänk
Inaktiv

Huawei ägs alltså i praktiken av kinesiska staten och anses ha nära band till kinesiska armén. I Kina är det inte alls ovanligt att militären äger rent komersiella föratg., det är en del av korruptionen i landet.

Detta innebär en säkerhetsrisk för USA. Huawei har också åkt fast för att ha smugglat utrustning till Iran trots amerikanska sanktioner. Den kalkylen som Huawei verkar ha gjort att med så nära relationer till kinesiska makthavare så kunde tänja lite på reglerna, ingen skulle hoppa på dom när det innebar krig med kinesiska staten.

Amerikanarna tröttnade på detta och efter några varningar så drämde man till med storsläggan och la sanktioner på Huawei. Nu försöker alltså Huawei komma runt detta med att byta till en annan ägare än kinesiska staten, denna gången då istället kinesiska staten, bara via ett annat bolag.

Huawei var alldeles onödigt uppkäftiga så dom har nog mest sig själva att skylla. Med rätt liten ansträngning hade dom sluppit sanktionerna. Högmod går före fall.

Detta gäller då just Huawei, inte övriga kinesiska mobiltillverkare.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

USA använder säkerhet som en ursäkt för att hindra andra länder att ta tätpositioner inom dator och telefon branschen. Det var när Huawei gick om Apple i antal sålda mobiltelefoner Trump började svartlista Huawei utan några bevis på oegentligheter, enbart på misstanke. Att nu Biden går på samma linje gör att ens tappade förtroende för USA blir ännu lägre. Det som är lite märkligt är att Kina inte svarar med samma mynt. De kunde ställa till det rejält för USA om de ville eftersom de egentligen har en större ekonomi och mer makt om de ville. Hindra amerikanska företag att ha tillverkning i Kina. Förbjuda import och export, mm. Detta skulle slå stenhårt mot USA. Att inte Kina svarat beror på att de är intelligenta nog att förstå att en upptrappning av handelskriget USA startade inte gynnar dem i längden. Så smarta är inte USA. Men det visste man sedan länge. Titta bara på vilka presidenter som väljs där, inte är det begåvning som avgör direkt.

Det betvivlar jag inte alls. Men USA är inte så naiva som Sverige och vänar hårt om sin säkerhet. Men som jag skrev så används det kortet lite väl mycket nu.

Att det hela skulle ha med intelligens att göra kan man inte ta serigöst. USA har ett starkt politiskt band med de flesta länder i västvärlden och kan påverka dem med denna typen av beslut utan att det påverkar relationen allt för mycket. Kina har inte riktigt denna relationen men jobbar på den. Hade kina gjort motsvarande så hade de varit en betydligt större förlorare än vad USA är nu. De kan inte riskera att spela det kortet helt enkelt.
Kina bygger till stor del på att bolag i västvärlden placerar tillverkning där för att få ner kostnaden vilket man egentligen kan göra i vilket u-land som helst. I USA så har du motsatsen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Ser ut som jag får köra min Huawei P30 pro ett tag till. Snabb, supernajs kamera och bra batteritid.

Lite foto jag tog i somras med P30 pro.

https://imgur.com/a/zFStZA1

Drömmer om en framtida P60 pro med googleservice.

Permalänk
Medlem

Bra! Alla åtgärder som motarbetar fascistkina är välkommet! 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

USA använder säkerhet som en ursäkt för att hindra andra länder att ta tätpositioner inom dator och telefon branschen. Det var när Huawei gick om Apple i antal sålda mobiltelefoner Trump började svartlista Huawei utan några bevis på oegentligheter, enbart på misstanke. Att nu Biden går på samma linje gör att ens tappade förtroende för USA blir ännu lägre. Det som är lite märkligt är att Kina inte svarar med samma mynt. De kunde ställa till det rejält för USA om de ville eftersom de egentligen har en större ekonomi och mer makt om de ville. Hindra amerikanska företag att ha tillverkning i Kina. Förbjuda import och export, mm. Detta skulle slå stenhårt mot USA. Att inte Kina svarat beror på att de är intelligenta nog att förstå att en upptrappning av handelskriget USA startade inte gynnar dem i längden. Så smarta är inte USA. Men det visste man sedan länge. Titta bara på vilka presidenter som väljs där, inte är det begåvning som avgör direkt.

Det var inget amerikanskt företag som tog över Huaweis marknadsandelar när de blockerades, utan det var Xiaomi som plockade andelar, och att Xiaomi skulle ta över efter Huawei var ganska väntat då de är av samma skrot och korn. Det är ett ganska stort säkerhetsproblem att känslig information hamnar i händerna på en diktatur som Kina. Kinesiska tillverkare har bland de mest integritetskränkande avtalen som man som kund kan acceptera. En bekant till mig köpte en våg från Xiaomi, och för att kunna mäta kroppsfett och annat så måste man ge deras Mi Fit-app rättigheter till bilder, platsdata och en massa annat helt irrelevant. WTF liksom?

En annan sak som missats av många är att den kinesiska staten mer eller mindre är delägare i Klarna, och kopplar du ditt bankkonto till Klarna så ger du Klarna (kinesiska staten) full tillgång till att se alla dina bankuppgifter och transaktioner. Så om vi tar ett lite extremt exempel. Du donerar pengar till en välgörenhetsorganisation som kämpar för Uigurers rättigheter. Om ett år ser den kinesiska staten organisationens arbete som finansiering av terrorism. Om fem år så reser du till Australien och du reser med Norwegian, som också ägs delvis av den kinesiska staten, och mellanlandar i Kina. När du landar möts du av polis och du blir arresterad för att ha finansierat en terrorgrupp, och allt för att du handlat med Klarna, rest med Norwegian och donerat pengar till välgörenhet. Det är ingen som vet vad Kina gör med din information och hur de tolkar den idag jämfört med hur de kommer tolka den i framtiden, och eftersom Kina inte är en rättsstat så kan de i stort sätt göra vad fan de vill med dig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Låter som en jättebra ide ju mindre vi har med Kina att göra desto bättre!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

USA använder säkerhet som en ursäkt för att hindra andra länder att ta tätpositioner inom dator och telefon branschen. Det var när Huawei gick om Apple i antal sålda mobiltelefoner Trump började svartlista Huawei utan några bevis på oegentligheter, enbart på misstanke. Att nu Biden går på samma linje gör att ens tappade förtroende för USA blir ännu lägre. Det som är lite märkligt är att Kina inte svarar med samma mynt. De kunde ställa till det rejält för USA om de ville eftersom de egentligen har en större ekonomi och mer makt om de ville. Hindra amerikanska företag att ha tillverkning i Kina. Förbjuda import och export, mm. Detta skulle slå stenhårt mot USA. Att inte Kina svarat beror på att de är intelligenta nog att förstå att en upptrappning av handelskriget USA startade inte gynnar dem i längden. Så smarta är inte USA. Men det visste man sedan länge. Titta bara på vilka presidenter som väljs där, inte är det begåvning som avgör direkt.

Detta hade säkert varit fallet... OM amerikanska företag faktiskt var en av konkurrenterna till Huawei.. Vilket de inte är. Apple, som du nämner, är inte konkurrenter till Huaweis största inkomstkälla.. vilket är infrastruktur. Mobiler är snarare ett sidoprojekt. En av de stora aktörerna på marknaden, förutom Huawei, är ju Ericsson... så skall man följa ditt argument så borde väl Sverige ha en konspiration mot Kina?

Orsaken till detta beslut beror på en rad orsaker. Självfallet är en orsak ekonomiskt.. där man vill förhindra att den kinesiska staten får ekonomiskt inflytande.. men istället för att låtsas som detta är den enda orsaken så kanske man borde se den bredare bilden. En stor bidragande orsak är chansen för spionage. Den kinesiska staten är faktiskt majoritetsägare i både Huawei och Xaiomi. Och eftersom den kinesiska staten bokstavligen kräver 100% insyn i information som går via dessa nät så borde man vara orolig om dessa får tillgång till livsviktig infrastruktur. I USA finns det inte liknande lagsystem.

Så istället för att skrika "Men USA vill bara tjäna pengar" så borde man faktiskt föra ett bredare argument istället för att kraftigt cherrypicka.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mycket bra, honor är lika ruttet som huawei.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Ska ni skriva i tråden så ska ni följa den röda tråden

Dryga kommentarer mellan varandra, OT som whataboutism, USAs valsystem och annat som inte hör till ämnet kan man hålla till sig själv.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Mycket bra, honor är lika ruttet som huawei.

Vad baserar du det på? Dina egna efterforskningar eller hänger du bara med lämmeltåget som alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja jag börjar leta en ersättare till min p30 pro men kan inte hitta någon värdig ersättare.

Förstår det. Saknar min p30 PRO men min Xiaomi MI 11 funkar bra den

Fel märke
Permalänk
Medlem

Lite väl feministiskt kan jag tycka, vart är alla Hanar? (/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Förstår det. Saknar min p30 PRO men min Huawei MI 11 funkar bra den

Gissar att du menar Xiaomi Mi 11?

Permalänk
Medlem

Jag trodde Huawei blev bannade för att dom samarbetar med kinesiska staten, Honor som ÄGS av den är ok, varför?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gissar att du menar Xiaomi Mi 11?

Ja. Tänkte på Huawei så mycket så jag skrev fel haha

Permalänk
Medlem

Bra att dom tar hotet ifrån Kina på mer allvar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Skjuter bara upp det oundvikliga, USA kommer förfalla och bli ett tredjevärldenland medans Kina/Ryssland reser sig till toppen genom ekonomisk makt och blir de som styr världens riktning in i framtiden utan allt gift som kommer från Amerika.