Rymdnätverket Starlink lanseras i oktober

Permalänk
Sötast
Skrivet av deltascu:

Skönt, då verkar det som att vi som gillar att titta på natthimlen utan att bli störda av horder med satelliter kan njuta något år till åtminstone.

Jag skulle säga att med lite tur får man mer variation på något redan vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Varför skulle inte detta funka här, när GPS ändå fungerar? Visst att man kanske inte får samma hastighet som någon närmare ekvatorn, men om alternativet är inget internet eller dugligt så är det ju skitsamma

GPS-satelliterna befinner sig på 20.000 km över marken. Starlink-satelliterna? 550 km.

Det handlar om att man inte kommer att "se" någon satellit. Gör man inte det, så har man 0 i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

GPS-satelliterna befinner sig på 20.000 km över marken. Starlink-satelliterna? 550 km.

Det handlar om att man inte kommer att "se" någon satellit. Gör man inte det, så har man 0 i hastighet.

Aaaight. Då förstår jag, tackar så mycket!

Permalänk

Jag ser fram emot detta. Då av funktioner nödsamtal funktion som det ryktades att iPhone 13 skulle få.
På många ställen i landet så finns det inte mobiltäckning. Och det har inte blivit bättre de senaste åren snarare tvärt emot. NMT 450 var och förblir kungen när det gäller mastsänt täckning på glesbygden.
Även om man inte har täckning så finns det samtal som är viktiga som man skulle kunna göra till SOS alarm och liknande, skitsamma om detta samtal kostar några få kronor.

Hur de ska lösa detta utan att man tvingas ha ett dyrt abonnemang är en bra fråga.

En helt annan sak är övervakning, jag tänker på att kunna skicka gps koordinater billigt. Även hade det varit smidigt om man kunde skicka någon bild. Men här igen så kan abonnemangskostnaden sätta käppar i hjulen. När det gäller övervakningskamera så tänker jag mig de har en inbyggd intelligens så de ej mailbombar 100mail på samma sak. Utan kameran skickar en bild där användaren kan be om att få mer. bilden som skickas är då en som kameran tror visar något intressant bland de som nyss togs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hela poängen med starlink är ju att täcka ställen där det är glest befolkat, de säger ju de själva liksom. Du kanske inte ska vara så 100% säker på saker när du bara sitter och gissar.

Det är mer riktat mot inlandet i USA, "flyover country". Inte mot Alaska, Sverige, eller Ryssland.

Sen handlar det nog mer om Musks planer för Mars precis som mycket annat han gör, som då tex Hyperloop.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det är mer riktat mot inlandet i USA, "flyover country". Inte mot Alaska, Sverige, eller Ryssland.

Så många ställen i sverige som har dålig mobiltäckning så det ej är klokt.
Problemet är att om man måste ha ett separat abonnemang och telefonen de gångerna man är där, så blir det endast en produkt för en liten skara användare.
Jag vet t.ex. ett ställe där tusentals personer pendlar varje dag och man på tåget i nästan 10 minuter inte ens har mottagning för att kunna ringa sos.

Nu vet jag inte hur bra satellit-telefon ihop med tågtak fungerar, så det kanske blir sämre. En bidragande orsak till den dåliga täckningen är megastora vallar på båda sidor så att omgivningen ej ska störas av tåg ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle säga att med lite tur får man mer variation på något redan vackert!

Ah, du menar som i:

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen, ja NMT var bra grejer.

Det är synd man tog bort det. Hade varit bra om det fanns kvar så man åtminstone kunde haft någon form av enhet man kunde ansluta via USB kabel till sin mobil för att kunna ringa den vägen via någon typ av app i telefonen. Hade säkert också kunnat fungerar med batteridrift. Då hade man haft grymt bra täckning nästan över allt, i alla fall för nödsamtal och sådant.

Jag har själv märkt att mobiltäckningen är allt annat än bra på många platser i landet, oftast är det utanför mindre städer när man färdas mellan två punkter och det är nästan öde eller otroligt lite hus. Vips så har du urusel mobiltäckning. Men det här tycks ju folk skita i för dom bor ju i städerna och bryr sig om om stackars folk i glesbygd.

Vad gäller tåg så minns jag en artikel jag läste för länge sedan och där är man tvungen att ha ett visst antal mobilmaster i viss närhet och viss täthet för att det ska fungera med bra täckning när tågen rusar fram på tågrälsen. Tror det var problem just mellan Stockholm och Jönköping och något prat om SJ som försökte erbjuda resenärer 4G och bra mottagning för att man skulle kunna jobba på tåget uppkopplad. Lite osäker men något åt det hållet men det var ett bra tag sedan jag läste den artikel så hur det ser ut numera vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Har du ingen 4G täckning i din sommarstuga?

Jag har knappt 3G hemma...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

94,4% täckning i Stockholm.... Inget internet 3 minuter varje timme.
52,4% täckning i Gävle.... Inget internet 29 minuter varje timme....

Kan ju fungera för en hel del saker, men definitivt inte spela med andra....

Permalänk
Medlem

Synd man inte får ha den på balkongen

Permalänk
Hjälpsam

När jag knappar in mitt postnummer på Starlinks hemsida (Norrland) så hävdar de att de ska rulla ut i mitt område under 2022, dvs delar polar orbit satelliter. Får se hur det går.

Jag tänker detta som ett alternativ till de som inte får in 3G utan förlitar sig på NMT-teknik för sitt "brad"band som Net1 till exempel.

För närvarande är Starlink endast för stationära installationer men det har hintats om mobila installationer senare. Skepp, flygplan, husvagnar med mera. Ser även framför mig Starlink som primär uppkoppling för kommande generationer Teslabilar.

Det är en rusch att få allt på plats innan OneWeb och andra konkurrerande projekt, och att kunna erbjuda 100% täckning är ett säljargument. Precis som Telias "bäst täckning" argument för mobiltelefoni i storstäder back in the days när 3 var överlägset bäst i storstäder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Precis som andra teknologier kommer StarLink komplettera t.ex. fiber/Wi-Fi och 4G/5G.

Är perfekt att möjligheterna finns att få anslutning överallt, men jag är helt överens med majoriteten här att fiber/5G inte kommer ersättas och att Norden eller stora delar av Europa inte är ett stor marknad för just StarLink, p.g.a. redan etablerad teknik.

Oftast köper många telefoner med abonnemang från operatörerna, som i stor del äger fibernät samt frekvensbanden för 4G/5G, så att någon ska skaffa StarLink, där du sedan behöver en mottagare som i sin tur är ansluten till en Wi-Fi router för att kunna få sämre tillförlitlighet än fiber/4G/5G och samtidigt är väsentligt dyrare, är inget som kommer slå här. Men, jag kan ha fel

/Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Att det på något sätt skulle ersätta fiber har jag svårt att se, finns liksom rätt extremt mycket bandbredd att utnyttja där, men jag tror Starlink kan komma att bli ett rätt attraktivt alternativ för de som saknar just fiber, när det finns lite fler satelliter i omloppsbana dvs.
Tvivlar på att 1Gb/s+ (med <20ms latens dessutom) i bägge riktningar som Starlink erbjuder när det funkar som bäst är något glesbygden ens kommer komma i närheten av vad gäller 5G utbyggnaden, folk på de mest glesbebodda ställena får nog fortsatt vara nöjda om tillräcklig mobiltäckning för att genomföra samtal finns.
Tajjm vill täll.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Prisnivån är samma som i USA, dvs dyrt. Trots att vi har 25% moms så är det dubbla kostnaden där.

Här är det som redan har sagts bara ett alternativ om 4G täckning saknas eller på de ställen som har överbelastade nät.

Polar banorna är i första hand till för flygplan eftersom det går mycket flyg trafik mellan Europa och USA. Detta kommer att bli en lukrativ marknad för Starlink. Vi får ju lite täckning på köpet.

Det kommer inte att bli något rymdskrots samlande av dessa satelliter eftersom det ligger på så låg bana att de kommer att brinna upp i atmosfären när bränslet tar slut.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många ställen i sverige som har dålig mobiltäckning så det ej är klokt.
Problemet är att om man måste ha ett separat abonnemang och telefonen de gångerna man är där, så blir det endast en produkt för en liten skara användare.
Jag vet t.ex. ett ställe där tusentals personer pendlar varje dag och man på tåget i nästan 10 minuter inte ens har mottagning för att kunna ringa sos.

Nu vet jag inte hur bra satellit-telefon ihop med tågtak fungerar, så det kanske blir sämre. En bidragande orsak till den dåliga täckningen är megastora vallar på båda sidor så att omgivningen ej ska störas av tåg ljud.

Det fungerar inte alls, kliver man under ett plåttak är det tvärdött. Det gäller iridium-enheten som jag har som dessutom jobbar på lägre våglängd och penetrerar bättre än starlinks. I just fallet tåg är väl problemet inte särskilt oroande då den eventuella nödsituation som kan uppstå där rimligtvis i första hand bör förmedlas till personalen ombord som i sin tur kan larma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det kommer inte att bli något rymdskrots samlande av dessa satelliter eftersom det ligger på så låg bana att de kommer att brinna upp i atmosfären när bränslet tar slut.

Hur länge räcker bränslet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Känns som någon missuppfattning måste finnas i detta 499$-99$? Måste vara typ en basstation för flera användare att koppla upp sig på, och 99$ månadskostnaden för satellit tillgång. Finns ingen annan logik i detta!!
Inte så stor skillnad mot våra mobiler idag basstation till satellit till mottagare

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är väldigt lustigt att detta ens är ett tänkvärt alternativt för ett land som USA.
Helt absurt att de inte drog fiber redan på 90-talet

Kan förstå att detta är ett tänkvärt alternativ till (bergiga) länder med outvecklad infrastruktur

Gissar att NSA, CIA, FBI och halvdussinet andra organisationer redan har fri tillgång till allt

Oroar mig en del för mängden rymdskrot det kommer tillföra, det är redan lite för mycket
https://sverigesradio.se/avsnitt/rymdskrot-slutet-pa-den-manskliga-rymdaldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Känns som någon missuppfattning måste finnas i detta 499$-99$? Måste vara typ en basstation för flera användare att koppla upp sig på, och 99$ månadskostnaden för satellit tillgång. Finns ingen annan logik i detta!!
Inte så stor skillnad mot våra mobiler idag basstation till satellit till mottagare

Jo det faktum att en basstation kostar så mycket, och det är en per abonnemang, sen kan man ju såklart gå ihop med grannarna och fuldela på länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jo det faktum att en basstation kostar så mycket, och det är en per abonnemang, sen kan man ju såklart gå ihop med grannarna och fuldela på länken.

Skulle tom kunna löna sig beroende på basstationens kapacitet, 200 pers delar kostnaden??

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Black(1)cat:

Det är lite luddigt formulerat på deras webbplats, där det står bland annat att allt "ingår i priset", men efter att ha sökt runt lite är det tydligt att månadskostnaden för tjänsten/tillgång är 99 dollar. Sedan är det en engångskostnad på 499 dollar för själva utrustningen för att ansluta, dvs "startpaketet" för Starlink.

Själva förbokningen ligger även den på 99 dollar, men pengarna betalas tillbaka om man väljer att avbryta sin bokning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skrivet av Cenorida:

Hur länge räcker bränslet?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Oroar mig en del för mängden rymdskrot det kommer tillföra, det är redan lite för mycket

Vet inte hur länge bränslet räcker, men SpaceX har ju åtminstone sagt (visserligen för flera år sedan, men ser inte varför detta skulle ha ändrats) att de ska bort ur omloppsbanan efter 5-7 år, och förmodligen då ersättas av uppdaterad hårdvara.

"To this end, SpaceX will implement an operations plan for the orderly de-orbit of
satellites nearing the end of their useful lives (roughly five to seven years) at a rate far faster than
is required under international standards. Satellites in the LEO Constellation will de-orbit by
propulsively moving to a disposal orbit from which they will reenter the Earth’s atmosphere within
approximately one year after completion of their mission. Because the VLEO Constellation
operates at an altitude where atmospheric drag necessitates constant station keeping in order to
remain in orbit, its satellites would naturally de-orbit within a matter of weeks at the end of their
useful lives. At this very-low operational altitude, other space debris also naturally re-enters the
atmosphere, resulting in a safer environment for space operations."
(https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/05/Legal-...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi har redan svinbra fiber i större delarna av Skåne. I de andra delarna som inte har fiber har åtminste ADSL alternativt 4G täckning. Jag tror inte Sverige blir någon stor marknad för Elon Musk's Starlink projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Skulle tom kunna löna sig beroende på basstationens kapacitet, 200 pers delar kostnaden??

Inte så roligt om man hade tänkt sig att streama netflix, men för att ta emot mail en gång om dagen, visst.
150 Mbit på 200 pers är inget jag skulle hurra över. Även om dom närmar sig den teoretiska maxkapaciteten så vill man inte dela med 200 pers. Men 20 i ett sommarstugeområde, varför inte. Lär dock strida mot deras villkor.

Ett annat problem som kan drabba eventuella kunder som idag har risig mobiltäckning är ju att mobiltäckningen är dålig av en anledning, ofta kuperad terräng, skog, stugan ligger i en svacka/dal/bakom ett berg. Vilket förmodligen också begränsar din fria sikt runt om, som skulle kunna leda till att du inte har täckning mot satelit 100% av tiden eller alls. Bör förmodligen stämma av det innan man köper, att den siktlinje som krävs är någorlunda fri.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är väldigt lustigt att detta ens är ett tänkvärt alternativt för ett land som USA.

Kan förstå att detta är ett tänkvärt alternativ till (bergiga) länder med outvecklad infrastruktur

Gissar att NSA, CIA, FBI och halvdussinet andra organisationer redan har fri tillgång till allt

När vi spelade wow så var det en ständig fråga till Blizzard varför USA var en annan region och svaret var enkelt kvaliteten i europas nät var bättre och skulle gynna oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Inte så roligt om man hade tänkt sig att streama netflix, men för att ta emot mail en gång om dagen, visst.
150 Mbit på 200 pers är inget jag skulle hurra över. Även om dom närmar sig den teoretiska maxkapaciteten så vill man inte dela med 200 pers. Men 20 i ett sommarstugeområde, varför inte. Lär dock strida mot deras villkor.

Ett annat problem som kan drabba eventuella kunder som idag har risig mobiltäckning är ju att mobiltäckningen är dålig av en anledning, ofta kuperad terräng, skog, stugan ligger i en svacka/dal/bakom ett berg. Vilket förmodligen också begränsar din fria sikt runt om, som skulle kunna leda till att du inte har täckning mot satelit 100% av tiden eller alls. Bör förmodligen stämma av det innan man köper, att den siktlinje som krävs är någorlunda fri.

Tycker det låter som man startat ett projekt för miljardkostnader med teknik från sextiotalet, något stämmer inte med den informationen vi har, inte en kotte skulle vara så korkad med den prestandan ni säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

För många i inlandet kan dock detta vara en bra lösning. Fiber saknas på många mindre orter/byar och kommer inte att komma.
Har en vän som flyttat några enstaka mil innanför Umeå, skulle kosta 500000kr att gräva in fiber och 4G-mottagningen är så obefintlig att det går lika snabbt med ISDN...

Visst, majoriteten av landet har bra infrastruktur. Men många skulle bli lyckliga av att kunna köra detta i sina hem.

Oj vad galet, min bror bor några mil ifrån Karlstad mitt i skogen och dom hade fiber när dom flyttade in. Förstår att inte alla har fiber, hade själv inte de i mitt första hus jag köpte för 4-5 år sedan en bit från Trollhättan men då var det ingen sjuk kostnad att få fixa de. Hade kanske tur att fiberföreningen hade dragit fiber i orten bara de att tidigare ägaren inte ville hoppa på.

Permalänk
Medlem

Det är väl en ypperlig beskrivning av USA? Förvisso är bara vissa delar bergiga, men de har väldigt outvecklad infrastruktur i stora delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fast nu pratar vi om SpaceX/Starlink.

Kul, men det kommer som sagt senare.