Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Melding Plague

Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Priskrig på produkter får sällskap av fimpade fraktkostnader. Efter Amazon Prime börjar Webhallen erbjuda fri frakt – inklusive hemleveranser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GRYMT!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog alla / fler butiker följa. Dock lär marginalerna bli mindre och Amazon kanske inte har några problem med att blöda fraktpengar i flera år kontra vad våra lokala butiker klarar med innan eventuell prishöjning måste ske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Underbart! Hoppas detta leder till att fler ÅF tar efter, samt att detta hjälper till att bromsa Amazons (långsamma) framfart i Sverige!

Permalänk
Medlem

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nice såklart. Men i dagsläget har jag redan fri frakt på varje beställning från Webhallen via Skilling Banco.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Schysst av Webhallen, hoppas de har marginaler som täcker detta hyfsat så att det inte blir ett allt för stort slag.

Men förstår detta, det är nu det gäller att ta fighten mot giganten om man ska ha en chans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Nice såklart. Men i dagsläget har jag redan fri frakt på varje beställning från Webhallen via Skilling Banco.

Vad är det för tjänst / grej? Får bara fram mynt via Google.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det ska bli intressant att se vad det här gör med priserna på produkter framöver. Någonstans kommer Webhallen och alla andra som mycket sannolikt följer efter att ta igen den förlust fri frakt innebär.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända med Skilling Banco?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Detta argument är så konstigt och ärligt talat så frånvänt från verkligheten. Det låter direkt som ett amerikanskt argument. För att det blir mer beställningar så måste arbetarna arbeta mera för samma lön menar du? Det finns inte en legal person mellan dessa arbetare och webshoppen där ett ansvar ska tas?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Cenorida:

Vad kommer hända med Skilling Banco?

DET är den stora frågan. Har tre stycken, kommer de brinna inne eller får jag tre pingvinstänger i kompensation? @Webhallen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda samma dagleveranser och hemleveranser är onödigt.

2-3 dagar leveranstid till en box är gott nog för mig.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad är det för tjänst / grej? Får bara fram mynt via Google.

En sak man kan få i deras Supply-Drop för medlemmar.

"
Skilling Banco
Gratis frakt (upp till 129kr) på en order
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker båda samma dagleveranser och hemleveranser är onödigt.

2-3 dagar leveranstid till en box är gott nog för mig.

En del gillar att vänta i onödan

Permalänk
Medlem

Tycker inte Webhallen haft så hög frakt ändå, men det är ju positivt. Sponsrar hellre inhemska butiker än Bezos.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ja, gratis frakt och frsktrabbat har ju varit en fördel med att ha black på Webhallen kommer det systemet att slopas? Eller kommer man få något ännu bättre

Permalänk
Avstängd

Jag såg detta hämomdagen och tänkte beställa men så läste jag att webhallen inte erbjuder fria returer, så det blev Inet istället.

Permalänk
Medlem

Sist jag nyttjade öppet köp hos dom fick jag betala 300kr i frakt. Så hos webhallen vågar jag inte köpa saker som jag inte vet att jag blir nöjd med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Wow, trodde inte de skulle följa SÅ snabbt. Imponerande.

Permalänk
Medlem

Hade inte betytt så mycket för mej. Köper alltid av våra etablerade affärer så länge dom har de jag söker. Om jag sparar 50kr på Amazon bryr jag mej inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Detta argument är så konstigt och ärligt talat så frånvänt från verkligheten. Det låter direkt som ett amerikanskt argument. För att det blir mer beställningar så måste arbetarna arbeta mera för samma lön menar du? Det finns inte en legal person mellan dessa arbetare och webshoppen där ett ansvar ska tas?

Ja, det menar jag. Jag menar att förare kommer köra fort, utan behövlig rast för vila, toalett och mat.
Du vet så som så många andra förare har det utan att facket kan göra något p g a skitdåliga regler.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

DET är den stora frågan. Har tre stycken, kommer de brinna inne eller får jag tre pingvinstänger i kompensation? @Webhallen

3st?
Det är småpotatis. Jag och en till har 7 respektive 8st!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad kommer hända med Skilling Banco?

Skrivet av Jacob:

DET är den stora frågan. Har tre stycken, kommer de brinna inne eller får jag tre pingvinstänger i kompensation? @Webhallen

Vad kommer hända med frakt rabatten är också en fråga. Om man som jag är uppe i void så har det ju varit en av de bättre förmånerna.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av griid:

3st?
Det är småpotatis. Jag och en till har 7 respektive 8st!

Jag har faktiskt bränt av 3 stycken! På vad vet jag inte. Jag är å andra sidan inte lika hardcore som andra, är bara Lvl 19 och avbröt min Killstreak på Lvl 45....

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte göra var att spontanhandla lite snacks, men när tusan försvann allt "Godis & Dryck" från sortimentet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En del gillar att vänta i onödan

Det är inte onödigt om fri samma dagfrakt leder till indirekt högre kostnader och mer slitage på miljön bland annat.

För dessa typer av varor så är marginalnyttan med att få det samma dag versus om 3 dagar ganska låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta med "samma dag-leverans" kan dom dra åt pipsvängen med.
Ska dom ha detta så borde det vara dyrt att lägga till vid köp.

Vägarna är redan fulla av övertrötta utarbetade förare med skitdåliga arbetsvillkor.

Vi får väl ändå anta att inte chaufförerna behöver jobba gratis eller övertid för detta?

Om nånting så innebär det mer jobb åt den branschen. Mer jobb, mindre uppsägningar.

Vissa har en förmåga att se det dåliga i allt.

Detta är någonting som både vi konsumenter och distribueringsbranschen tjänar på. De enda som "förlorar" på det är webhallen som för pröjsa frakten själva för allt men det är ju marknadsföring och man hoppas ju att de tjänar in förlusten genom att locka fler kunder. Har t.ex Inet och Webhallen samma pris på en produkt jag vill ha så väljer jag absolut Webhallen om dom erbjuder gratis hemleverans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är inte onödigt om fri samma dagfrakt leder till indirekt högre kostnader och mer slitage på miljön bland annat.

För dessa typer av varor så är marginalnyttan med att få det samma dag versus om 3 dagar ganska låg.

Rätta mig om jag har fel här.

Men hur blir det "mer" slitage? Produkten skall ju levereras vare sig det blir idag eller om 3 dagar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Inaktiv

Det handlar om en prenumerationstjänst för 59 kronor, vilket ger fria hemleveranser, tillgång till Prime Video, Prime Gaming och exklusiva erbjudanden.

Tar vi endast med att vi är intresserade av själva fraktkostnaden för hemleveranser så måste Amazon medlemmar alltså betala 59 kronor/månad eller 549 kronor/år för att erhålla "fria hemleveranser" medans Webhallen erbjuder fri frakt på alla leveranssätt och det utan en prenumerationsavgift.

Bra där Webhallen 👍