Rymdnätverket Starlink lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Skönt, då verkar det som att vi som gillar att titta på natthimlen utan att bli störda av horder med satelliter kan njuta något år till åtminstone.

Slog mig nu att jag ju för några veckor sen såg flera Starlink-satelliter på appen Nightsky (dock inte med blotta ögat) när jag spanade på stjärnorna ute i skogen strax norr om Göteborg. Undrar vad de var för några...

Permalänk
Medlem

Snart kan äntligen munkarna i Tibet spela Counter-Strike.

Det kanske resulterar i en ny hitlåt, "Jag är en munk som spelar Counter-Strike", vem vet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan tycka att det är väldigt lustigt att detta ens är ett tänkvärt alternativt för ett land som USA.
Helt absurt att de inte drog fiber redan på 90-talet

Kan förstå att detta är ett tänkvärt alternativ till (bergiga) länder med outvecklad infrastruktur

Gissar att NSA, CIA, FBI och halvdussinet andra organisationer redan har fri tillgång till allt

Oroar mig en del för mängden rymdskrot det kommer tillföra, det är redan lite för mycket
https://sverigesradio.se/avsnitt/rymdskrot-slutet-pa-den-manskliga-rymdaldern

Skrivet av Black(1)cat:

När vi spelade wow så var det en ständig fråga till Blizzard varför USA var en annan region och svaret var enkelt kvaliteten i europas nät var bättre och skulle gynna oss.

USA:s infrastruktur, oavsett om vi pratar om vägar, elnät eller internetutbyggnad, är sjukt eftersatt och är något alla politiker på andra sidan pölen är överens om behöver åtgärdas – men inte hur. Det var en märklig insikt att få med tanke på att USA är världens största ekonomi.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Oj vad galet, min bror bor några mil ifrån Karlstad mitt i skogen och dom hade fiber när dom flyttade in. Förstår att inte alla har fiber, hade själv inte de i mitt första hus jag köpte för 4-5 år sedan en bit från Trollhättan men då var det ingen sjuk kostnad att få fixa de. Hade kanske tur att fiberföreningen hade dragit fiber i orten bara de att tidigare ägaren inte ville hoppa på.

Nä precis, det är inte många som saknar. PTS bredbandskartläggning 2020, anger att 99.99% av alla hushåll har tillgång till 4G, samt att det år 2020 var mindre än 80 hushåll som saknade grundläggande bredband( 10Mbit nedströms) i Sverige.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Tycker det låter som man startat ett projekt för miljardkostnader med teknik från sextiotalet, något stämmer inte med den informationen vi har, inte en kotte skulle vara så korkad med den prestandan ni säger.

Har du inget annat alternativ så är ju 150Mbit+ fantastiskt, så snabba satelittjänster har inte funnits tidigare. Så dyrt är det ju inte. Jämför med att "startkostnad" för att gräva in fiber kan vara 20-30 tusen med ett abonnemang på ett par hundra i månaden sen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla här tycks hoppas på ett misslyckande, ni har tydligen aldrig bott i inlandet. I mitt gamla hus fanns endast ADSL som telia tog runt +800kr i månaden för 60mbit som aldrig uppnåddes. Absolut är $99 dyrt i ögonen hos majoriteten av Svenskarna, men vi finns (i dagsläget) inte ens med på deras karta. Har vi betalat Telia +800:- för 40-50mbit (~90ms ping) ser jag inget problem varför 1000:- för upp till dubbla hastigheten med lägre ping.

Personligen tycker jag det låter intressant, tänk om man kör roadtrip runt världen och alltid kan få uppkoppling var man än befinner sig, med samma abonnemang!? Jag är inte påläst så ta mitt inlägg med en nypa salt, men jag kan absolut se varför resten av världen är intresserade. När jag hade semester på kanarieöarna så fick jag veta av receptionisten på hotellet att de hade 10mbit, 2mbit för gäster och 8mbit för hotellet (kortsystem etc). Varför skulle inte företag kunna köpa in denna tjänst?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

5G och all mobil komnikation sker via satellit? Tekniskt har bandbredden varit flaskhalsen. Milijader investerade pengar plus gen2 på g nä helt otänkbart, bara att täcka kostnaderna krävs milijoner kunder, och med den kostnadsbilden går u-länder bort snabbt. Kan vara ett första insiativ för chippning av männskligheten, facebook direkt i örat Instagram genom ögonen och Twitter i våre tankar hehe

Haha vi kanske redan har blivit chippade covid 19 chipp????

tillägg
Permalänk
Medlem

Hur kan detta stå sig om man tänker sig typ "Vanlife" fast där man vill ha bra internet. Tänkte att Starlink kunde vara en bra grej då men här i Sverige kanske det är bättre att bara köra typ 4G? Tänk en stor van, buss, husbuss, husbil där man vill ha stor tv, konsoller, netflix och kunna sitta och spela?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Hur kan detta stå sig om man tänker sig typ "Vanlife" fast där man vill ha bra internet. Tänkte att Starlink kunde vara en bra grej då men här i Sverige kanske det är bättre att bara köra typ 4G? Tänk en stor van, buss, husbuss, husbil där man vill ha stor tv, konsoller, netflix och kunna sitta och spela?

5G kommer vara standard om något år och det klarar man sig bra på.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste nånstans att Starlink ger 150mbit per nån areal enhet...
sen så vet jag inte hur mycket en av deras satelliter kan köra per flygande bråte-

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

En sak som de flesta verkar missa är att detta möjliggör för konstant uppkoppling på fartyg och flygplan.

tänk dig att kunna konstant ha videosamtal med din familj samtidigt som du jobbar på ett bulkfartyg mitt ute på stilla havet.

eller att flyg som försvinner ala MH417 blir ett m,inne blott.

amerikanska brandmän använde Starlink för komm i skogen denna säsong och de hade konstant uppkoppling vilket varit omöjligt med tidigare system.

och amerikanska urstammar kunda ha skolgång i vildmarken.

beta pingen har varit runt 18ms i snitt och hastighetn har varit runt 260/100

när väl Starlink är fullt utbyggt circa 22/23 kommer världen stå för en förändring likt WWW's intåg på 90talet.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

En sak som de flesta verkar missa är att detta möjliggör för konstant uppkoppling på fartyg och flygplan.

tänk dig att kunna konstant ha videosamtal med din familj samtidigt som du jobbar på ett bulkfartyg mitt ute på stilla havet.

eller att flyg som försvinner ala MH417 blir ett m,inne blott.

amerikanska brandmän använde Starlink för komm i skogen denna säsong och de hade konstant uppkoppling vilket varit omöjligt med tidigare system.

och amerikanska urstammar kunda ha skolgång i vildmarken.

beta pingen har varit runt 18ms i snitt och hastighetn har varit runt 260/100

när väl Starlink är fullt utbyggt circa 22/23 kommer världen stå för en förändring likt WWW's intåg på 90talet.

Lugn nu, satelitlösningar för permanent uppkoppling på flygplan, fartyg och fordon har funnits länge. Det hade inte räddat MH417(varför skulle det? ) och brandmännen hade lika gärna kunnat köra iridium.

Satelitinternet är inte på något sätt nytt. Det nya är lägre omloppsbana med potential till högre bandbredd och lägre ping.
Kommer att vara toppen för dom som behöver, men det är inte så många, speciellt inte i sverige.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av Hellscreame:

En sak som de flesta verkar missa är att detta möjliggör för konstant uppkoppling på fartyg och flygplan.

tänk dig att kunna konstant ha videosamtal med din familj samtidigt som du jobbar på ett bulkfartyg mitt ute på stilla havet.

eller att flyg som försvinner ala MH417 blir ett m,inne blott.

amerikanska brandmän använde Starlink för komm i skogen denna säsong och de hade konstant uppkoppling vilket varit omöjligt med tidigare system.

och amerikanska urstammar kunda ha skolgång i vildmarken.

beta pingen har varit runt 18ms i snitt och hastighetn har varit runt 260/100

när väl Starlink är fullt utbyggt circa 22/23 kommer världen stå för en förändring likt WWW's intåg på 90talet.

Jo det låter bra men lika väl i det sammanhanget kan det användas negativt beroende på vem som nyttjar det. Internet skulle också ge medborgarna frihet till information, nu kan man inte tro på en kotte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag förstår inte varför alla här tycks hoppas på ett misslyckande, ni har tydligen aldrig bott i inlandet. I mitt gamla hus fanns endast ADSL som telia tog runt +800kr i månaden för 60mbit som aldrig uppnåddes. Absolut är $99 dyrt i ögonen hos majoriteten av Svenskarna, men vi finns (i dagsläget) inte ens med på deras karta. Har vi betalat Telia +800:- för 40-50mbit (~90ms ping) ser jag inget problem varför 1000:- för upp till dubbla hastigheten med lägre ping.

Personligen tycker jag det låter intressant, tänk om man kör roadtrip runt världen och alltid kan få uppkoppling var man än befinner sig, med samma abonnemang!? Jag är inte påläst så ta mitt inlägg med en nypa salt, men jag kan absolut se varför resten av världen är intresserade. När jag hade semester på kanarieöarna så fick jag veta av receptionisten på hotellet att de hade 10mbit, 2mbit för gäster och 8mbit för hotellet (kortsystem etc). Varför skulle inte företag kunna köpa in denna tjänst?

Jag tror inte det kommer floppa, då det ger ett alternativ till ett någorlunda bra uppkopplingsalternativ för alla Amerikaner som enbart har svindyra, kraftigt begränsade, berdbandsmöjligheter. Jag tror de andra ISPerna i USA kommer göra allt de kan för att sabotera det, ungefär som de gjorde med Google fiber.

Även för folk utanför USA finns intresse, framförallt om tidsbegränsade, gobala, erbjudanden ges. Tänker på de som tidigare sagt att det skulle vara bra i sommarboendet, men även flyg-/sjöfart borde se nytta med detta.

Permalänk
Medlem

Jag bor ute i skogen och har just nu bara 4G som alternativ. Varje dag är masten överbelastad och hastigheten sjunker till 10 mbit (och ping går upp från 50ms till 100ms) vilket är fortfarande ok men inte om man är en hel familj. ADSL blev avstängd det här året. IP-Only vill dra fiber nästa år (vilket jag tvivlar på...). Om de ej drar fiber kommer jag skaffa Starlink. Svindyrt men då har man i alla fall någon vettig uppkoppling, vilken är anpassad för året 2021/22.

Permalänk
Inaktiv

Skynet skulle vara online fjärde augusti 1997. Snacka om Elon-time. Dessutom kommer de inte visa upp robot-prototyperna förrän om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Lugn nu, satelitlösningar för permanent uppkoppling på flygplan, fartyg och fordon har funnits länge. Det hade inte räddat MH417(varför skulle det? ) och brandmännen hade lika gärna kunnat köra iridium.

Satelitinternet är inte på något sätt nytt. Det nya är lägre omloppsbana med potential till högre bandbredd och lägre ping.
Kommer att vara toppen för dom som behöver, men det är inte så många, speciellt inte i sverige.

Det finns flera saker som revolutionerar internet via satellit med Starlink. Möjligheten för gemene man att skaffa internettillgång på väldigt avlägsna platser har i realiteten inte funnits innan. Nu har jag inte använt internet via satellit på ca 10 år, men priserna och hastigheterna är fortfarande ungefär samma. I bästa fall kan du räkna med 1-3Mbps och du kommer ha en månadskostnad på 10.000-30.000$. Med Starlink blir skillnaden i hastighet och pris så enormt stor att om det bara blir driftsäkert så ser jag ingen civil framtid för Inmarsat och Iridium.

Med det sagt så gillar jag ändå inte Starlink, ännu mera rymdskrot i väldigt låg omloppsbana som ställer till det för framtida uppskjutningar och astronomi från jorden.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

beta pingen har varit runt 18ms i snitt och hastighetn har varit runt 260/100

Alla områden kommer inte täckas av de satelliter i deras lägsta omloppsbana.

Finns redan flera konkurrenter med satelliter uppe som kan bättre täcka en del av Starlinks svagare områden.

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink#2020%E2%80%932021

14 September 2021,
First launch of operational Starlink satellites from Vandenberg Space Force Base, and first launch into a high-inclination, non-SSO orbit. Musk stated that the satellites were version 1.5 and featured "laser inter-satellite links, which are needed for high latitudes and mid-ocean coverage".

30 June 2021,
97.5° Second launch of production Starlink satellites to polar orbits.

https://satellitemap.space/#

2 satelliter över nordpolen just nu, det kommer att komma många fler satteliter som ska täcka upp polerna med de ska gå i väldigt branta omloppsbanor så det kommer täcka oss med snart

30 June 2021, 97.5° Second launch of production Starlink satellites to polar orbits.

alla satelliterna kommer att ha laserlink framöver vilket kommer att sänka pingen betydligt mer än var det redan är nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

94,4% täckning i Stockholm.... Inget internet 3 minuter varje timme.
52,4% täckning i Gävle.... Inget internet 29 minuter varje timme....

Kan ju fungera för en hel del saker, men definitivt inte spela med andra....

Jag hade 0.1% täckning... 2min täckning på 1440min

Edit:
Glömde ändra vinkel till 25...

This cell is covered on average 996 minutes of 1440 for the day.
This is approximately 69.2% of the day.

Inte bra nog trots ändringen dock.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Tog bort ett par intetsägande inlägg *

Hej,

jag har tagit bort ett par inlägg med intetsägande innehåll som inte förde diskussionen vidare på något sätt.

Läs gärna våra forumregler en extra gång så kommer vi alla uppleva att vi har mer berikande diskussioner här på forumet.

//Dino - Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Jag hade 0.1% täckning... 2min täckning på 1440min

Edit:
Glömde ändra vinkel till 25...

This cell is covered on average 996 minutes of 1440 for the day.
This is approximately 69.2% of the day.

Inte bra nog trots ändringen dock.

bättre täckning 2022 när fler uppskjutningar har gjorts med polar omloppsbana

Permalänk
Sötast

Ouch, ja det var ju trist.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Jag förstår inte varför alla här tycks hoppas på ett misslyckande, ni har tydligen aldrig bott i inlandet. I mitt gamla hus fanns endast ADSL som telia tog runt +800kr i månaden för 60mbit som aldrig uppnåddes. Absolut är $99 dyrt i ögonen hos majoriteten av Svenskarna, men vi finns (i dagsläget) inte ens med på deras karta. Har vi betalat Telia +800:- för 40-50mbit (~90ms ping) ser jag inget problem varför 1000:- för upp till dubbla hastigheten med lägre ping.

Personligen tycker jag det låter intressant, tänk om man kör roadtrip runt världen och alltid kan få uppkoppling var man än befinner sig, med samma abonnemang!? Jag är inte påläst så ta mitt inlägg med en nypa salt, men jag kan absolut se varför resten av världen är intresserade. När jag hade semester på kanarieöarna så fick jag veta av receptionisten på hotellet att de hade 10mbit, 2mbit för gäster och 8mbit för hotellet (kortsystem etc). Varför skulle inte företag kunna köpa in denna tjänst?

Hakar på dig och ger min version hur det är för mig också, bara för lite allmän info.
Jag bor 2.5 mil utanför en relativt stor stad i mellersta västra Norrland, och 7km utanför ett mindre samhälle.
Här plockade dom ner telefonnätet för cirka 15 år sen så ADSL som hade varit ett bra alternativ gick inte att ha. Sen efter det så var det NET1 som gällde och då var det hastighet på cirka 0,4 Mbit/s i många år, sedan efter några år så var det fiberutbyggnad på tapeten, då skulle det kosta 55 000kr att få om nog många skaffade det i området, det var inte nog många fastigheter som kunde betala det så det blev avblåst.
3G täckning fanns i princip inte. Nu har jag flyttat tillbaka hit efter några år på vift och kört med Telias "fasta" mobila bredband 4G, betalar cirka 600kr/månad och med riktantenn får jag mellan 2-8 Mbit/s.
Nu är det på tapeten igen att dom skall bygga ut fiber så jag hakade på det och nuvarande deal är cirka 29000kr, med ROT och RUT cirka 18000kr.

Så kontentan är då att om inte jag hade fått fiber så hade jag iaf varit väldigt intresserad av detta om jag hade fått kanske 50Mbit/s för det priset som Starlink tar. Då jag redan nu betalar 600kr för 2-8 Mbit/s

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är bara några promille av världens befolkning som bor utanför det område som satelliterna täcker just nu, så knappast försvarbart ekonomiskt att bygga ut särskilt mycket mer norrut.

Nu när klimatet blir varmare så räknar man att det kommer bli omfattande sjötrafik via nordväst resp nordostpassagerna (betydligt kortare och mycket färre pirater, dessutom ingen kanal som fartyg kan ställa sig på tvären i) och fartyg har som bekant inte kabel i nån form, det finns alltså en hyggligt stor kommersiell marknad för satkommunikation betydligt längre norrut än vårat land.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu när klimatet blir varmare så räknar man att det kommer bli omfattande sjötrafik via nordväst resp nordostpassagerna (betydligt kortare och mycket färre pirater, dessutom ingen kanal som fartyg kan ställa sig på tvären i) och fartyg har som bekant inte kabel i nån form, det finns alltså en hyggligt stor kommersiell marknad för satkommunikation betydligt längre norrut än vårat land.

Nja, den marknaden är nog inte särskilt stor. Livslängden på nätverket är ganska kort. Satelliterna "lever" bara i några år, kanske fem för de som skjuts upp nu, och på så kort sikt är fartygstrafiken minimal. Om 30-50 år kanske den är stor, men vem vet vad för system som finns då? Knappast Starlink i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Oj vad mycket rymdskrot

Tänkte det samma. Hantering och saneringen lär knappast finnas på dagordning när det kommer till privata rymdbolag. Det ger ju inga pengar. Man ser rymden som en stor soptunna, som man såg på haven tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Tänkte det samma. Hantering och saneringen lär knappast finnas på dagordning när det kommer till privata rymdbolag. Det ger ju inga pengar. Man ser rymden som en stor soptunna, som man såg på haven tidigare.

Ganska säker på att de kraschar i haven, de rester som blir kvar efter återinträde. Problemet är mest att återinträde tar tid och de förorenar när de brinner upp.

Permalänk
Medlem

Starlink har inbyggt navigationssystem som kan akta sig för "annat" där uppe. Och när livstiden för satelliten är slut eller om den inte kan fungera som vanligt så kan den styra ned i atmosfären för att brinna upp. Och skulle de bara sluta fungera så kommer de falla ned till jorden i sinom tid då dom är på så pass låg altitud.

Mycket bråte i rymden ja, men SpaceX tänker i alla fall på vad dom lämnar efter sig.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Om det skapas av Starlink en marin antenn och de använder sändare kapacitet över typ ARA eller vissa stråk av tex Atlanten så har dom en hyfsat stor marknad där för dels att ersätta befintliga VSAT / Inmarsat / Iridium / etc - har redan nu kunder som efterfrågar just Starlink så kan bli klart spännande detta.

En tanke med, tänk om man nu får till Starlink tranceivers på tex autonoma bilar och liknande och i de fall de går utanför tex 5G / 4G områden avlastar via Starlink då finns det oändligt med användningsområden för detta och då kommer det slå stort.

Jag sitter redo med här och följer det hela med spänning.

Visa signatur

Here be dragons